וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצם העניין: פרויקט ה-NFT הכי מסקרן שאתם לא מכירים

15.8.2022 / 9:51

לפני שנה (אוגוסט 2021) יצאו לדרך ב-Nouns DAO עם קונספט פשוט להכעיס: בכל יום מתבצעת מכירה פומבית של תמונה מפוקסלת אחרת של משקפיים. עד כה גויסו למעלה מ-34 מיליון דולר, והיד עוד נטויה

NFT. יחצ,
העולם הזה ממשיך לשבור שיאים/יחצ

בעולם המוזר שבו אנו חיים, ישנן תופעות שבאמת קשה להסביר. אחת מהן היא פרויקט Nouns NFT; לפני שנה (אוגוסט 2021) יצאו לדרך ב-Nouns DAO עם קונספט פשוט להכעיס: בכל יום מתבצעת מכירה פומבית של תמונה מפוקסלת אחרת של משקפיים, כאשר היצירות נוצרות באקראי על ידי אלגוריתם כל יום מחדש. ההצעה הזוכה ביותר לאותו יום זוכה, וממשיכים הלאה למכירה הבאה. אולם מה שמדהים בפרויקט הוא המחיר: בכל יום, ההצעה הזוכה לא יורדת מ-70 את'ר, שנכון להיום זה 117,880 דולר. כלומר, כל יום מתבצעת מכירה של משקפיים מפוקסלים בלפחות מאה אלף דולר. עד כה גייסו למעלה מ-34 מיליון דולרים, והיד עוד נטויה.

איך הם עשו את זה? מה מיוחד ב-Nouns? כמה הסברים אפשריים.

ה-DAO

למי שלא מכיר, פרויקטים בקריפטו לרוב מאורגנים בארגונים אוטונומיים מבוזרים (Decentralized autonomous organizations, או בקיצור DAO). לפי המדיניות של Nouns, מלבד אחוז מסוים שהולך ליוצרים המקוריים, כל סכום המכירה חוזר ל-DAO עצמו, ועומד לשימושו של ה-DAO.

כמו כן, כל מי שמחזיק ביצירה מקבל זכות הצבעה יחסית בתהליך קבלת ההחלטות ב-DAO (כלומר, ככל שחולף הזמן, החלק היחסי של כל מחזיק יורד). הכסף שהצטבר מממן דברים לטובת הקהילה, כגון קומיקס של Nouns, קולקציית לבוש בנושא Nouns ומוצרים נוספים. היות ונוצר שם המון כסף, כבר יש מחשבות על הפקה של סרט, בדומה לפרויקטים אחרים של NFT שגם מבררים בכיוון.

האתר של טל נברו
האתר העסקי של טל נברו

הזכויות

מי שרוכש יצירה במסגרת הפרויקט, הוא המחזיק "הפיזי" של היצירה על הבלוקצ'יין. אולם הוא אינו הבעלים של הקניין הרוחני ביצירה. מדוע? משום שב-Nouns עשו משהו די מהפכני בתחום הזה: יצירת שנוצרו במסגרת הפרויקט, הן אינן בבעלותו של אף אחד.

כל יצירה היא בגדר CC0, כלומר "ללא זכויות שמורות". כל אחד יכול לקחת את התמונות של Nouns, ולעשות איתן מה שהוא רוצה. ואנשים מנצלים זאת: יש כאלה שמייצרים בגדים ומרצ'נדייז של Nouns, מבלי להחזיק ביצירה בפרויקט או להיות קשורים אליו בצורה כזאת או אחרת, וכן ישנן אינספור יצירות נגזרות לפרויקט שיצרו בעצמן מכירות במיליוני דולרים. משקפיים של Nouns אפילו הופיעו בפרסומת של בירה באד לייט בסופרבול האחרון, ו-Nouns לא קיבלו על כך כסף.

אבל ל-Nouns פשוט לא אכפת: הם מתרכזים בבלוקצ'יין. אחד מהיוצרים של הפרויקט, Punk 4156, אמר בראיון "פשוט אין צורך עוד בזכויות יוצרים… אנחנו נהפוך את היצירות המקוריות לחשובות ובעלות ערך". כלומר, כמו שליל כוכבים של ואן גוך (יחי ההבדל כן?) היא יצירה מוכרת בפי כל, אבל רק המקור עצמו שווה סכום כסף אינסופי, כך המטרה של Nouns היא לייצר ערך רק עבור היצירות המוטבעות עצמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ה-FOMO

בניגוד לכמעט כל קולקציה של NFT, ב-Nouns לא יצרו מחסור מלאכותי. הם כביכול לא הסכימו להשתתף במשחק הזה. לכאורה, בניגוד לכל אותן קולקציות, לא אמור להיות מחסור ביצירות, שהרי כל יום נוצרת יצירה חדשה. בפועל, קצב הייצור של היצירות גבוה מהביקוש שנוצר אליהן: רוכשים רבים ממתינים בקוצר רוח למכירה החדשה, כדי לראות איזו יצירה תיווצר על ידי האלגוריתם. השיטה הזאת יצרה אצל הרוכשים הפוטנציאליים כמיהה ליצירה, ויצרה ערך רב לתמונות מפוקסלות של משקפיים.

אם נסכם, אם גם בשוק הדובי של היום, מצליחים למכור כל יום יצירה חדשה בלמעלה ממאה אלף דולרים, יש בכך אינדיקציה טובה לכוחו של שוק הקריפטו להתאושש ולבנות את עצמו שנים קדימה.

  • עוד באותו נושא:
  • NFT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully