וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את הבעלים החדש של נמל חיפה: האיש הכי עשיר בהודו

עודכן לאחרונה: 17.7.2022 / 12:35

מי הוא גאוטם אדאני, האיש העשיר בהודו ואחר מעשירי תבל, שהסכים לשלם 4.1 מיליון שקל תמורת נמל חיפה? מדהים ככל שזה יישמע, מדובר בכסף קטן עבור מי שנחשב למרוויח הגדול בעולם מאז פרוץ משבר הקורונה

גאוטם אדאני. מתוך ויקיפדיה, צילום מסך
גאוטם אדאני. אחד מחמשת האנשים העשירים בעולם, עם הון אישי שנאמד ב-125 מיליארד דולר/צילום מסך, מתוך ויקיפדיה

כמעט מבלי שנשים לב, בעודנו עסוקים בביקור של נשיא ארה"ב, הסתיים מהלך כלכלי משמעותי במסגרתו נפרדה מדינת ישראל מנמל חיפה, שיעבור לידיה של קבוצת גדות-אדאני תמורת 4.1 מיליארד שקלים. עתה נמצאים שני נמלי הים - הן נמל חיפה והן הנמל הפרטי שהוקם בסמוך לו, בידי גופים ממזרח אסיה: הודו וסין.

סכום הקנייה שהציע קבוצת גדות-אדאני הפתיע רבים, על פי הדיווחים הוא היה גבוה במיוחד בהשוואה להצעות האחרות שהתקבלו. אמנם מכיוון גדות מיהרו לומר שהסכום נראה להם הגיוני, אבל עם כל הכבוד, לא הם בעלי המאה בקבוצה המשותפת, אלא השותף ההודי הבכיר.

נמל חיפה. ShutterStock
הרכש החדש של קבוצת אדאני: נמל חיפה/ShutterStock

אז מיהו גאוטם אדאני, שם שספק אם היה מוכר עד לאחרונה לאזרחי ישראל?

קבוצת אדאני נוסדה על ידי גאוטם אדאני בשנת 1988, כשהיה בן 26 בלבד (נולד ב-1962), התאגיד עוסק בפיתוח נמלים, אך ברבות השנים שכלל את עיסוקיו והתפתח גם לתחומים כמו לוגיסטיקה, ביטחון, אנרגיה חליפית, חקלאות ועוד.

כמה שווה אדאני? תלוי את מי שואלים, אך ההנחה הרווחה היא שסך הונו הוא מעל 100 מיליארד דולר - ויש הטוענים גם 125 מיליארד דולר, מה שהופך אותו לאחד מחמשת האנשים הכי עשירים בעולם. אדאני גדל בבית אמיד יחסית, כבן למשפחת סוחרי טקסטיל. אבל לא טקסטיל משך את אדאני אלא סחר ביהלומים, התחום שבו הקים את המיזם העסקי הראשון שלו.

אלא שאת הונו ההתחלתי עשה דווקא בתעשיית הפלסטיק, כשהחל לייבא להודו חומרים כימיים הדרושים לתעשייה ואכן, זה היה יעודה של קבוצת אדאני בשנותיה הראשונות: ייבוא וסחר בחומרים לצרכי התעשייה והחקלאות. בראשית שנות התשעים התרחבו מאוד תחומי הסחר של העסק המשפחתי גם למתכות וטקסטיל.

את הנמל הראשון שלו רכש אדאני ב-1995 ושנה מאוחר יותר נכנס גם לעסקי האנרגיה (לאחרונה זכה במכרז של הקמת חווה סולרית, שנחשבת ליוזמה הגדולה בעולם בתחום), אך רק כעשר שנים מאוחר יותר הפך ליצרן חשמל. כאשר במקביל המשיך לרכוש נמלים - לא רק במדינתו אלא גם ברחבי העולם. בחודש ספטמבר 2020, בשיאו של משבר הקורונה, הפך אדאני גם לבעלים של נמל התעופה של מומבאי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תלמידות בבית הספר לסבתות בכפר פרנגנה בהודו, 7 במרץ 2017. רויטרס
הכשרה מקצועית לנשים מבוגרות בהודו. חינוך והכשרה מקצועית הן חלק מהמטרות תמורתן תרם אדאני את הסכום הפנטסטי/רויטרס

מתנת יום הולדת להודו: כמעט 8 מיליארד דולר

על פי בלומברג, הרוויח אדאני בשנתיים האחרונות כ-24 מיליארד דולר, אחרי ששווי החברות שבבעלותו זינק בחדות מאז 2020.

לפחות פעמיים במהלך התקופה ניצלו חייו של גאוטם אדאני בנס: בפעם הראשונה בשנת 1998 כאשר נחטף למטרות כופר אך שוחרר ללא פגע, וכחלוף 10 שנים, עת שהה במלון טאג' במומבאי בעת פיגוע, אך הסתתר בשירותים.

כאמור קבוצת גדות-אדאני זכתה במכרז להפעלת נמל חיפה אחרי שהסכימה להיפרד מ- 4.1 מיליארד שקל - גבוהה במיליארד שקל לפחות מההצעה במקום השני, של קבוצת אונגר-ג'נריישן.

המחיר נשמע גבוה, אבל עבור אדאני מדובר בכסף קטן: מהם כבר כ-1.2 מיליארד דולר לעומת 7.7 מיליארד דולר, הסכום שתרם כמתנה למדינתו, הודו (להשקעה בחינוך) לכבוד יום הולדתו ה-60?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully