וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שמחירי הלחם עולים, מחיר החיטה ירד בעשרות אחוזים

עודכן לאחרונה: 17.7.2022 / 15:33

על רקע העלייה החדה הצפויה במחירי הלחם שבפיקוח והדיון הדחוף שמכנס ראש הממשלה, מתברר כי בניגוד לטענה, דווקא מחירי החיטה - חומר הגלם המזוהה ביותר עם משבר הסחורות החקלאיות שפרץ בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, צנחו בחודשים האחרונים בכ-40%

גרגירי חיטה. ShutterStock
רגע, מחירי החיטה ירדו?/ShutterStock

עולים מחירי הלחם שבפיקוח

על רקע העלייה החדה הצפויה במחירי הלחם שבפיקוח ודיון החירום בנושא אותו יכנס היום ראש הממשלה יאיר לפיד עם בכירים ממשרדי האוצר, הכלכלה, המשפטים והרווחה, מסתבר שעל אף הכוונה להעלות את מחירי הלחם, הרי שמחירי החיטה דווקא רשמו בחודשים האחרונים ירידת מחירים חדה.

החיטה הינה הסחורה המזוהה ביותר עם משבר הסחורות החקלאיות שפרץ בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, מאחר ושתי המדינות הינן יצואניות החיטה הגדולות בעולם.

מנתוני חברת ARK TRADE עולה כי לאחר העליות החדות שנרשמו במחירי החיטה, בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, המחירים רשמו ירידות משמעותיות של עד כ-40% ממחירי השיא. יתרה מכך, על פי החברה, מחיר החיטה בימים אלו חזר לרמה דומה לזו שהייתה בתחילת השנה.

מגמה זו משתלבת היטב בתחזיות של כלכלנים רבים שצופים ירידה במחיר הסחורות בעולם עקב ירידה בביקושים. בחלק מהענפים, צופים המומחים כי הביקוש לסחורות ישוב להיות כפי שהיה לפני פרוץ מגיפת הקורונה.

נוסף על סחורות חלקאיות, גם מחירי האנרגיה, שהשפיעו בצורה קשה על יוקר המחיה בעולם, צפויים לרדת - אם כי הירידה במחיר חבית נפט למשל (שכבר רחוקה ממחיר השיא שלה לפני כארבעה חודשים), תהיה מתונה בהרבה מירידה של סחורות אחרות.

לחמים וחיטה. ShutterStock
רוסיה ואוקראינה הן יצואניות החיטה הגדולות בעולם, אבל אחרי מחיר שיא, באה הירידה/ShutterStock

השוק נערך למצב המתמשך באוקראינה

בתחילת השנה נסחר בושל חיטה במחיר של כ-7.6 דולר (בושל הינה יחידת מידה המשמשת למדידת נפח של סחורות יבשות, כאשר 1 בושל אמריקאי שווה לכ-35 ליטר).

רוחות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הביאו לעליה במחירי החיטה לרמה של כ-8.5 דולר לבושל, ערב הלחימה. במחצית חודש מאי נרשם השיא במחירי החיטה והוא עמד על 12.78 דולר לבושל.

עם זאת מזהה החברה, כי מאז השיא שנרשם ב-17 במאי, החלה ירידה תלולה במחירים, ומחיר החיטה איבד כ-40% לרמה של כ-7.9 דולר לבושל נכון לסוף השבוע. ב-ARK TRADE אומרים כי ניתן לייחס זאת להיערכות השוק למצב המתמשך באוקראינה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אילוסטרציה. ShutterStock
החיטה צומחת שוב: המחירים למידת המדידה "בושל", חזר להיות כמעט כשהיה לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה/ShutterStock

השפעת המלחמה על מחירי החיטה פוחתת

ARK TRADE שהוקמה על ידי היזמת אורית שיפמן, פיתחה פלטפורמה דיגיטלית לביצוע מסחר בינ"ל בכל סוגי הסחורות והמוצרים, המבוססת על בינה מלאכותית.

הפלטפורמה סורקת ומנתחת בזמן אמת כמות אדירה של מקורות מידע המשפיעים על מחירי הסחורות השונים וזמינותם בשוק, וביניהם גם מקורות שאינם שמישים לאנליסטים. בכלל זה, נתונים פיננסיים, חדשות, רשתות חברתית, שינויי מזג אוויר, השפעת משברים עולמיים, התחממות גלובאלית, השפעות הקורונה במדינות השונות, שינויים פוליטיים, משברים פנים מדינתיים ובינלאומיים ועוד.

מנתוני הבינה המלאכותית של הפלטפורמה ניתן להעריך כי השפעת מלחמת רוסיה אוקראינה על מחירי החיטה העתידיים הולכת ופוחתת.

כן מעריכה הבינה המלאכותית כי פרמטר "משברים גלובליים" צפוי להשפיע בכ-28% על מחירי החיטה בטווח הקרוב. השפעתו של פרמטר זה בסוף יוני עמדה על כ-31%.

פרמטר נוסף שעשוי להשפיע על מחיר החיטה בטווח הקרוב על פי הערכת הבינה המלאכותית הוא "מזג האוויר". השפעתו של פרמטר זה בפלטפורמה עלתה מכ-1% בסוף חודש יוני לרמה של 2.7% כיום.

שדה חיטה. ShutterStock
הערכה: השפעת המלחמה על מחירי החיטה הולכת ופוחתת/ShutterStock

השינויים במחירי החיטה לשנת 2022

המחיר לבושל חיטה עלה בתחילת הלחימה (3 לינואר) 7.6 דולר, לאחר מכן הגיע לשיא בחודש מאי האחרון (17 למאי) עם מחיר של 12.78 דולר לבושל חיטה ולאחרונה ירד משמעותית למחיר דומה לזה שהיה בתחילת הלחימה למחיר של 7.9 דולר (נכון ל-15 ליולי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully