וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונה ליועמ"ש: האם קיים ניגוד עניינים במרכז שפרסמה נת"י?

עודכן לאחרונה: 14.8.2022 / 12:27

מכתב שהוציאה התנועה לאיכות השלטון מעלה את החשד לפיו מי שניסח את המכרז מחזיק במניות בחברה שזכתה בחלק ממנו. נתיבי ישראל: "מדובר במיחזור טענות שעלו לפני יותר משנה, בעת היציאה למכרז"

עובדים במסלול נתיב פלוס החדש שבו תופעל האכיפה החל מהיום, 3 בנובמבר 2019. נתיבי ישראל, אתר רשמי
עבודות בכביש, נתיבי ישראל (לפרויקט המצולם אין קשר למכרז)/אתר רשמי, נתיבי ישראל

האם התקיים ניגוד עניינים במכרז שפרסמה נתיבי ישראל (נת"י)? פנייה של התנועה לאיכות השלטון אל החברה וכן אל היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מעלה את החשש כי במכרז שפרסמה נתיבי ישראל להחלפת כ-106 אלף גופי תאורה בכבישי ישראל לתאורת LED חכמה, לקחו חלק בניסוח תנאי המכרז גם בעלי עניין בחברה המייצרת מוצרי "תאורה חכמה", ואשר תספק את מוצריה לזוכה.

כך שעל פי טענת התנועה לאיכות השלטון, מתעורר חשש שהמכרז "נתפר" לכאורה מראש בהשפעת אותם בעלי עניין, כך שיותאם למידות המוצר אותו מספקת החברה בה הם מושקעים.

מדובר במכרז שמוערך בכ-600 מיליון שקלים שפורסם בחודש אוגוסט 2020. במסגרת המכרז , אמור היה להיבחר זכיין אחד שיהיה אחראי לנהל ולתכלל באופן אינטגרטיבי את כלל העבודות נשוא המכרז לרבות תכנון, הספקה, התקנה, בדיקה ותחזוקה, וכן שיהיה אחראי על ביצוע מכלול פרויקט ההסבה, כולל הסבת תאורת נל"ג לתאורת LED חכמה, לרבות חיבורה למערכת ניהול תאורה והתממשקות למערכת שליטה ובקרה, וחיבור גופי התאורה מבוססי ה-LED הקיימים לאותה המערכת. על מערכת השליטה והבקרה המוצעת, על פי תנאי המכרז, להיות מבוססת תקשורת סלולרית.

לפי הנטען במכתב הפניה ליועמ"ש, נת"י הסתייעה בעזרתם של שני יועצים חיצוניים מחברת נס - מנכ"ל החברה, שחר אפעל, והמשנה למנכ"ל, גיא דנציג. השניים האחרונים מחזיקים באופציות בחברת "טונדו" שזכתה במכרז.

כך שעל פי הנטען במכתב נוצר מצב בו שני המנהלים הבכירים בחברת נס, שנציגיה בנת"י שימשו כיועצים בניסוח המכרז הענק, הם בעלי עניין כלכלי משמעותי בטונדו סמארט הצעירה, שמוצרה העיקרי תואם באופן מדויק את דרישות המכרז אותו נציגי נס סייעו לנסח. זאת, באופן שמעורר חשש כבד לניגוד עניינים חמור במכרז ציבורי בשווי מאות מיליוני שקלים.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס השנתי ה-19 של ארגון היועמ״שים, אוניברסיטת תל אביב, 5 ביולי 2022. ראובן קסטרו
היועצת המשפטית לממשלה, עו״ד גלי בהרב-מיארה. התנועה לאיכות השלטון פנתה אליה במכתב/ראובן קסטרו

הודעות מעוררות חשד

בכך הסיפור לא מסתיים, בסוף שנת 2021 פרסמה טונדו סמארט לבורסה דוח על אירועים החורגים מעסקי התאגיד הרגילים, שמהותו "היערכות להשתתפות במכרז של נתיבי ישראל". בתוך כך, הודיעה החברה כי היא נערכת להשתתף כקבלן משנה בהצעותיהם של חלק מהמציעים במכרז של נת"י, וכי החברה מעריכה את חלקה במכרז בעד כ-75 מיליון שקלים.

בהמשך לכך, בתחילת השנה פרסמה טונדו סמארט דוח נוסף, לפיו היא התקשרה בהסכם עם חברת אלקטרה תשתיות בע"מ נבחרה כזוכה במכרז הכללי של נת"י. וכפי שנכתב בהודעת החברה, "הפתרונות הטכנולוגיים של החברה הוגשו על ידי אלקטרה במסגרת הפרק הטכנולוגי של המכרז, והחברה התקשרה בהסכם עם אלקטרה ולפיו החברה ואלקטרה ישתפו פעולה במסגרת הפרויקט".

עוד נכתב כי "החברה מעריכה כי השתתפותה כספק בפרויקט יהיה צעד משמעותי באסטרטגיית החברה להרחבת היקפי פעילותה ומבסס אותה כגורם המוביל בפתרונות העיר החכמה בישראל. להערכת החברה ביצוע פרויקט בסדר גודל כזה יסייע למצב את החברה מבחינה עסקית וטכנולוגית כשחקן מרכזי גם בשוק הבינלאומי".

כלומר, חברת טונדו סמארט - בה שחר אפעל וגיא דנציג הם בעלי עניין כלכלי משמעותי - זכתה כספק במכרז ציבורי בשווי עשרות מיליוני שקלים, אותו סייעה לנסח חברת נס, שהשניים משמשים כראשיה.

מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "מדובר במיחזור טענות שעלו לפני יותר משנה בעת היציאה למכרז.
הטענות נבחנו וטופלו בצורה מקצועית ועניינית, תוך שינוי השיטה המכרזית במטרה להרחיב את אפשרויות השימוש בטכנולוגיות נוספות. אז כמו גם היום, מדובר על טענות בהן כלום ושום דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully