וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבייב נגד לבייב: מילארדרים מול 'נוכל הטינדר'. מה הסיכויים?

20.7.2022 / 14:28

הקובלנה הפלילית שהגישה משפחת לבייב נגד 'נוכל הטינדר' החלה להתברר בימים אלה בבית-משפט השלום בתל-אביב. מה זו בכלל קובלנה פלילית, מה הסיכויים שלה להתקבל ואיפה צפויה למשפחת לבייב משוכה גבוהה? מומחים מסבירים

טריילר לסרט הדוקו "נוכל הטינדר"/נטפליקס

ביום חמישי האחרון החל בבית-משפט השלום בתל-אביב הדיון המרתק סביב הקובלנה הפלילית הפרטית שהגישו חלק מבני משפחת לבייב נגד "נוכל הטינדר" סיימון לבייב, בעקבות השימוש שהוא עשה לטענתם בשמם. כזכור, האיש שנולד תחת השם "שמעון יהודה חיות" ובהמשך שינה את שמו, הפך לכוכב סרט בנטפליקס שתיאר את מעלליו ואת הניסיונות להעמידו לדין.

לטענת ארבעה מתוך תשעת ילדיו של המילארדר לב לבייב וחברת היהלומים שבשליטת המשפחה האמידה, "נוכל הטינדר" התחזה במשך תקופה ממושכת ועודו מתחזה לבן משפחת לבייב בישראל ובעולם. "תקופה ארוכה מציג הוא מצג שווא כי הוא בנו של לב לבייב ומקבל טובות הנאה רבות והכל תוך עורמה ודברי כזב, כי הוא בן למשפחת לבייב, וכי משפחת לבייב תשלם ותישא בעלויות טובות הנאה אלו", נטען בקובלנה. ואם לא די בכך, טוענים בני המשפחה, הוא אף עשה שימוש בסימן המסחרי של חברת היהלומים המשפחתית LLD DIAMONDS.

בין יתר המקרים אותם מפרטת המשפחה בקובלנה הפלילית, נכללים תיאורים על טובות הנאה שקיבל לכאורה סיימון לבייב תוך שהוא עושה שימוש במוניטין של המשפחה, שכללו גם טיסות פרטיות שסכומן מאמיר עד ל-850 אלף יורו, שהות במלונות יוקרה, יאכטות, בילויי יוקרה ועוד.

בני המשפחה כללו עשרה אישומים שונים בכתב הקובלנה. בין השאר, סיפרו כי סיימון לבייב נטל תמונה משותפת של לב לבייב עם בתו איילת ובאמצעות תוכנת פוטושופ הכניס את עצמו לתמונה יחד עמם, והשתמש בתמונה "המשופצת" כדי להציג מצג שווא כאילו הוא חלק מהמשפחה. עוד מספרים, כי במקרה אחר הוא הציג עצמו כ"סיימון זבולון לבייב", על שמו של זבולון בנו של לב, וכך השכיר מטוס פרטי מחברה סלובקית - ואף הציג מאוחר יותר אסמכתאות מזויפות לכאורה של העברת כספים מחברת היהלומים של המשפחה לחברת התעופה.

הפרקליט: לב לבייב

בד בבד להגשת הקובלנה, הודיעה הפרקליטות כי היא מנהלת חקירה פלילית נגד סיימון לבייב. אך בעוד שבמשטרת ישראל מתמקדים בכספים שלקח סיימון לכאורה מנשים שונות שנפלו כביכול ברשתו ומחברות שסיפקו לו טובות הנאה הודות למצגי השווא כביכול שהציג - נשאלת השאלה האם לבני משפחת לבייב באמת יש קייס: האם קמה להם עילת תביעה טובה להגשת הקובלנה רק מעצם זה שנעשה שימוש בשם משפחה שדומה לשלהם? שהרי, אין להם בלעדיות על שם המשפחה הנפוץ יחסית הזה.

לב לבייב, אפריקה ישראל, 
26/03/2007. ראובן קסטרו
האם קמה עילת שימוש בשם? לב לבייב/ראובן קסטרו

תחילה ננסה להבין מה זה בכלל הייצור הזה "קובלנה פרטית פלילית". עו"ד אייל בסרגליק אשר מתמחה בעבירות צווארון לבן, מסביר כי "קובלנה פלילית או כמו שלעתים מכנים אותה 'קובלנה פרטית' שמורה למקרים ספורים בלבד בחוק בגינם מאפשרת המדינה לאדם מן השורה להיכנס לנעליה, ולשמש כמאשים כאילו מדובר היה בהליך פלילי רגיל."

עוד מסביר בסרגליק, כי "כל קובלנה פלילית המוגשת לבית-המשפט מועברת אוטומטית גם לפרקליטות או למחלקת התביעות במשטרה, וזו אמורה להודיע בתוך שבועיים האם היא מעוניינת להיכנס בנעליו של הקובל. אם היא לא עושה זאת, הקובל ממלא את תפקיד התביעה לכל דבר ועניין, כאילו היה נציג מטעם המדינה."

אייל בסרגליק. ליאת מנדל,
מקרה נדיר שבו המדינה מתירה לאזרח להיכנס לנעליה. עו"ד אייל בסרגליק/ליאת מנדל

אתגר מס' 1: 'במזיד'

לדברי עו"ד סער גרשוני, מומחה בהגנת הפרטיות ותביעות לפי חוק איסור לשון הרע, "כדאי להפריד בין שלוש העילות השונות של הקובלנה: לשון הרע, הפרת הפרטיות ושימוש בסימן מסחר. בכל מה שקשור להפרת פקודת סימני המסחר עם השימוש בשמה של חברת LLD והפרת החוק להגנת הפרטיות עם הפצת תמונה "משפוצת" של מר לב לבייב ובתו עמו - נראה כי לפחות ברמה הלכאורית העילה של משפחת לבייב מוצקה דיה לצורך תביעה אזרחית".

"עם זאת", מסייג גרשוני, "על-מנת שגם תתקבל הבקשה שלהם להגיש כתב אישום פלילי נגד סיימון לבייב, הם צריכים להוכיח כי הוא עשה זאת לא רק למען טובתו האישית, אלא גם כדי להזיק להם, או לפחות שהיה מודע לאפשרות שמהלך כזה יזיק להם. זו כבר משימה סבוכה יותר, אם כי כמובן אפשרית, שקשה להעריך את הסיכוי לצלוח אותה בלי שתמונת הראיות המלאה פרושה בפנינו."

סער גרשוני. אופיר הראל,
לך תוכיח כוונה לפגוע. עו"ד סער גרשוני/אופיר הראל

אתגר מס' 2: 'בכוונה לפגוע'

"בכל מה שקשור לשם הטוב של משפחת לבייב ועילת לשון הרע", מסביר גרשוני, "עשיית שימוש בשמו של אדם לשם ריווח ולשם קבלת טובות הנאה יכולה להיחשב כהוצאת לשון הרע, מקום שבו שמו אכן מושמץ, משמש ללעג ולבוז או מתבזה. אם, למשל, בעקבות השימוש בשם המוניטין של משפחת לבייב נפגע באופן שניתן להוכחה, זה עלול לחזק את הקייס שלהם."

"אבל יש כאן אבל, והוא אבל גדול" ממשיך גרשוני. לדבריו, "כדי להגיש כתב אישום פלילי בגין לשון הרע דורש החוק כי המעשים שמהווים לשון הרע נעשו 'בכוונה לפגוע' במי שדיבתו הוצאה, וזו כבר נראית על פניו כמשוכה יחסית גבוהה במקרה הזה, שכן ברור שסיימון לבייב חשב על טובתו האישית לאורך כל הדרך - אך לא בטוח שיהיה כל-כך קל שהוא התכוון לפגוע במשפחת לבייב. במקרה הזה, לא בטוח שתספיק מודעות שלו לפגיעה אפשרית בשמה של המשפחה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully