וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: האם אנחנו על הגל הירוק?

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

15.8.2022 / 15:32

העלייה בשוק המניות מרשימה, וכעת השאלה היא כמה הראלי הזה אמיתי. ומה אומרת העלייה החדה במחירי הנדל"ן בגרמניה?

בארצות הברית, לאחר דוח תעסוקה חזק בשבוע שעבר, נתון מדד המחירים לצרכן יצא מתחת לציפיות (הנתון הכללי רשם עלייה של 8.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה). האם מדובר בפספוס חד פעמי או תחילתה של מגמה? השווקים נאחזו בנרטיב האופטימי ושלחו את מדד האס אנד פי 500 לרמתו הגבוהה ביותר מזה 3 חודשים (עלייה של 3.31% בשבוע).

יחד עם זאת, נתון האינפלציה הכללי שעדיין עומד על 8.5% ונתון הליבה שעומד על 5.9%, לא מדובר עדיין בירידה המשמעותית שהפד מצפה לה. זוהי כן התחלה, ואנו יכולים לצפות להמשך ההתמתנות בלחצי המחירים על פני החודשים הבאים. זה יכול להגדיל את מרווח התמרון של הפד על מנת להביא לתרחיש של נחיתה רכה.

העליות האחרונות בשווקים נתמכות על ידי עונת דוחות טובה מהצפי לרבעון ה-2 שמתקרבת לסיומה. בסיכום כלל עד כה, הגידול ברווחיות של חברות שדיווחו כבר וצפויות לדווח עומד על 6.7%. יחד עם זאת, עקיפת הציפיות הזאת נחשבת באיכות נמוכה מכיוון שיותר מחצי מהחברות מדווחות על ביצועים גרועים בהרבה ושיעור הגידול ברווח שטוח כאשר מנטרלים את סקטור האנרגיה. ואחרי כל זה הציפיות לרווחיות קדימה נשארות יציבות למדי למרות כל הדיבורים על מיתון (התיקונים למטה מגיעות בממוצע ל-20% כאשר יש מיתון רשמי).

עליות בוול סטריט. ShutterStock
וול סטריט ירוקה, אבל עקיפת הציפיות באיכות נמוכה/ShutterStock

באופן מרשים, הנאסדק הגיע לנקודת ציון של שוק שורי במסחר התוך יומי לפני כמה ימים, כאשר הראלי שהתחיל באמצע חודש יוני צבר תאוצה במהלך עונת הדוחות. שוק המניות נסחף על ידי עונת הדוחות הטובה של ימים אלו - שתהיה בלתי רציונאלית, או שהשווקים מצפים למיתון קל שייחשב לנחיתה רכה. זה מה שקרה במהלך ההאטה הגלובלית ב-2015/2016, כאשר רווחיות החברות לא עלתה אבל גם לא נפלה נמוך מדי. בהסתכלות לאחור, היום אנו יודעים שהיו דיבורים על מיתון בזמנו אבל הוא לא התממש. בהנחה של תרחיש הנחיתה הרכה, תמחור השווקים היום לשנים 2023-2024 הוא נוח עם העובדה כי שתי הורדות ריבית צפויות בכל שנה. ההבאה קדימה של מחזור ההעלאות הריבית הוא חלק מהאופנה העכשווית בקרב הבנקים המרכזיים, כאשר כלכלות אחרות כמו קנדה ואוסטרליה הדגימו בעבר שנחיתות רכות הם אפשריות לצד העלאות ריבית אגרסיביות בכלכלה שצומחת חזק.

האם הראלי האחרון בשוק המניות הוא ראלי של שוק דובי או משהו רציני יותר? תלוי במצב העתידי של הכלכלה שעדיין קיימת אי וודאות לגביה לאור החששות הגיאופוליטיות, בעיות בשרשראות האספקה והפתיחה הלא שיוונית של כלכלות מסביב לעולם.

יומן אירועים

  • שני: יפן - נתוני תוצר לרבעון ה- 2. סין - ייצור תעשייתי, מכירות קמעונאיות, שיעור אבטלה (יולי). ארצות הברית - מדד ייצור אמפייר סטייט, מדד שוק הדיור NAHB (אוגוסט).
  • שלישי: גוש היורו - סקר ציפיות כלכליות ZEW (אוגוסט). ארצות הברית - התחלות בנייה, ייצור תעשייתי (יולי).
  • רביעי: בריטניה- מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים ליצרן (יולי). גוש היורו - נתוני תוצר לרבעון ה-2. ארצות הברית - מכירות קמעונאיות (יולי), פרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה.
  • חמישי: גוש היורו - מדד המחירים לצרכן (יולי). ארצות הברית - מכירות בתים קיימים (יולי).
  • שישי: בריטניה - מכירות קמעונאיות (יולי), מדד ביטחון הצרכנים של GFK (אוגוסט). יפן - מדד המחירים לצרכן (יולי). גרמניה - מדד המחירים ליצרן (יולי).
sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ברלין. אילוסטרציה, ShutterStock
לגמרי לא מה שהיה. ברלין/ShutterStock, אילוסטרציה

בעוד שהנתונים הכלכליים בארצות הברית בשבועות האחרונים (דוח תעסוקה חזק, ירידה באינפלציה) הפיגו הרבה חששות בנוגע למיתון, השחקנים בשווקים יסתכלו האם הנתונים בשבוע הזה (מכירות קמעונאיות, ייצור תעשייתי ונתוני דיור) ימשיכו באותה מגמה. בנוסף גם הפד יפרסם את הפרוטוקולים שלו מישיבתו האחרונה ביולי אבל מידת היעילות שלהם מוגבלת כי הם אינם לוקחים בחשבון את הנתונים האחרונים שפורסמו. בינתיים עם העלייה בהסתברות למיתון לצד העלאות הריבית של הפד (העלייה הקרובה עומדת על שיעור של 62 נקודות בסיס לעומת 68 נקודות בסיס לפני נתון האינפלציה), שווקי אגרות החוב צפויים להמשיך להיות תנודתיים. באופן לא מפתיע, מדד ה-MOVE שמודד את התנודתיות בשווקי אגרות החוב, עלה בשבועות האחרונים לרמה שנראתה לאחרונה במהלך חודשי המגפה בשנת 2020 ונסחר ברמה גבוהה בהשוואה למדד הוויקס שבוחן את התנודתיות בשווקי המניות.

שורה תחתונה: עם הסיכויים למיתון שעולים ואינפלציה שנותרת גבוהה, שווקי אגרות החוב ימשיכו להיות תנודתיים.

סין: התאוששות לא חלקה

במחצית הראשונה של שנת 2022, הכלכלה הסינית צמחה רק בשיעור של 2.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה לאור סגרי הקורונה המחמירים בחודשי אפריל ומאי. יחד עם זאת, עלייה של 3.3% בתוצר בחודש יוני העלתה את הציפיות למחצית שניה חזקה. בינתיים, אינדיקטורים שמודדים סנטימנט מצביעים על היחשלות בהתאוששות בסקטור הייצור בחודש יולי. בעוד שמדדי מנהלי הרכש עדיין נמצאים בטרטוריה של התרחבות, החברות דיווחו על תפוקה פוחתת ונתוני תעסוקה חלשים לאחרונה. נתון הייצור התעשייתי לחודש יולי שפורסם היום, הצביע על עלייה של 3.8% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (3.9% בחודש יוני). מכירות קמעונאיות בחודש יולי עלו בשיעור של 2.7%(3.1% בחודש יוני) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. לאור הנתונים הכלכליים החלשים לאחרונה בחודש יולי, הבנק המרכזי הסיני חתך את הריבית בשיעור של 10 נקודות בסיס הבוקר.

שורה תחתונה: אנחנו מאמינים כי ההתאוששות הכלכלית בסין תימשך במחצית השנייה בעזרת התמיכה הפיסקלית. יחד עם זאת, השלכות שליליות מהאטה בצמיחה הגלובלית והבעיות בסקטור הנדלן בסין, יכולות לגרום להתאוששות במחצית השנייה להיות תנודתית יותר.

עדכון בנוגע ליפן - היין ורווחיות

כל עוד הבנק המרכזי היפני מגן בחירוף נפש על מגבלת התשואה שלו ל-10 שנים של 0.25% על ידי תוכנית רכישות ללא הגבלה, היין צפוי להישאר תלוי ברחמים של סביבת המאקרו העולמית. שינוי במדיניות על הבנק המרכזי היפני נראה לא סביר, כאשר מדד מחירי הליבה (בנטרול מזון ואנרגיה) הוא רק 1% ומצביע על תמונה לא חיובית של אינפלציה נמוכה לטווח הארוך. מדיניות מוניטרית רפה מספקת רוח גבית לשוק המניות היפני, כאשר כמעט 70% מן החברות במדד TOPIX במונחי שווי שוק דיווחו על תוצאותיהם והירידה ברווחיות עומדת על 1% בלבד, 12 נקודות בסיס גבוה יותר מהציפיות המוקדמות כאשר סקטור השירותים מוביל את הלהקה. יתרה מכך, הגידול הצפוי ברווחיות לשנת 2022 עומד על 11.2% ומעיד על המשך החוזקה לשנה כולה. זה נתמך על ידי חברות שמדווחות על תיקון חיובי כלפי מעלה לתחזיות במחצית הראשונה של 2022.

שורה תחתונה: חולשה במטבע היין ועלייה בביקוש הצרכנים ממשיכים לתמוך ברווחיות החברות היפניות.

הנדל"ן בגרמניה - רק מעידה קטנה בשוק הדיור

עלייה בריבית המשכנתאות, מחסור בחומרי גלם לבנייה ועלייה במחירי האנרגיה הביאו לעלייה בעלויות של רכישת נדלן בשיעור ניכר. העלייה של 17% בעלויות הבנייה בחודש מאי, הייתה החדה ביותר בגרמניה מזה 50 שנה. חששות בנוגע להיפוך של מגמת העלייה דוחפת יותר מוכרים אל השוק. כתוצאה מכך, מחירי הבתים ברבעון ה-2 רשמו עלייה מזערית של רק 0.6% לעומת הרבעון הקודם- האטה רצינית לעומת קצב של 4.1% ברבעון הראשון. יחד עם זאת, מי שמסתכל על הדינמיקה בצד האספקה (ירידה בבתי מגורים חדשים, עלייה בשיעור המהגרים בעקבות המלחמה באוקראינה) וריבית משכנתאות נמוכה עדיין (שיעור המשכנתא ל-10 שנים בריבית קבועה עומד על 2.8%) לצד עלייה בשכר בדומה לקצב העלייה באינפלציה של 7.5%, משמעותה שהנטל היחסי עבור משקי הבית יהיה מתון ולכן חיובי עבור מחירי הנכסים.

שורה תחתונה: ירידה במחירי הבתים בשוק הדיור הגרמני צפויה להיות זמנית לאור ההיצע הנמוך וריבית המשכנתאות.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully