וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו הזול עולה ביוקר: מה קרה למחירים של המותג הפרטי?

עודכן לאחרונה: 9.8.2022 / 13:53

הרשתות הקמעונאיות ניהלו בשבועות האחרונים קרב נגד כמה יבואנים גדולים בדרישה שימנעו את התייקרות המחירים, אבל מבדיקה שערכנו בעזרת "המכון לחקר הקמעונאות" מתברר שדווקא המותגים הפרטיים, שמניבים לרשתות רווחים גדולים התייקרו במהלך חצי השנה האחרונה

סופרמרקט, וואלה לא פראיירים. דורון שיינר, ShutterStock
הרשתות נלחמות ביבואנים הגדולים, אבל במקביל מעלות את מחירי המותגים הפרטיים/ShutterStock, דורון שיינר

המותגים הפרטיים הם מפלטם של הצרכנים מפני יוקר המחייה. המותג הפרטי, המיוצר במיוחד עבור רשתות השיווק על ידי יצרנים, נושא את שמה של הרשת ומניב לה רווחים גדולים. לכן הוא אמור להיות זול באופן משמעותי מהמוצר הממותג המקביל לו, ובאיכות שאינה נופלת ממנו.

מאז פרצה מחאת הפסטה, וביתר שאת אחרי מחאת הטונה, עומדות רשתות השיווק - או לפחות כך הן רוצות שנחשוב - כחומה בצורה מול היבואנים והיצרנים ומונעות מהם להעלות את המחירים, על הדרך הן משפרות כמובן את תדמיתן מול הצרכנים שלהן.

אבל מבדיקה שערכנו מתברר שדווקא בתקופה כזו, שבה מכירות המותג הפרטי והזול יחסית, אמורות לעלות, רשתות השיווק מנצלות את ההזדמנות ובשקט בשקט מייקרות את המותג הפרטי - כי אם אפשר, אז למה לא?

המבצעים של רמי לוי. יח"צ,
גבינות המותג הפרטי של רמי לוי. הסל נשאר הזול ביותר, אבל המותג הפרטי התייקר בחדות/יח"צ

בכמה עלו מחירי המותג הפרטי?

"המכון לחקר הקמעונאות" בדק בשתי רשתות קמעונאיות, מהמובילות בישראל: "שופרסל" ו"רמי לוי" את מחירי המותג הפרטי שלהן במהלך חצי שנה: בין ינואר 2022 ליולי 2022.

הבדיקה נערכה בחנויות האורבניות שלהן - רמי לוי בשכונה ושופרסל שלי, בחנות הדיסקאונט - רמי לוי שיווק השקמה ושופרסל דיל, ובמכירה באינטרנט - "שופרסל אונליין" ו"רמי לוי באינטרנט", בהתבסס על מחירים ממוצעים לצרכן כולל מבצעים והטבות.

לפני כשבוע היו פרסומים בתקשורת לפיהם שופרסל, שעמדה מול דיפלומט בנחרצות, העלתה את מחירי המותג הפרטי שלה מתחת לרדאר - בעודה נלחמת, לכאורה, את המלחמה הצרכנית.

אך מהסקר של "המכון לחקר הקמעונאות" עולה שדווקא רשת "רמי לוי שיווק השקמה", זו שמנצחת באופן קבוע בסקרי הסל הזול ביותר, היא זו שהעלתה את מחירי המותג הפרטי שלה בחדות, בעוד שופרסל הסתפקה בהתייקרות מתונה יחסית.

ב"שופרסל דיל" התייקר המותג הפרטי ביחס למחירו בינואר בשיעור של 1.21%, בעוד במותג הפרטי של רשת הדיסקאונט של רמי לוי "רמי לוי שיווק השקמה", נרשמה עלייה חדה של לא פחות מ - 7.62%.

ב"שופרסל שלי", הרשת האורבנית של שופרסל, התייקר המותג הפרטי ב- 1.10%, בעוד במקבילה האורבנית, "רמי לוי בשכונה", המותג הפרטי עלה ב - 4.95%.

ומה קורה באונליין? כאן ההתייקרות חדה עוד יותר. ב"שופרסל אונליין" התייקר מחירו של המותג הפרטי התייקר ב - 1.54% ובפלטפורמה "רמי לוי באינטרנט", קפץ המחיר ב - 8.03%. כך שלמרות פער המחירים הגדול בסל הצריכה הממוצע בין רשת "שופרסל" ל"רמי לוי" על כל תצורותיה, כשסל הקניות של לוי נמוך באופן משמעותי מזה של שופרסל, דווקא ברשתות שלו עלה מחיר המותג הפרטי באופן חד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עבודות הרכבת הקלה ברחוב בן יהודה, תל אביב, 19 ביולי 2021. ראובן קסטרו
עבודות הרכבת הקלה ליד סניף "שופרסל שלי" ברחוב בן יהודה בת"א. עליית מחירים קלה של כ-1.10 בכלל מחירי המותג הפרטי של הרשת האורבנית/ראובן קסטרו

למה מרוויחים יותר על המותג הפרטי?

הנה כמה מכוכבי ההתייקרות הנוכחית: מלוואח של המותג הפרטי "רמי לוי", עלה ב - 87.6% בין ינואר ליולי, למחיר של 11.27 שקלים. גרנולה פירות התייקרה ב - 55.86%: מ- 6.67 שקלים למחיר של 10.40 שקלים. מחירו של חומוס ירושלמי של מותג "רמי לוי" במשקל 400 גרם, עלה ב- 48.29%, מ- 6 שקלים ל- 10.40 שקלים ומחירו של תחליב רחצה של "רמי לוי" עלה ב - 60.77% מינואר, מ- 4.91 שקלים ל- 7.89 שקלים.

על פי ההערכות, למותג הפרטי של רמי לוי יש נתח של יותר מ- 20% מכלל מכירות רשת שיווק השקמה של רמי לוי, כשהוא מהותי בעיקר בקטגוריות השימורים, הבישול והאפייה - ואוחז בהן נתח של כ- 17%.

שופרסל נהנית מהעוצמה של המותג הפרטי שהיא משווקת בסניפי המזון ורשת הפארם BE - והמותג הפרטי שלה אחראי ליותר מ- 26% ממכירות הרשת, כשהשאיפה היא להגיע בשנים הקרובות לנתח של 30% מהמחזור.

הבחירה של הרשתות הגדולות בישראל להעלות את מחירי המותג הפרטי דווקא במקביל למחאת הצרכנים נגד החברות היבואניות הגדולות, היא מעט תמוהה, בעיקר מפני שהמותג הפרטי מניב לרשתות רווחים גדולים יותר ממוצרים אחרים על המדף (כלומר, יש ממה לחתוך, או בהקשר של עליית מחירי חומרי הגלם - יש היכן לספוג), כיוון שאין מתווכים בדרך והוצאות הפרסום והמיתוג מינימליות.

בעת הזאת הן היו יכולות להסתפק בלהרוויח פחות, או - מה שלא עשו - וחבל: לנצל את המומנטום ולמכור הרבה יותר מהמותג שלהן ובזול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully