וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית השקעות או בנק? תשאלו את הסוחרים העצמאיים

תומר שלו, בשיתוף מיטב

21.7.2022 / 16:14

אחת השאלות העיקריות איתן מתמודדים משקיעים היא היכן לנהל את תיק ההשקעות שלהם - בבנק או בבית השקעות? שניהם מספקים שירותים פיננסיים מגוונים, הכוללים פלטפורמה למסחר בשוק ההון. על מנת לנסות לפתור את הדילמה, נבחן בקצרה את המאפיינים של כל אחד מסוגי הגופים הללו

לאחרונה נושבת רוח של שינוי בתחום הבנקים בישראל. השקתם הצפויה של בנקים דיגיטליים רק בשנת 2022, לאחר עיכובים רבים, ממחישה עד כמה ענף הבנקאות בישראל שוקד על שמריו. מאז שנות ה-70 לא קם בנק חדש, כך שהגעתם של שחקנים חדשים לאחר כ-50 שנה היא בשורה של ממש.

עבור הלקוח הפרטי, הבנק מספק שירותי ניהול חשבון בסיסיים, מניהול העו"ש (עובר ושב), דרך שירותי מטבע חוץ וכלה באשראי, הלוואות ומשכנתאות. במרוצת השנים יותר ויותר שירותים שהיו בלעדיים ושמורים לבנקים עברו רפורמות שונות וכעת ניתנים על ידי שחקנים חוץ בנקאיים, כגון: כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים, ניהול השקעות בבתי השקעות, ניהול מוצרי החיסכון הפנסיוני בחברות ביטוח ובבתי השקעות ועוד. לעידוד התחרות בתחום הפיננסי בכלל ובענף הבנקאות בפרט תרמה במיוחד ועדת בכר, שבעקבות מסקנותיה הופרדו קופות הגמל וקרנות הנאמנות מן הבנקים החל משנת 2005.

יתרה מכך, שנים ארוכות של ריבית מרכזית אפסית ואינפלציה נמוכה עודדו ודחפו משקיעים רבים למשוך את הכספים שקודם לכן הושקעו בתוכניות החיסכון ובפיקדונות בבנקים, ולפנות לשוק ההון בחיפוש אחר אלטרנטיבות השקעה. ובכל זאת, הריכוזיות של הבנקים בשוק בישראל ניכרת היטב. רווחי הבנקים אדירים, בעיקר על רקע הגאות בשווקים ושיא בהיקף נטילת ההלוואות בישראל, ויתרות העו"ש של הציבור בישראל גבוהות אף הן.

כסף. 123RF.com,
בשני העשורים האחרונים נוספו אלטרנטיבות משוכללות/123RF.com

בית השקעות - מאפיינים מרכזיים

בישראל ישנם מספר בתי השקעות המנהלים נכסי ציבור בהיקפים שונים ומתמקדים בתחומים פיננסיים שונים. הגדולים שבהם פועלים כחברי בורסה ומאפשרים מסחר בשווקי ההון באמצעות מערכות מסחר שהם מספקים ללקוחותיהם. להבדיל מהבנקים, בבתי השקעות לא תמצאו פתרון לניהול שוטף ויום-יומי של כספים. בתי ההשקעות מתמקדים בשירותי השקעות, אך בשנים האחרונות התרחב סל השירותים והמוצרים אותם ניתן לקבל באמצעותם.

כך למשל, בתי ההשקעות מציעים כיום, לצד ניהול השקעות, גם ניהול של החיסכון הפנסיוני וקרנות ההשתלמות, כמו גם אשראי על בסיס חסכונות קיימים, והם גם עוסקים בניהול מוצרי השקעה כדוגמת קרנות נאמנות וקרנות סל. בחלק מבתי ההשקעות אף ניתן לקבל שירותי פרימיום הכוללים חשיפה להשקעות אלטרנטיביות (בעיקר ללקוחות כשירים).

תיק השקעות - בנק או בית השקעות?

בכל הקשור לניהול השקעות בכלל וניהול השקעות במסחר עצמאי על ידי המשקיע, מסתמן כי לבתי ההשקעות קיים יתרון משמעותי ביחס לבנקים. ביטוי לכך ניתן למצוא בגידול העקבי במספר החשבונות למסחר עצמאי הנפתחים בישראל משנה לשנה. כלומר, רבים מחליטים לוותר על השקעה בניירות ערך באמצעות חשבון הבנק, ופותחים חשבון מסחר להשקעות בחברי הבורסה של בית השקעות. למגמה זו שתי סיבות מרכזיות:

א. חיסכון בעלויות - העמלות הנגזרות מפעולות המסחר בבורסה ("עמלות קנייה ומכירה") נמוכות משמעותית בחבר הבורסה של בית השקעות מאשר בבנק. ידועה לשמצה במיוחד עמלת "דמי משמרת" (או "דמי שמירת ניירות ערך"), שנגבית על ידי הבנקים עוד מהימים שבהם היו שומרים עבור הלקוחות ניירות פיזיים בכספת הסניף. כיום זוהי עמלה רבעונית הנגזרת מגודל התיק. בממוצע, מדובר בעמלה המסתכמת באלפי שקלים בשנה אותה הבנקים גובים ובחשבונות המסחר בבתי ההשקעות לא [במוצרים פנסיונים משלמים על דמי משמורת, הם מועמסים על הלקוח כחלק מהוצאות ישירות ולכן דייקתי]. ניהול ההשקעות באמצעות חברי הבורסה של בתי ההשקעות יהיה או בפטור מעמלת ניהול חשבון או בעמלה מינימלית בסכום קבוע וידוע מראש, בהתאם לשירותי המסחר אליהם מצטרף המשקיע.

ב. דיגיטציה - על אף שהבנקים מבקשים לעשות קפיצת דרך דיגיטלית בשנים האחרונות, נראה כי בתי ההשקעות נמצאים כמה צעדים לפניהם. הנגישות הטכנולוגית הגבוהה והנגישות האדירה למידע, באות לידי ביטוי במערכות מסחר מתקדמות המאפשרות לסחור בכל זמן ומכל מקום תוך קבלת עדכונים בזמן אמת. בתי ההשקעות חברו לכמה מיצרני מערכות המסחר המובילות והחדשניות בישראל ובעולם, שמביאות ערך אמיתי למשקיע הן בהזרמת פקודות המסחר והן בהפקת דוחות וניתוחים לאחור של ביצועי ההשקעות שלו ושל ניירות הערך שעליהם הוא מבצע מעקב. זאת, בעוד שהבנקים מספקים ללקוחותיהם מערכות מסחר על בסיס הפלטפורמה שלהם.

סיכום

כבודם של הבנקים במקומו מונח ואין ספק שהם ימשיכו להוות נדבך מרכזי במערכת הפיננסית בישראל. הם מספקים את התשתית לניהול הפיננסי השוטף וזו התמחותם. יחד עם זאת, ובעידוד משרד האוצר, בשני העשורים האחרונים נוספו אלטרנטיבות משוכללות, בטוחות ומפוקחות לניהול השקעות באמצעות גופים חוץ בנקאיים, אשר מספקים מוצר משלים לפתרונות המוצעים בבנקים. בתי ההשקעות מציעים כלים טכנולוגיים מתקדמים יותר, חוויית שירות מוצלחת יותר וכל זאת לרוב בעלויות נמוכות יותר לעומת הבנקים.

*אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ/שיווק לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר.
לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
התנאים המלאים והמחייבים של כל שירות/מוצר,הינם כמפורט במסמכי פתיחת החשבון ביחס לאותו שירות/מוצר וכפופים להסדרים הנהוגים במיטב דש טרייד.
אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח

תומר שלו, בשיתוף מיטב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully