וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרום רוכשים דירות ופותחים עסקים. ניצחון או תבוסה?

שלמה מעוז, טור אורח

12.8.2022 / 13:59

מנצחים בחוץ, מפסידים בבית: מנצחים בעזה ומצילים את הנגב המערבי, אבל מפסידים את הנגב המזרחי לכנופיות של עברייינים. יותר אזרחים עברו לחיות בדרום ויותר עסקים נפתחו, אבל כשצוללים לנתונים, מגלים שהם מספרים יותר מסיפור אחד

נדל"ן בנתיבות 6 ביולי 2022. אבי רוקח
בנייה בנתיבות. העימותים לא מונעים את המשך ההתיישבות בדרום/אבי רוקח

כמה דירות ובתים חדשים רכשו הישראלים בדרום הארץ בשנה האחרונה לאחר מתקפת הרקטות מרצועת עזה על תושבי ישראל במבצע שומר החומות, שפרץ במאי 2021?

פעם הלחימה וספיגת הרקטות מרצועת עזה התרחשו אחת לכמה שנים, אולם בשנים האחרונות תכיפות העימותים גברה, כפי שנוכחנו לדעת רק בשבוע שחלף במבצע עלות השחר. בנובמבר 2019 אירע מבצע חגורה שחורה, במאי באותה שנה - מבצע גן סגור, ביולי־אוגוסט 2014 - מבצע צוק איתן, בנובמבר 2012 - מבצע עמוד ענן ובדצמבר 2008 עד ינואר 2009 - מבצע עופרת יצוקה.

העימותים מול העזתים לא מנעו את המשך ההתיישבות בדרום. מעבר תושבים לדרום הארץ נמשך גם בשנה האחרונה בעיקר בשל האמרת מחירי הדירות במרכז הארץ, שהתפשטה בהדרגה לכל המדינה.

הפחד מפני רקטות נוטרל במאזן השיקולים מול מחירי הדירות בישראל. כמו כן, יש עוד סכנות האורבות למשפחות העוברות לגור בדרום הארץ, בייחוד השלכות על ההתפתחות הנפשית של הילדים, אבל גם על המבוגרים. במשך שנה, מיוני 2021 עד מאי השנה, נרכשו 10,512 דירות חדשות - 614 דירות יותר מבשנה הקודמת - עלייה של 6.2%.

כאשר משווים זאת לממוצע הארצי, מגלים שגם הוא שיקף עלייה ברכישת דירות חדשות לעומת השנה הקודמת: עוד 4,345 דירות ובתים נרכשו במהלך אותה השנה - עלייה של 8.5% ל־55,594 יחידות דירות חדשות בסך הכל בכל הארץ. כלומר למרות הגידול ברכישת דירות בדרום הציבור הישראלי עדיין מבקש לחיות במרכז הארץ, שבו מקומות העבודה מצויים בשפע. ואכן, כאשר בוחנים רק את המרכז, מתברר כי הייתה בו עלייה ברכישת דירות של 14.9% ל־14,391 דירות, ובמחוז תל אביב עלייה של 13.2% ל־12,325 דירות חדשות בפרט.

ומחוץ למרכז: בירושלים - עלייה מתונה של 2.2%, בצפון - עלייה של 4% ובחיפה - ירידה ברכישת דירות של 3.1% בשנה שקדמה למאי 2022 לעומת השנה שקדמה למאי 2021. זאת ועוד, אנשי הדרום מעדיפים בנייה עצמית כדי לחסוך בהוצאות הקבלן וביוקר הנלווה לכך.

בשנה האחרונה נבנו לא למכירה במסגרות, כגון קבוצות רכישה או ארגון אחר של בנייה שלא במסגרת השוק החופשי של הקבלנים, 2,766 דירות ובתים. זאת עלייה חדה של כ־26% לעומת השנה קודם לכן, בדומה לצפון עם עלייה של 26% ולעומת הממוצע הארצי של 22%. במרכז הייתה עלייה בקטגוריה זו של כ־9%, בתל אביב - ירידה של 33%, בחיפה - עלייה של 65% ובירושלים - עלייה של כ־11%.

קפה גרג שדרות, 8 באוגוסט 2022. אבי רוקח
הנגב בין הפטיש הבדווי לסדן העזתי. קפה גרג בשדרות בתחילת השבוע/אבי רוקח

הנהירה לדרום כרוכה גם בהקמת עסקים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, "נולדו" בשנת 2021 (בהגדרת הלמ"ס) בכל מדינת ישראל 54,643 עסקים, ואחוז הלידות מסך העסקים הפעילים הקיימים היה 8.4%.

אחוז הלידות של עסקים בדרום מכלל העסקים הפעילים בדרום היה גבוה מהממוצע הארצי - 9.2%, ואחוז הלידות בצפון הארץ וגם ביהודה ושומרון עמד על 9.6%. אחוז הלידות במרכז הארץ היה 8.1%, בתל אביב - 7.3%, בחיפה - 8.6% ובירושלים - 8.9%. נתונים אלה מעודדים: מדובר בפתיחת עסקים בדרום הנלווים למרקם החיים.

במשך שנים ההנחה הייתה כי עבור העוברים לגור בחגורות הרחוקות ממרכז גוש דן מקום העבודה ממשיך להיות במרכז עם נסיעות יום־יומיות לגוש דן. בואו נבחן את הענפים שבהם נולדו עסקים בדרום ביחס לעסקים באותו ענף שהיו קיימים.

הלידות של עסקים היו בעיקר בתחום הנדל"ן: בבינוי נולדו 10.2% עסקים ביחס לעסקים הקיימים בענף, ובפעילות הקשורה לנדל"ן, כגון תיווך ואדריכלות פנים, נולדו 10.3% ביחס לעסקים הקיימים. עוד נולדו עסקים בתחומי מידע ותקשורת - 11.5%, בענף השירותים הפיננסיים נולדו עוד 8.8% עסקים ובתחום השירותים המקצועיים המוגדרים מדעיים וטכניים נולדו עוד 9.8%. בשירותי אוכל והארחה נולדו עוד 13.9% בעיקר עם היציאה ההדרגתית מתקופת הקורונה. מעניין לציין כי בתעשייה נולדו רק 6% עסקים חדשים יחסית לקיימים.

התמהיל הזה מצביע על שינוי שחל במבנה האוכלוסייה והעסקים. אם נשווה למרכז הארץ, בבינוי נולדו עוד 7.8% מהעסקים בתחום, בפעילות בנדל"ן - 8.9%, במידע ותקשורת - 10.5%, בשירותים פיננסיים - 8.9%, בשירותים מקצועיים - מדעיים וטכניים - 8.6%, בשירותי אירוח ואוכל - 12.3% ובתחום התעשייה באזור המרכז - 4.5%.

לא אלאה אתכם בנתונים בשאר האזורים בישראל, אך ללא ספק, הבנייה בדרום, יותר נכון - התרחבות ההתיישבות ומבנה העסקים, מצביעה על התחזקות מבנה התעסוקה באזור חרף מתקפות הטילים המחזוריות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בניינים בשדרות. ראובן קסטרו
לא רק המגורים, גם התעסוקה באזור מתחזקת. שדרות/ראובן קסטרו

המחוקק מעניק סיוע למתגוררים באזורי הספר בדרום. תקרת ההטבה השנתית במס הכנסה להכנסה מגיעה אישית בשדרות, אשכול סוציואקונומי 4, והיא המקסימום שניתן - 20%, שהם הטבה שנתית לשכיר או לעצמאי של עד 246,120 שקל בשנה.

יש הטבות שנתיות באחוזים נמוכים יותר עם סכומים פחותים, על פי טבלה סדורה שאישר המחוקק. המשמעות במקרה שלפנינו היא כי מי שמשתכר אפילו ב־24 אלף שקל לחודש הוא למעשה פטור ממס הכנסה. ההטבה ניתנת לכל שכיר, אם הוא חייב במס הכנסה. אם שני בני הזוג משתכרים בשכר גבוה, ההטבה כפולה לתא המשפחתי, וזה ממש משמעותי.

באופקים, יישוב במעמד סוציואקונומי 3, גובה ההטבה עומד על עד 18% מההכנסה ועד לתקרת הטבה של 238,920 שקל בשנה. בנתיבות, אף היא מסווגת במעמד סוציואקונומי 3, גובה ההטבה הוא עד 16% מההכנסה ועד לתקרה של 208,320 שקל בשנה. זכאים להטבה מקסימלית של 20% גם כפר העולים איבים, היישוב הקהילתי צוחר והמושבים תלמי אליהו, תלמי יוסף, תקומה, פרי גן, עמיעוז, בני נצרים, יכיני, תושייה, יתד, שדה ניצן, שדי אברהם, שוקדה, זִמרת, כפר מימון, מבטחים, מבקיעים, נווה ועין הבשור - שמות שרבים מאזרחי ישראל למדו להכיר מהתראות צבע אדום.

לאותה הנחה של עד 20% זכאים גם הקיבוצים אור הנר, ארז, בארי, ברור חיל, גבים, גברעם, זיקים, חולית, יד מרדכי, כיסופים, כפר עזה, כרם שלום, כרמייה, מגן, מפלסים, נחל עוז, ניר עוז, ניר עם, נירים, סופה, סעד, עין השלושה, עלומים ורעים.

המחוקק קבע כי ההטבות של 20% מההכנסה החייבת במס בתוקף עד שנת 2025. חבל שכך, כי משפחה העוברת לדרום מבקשת לראות אופק של מגורים, תשלום משכנתה ותעסוקה לטווח ארוך יותר, ולא להיות תלויה בחסדיה של ועדת הכספים בקואליציה זו או אחרת. ללא אופק ארוך טווח נפגמת ההטבה. משפחות, ממש כמו עסקים, מחפשות אופק להשקעתן. יש יישובים הזכאים להנחה נמוכה יותר מ־20% שלא צוינו פה. יישובי קו העימות זכאים גם לעזרה ממשלתית בסכום של 10,000 שקל לשם בניית ממ"ד.

איך למלא "קבוצה ריקה"?

המשימה שהמחוקק העמיד בפני תושבי הדרום ועוטף עזה לא פשוטה כדי לנצל את הזיכוי הנדיב של מס הכנסה. נישומים בדרום הארץ חייבים לעשות מאמץ להגדיל את הכנסתם כדי להגיע להכנסה המקסימלית המזכה במרב ההטבה, שאם לא כן אין מיצוי של ההטבה, או כפי שהיא נקראת בפי כלכלנים "קבוצה ריקה", כלומר הטבה שאי אפשר לעשות בה שימוש.

מטרה זו יכולים להשיג באמצעות שיקום, הרחבה ובניית אזורי תעסוקה לבעלי השכלה גבוהה בואכה משרות בהייטק. עם מערכות הכבישים ומסילות הברזל החדשות זה אפשרי. כדי למשוך עסקים לדרום חייבים לעשות רפורמה במיסוי השלטון המקומי, היא הארנונה הנכפית על השלטון המקומי בחוק על ידי משרדי הפנים והאוצר.

באופן כללי צריך לעשות רפורמה בארנונה ובתמהיל בין עסקים למגורים לטובת עסקים (לא נרחיב פה בסוגיה זו). הגדלת אזורי התעסוקה והנפח המצטבר צריכה לאפשר לשלטון המקומי בדרום הארץ, בהסכמת האוצר ומשרד הפנים, להפחית את הארנונה לעסקים בדרום הארץ, במקומות שצוינו כאן כזכאים היום להטבות מס הכנסה. המטרה היא להגביר את הכדאיות של נהירת עסקים לדרום הארץ, עלייה בשכר ומיצוי הטבות.

מהומות ברהט. יותם רונן
מהומות ברהט. כאשר הבחירה היא בין סבב לחימה פעם בכמה שנים לבין סיוט יום יומי מתמשך, התושבים היהודים מעדיפים את יישובי הנגב המערבי/יותם רונן

הבדווים מנצחים

בתוך דרום הארץ יש מגמת שינוי בביקוש למגורים. הכיבוש הנמשך של הנגב על ידי הפזורה הבדואית, שנלווה לחוסר המשילות בנגב בשנים האחרונות, מדיר שינה מעיניהם של התושבים בבאר שבע, יישוב במעמד סוציואקונומי 5, ובנותיה.

הפחד לנסוע בלילות בכבישי הנגב, החשש מהתפרצות כלי רכב שנוהגים בהם צעירים בדווים משולי הדרך אל הכביש הסלול, הפריצות לבתי מגורים וגניבות כלי הרכב על בסיס יומי, מרוצי הרכב הלא־חוקיים, הפרוטקשן שעל עסקים לשלם על כל צעד ושעל - כל אלה ועוד המאיסו את החיים על חלק מהיהודים ביישובי הנגב הוותיקים.

גם ביישובים היוקרתיים, כמו עומר, שנמצא במדד הסוציואקונומי ברמה 10, ולהבים ומיתר, שנמצאים במעמד סוציואקונומי 9, נמאס מהמתח מול הבדואים.

באין שלטון ומשטרה אפקטיביים, הפתרון של חלק מהתושבים הוותיקים של הנגב הוא לעבור ליישובים הסמוכים לעוטף עזה ולחבל אשכול הרחוקים מפגיעתם של הבדואים. אם תרצו, הבחירה היא בין סיוט יומיומי לבין סיוט אחת לכמה שנים בדמות מבצעים של הצבא מול עזה ושילוח רקטות ליישובי עוטף עזה וליישובים מרוחקים יותר.

תושבי הדרום נמצאים בין הפטיש הבדווי לסדן העזתי. חלק מהאוכלוסייה ביישובי הנגב המערבי מעדיף הטבות מס ממשלתיות וריחוק מהבדואים. נכון שזה במבט ראשון יוקרתי פחות, אך האפשרות לחסוך הון בתוך כמה שנים, העלייה באפשרויות התעסוקה, העלייה במספר התושבים, הפשרת הקרקע לבנייה והפשרת הקרקע לאזורי התעסוקה - כולם יחדיו מובילים לשינוי בדרום.

הבדווים ניצחו, הם דוחפים את היהודים החוצה ממחוז באר שבע ומהנגב המזרחי, והטבות המס מושכות את היהודים פנימה, לנגב המערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully