וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפסקת האש: מי מונע מיגון מתושבי אשקלון?

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 14:22

מערכת הביטחון הוכיחה תחכום בלחימה הגיהאד האסלמי, אבל בכל מה שקשור למיגון יישובי קו העימות בעוטף עזה ובצפון, שולטות החלמאות והבירוקרטיה. הממשלה אמנם הקציבה מאות מיליוני שקלים למיגון, אבל מה עובר על מי שמנסה להוציא אישור בנייה לממ"ד? לקרוא ולא להאמין

יירוט בשמי אשקלון, 7 באוגוסט 2022. רויטרס
יירוט טילים בשמי אשקלון. למה לרבע מתושבי העיר אין פיתרונות מיגון, למרות שיש לכך תקציב?/רויטרס

בימים האחרונים, כשנשמעו האזעקות באשקלון, לרבע מתושבי העיר לא היה מסתור מפני הטילים. רובן של 12,000 יחידות הדיור שבהן אין ממ"ד, נמצאות בשכונות הוותיקות של העיר, בבתי שיכונים ישנים, בהם מתגוררות משפחות מעוטות יכולת.

אחרי עשור של לחימה שבמהלכו נכללה העיר בטווח הטילים מרצועת עזה, הממשלה הבינה שיש צורך אקוטי בבניית ממ"דים כדי להציל חיים, ובמרץ האחרון אישרה תקציב ייעודי של 320 מיליון שקל לטובת בניית מרחבים מוגנים במימון מלא או למתן הלוואות למימון בבנייה עצמית.

חצי שנה עברה מאז, גם סבב לחימה נוסף, אבל הכסף לא עבר. הג'יהאד האסלאמי אולי לא הצליח לפגוע באזרחי ישראל, אבל מי שמסכנת את חייהם היא הרגולציה הישראלית.

תושבי הדרום מסתתרים במרחב מוגן בזמן מטחי ירי רקטות 06 באוגוסט 2022. רויטרס
תושבי הדרום מסתתרים בחדר המדרגות בעת מתקפת טילים, במהלך מבצע "עלות השחר". רק בירוקרטיה מפרידה בינם לבין מרחב מוגן/רויטרס

חלם, פוליטיקה והסבב הבא

משרד השיכון והאוצר מתקוטטים ביניהם, "ועדת ההסכמות", המשותפת לקואליציה ולאופוזיציה, שבידה הסמכות להחליט אם וועדת הכספים תתכנס בתקופת ממשלת המעבר, לא הגיעה להסכמות בנושא כינוסה לשם אישור תקציב המנהלת שאמורה לחלק את הכסף, בקיצור, חלם ופוליטיקה.

מה שלא פחות מדאיג, זו העובדה שגם אם הכסף היה עובר "חלק", יש להניח שהייתה חולפת לפחות עוד שנה, עד שהיו גוזרים את הסרט של הממ"ד החדש הראשון באשקלון, שנה שבמהלכה עלול היה לפרוץ עוד סבב לחימה אותו היו עוברים התושבים ללא מיגון.

הסיבה: למרות שהוכרז על נוהל מקוצר לבניית ממ"דים, מנהל התכנון מתעקש על בירוקרטיה מתישה שמעכבת את בניית המרחבים הממוגנים.

הנתון הבא מעורר חרדה: בשנה האחרונה נבנו בישראל רק כ- 20 ממ"דים על ידי פיקוד העורף, מתוך יותר מ - 1,000 שהיו אמורים כבר להיות בשימוש. הליך האישור המקוצר של מנהל התכנון, שהיה אמור לארוך עד שלושה החודשים, הפך לסבך של טפסים ואישורים, שמסתיים, במקרה הטוב אחרי חצי שנה, ובגרוע - ביותר משנה. בניית המרחבים הממוגנים היא החלק הקל.

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון, אומר שמכיוון שהכסף לבניית הממ"דים עוד לא נמצא במשרד השיכון, עדיין לא התחילו בעירייה בהליכי האישור.

ולא רק בדרום: מי שעוד נדרסים תחת גלגלי הבירוקרטיה של מנהל התכנון, הם ראשי הרשויות בצפון, שמנסים בכל כוחם להניע את תכנית "מגן הצפון" ומרגישים כמו סיזיפוס שרואה את דלת הממ"ד מרחוק, אבל לא מצליח להגיע אליה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תומר גלאם וגנץ. עיריית אשקלון, מערכת וואלה!
ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם מארח את שר הביטחון בני גנץ בסיור בעיר, לפני כ-8 חודשים. התקציב שאושר עוד לא הגיע למשרד השיכון/מערכת וואלה!, עיריית אשקלון

מצפון ייפתח הממ"ד?

תכנית "מגן הצפון" שתוקצבה בחמישה מיליארד שקלים על פני עשור, יצאה לדרך לפני יותר משנה ובשלב א' אמורה למגן 21 ישובים צמודי גדר שברובם אין מרחבים מוגנים במרחק התראה. משה דוידוביץ', ראש המועצה המקומית מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות, ומי שדוחף למימוש התכנית, מיואש מקצב ההתקדמות המגוחך שלה.

"אין בעיה עם התקציב, אלא עם מימוש התכנית בפועל", הוא אומר. "הכסף כבר נמצא בידי פיקוד העורף, ובמקום שהכל יתקדם בקצב מהיר, להשיג היתר בניה לוקח בין חצי שנה לשנה... גם כשבוועדת התכנון והבניה במחוז צפון יש אדם שצמוד לעניין זה לא עוזר.

"אני יו"ר ועדה מרחבית ויו"ר ועדה מקומית, ואנחנו עושים הכל מצדנו כדי לזרז עניינים, אבל נתקלים ברגולציה נוראית של מנהל התכנון. ישבה אצלי הממונה על ההנדסה במשרד הבטחון וידיה קשורות.

הם חייבים לאשר רשימת ארוכה, ולעיתים מיותרת, של עשרות פריטים מול גופים חיצוניים ולהביא אותה למנהל התכנון, כשאישור של פריט כזה לוקח 60 יום. למה לא לפטור את משרד הביטחון מהתהליך המייגע הזה, קודם לבנות ואחר כך להביא את האישורים?".

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר. באדיבות המצולמים
משה דוידוביץ', ראש המועצה המקומית מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות. מתגעגע לביצועיסטים כמו אריאל שרון המנוח/באדיבות המצולמים

געגועים לאריק שרון

אין צורך להיות מהנדס בניין כדי להבין את כאב הראש הכרוך באישור בניית ממ"ד, רק מקריאת רשימת הדרישות של מנהל התכנון בנוהל "הרישוי המקוצר".

מתחילים בפתיחת בקשה לרישוי, מדידה עדכנית של המגרש, תמונות מבנה ומגרש, מסירת תיק מידע לוועדה לתכנון ובניה, הגשת עותק קשיח על ידי ועד הישוב, הוכחת בעלות, פתיחת בקשה במסלול מקוצר, השלמת דרישות תיק מידע, וחזרה לוועדה המקומית, וזה רק השלב השני. בשלב החמישי, שדורש את אישור פיקוד העורף, הכל נתקע.

"מה זה עוזר שיש לפיקוד העורף וצה"ל חברות ביצוע שזכו במכרזים להקמת ממ"דים שמחכות לאור ירוק להתחיל לעבוד, כשמי שמעכבת אותם היא הרגולציה?", זועם דיוידוביץ'. "עבדתי לצדו של אריאל שרון ז"ל. ב- 96' קודם הקימו את המבנים היבילים ואחר כך נתנו להם אישורים, אם בכלל.

"כשצה"ל רוצה להקים בסיס, הוא עוקף את כל הפרוצדורות ובונה אותו תוך חודש. לממ"דים יש משמעות ביטחונית לא פחותה מזה. למה לא מחריגים את הממדים מחוק תכנון ובניה ועושים וול"לים, ועדות לבניה למגורים, כמו אז, בימיו של שרון, שהוסמכו לאשר תכניות בניה למגורים בנוהל מקוצר. למה מחכים? שיקרה אסון?".

אלכס קושניר 1. ראובן קסטרו
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר. גילה שבישראל קל יותר להעביר תקציב מאשר להקים ממ"ד/ראובן קסטרו

מסלול ירוק לממ"ד?

למרות העובדות בשטח, במנהל התכנון מתעקשים שהליך הרישוי המקוצר מסתיים תוך מקסימום שלושה וחצי חודשים, ומעבירים את האחריות לוועדות התכנון המקומיות, כמי שתוקעות את ההליך. אם, חלילה, תושב חסר מיגון יפגע בגלל בירוקרטיה מיותרת, פקידי המנהל יצטרכו לתת דין וחשבון בעניין לוועדת החקירה שתקום.

ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים ותושב אשקלון, שעמד מאחורי העברת הכסף למיגון עירו עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, מסביר שוועדת הכספים לא יכולה להתכנס ולאשר את 900,000 השקלים הנדרשים להקמת מערך המחשוב של מנהלת משרד השיכון, שאמורה לנהל את חלוקת הכסף ומבטיח שתקציב המיגון לאשקלון שריר וקיים, "החלטה חסרת תקדים למיגון אשקלון כמו שהעברנו דורשת הליך שלוקח זמן וחמישה חודשים הם זמן קצר יחסית".

חה"כ קושניר מתחייב לסייע להתרת הפלונטר הבירוקרטי מול משרד התכנון ולהאיץ את בניית הממ"דים בצפון ובדרום. "לצערנו אנחנו עדים לכך שרגולציה עודפת תוקעת את תהליכי אישור הבניה. אין שום סיבה שמתן היתר לבניית ממד ייקח חצי שנה. אפעל ככל יכולתי לייצר מסלול ירוק של בניית ממ"דים לתושבי הצפון ולתושבי העיר אשקלון, בעקבות החלטת הממשלה שהובלתי במרץ האחרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully