וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: המשחק היחידי בעיר

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

25.7.2022 / 16:46

הבנק המרכזי האירופי העלה את הריבית, הפד עומד לעשות זאת שוב וכולם מחכים לראות כיצד יתנהגו השווקים והאם ארה"ב כבר נכנסה למיתון טכני

הבנקים המרכזיים ממשיכים לחבק את אור הזרקורים ובאופן מוצדק. בשבוע שעבר זה היה הבנק המרכזי האירופאי, שבמהלך אייקוני החליט להעלות את הריבית לראשונה מאז שנת 2022 וחשף תוכנית חדשה בשם TPI שתפקידה לטפל בבעיות בשווקים, המהוות סכנה חמורה למנגנון יישום המדיניות המוניטרית בגוש היורו. ההחלטה קיבלה תמיכה על ידי חדשות קודם לכן שזרימת הגז בצינור Nord Stream 1 חודשה (בקיבולת של 40%) והחשש מפני הפרעה באספקת הגז נדחף לעתיד.

תגובת השווקים הייתה תזזיתית, תשואות אגרות החוב נפלו לאחר עלייה קצרה (תשואת אגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה בשיעור של 16 נקודות בסיס) על רקע ההעלאה גדולה מהצפי, מטבע היורו התחזק מול הדולר(עלייה של 1.3%). שווקי המניות נסגרו ברמתם הגבוהה מזה 6 שבועות (מדד אס אנד פי 500 רשם עלייה של 2.6%) כאשר הנתונים הכלכליים החלשים אוזנו על ידי דוחות טובים לרבעון ה-2.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
נשיא הפד ג'רום פאוול. עוד עלייה גבוהה צפויה/GettyImages, Drew Angerer

השבוע תשומת הלב תעבור שוב לפד שצפוי להעלות את הריבית בשיעור של 0.75%, ההעלאה ה-4 ברציפות השנה. ההעלאות אלו באות אל מול סביבה כלכלית מידרדרת במהירות בארצות הברית, כאשר מרבית הכלכלנים טוענים כי ארצות הברית נמצאת במיתון טכני כבר. במקביל לרוחב האוקיינוס האטלנטי, מדד מנהלי הרכש בגוש היורו מצביע על התכווצות, לראשונה מאז חודש פברואר 2011. בסין התפרצות נוספת של גל נדבקים חדש יחד עם הלחץ בשוק הנדלן לא מציירים תמונה ורודה. אם אתה משקיע, גישה זהירה ושקולה בהחלט נדרשת בימים אלו.

על מה אנחנו חושבים

מסחר בחודשי הקיץ הוא בעל אתגרים משלו מכיוון וחצי מהסוחרים באירופה נמצאים בחופשה (לא מדובר בהערכה מדעית). מחזורי המסחר הנמוכים עשויים להביא לעלייה בתגובה למול החדשות שמתפרסמות. בחודשי הקיץ של שנת 2022, החדשו עשויות להיות חשובות מספיק על מנת להזיז את השווקים לבדן.

הסיכון הכלכלי מספר 1 של אירופה הוא הכוונות של רוסיה בנוגע לאספקת הגז. למרות שצינור הגז Nord Stream 1 החל לפעול מחדש, אי הוודאות בנוגע לאספקה העתידית יישאר בעתיד הקרוב. הסיכון הכלכלי מספר 1 של ארצות הברית הוא אינפלציה ומיתון (לא שילוב טוב במיוחד עבור השווקים). הסיכון הכלכלי מספר 1 של סין הוא הקורונה, למרות שהמשבר בשוק הנדלן מנסה לחזור שוב לגורם מספר 1.

למרות כל החדשות השליליות, התחזית קדימה אינה קודרת כפי שהייתה יכולה להיות. מיתונים קלים תומחרו על ידי השווקים והצמיחה האיטית יותר היא בראש ובראשונה תוצאה מכוונת של הבנקים המרכזיים ושנית עשויה להביא להקלה בתנאי הייצור ובכך להביא לעלייה בסנטימנט הצרכנים. המשימה שלנו היא לנווט בשווקים הללו עם התמקדות במניעת ירידה בשווי התיק והערכה מחדש כל העת של ההזדמנויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
רוסיה תקפה את נמל הים של אודסה, בדרום אוקראינה, יולי 2022. רויטרס
חוסר ודאות בנושא הגז. מלחמת רוסיה באוקראינה/רויטרס

יומן אירועים כלכליים

שני: גרמניה - אקלים העסקים של IFO (יולי). ארצות הברית - מדד הדיור של NAHB (יולי).
שלישי: ארצות הברית- מדד הייצור של הפד לאזור ריצ'מונד (יולי), מדד ביטחון הצרכנים (יולי), מכירות בתים חדשים (יוני). גוש היורו - תפוקת בנייה (מאי), מדד המחירים לצרכן (יוני נתון סופי).
רביעי: גרמניה - מדד ביטחון הצרכנים של GFK (יולי). ארצות הברית - הזמנות מוצרים ברי קיימא (יוני), מכירות בתים בהמתנה (יוני), פגישת הפד.
חמישי: ארצות הברית - תוצר לרבעון ה-2 (קריאה מתקדמת).
שישי: יפן - ייצור תעשייתי (יוני), מכירות קמעונאיות (יוני). גוש היורו - תוצר לרבעון ה-2, מדד המחירים לצרכן (יולי). ארצות הברית - מדד מחירים PCE (יוני), מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו (יולי).

הקדמה למפגש הפד: תנאי שוק העבודה יהיו חשובים יותר להעלאות בעתיד

השווקים מצפים כי הפד יעלה פעם נוספת את הריבית בשיעור של 0.75%. זאת תהיה העלאת הריבית הרביעית ברציפות השנה ותביא את ריבית הבנק המרכזי לרמה של 2.25%-2.50%. זה למעשה יביא את ריבית הפד למה שנחשב על ידי רבים בפד לריבית הנייטרלית, כזאת שאינה עוד מתמרצת את הכלכלה. יחד עם זאת, האינפלציה ממשיכה להיות מעל היעד בהרבה ולכן המטרה היא להביא אותה למטה בטווח הקצר. הפד יהיה בעל עין בוחנת על שוק העבודה בחיפוש אחר עליות שכר חדות שאם יתממשו עשויות להחריף את בעיית האינפלציה. עד כה שוק העבודה לא הצביע על חולשה, שיעור האבטלה נותר ברמה נמוכה מאוד היסטורית ושוק העבודה לא צפוי להתקרר בזמן הקרוב.

שורה תחתונה: מעבר להעלאות ריבית, השווקים יסתכלו לראות מהי ההערכה של הפד את מצב הכלכלה האמריקאית.

ארצות הברית: מיתון טכני? או לא?

אינפלציה עיקשת ומדיניות מוניטרית ניצית יותר הביאו לפחדים בנוגע למיתון מתקרב. הצרכנים בארצות הברית שתורמים כ-70% מהתוצר בארצות הברית, רואים את הסביבה הכלכלית שלהם כקודרת למדי. ביטחון הצרכנים צפוי לרשום ירידה נוספת בחודש יולי. בהתאם לכך, ישנם כלכלנים שטוענים כי ארצות הברית כבר נמצאת במיתון טכני. הצמיחה בחישוב שנתי הפכה לשלילית על רקע גירעון גדול ברבעון ה-1 ומודל הערכת הצמיחה של אטלנטה מצביע על התכווצות כלכלית ברבעון ה-2. בניגוד לכך, קונצנזוס התחזיות מצביע על התרחבות קלה ברבעון האחרון. בעוד שאי הוודאות תוסר ביום חמישי, השווקים עשויים לנער קריאה לא חיובית עקב העובדה כי הדוחות הרבעוניים עד כה טובים.

שורה תחתונה: מיתון טכני נראה כתרחיש הסביר ביותר. יחד עם זאת, דוחות חזקים מצד החברות עשויים לתמוך בשווקים.

טים קוק, מנכ"ל אפל. GettyImages
דוח חזק של אפל ודומותיה יכול לייצב את השוק. טים קוק/GettyImages

הקדמה לעונת הדוחות באירופה

עונת הדוחות באירופה צוברת תאוצה. למרות החולשה האחרונה במדדי מנהלי הרכש, שיעור הגידול ברווח החזוי לרבעון ה-2 עלה בשבועות האחרונים מרמה של 15% ל-22%. הגידול החזק ברווח הוא הודות לסקטור האנרגיה שנהנה מעלייה של 62% במחיר חבית נפט מסוג ברנט ברבעון ה-2. בהסתכלות מעבר לרבעון ה-2, הקונצנזוס מצביע על כך שהגידול ברווחיות יצבור תאוצה ברבעון ה-3 לגידול של 29% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ומעל הצמיחה החזויה בהכנסות בשיעור של 16.2%.בהסתכלות לעבר סוף השנה, תחזית הגידול ברווח צפויה להיות מתונה לפני שתהפוך לשלילית בשנת 2023. לאור ההידרדרות במצב המאקרו כלכלי וחוסר העדכון למטה של תחזיות הרווח, האופטימיות לרבעון ה-3 נראית בשיאה והרבעון עשוי לסמן את השיא בציפיות הרווחים.

שורה תחתונה: בעוד שהגידול ברווחיות ברבעון ה-2 צפויה להיות בהתאם לצפי, האופטימיות לרבעון ה-3 נראית בשיאה ועשויה לסמן את השיא בציפיות הרווחים.

סין: מספר הנדבקים והלחץ בשוק הנדלן מכבידים על השווקים.

מקרים ראשונים של וריאנט הקורונה BA.5 ועלייה במספר הנדבקים הביאו לחששות של סגרים מחדש. עד כה, בייג'ינג עד כה נסמכת על סגרים ממוקדים ונמנעת מסגר נרחב. הסנטימנט נלחץ עוד יותר על ידי קוני בתים שהגישו בקשה לדחיית תשלומים ל-300 פרויקטים שעוד לא הושלמו. בעוד שזה מסמן משבר ביטחון בין יזמים לקונים ועשוי להביא להאטה נוספת בשוק הנדלן בסין, ההשלכות הכלכליות נראות כניתנות לניהול עקב העובדה כי רק 2% מהמשכנתאות בסין מושפעות. למרות אי הוודאות הזאת, הפעילות הכלכלית צברה תאוצה בחודש יולי, כאשר מדד מנהלי הרכש שצפוי להתפרסם השבוע צפוי לצאת בטריטוריה שמצביעה על התרחבות כלכלית ומעל הנתון של החודש הקודם.

שורה תחתונה: אי הוודאות בנוגע לקורונה ושוק הדיור מכבידים על השווקים. ההתאוששות הכלכלית עדיין בעיצומה.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully