וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המזומן, חייבים להכיר: הפעולות שיהפכו אתכם לעבריינים

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 10:10

נניח שקיבלתם כסף מזומן לחתונה - והלכתם לקנות אתו רהיטים בסכום שמעל ל-6,000 שקל. האם אתם עבריינים? התשובה עלולה להפתיע רבים. הנה כל מה שכדאי לדעת על איך נשארים בצד הנכון של "חוק המזומן"

שטרות של שקל. ShutterStock
כסף מזומן: איך השימוש בו עלול לסבך אתכם, לפי החוק החדש?/ShutterStock

רוצים לקנות רהיטים לבית החדש עם המזומן שקיבלתם בחתונה? או קורקינט חשמלי יוקרתי מהמזומן ששלשלו לתיבת המעטפות בבר מצווה? ואולי בכלל להשתמש בכספי הטיפים שחסכתם בעבודת המלצרות כדי לשלם את דמי השכירות לחודשים קדימה?

מוטב שתחשבו שנית, כי החל מהיום (ה-1 באוגוסט 2022) מדובר במחשבות עברייניות, שיישומן עלול לעלות לכם בקנסות של עד עשרות אלפי שקלים, ואפילו בכניסה לכלא.

הידוק תקנות חוק צמצום השימוש במזומן נכנסו לתוקף והורידו את גובה התשלום המותר בכסף מזומן לעסקת רכישה, תשלום שכר עבודה, ותרומה, מ-11 אלף שקל ל-6,000 שקל בלבד.

זאת ועוד, גם סכום המזומן שניתן להעביר בין גורמים פרטיים, ירד מ-50 אלף שקל ל-15 אלף שקל, אלא אם מדובר ברכישת רכב יד שנייה מגורם פרטי כדוגמת השכן שלכם (ועדיף רופא כמובן...), אותו עדיין ניתן לקנות במזומן, עד לסכום של 50 אלף שקל.

לאלו מאיתנו שמתנהלים עם כרטיסי אשראי, משאירים צ'קים של כמה מאות שקלים בבר מצוות וחתונות, ולכל היותר משתמשים במזומן כדי לשלם את חשבונות הארנונה הדו-חודשיים שלנו בסניף הדואר המקומי - אין מה להתרגש.

אך אוכלוסיות שלמות, כדוגמת המגזר הערבי והחרדי, מתנהלים בעיקר במזומן ואינם סומכים בהעברת כספם על המוסדות הפיננסים (לרבים במגזר הערבי, לדוגמא, אין כלל חשבונות בנק). אלה הופכים מהיום לעבריינים בפוטנציה.

לצידם מועדים עתה לחיי הפשע גם אוכלוסיית הקשישים הרגילה להתנהל בכסף מזומן, וכ-22% מהציבור הישראלי, שעל פי סקר שפורסם ביוני האחרון על ידי בנק ישראל מעדיפים להתנהל במזומן.

עו"ד נאוה הנס, מומחית למיסוי. דור סבג,
עו"ד נאוה הנס, מומחית בתחום עבירות מיסים והלבנת הון/דור סבג

עו"ד נאוה הנס, מומחית בתחום עבירות מיסים והלבנת הון ולשעבר מנהלת תביעות מחוז מרכז ברשות המסים, מסרה לוואלה! כסף, כי "יש משהו מעט לא הוגן בחיוב אזרחים להעביר את הקניין שלהם לידי גורמים שהם לא לגמרי סומכים עליהם.

אוכלוסיות שלמות המתגוררות בישראל אינן סומכות על הגופים הפיננסיים השונים ומעדיפות להתנהל בעצמן על ידי שימוש במזומן.

בנוסף, יש אוכלוסיות שהתרגלו לשלם במזומן כדי לקבל הנחה על התשלום, כמו הקדמת דמי שכר הדירה בתשלום רבעוני או חצי שנתי כדי לקבל הקלה מבעל הדירה בגובה התשלום, או כאלה הבונים על הכסף שהתקבל באירוע כדי לשלם באמצעותו לבעל אולם האירועים.

אך מרגע שנפל הפור, על כלל האזרחים להיות מודעים לנדרש מהם כתוצאה מיישום החוק ומעבר התקנות החדשות בחוק ההסדרים באוגוסט שנה שעברה. ולפי נתוני רשות המיסים לכמות ההפרות והקנסות בנושא ניתן להבין כי המצב לא כך.

נתוני רשות המיסים מראים כי כ-1,206 הפרות נמצאו על ידה במסגרת אכיפת חוק הגבלת השימוש במזומן שנעשו בסכום מצטבר של כ-43 מיליון שקל, אשר הוביל לקנסות בסך כולל של כ-10.6 מיליון שקל.

הנס מוסיפה, כי "כדאי לדעת שלמרות שהראש הישראלי אוהב למצוא פרצות שונות כדוגמת לחלק את רכישת הרהיטים לכמה עסקאות במקום עסקה אחת - על פי החוק זה אסור ולא ניתן לעשות זאת, אלא אם קונים רהיט במקום אחד ורהיט אחר במקום אחר או בזמן אחר. אם נמצא כי מדובר בפיצול מלאכותי אזי סעיף 22 לחוק מאפשר ענישה של עד 3 שנים בכלא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
רו"ח אדי קופמן. באדיבות המצולם, באדיבות המצולמים
רואה חשבון אדי קופמן/באדיבות המצולמים, באדיבות המצולם

רוב ההפרות על חוק הגבלת המזומן נעשו על ידי צרכנים ועסקים בתחום הבנייה, שהיוו כ-23% ממספר כלל ההפרות, 18.4% מסכום ההפרות המצטבר, וכ-17% מסכום הקנסות שהושתו.

כרבע מסכום הקנסות, עם זאת, הושת על בעלי מקצוע מתחום הפעילות המקצועית, מדעית וטכנית שביצעו כ-50 הפרות ונקנסו בסך כולל של כ-10.7 מיליון שקל.

"ההשפעה היא לא רק על הגורמים הפרטיים, אלא אולי בעיקר על העסקים השונים, הנאלצים לשנות לחלוטין את אופי ואופן עבודת הקופות וההתחשבנות שלהם" מוסיף רו"ח אדי קופמן, גם הוא יוצא רשות המסים.

"עסקים רבים בישראל רגילים לעבוד במזומן בסכומים גבוהים בהרבה מהתקרה שנקבעה" ממשיך קופמן " ויש עסקים שנותנים מענה לאוכלוסיות רבות שמתנהלות רק במזומן. עסקים אלו ייאלצו עתה לעבור על החוק בעל כורחם, או לחלופין לסגור את העסק, שכן יש להם זכות קיום רק כל עוד הם מספקים ללקוחות שלהם את הנדרש לאחרונים. אך אם לקוח לא יכול לשלם לבעל העסק, אז לא יכולה להתבצע עסקה ואז לעסק אין זכות קיום.

צריך גם להבין יותר לעומק את נושא תקרת התשלום, שכן היא עומדת על 6,000 שקל או 10% מסכום העסקה. כך לדוגמא, בעסקה בגובה 6,000 שקל כולל מע"מ, ניתן לשלם את מלוא הסכום במזומן.
אך אם אני רוצה עתה לקנות לילדים שלי 2 מיטות וסכום העסקה עומד על 7,000 שקל כולל מע"מ, לצורך הדוגמא, אז החוק מאפשר לי לשלם לבעל העסק רק 10% מהסכום במזומן, כלומר 700 שקל, ואת היתר אני נדרש לשלם לו בהעברה בנקאית, צ'ק למוטב בלבד או בכרטיס אשראי.

עסקים שטבעם הוא מזומן כגון מכולות וירקניות, לדוגמא, לא יוכלו עתה לשלם מתקבולי המזומן שלהם לטובת דמי השכירות לחנות שהם שוכרים בסכומים העולים על 6,000 שקל.

וגם ההתנהלות התזרימית של בעלי העסקים תיפגע, שכן יש ההגבלה חלה גם לקיחת הלוואות. כך לדוגמא בעלי עסקים לא יוכלו יותר לקבל הלוואות מזומן לעסק שלהם בסכומים שעולים על 6 אלף שקל.

יש לציין כי לא מעט בעלי עסקים חושבים שניתן יהיה לתמרן את מס הכנסה. לדוגמא: לקחת מספר הלוואות של 6,000 שקל כך שיצטברו לסכום גדול. אך בהקשר זה צריך להבין כי מבחן ההיגיון הוא הקובע, ועשר עסקאות של 6,000 שקל כל אחת, לצורך הדוגמא, שנלקחו בסמיכות זמנים אחת לשנייה, סביר כי לא תעבור את ביקורת מס הכנסה. לכן מומלץ להיערך לנושא ולא לנסות לתמרן את מס הכנסה".

החוק לצמצום השימוש במזומן נכנס לתוקף בשנת 2019, כחלק ממאבק רשויות המדינה בהון השחור, המוערך בקרוב לרבע מהתוצר הלאומי של ישראל. כניסת החוק לתוקף הובילה לצפי רשות המיסים להגדלת הכנות המדינה בכ-150 מיליון שקלים השנה ובכ-300 מיליון שקלים ב-2023.

גובה הקנסות לעוברי העבירה מדורג ולעסקים הוא נקבע ב-15% על כל הפרת חוק בסכום העומד על עד 25 אלף שקל, 20% אם ההפרה נעשתה בטווח של 20-50 אלף שקל, ו-30% אם סכום ההפרה הינו 50 אלף שקל ומעלה. סכומי הקנסות לגורמים פרטיים נקבעים על פי אותו מידרג, אך באחוזים הנמוכים ב-5% בכל אחד ממדרגי ההפרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully