וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים עבודה? כך תצלחו את הראיון הטלפוני בדרך למשרה הנחשקת

אליה צברי

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 15:48

אפילו על רקע גל הפיטורים בהייטק, נותר הענף אחד היעדים הנחשקים למי שנמצאים בתחילת הקריירה שלהם. אלה בוודאי ישמחו לדעת שבמקביל לפיטורים נמשכים גם הגיוסים. מה מחפשים המגייסים ומה כדאי לענות בראיון טלפוני כדי להתקבל לעבודה?

ראיון עבודה בהייטק. shutterstock,
כדי להגיע לפגישת היכרות בחברה, תיאלצו לצלוח שיחה טלפונית כשלב ראשוני בתהליך/shutterstock

שלב ראשני ומכריע בתהליך הגיוס - ראיון טלפוני

תהליך גיוס עובדים הינו תהליך ממושך המורכב לרוב ממספר שלבים, כאשר הראשון בהם הינו קבלת קורות החיים של המועמד עד לשלב האחרון המיוחל - חתימת החוזה ותחילת ההעסקה. פנינו לאליה צברי, מנהל צוות גיוס טכנולוגי ב"מטריקס" כדי לשמוע קצת על מה שמצופה מהמועמדים השונים בדרך למשרה הנחשקת.

אחד השלבים המכריעים בתהליך הקובע האם להמשיך בתהליך עם המועמד או שמא לסיים אותו עוד בתחילתו נוגע לשיחת הטלפון הראשונית של המגייס עם המועמד. מה המגייס מחפש לשמוע בריאיון הטלפוני הראשוני ואיך ניתן לצלוח אותו בהצלחה?

הדעה הרווחת גורסת כי הזמן הדרוש למגייס להחליט אם להמשיך ולקרוא את קורות החיים הנקלטים בארגון הוא מספר שניות, כחצי דקה בלבד. לאחר מבט חטוף יחליט המגייס האם יש סבירות שקורות החיים המונחים מולו עשויים להתאים למשרה ולארגון באופן כללי. זה נשמע אכזרי, אבל האחריות העומדת על כתפי המגייס היא רבה.

למעשה, צוות הגיוס בחברה מהווה "גשר" בין הארגון למועמד, עליהם להבין האם הפנים העומדות מעבר לקורות החיים, עשויות להתאים לארגון, לסביבת העבודה, לדרישות המקצועיות ולהווי התרבותי. מגייסים ומגייסות המחוברים "לשטח", מבינים את הסביבה העסקית, את צרכי המנהלים בארגון ואופיים של הצוותים השונים - ידעו תוך בחינה קצרה ומבט חטוף להבין איך נכון להתקדם עם המועמד שזה עתה שלח את קורות החיים.

דרושים. ShutterStock
מרואיין שמראה בקיאות בתחומי העיסוק של החברה מעיד על רצינותו/ShutterStock

נותנים את הבמה למועמד

שלבי הגיוס משתנים מחברה לחברה וממשרה למשרה, אך המשותף לכולם הוא שלב ראשוני של שיחה טלפונית קצרה בין המגייס למועמד הפוטנציאלי. על מנת להימנע מפגיעה בתהליך המיון של המועמד, המגייסים נוטים לתת את הבמה למועמד במהלך השיחה, כך שהוא יהיה הראשון שמדבר ומשתף. זו הסיבה שמגייסים רבים בוחרים להשתמש בשורת פתיחה גנרית הכוללת את הצגתם, הצגת החברה והמשרה ולרוב תסתיים בבקשה מהמועמד לספר על עצמו ועל תפקידו הנוכחי.

לאחר פתיחה כזו לשיחה, תהיה למרואיין הזדמנות חד פעמית להציג את עצמו בצורה הבהירה, המדויקת והנכונה ביותר. מרואיין שישתף בצורה נכונה על תפקידו הנוכחי עשוי להעלות את סיכויו להתקדם לשלב הבא - ראיון מקצועי או מבחן ממיין, בהתאם לתהליך הגיוס המתאים למשרה המיועדת. גם אם אין משרה ספציפית פתוחה, יש מגייסים שנוטים לשלוח מועמדים באופן יזום למנהליהם, מתוך מחשבה לייצר הזדמנויות עתידיות לשני הצדדים, ומחשבה על גיוס פוטנציאלי לטווח הארוך.

תשובות המועמדים משתנות בהתאם לתפקידים אותם הם ממלאים והמשרה המיועדת, אך העיקרון הוא זהה: המגייס מעוניין לשמוע מפי המועמד על תפקידו הנוכחי, על תחומי האחריות, על שאיפותיו המקצועיות לעתיד וכן הלאה. באותה נשימה, יש למרואיין הזדמנות להראות למגייס שהוא מעוניין במשרה - שהוא חקר ובדק על החברה לפני שהגיש את קורות החיים שלו. מרואיין שמראה בקיאות בתחומי העיסוק של החברה מעיד על רצינותו וצובר לעצמו מספר נקודות זכות בעיניי המגייס, נקודות שעשויות לסייע לו לבלוט מעל מועמדים אחרים ולהתקדם לשלב הבא בתהליך.

לאחר שהמרואיין הציג את עצמו וסקר את תפקידו הנוכחי, המגייס עשוי לשאול שאלות מקצועיות, הכוללות בקרה וירידה לפרטים. מגייס מנוסה מכיר את מתודולוגיות העבודה בארגון, מבין את הכלים והטכנולוגיות ויודע לזהות בשיחה טלפונית את החולשות והחוזקות של הצד השני. על המרואיין להציג כמובן שליטה והיכרות עם התחום, אך לזכור שסביר שיכולותיו המקצועיות עוד ייבחנו על ידי הדרג המקצועי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אליה צברי. אורן שלו,
אליה צברי, מנהל צוות גיוס טכנולוגי במטריקס/אורן שלו

הערך המוסף של ריאיון טלפוני ראשוני

הריאיון הראשוני עשוי לחרוץ גורלות באשר להמשך התהליך הנוכחי, אבל גם באשר לתהליכים עתידיים. ארגונים רבים מחזיקים במערכות מידע ומתעדים חלק מהראיונות בכדי שבעתיד יוכלו לפנות עם הצעות נוספות למועמדים רלוונטיים, בהתאם למדיניות הפרטיות בארגונם. חשוב מאוד לנהל שיח נעים, נוח ופתוח עם המגייס, לשתף בלבטים וביעדים בכדי שהמגייס יוכל לזכור את השיחה וידע לפנות למועמד בהזדמנויות עתידיות לכשיהיו.

צוות הגיוס אחראי על ההון האנושי הנכנס לארגון, ולכן היכולת שלו לזהות האם המרואיין מתאים לעבוד בחברה הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית, היא יכולת קריטית. היכולת הזו מבססת את יחסי האמון ההדדיים שבין העומדים בדרגי הניהול המחפשים לעבות את צוותיהם לבין צוותי הגיוס האמונים על המשימה. בסופו של יום, המגייס מחפש מישהו להתחבר אליו, מישהו שעשוי להתאים לארגון הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית.

המועמד בעל הסיכויים הגבוהים להתאים זה המועמד שמדבר עם תשוקה למקצוע, עם ניצוץ בעיניים, עם יכולות מקצועיות טובות ויחסים בינאישיים מעולים. מנגד, המגייס הטוב ביותר הוא זה שידע לראות את הבנאדם שעומד מעבר לקורות החיים ולא יתמקד רק בדרישות המשרה המקצועיות.

הכותב הינו מנהל צוות גיוס טכנולוגי במטריקס.

ראיון עבודה בווידאו. ShutterStock
הריאיון הראשוני עשוי לחרוץ גורלות באשר להמשך תהליך הגיוס/ShutterStock

מטריקס (בורסה: מטרקס) המעסיקה למעלה מ- 10,000 עובדים, הינה חברת טכנולוגית המידע המובילה בשוק הישראלי ובעלת פעילות ענפה בארה"ב ובאירופה.

מטריקס מספקת סל כלים ב-360 מעלות ועוסקת בביצוע פרוייקטי ייעוץ אסטרטגיים ואינטגרציה מן הגדולים במשק, פיתוח ויישום טכנולוגיות ויישומים ארגוניים, פתרונות ושירותי תשתית מקומיים ובענן, שירותי מיקור חוץ, אופשור ונירשור , הדרכה והטמעה, ייצוג ושיווק מוצרי תוכנה מובילים מהעולם ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully