וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה לשר האוצר לשעבר? "לא ידעתי" טוען כחלון בחקירתו

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 11:09

חקירת רשות ניירות ערך בנושא יונט מעלה הילוך: לפני שלושה ימים נחקר שר האוצר לשעבר משה כחלון, שטען שלא הייתה לו מודעות לעניין החשדות נגד החברה. פרקליטו מבהיר כי יתברר שלא נפל דופי בהתנהלותו, אך גורמים אחרים בחברה טוענים שידע על החשדות בזמן אמת

משה כחלון. אתר רשמי, פלאש 90
משה כחלון/פלאש 90, אתר רשמי

שר האוצר לשעבר, משה כחלון, נחקר שלשום ברשות לניירות ערך כחלק מהחקירה נגד חברת האשראי יונט קרדיט, העוסקת במתן הלוואות חוץ בנקאיות ובהמרת מט"ח.

עם סיום חקירתו של כחלון, מתנהל משא ומתן בין הצדדים בסוגיה האם יוטלו עליו הגבלות מסוימות, כשברקע נרמזה אף אפשרות של מעצר. נכון למועד כתיבת שורות אלה אין הכרעה בנושא.

בחקירתו טען כחלון כי החשדות נגד יונט והדירקטורים נעשו לפני כניסתו לתפקיד יו"ר הדירקטוריון, כך שלא הייתה לו מודעות, לא כל שכן אחריות, לעניין החשדות.

בנוסף, כחלון טען כי ברגע שנודע לו על החשדות הוא מינה בודק חיצוני, רו"ח עופר אלקלעי, שיבדוק את החשדות, ולאחר הבדיקה, עם פרסום הממצאים, החליט להתפטר מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון.

במכתב ההתפטרות שלו ציין כחלון כי "אנו מבינים כיום כי ייתכן וקיימת לחברה חשיפה כספית משמעותית, אשר נגרמה בגין אירועים שהתרחשו לפני הצטרפותי לחברה".

ידע או לא ידע - ואם כן, מתי?

במסגרת הפרשה, הרשות לניירות ערך חוקרת חשדות לגניבה, דיווח כוזב, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וגם לעבירות זיוף ומידע פנים בעשרות מיליוני שקלים. בשבוע שעבר פשטו חוקרי הרשות על משרדי החברה, הנסחרת בבורסה, ובין היתר נחקרו בעלי השליטה ביונט - המנכ"ל צחי אור (שפוטר על רקע האירועים), שי פנסו ושלמה אייזיק. החשודים שוחררו על ידי ביהמ"ש בערבויות של מיליוני שקלים ובתנאים מגבילים. כולל צו איסור יציאה מהארץ.

בין היתר, החברה דיווחה לבורסה על אי התאמות בספריה בהיקף של 50 מיליון שקלים. לפי הדיווח לבורסה, "מבדיקות שבוצעו לבקשת הדירקטורים הבלתי תלויים בחברה עולה, לכאורה, כי במקביל לביצוע עסקת ההקצאה לבעלי השליטה, ביצעה החברה עסקאות, במסגרתן הועברו מהחברה ליונט הפרטית כ־50 מיליון שקלים, במסווה של עסקאות הלוואה לצדדים שלישיים, אשר, כפי הנראה, לא אושרו כנדרש על-פי הדין ולא דווחו לציבור".

בנוסף לכך, בימים האחרונים הודיעו ממשרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג כי הם מושכים את חתימתם מהדוחות הכספיים של יונט לשנים 2020-2021.

אל מול גרסתו של כחלום, גורמים המעורים בפרטים מסרו לוואלה! כי לטעמם כחלון היה מודע להלוואות מההנפקה הפרטית, שהיו אמורות להיפרע מינואר האחרון ולא נפרעו. וכי כחלון היה צריך לדווח לדירקטוריון שלא פעל לפירעונן ושהחברה הציבורית לא קיבלה ריבית.

עוד טענו אותם גורמים כי כחלון ידע על צ'קים שנעלמו מסניף נצרת ושההלוואות שניתנו לא אושרו בוועדת אשראי של החברה, וכן כי הוא ידע ואף דווח על התנהלות בעייתית של המנכ"ל ולא פעל בנושא.

"מברך על החקירה ומשתף פעולה"

עו"ד נתי שמחוני, פרקליטו של כחלון, מסר כי שר האוצר לשעבר "מברך על החקירה ומשתף פעולה עם גורמי האכיפה באופן מלא". הוא הדגיש כי "אנו סמוכים ובטוחים שבסיומה, המסקנה היחידה תהא שלא דבק כל רבב ביושרתו. אף לא אחד יכול לחלוק על יושרו וטוהר דרכו של מר כחלון. כל חייו קודש לכלל ואיש של עשייה ציבורית הוא. כך, גם התנהלותו כיו"ר חברת יונט הייתה למען הציבור וכשטובת הכלל לנגד עיניו".

עו"ד ערן שחם-שביט, בא כוחו של שלמה אייזיק, בעל השליטה בחברה, מסר בתגובה כי "שלמה התייצב הבוקר במשרדי הרשות ופירט את הידוע לו מתוקף כהונתו כדירקטור בחברה. שלמה השיב לכל השאלות שנשאל. באופן כללי, אבקש להדגיש כי חלק ניכר מהנושאים כלל לא שוקפו בפני מר אייזיק בזמן אמת וחלק אחר מהנושאים הוא זה שדרש ודחף את הדירקטוריון לבדוק ולברר. שלמה ממשיך להאמין בחברה ובעסקיה והוא משוכנע שהחברה תחזור למסלול של הצלחה ורווחיות. עם תום החקירה היום שוחרר שלמה אייזיק לביתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שלמה אייזיק בעלים הפועל חולון. קובי אליהו
שלמה אייזיק. התפטר מדירקטוריון יונט קרדיט/קובי אליהו

בתוך כך נודע כי שלמה אייזיק שלח באמצעות יועציו המשפטיים מכתב לדירקטוריון החברה ובו הוא מודיע כי החליט לסיים את חברותו בדירקטוריון.

במכתב שנשלח על ידי עו"ד גיא גיסין מתאר אייזיק כיצד במהלך החודשיים האחרונים, כאשר סביב החברה מתרחשים אירועים קריטיים המשפיעים על התנהלותה ותפקודה, הוא מודר ממידע הכרחי לתפקודו כדירקטור. בנוסף, טוען אייזיק, באמצעות בא כוחו, כי קיים חשש שהדירקטוריון מסתיר ממנו מידע מאחר ובעבר הוא התריע על מחדלים וכשלים המתרחשים בחברה. אייזיק אף דרש לכנס אסיפה כללית על מנת למנות דירקטורים חדשים לחברה.

מטעמו של שלמה אייזיק נמסר כי "שלמה פעל כאיש עסקים אחראי והתריע בפני כלל הגורמים המעורבים בניהול השוטף של יונט קרדיט על שורה של אירועים שפגעו בחברה. התרעות אלו לא זכו למענה הולם ולא נבדקו ותוחקרו על ידי הדירקטוריון, היועצים המשפטיים ורואי החשבון. מבחינתו של שלמה לא נותרה לו ברירה אלא להתפטר מכהונתו, למרות שהוא מאמין בעסקיה של החברה וביכולתה לחזור למסלול במידה ויבוצעו שורה של פעולות למינוי האנשים הנכונים לניהול החברה והובלת הדירקטוריון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully