וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוב של לומניס לפועלים כבר מגיע ל-200 מיליון דולר

עידו אלון

21.2.2003 / 9:54

מחיקות מלאי העלו את ההפסד של לומניס ברבעון הרביעי ל-40 מיליון דולר, והיא צופה הפסד של 6 מיליון ברבעון הראשון. למרות זאת, הפועלים העניק לה אשראי נוסף בסך 15 מיליון דולר * בנק הפועלים מגדיל החשיפה ללומניס: מעניק לה הסכם מימון חדש ומגדיל את קו האשראי





המזומן וקווי האשראי של לומניס מסתכמים ב-29.1 מיליון דולר. החברה מחויבת לתשלומים של 15 מיליון דולר לבנק הפועלים ב-2003. בנוסף, מחויבת החברה לשלם 10 מיליון דולר לחברת קוהירנט. חוב זה אמור להיפרע עד ספטמבר 2003.



2002 לא היטיבה עם עסקיה של לומניס. בהתאם לכך ויתרו מנהלי החברה על בונוסים בשנה זו, והסתפקו בשכר בלבד. לפי ההערכות, יאשה סיטון, שכיהן כמנכ"ל החברה, קיבל ב-2002 שכר של 280 אלף דולר. סמנכ"ל התפעול שגיא גנגר נהנה ב-2002 משכר של כ-212 אלף דולר, ויו"ר הדירקטוריון, יעקב פרנקל, קיבל באותה שנה 120 אלף דולר.




הערכה: הפועלים יוכל לחלץ מלומניס עד 50% מהאשראי שנתן



המאזן השנתי של לומניס מאפשר לבחון על מה מתבסס הביטחון של בנק הפועלים בהמשך הענקת האשראי לחברה. השאלה שעולה היא אילו נכסים יוכל בנק הפועלים לחלץ מלומניס, אם ירצה להחזיר חלק מהמימון שהעניק לה?







הנכסים המיידיים של לומניס מסתכמים ב-210 מיליון דולר (ראו טבלה). הסעיף היחיד שאינו ניתן לשינויים בגין מחיקות הוא 18.1 מיליון דולר שלחברה יש במזומן.



רמת החייבים של לומניס הסתכמה בסוף 2002 ב-95 מיליון דולר, רמה המהווה כ-90 יום. במסגרת מאמצי החברה לשפר את ביצועיה הצליחה לומניס להקטין את רמת החייבים ב-13 מיליון דולר, לעומת הרבעון השלישי. במודל המשורטט כאן נכללה הערכה אופטימית יחסית לגבי חברות בקשיים, שלפיה יוכל בנק הפועלים לגבות מהלקוחות 70% מסכום זה.



בנק הפועלים יוכל גם לנסות לממש חלק מהסכום ששילמה לומניס מראש לספקי השירותים שלה. מדובר בסכום של 14.3 מיליון דולר, והמודל כולל אפשרות לקבל 10% בלבד ממנו, בגלל הקושי לגבות החזרים בגינו.



הסעיף שמעיב יותר מכל על המאזן של לומניס הוא רמת המלאי הגבוהה שלה. לומניס מממנת מלאי של 82.9 מיליון דולר, המהווה כמעט חמישה חודשי מכירה. מלאי בהיקף כזה גבוה עבור כל חברה, ובלומניס מנסים זה כמה רבעונים לצמצם אותו.



עם פרסום התוצאות לרבעון השלישי של 2002 אמר סמנכ"ל הכספים של לומניס, קווין מוראנו, כי החברה פועלת בנחישות להורדת רמת המלאי שלה. נראה כי מאמצים אלה לא נשאו פרי. בסוף הרבעון השלישי היה במחסני החברה מלאי בהיקף של 85.5 מיליון דולר, ובסוף 2002 מחקה לומניס מלאי בסך 10 מיליון דולר. לפיכך, המלאים עלו למעשה ב-7.4 מיליון דולר, על אף המאמצים הנמשכים לצמצם אותם.



מוראנו אמר אתמול כי רמת המלאי אמנם גבוהה, אך ציין כי להערכתו החברה לא תצטרך לבצע מחיקות נוספות בגינו. הקשיים של לומניס בצמצום המלאי לא מרמזים טובות לגבי יכולתו של בנק הפועלים לייצר מזומן מסעיף זה. הערכה אופטימית היא כי חברה בקשיים תוכל למכור 40% מהמלאי. עם נכסיה של לומניס נמנים גם המפעלים שברשותה והשטח שעליהם הם ממוקמים ביקנעם ובארה"ב. הנכסים הפיזיים של החברה מסתכמים ב-18.6 מיליון דולר.



לאור כל זאת מעריך המודל כי בנק הפועלים יוכל לחלץ מהנכסים של לומניס 128.2 מיליון דולר בלבד. אולם בנק הפועלים הוא אמנם הנושה הגדול ביותר של לומניס, אך אינו הנושה היחיד. החברה חייבת לספקיה 39.2 מיליון דולר, והחוב שלה בגין מקדמות מסתכם ב-75.4 מיליון דולר.



בהנחה שבנק הפועלים יזכה לקדימות במימושים, מעריך המודל כי הספקים יקבלו 50% מהחוב המגיע להם. לגבי מקדמות שקיבלה החברה, בדרך כלל מדובר בנושים שאינם מובטחים, והמודל מניח החזר של 10% בלבד.



בעקבות תשלום לספקים, מתקזז הסכום שיכול בנק הפועלים לממש בלומניס ל-101 מיליון דולר (ראו טבלה). סכום זה מהווה 50% בלבד מהחוב של לומניס לבנק. בנק הפועלים יוכל, אם כן, בהערכה הנחשבת לאופטימית יחסית, לקבל 50 סנט על כל דולר של אשראי שניתן לחברה. הערכה שמרנית יותר לגבי יכולתו של הבנק לגבות חובות מלקוחותיה של לומניס תביא לירידה מהותית בשיעור זה. נראה כי גם בבנק הפועלים היו סומכים את ידיהם על הערכה אופטימית זו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully