וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא השתלמו: מה עשו קרנות ההשתלמות שלנו בחודש יוני?

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 10:08

קרנות ההשתלמות, מאפיקי החיסכון הפופולריים בישראל, סובלות מהירידות בשוקי ההון. שם המשחק מתחילת 2022 הוא כבר לא מי מרוויחה הכי הרבה, אלא מי מפסידה הכי פחות. מי באמת?

קרנות השתלמות יוני 22 2. ללא, מערכת וואלה!
הטבלה לא משקרת, גם כשהיא מאכזבת/מערכת וואלה!, ללא

סערת האינפלציה מממשיכה לטלטל את ספינת הכלכלה העולמית ועימה את סירות קרנות ההשתלמות הישראליות המלוות אותה, הממשיכות להיאבק במערבולת שסוחפת אותן מטה, אך מתקשות לעלות אל קו התשואה החיובית.

אם להמשיך את הדימוי מתחום האקלים, הרי שאפשר לומר שהסערה רק הלכה והתחזקה מתחילת השנה והכתה בעוצמה בחודש יוני האחרון, עם תשואה שלילית ממוצעת של 2.27%- לעשר קרנות ההשתלמות הגדולות בישראל, שנבחנו על ידי וואלה! כסף, שהובילה את עמיתיהן למחיקה ממוצעת של 7.26% מתיק ההשקעות שלהם מתחילת השנה.

מי שבכל זאת צלחה את מכות הסערה בחודש יוני עם מינימום פגיעה ביחס לשאר היא קרן ההשתלמות כללי של חברת הביטוח הראל, שהשיגה תשואה שלילית של 1.84%- לחודש השישי בשנה, לעומת מי שחותם את הטבלה מלמטה - בית ההשקעות אלטשולר שחם, שביוני השיג תשואה שלילית שעמדה על 4.25%-.

המובילה מתחילת השנה, עם זאת, היא חברת הביטוח מגדל, עם תשואה שלילית 6.15%- (ותשואה שלילית של 1.91%- ביוני) לעומת האחרון בטבלה, גם מתחילת השנה - בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם תשואה שלילית של 10.95%- לחצי השנה האחרונה.

אורי רבינוביץ', סגן מנהל מחלקת השקעות בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. ורדי כהנא,
אורי רבינוביץ, סגן מנהל חטיבת ההשקעות בהראל/ורדי כהנא

נחמה מאסיה

אורי רבינוביץ, סגן מנהל חטיבת ההשקעות בהראל: "שווקי המניות ירדו בחדות במהלך חודש יוני, כאשר המדדים המובילים בארה"ב ובאירופה ירדו בשיעור דומה, כדוגמת מדד S&P500 שירד כ-8%.

המדדים המובילים בישראל ירדו גם הם אבל בשיעורים נמוכים יותר, כך לדוגמא מדד ת"א 125 ירד כ-4%, ואילו מדדי אסיה הציגו תשואות חיוביות יותר, ובעיקר יפן.

מבין הסקטורים שבלטו בשווקים הבינלאומיים לשלילה במהלך חודש יוני ניתן למנות את האנרגיה, חומרי הגלם וסקטור הפיננסים, שהציגו ירידות שעמדו על בין 11% בפיננסים ועד כ-17% באנרגיה. מבין הסקטורים שבלטו לחיוב היו תחום הרפואה וסקטור הצריכה המחזורית, שהציגו ירידות מתונות יחסית.

שונות הירידות בין הסקטורים בישראל הייתה קטנה יותר, כאשר מדד הבנקים ירד כ-3% ואילו מדד הנדל"ן כ-6%. גם שוק האג"ח הקונצרני בישראל היה חיובי לעומת שוק האג"ח הקונצרני בחו"ל שהיה שלילי.

הראל בלטה לחיוב ביוני בשל תיק מפוזר עם הטיה נמוכה לסקטור האנרגיה בחו"ל, חשיפה גיאוגרפית מאוזנת הכוללת את מזרח אסיה, ושיעור חשיפה למניות יחסית נמוך בהשוואה למתחרות שלנו. תיק האג"ח שלנו בלט לחיוב עקב חשיפה גבוהה יחסית לשוק האג"ח הקונצרני בארץ, ונמוכה יחסית לשוק בחו"ל.

בנוסף, במהלך החודש הארכנו מח"מ (משך חיים ממוצע) ברמות תשואה לפדיון יחסית גבוהות בהשוואה לסוף החודש, דבר שתמך בתשואות שלנו. גם תיק האג"ח הקונצרני הלא סחיר שלנו תפקד טוב יותר מהתיק הסחיר לאור מבנה מעט שונה של אשראי ומח"מ".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח. גל חרמוני,
ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות בחברת הביטוח מגדל/גל חרמוני

התחיל הרבה לפני יוני

אך יוני הוא רק חלק מהסערה שפוקדת את חופי שווקי ההון בחצי השנה האחרונה, וארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות בחברת הביטוח מגדל, המובילה את תשואות החצי השנה האחרונה, מסביר: "שווקי המניות ירדו כ-20% בחצי השנה האחרונה ועימם גם חלק מאגרות החוב, בעיקר הקונצרניים, שירדו באחוזים דו ספרתיים.

כל זאת לאור מספר אירועים ותהליכים שהפכו את חצי השנה הראשונה של 2022 לקשה; החל מאי היערכות כראוי לפתיחת הכלכלות בעולם פוסט קורונה, ועד מלחמת רוסיה-אוקראינה. השילוב של שניהם יחד, כמו גם כל אחד לחוד, הוביל להשלכות על מחירי הסחורות ובכלל, ומחירי האנרגיה בפרט, אשר ליבו את העלייה באינפלציה - אותה ראינו כבר ב-2021.

העולם מתמודד כיום עם אינפלציה גבוהה שלא נראתה מזה עשרות שנים, ובעקבות הפכו הבנקים המרכזיים מבני ברית של השווקים הפיננסים (מדיניות מוניטרית מרחיבה שבאה לידי ביטוי בין היתר בריביות נמוכות, QE) לאויבים שלו (העלאות ריבית אגרסיביות בקצבים שלא נראו עשרות שנים).

הבעיות בשרשראות האספקה והתובלה הביאו לעליות מחירים וקושי של סקטורי ייצור שלמים לתפקד (החל מרכב ועד ציוד מחשבים). ונוסף על כך, צומת מרכזית בייצור ושינוע סחורות - סין - נוקטת עדיין במדיניות של 'אפס הדבקה' מול נגיף הקורונה, ומכניסה ערים שלמות לסגרים, ובכך מחריפה את קשיי שרשראות האספקה.

ארה"ב הייתה מהראשונות להבין שהאינפלציה אינה זמנית והגיבה בתהליך העלאות ריבית מהיר ואגרסיבי. האינפלציה במדינה מגיעה לרמות של 9% שנתית, ובמחצית הראשונה של 2022 ארה"ב הציגה ביצועים פחותים לאלה של אירופה וישראל, בעיקר עקב חולשת סקטור הטכנולוגיה שדומיננטי בה מאד.

אירופה פתחה את השנה באופן חיובי, אך מלחמת רוסיה-אוקראינה הביאה למשבר אנרגטי ולחששות מבעיות אספקה של חשמל ביבשת. חלק ניכר מהמדינות שהצהירו על יעדי אנרגיה ירוקה והפחתת אספקת הגז והנפט מרוסיה כבר חוזרות בהן, ומגדירות את הגז כאנרגיה ירוקה, ומשמישות תחנות פחם ואנרגיה גרעינית לאור המשבר האנרגטי הפוקד אותן.

יפן וסין, לעומת זאת, הציגו תשואות עודפות במחצית הראשונה של 2022, כאשר שיפן נהנית ממצב ייחודי בו הבנק המרכזי ממשיך במדיניות מוניטארית מרחיבה (ומשלם על כך במטבע חלש מאד) בעוד סין מצליחה לשמור על אינפלציה יחסית נמוכה, לצד ציפיות העולם להתאוששותה מחד וחששות מהשפעת שוק נדל"ן חלש ומדיניות ממשל בלתי יציבה מאידך.

הכלכלה הישראלית מציגה גם היא חוזקה, כאשר המדדים המקומיים מאופיינים בסקטורים יחסית שמרניים כדוגמת בנקים, נדלן, אנרגיה, ותעשייה, ומיעוט מניות טכנולוגיה זו אחת הסיבות לתשואת היתר המרשימה של הבורסה מתחילת השנה.

במגדל הערכנו בשבועות הראשונים של השנה שתהליך העלאות הריבית הולך להיות אגרסיבי מציפיות השוק, ושהאינפלציה עקשנית יותר משנדמה. לכן קיצרנו את מח"מ (משך חיים ממוצע) אגרות החוב בתיקים והעברנו משקל מ-שקלי לצמוד.

בנוסף, החששות מהאטה בכלכלה והירידות בשווקים הביאו אותנו לשנות את תמהיל האחזקות הפנימי במניות על ידי מעבר מסקטורים עם ביטא גבוהה ורגישות לריביות והאטה כמו טכנולוגיה ונדלן, לכיוון סקטורים דפנסיביים יותר כמו בריאות, תשתיות וצריכה בסיסית.

באג"חים שינינו את הרכב התיק מאג"חים בדירוגים נמוכים (HY) לאגחים בדירוגים גבוהים (IG).
התיקים בנויים בצורה כזו שקיים בהם מרכיב אלטרנטיבי משמעותי שמעניק יציבות ותזרימיות - נדלן והשקעות תשתיות וגם הם הגנו עלינו בתקופה התנודתית של מחצית השנה.

בנוגע להמשך השנה - אנחנו חושבים שמוטב להיות צנועים ולא להתנבא האם השוק מצא תחתית אך כן חשוב לשים לב שבשבועות האחרונים השוק מתנהג מעט אחרת ומגלם הכרה בכך שהאינפלציה תתמתן, כפי שניתן לראות מציפיות האינפלציה בשווקים ובירידה במחירי הסחורות והתובלה.

עונת הדו"חות הקרובה בארה"ב, אשר התחילה בשבוע שעבר, צפויה להיות משמעותית בקביעת המגמה קצרת הטווח בשוק המניות ואנו חושבים שכדי להמשיך להיות זהירים ולהיות במקומות ההגנתיים יותר, ואל תוך התנודתיות אשר אנו מאמינים שתימשך, להתחיל להגדיל חשיפה במקומות שחטפו, ועם זאת יש בהם ערך לטווח ארוך.

מחלקת המחקר ומנהלי ההשקעות שלנו פועלים לזהות את המקומות ההזדמנותיים ואנחנו חושבים שיש כבר הזדמנויות הן בשוק הסחיר, בו אנו מזהים הזדמנויות בחלק ממניות הטכנולוגיה, אנרגיה חילופית וצריכה, והן בחלק הלא סחיר בו אנו ממשיכים להגדיל נכסים ריאליים בתחומי הנדל"ן ותשתיות, אשר נהנים ממאפיניים תזרימיים יציבים השומרים על ערכם גם בתקופות מיתון ואינפלציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully