וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון ממשיך לפעול להדחת קליין: יבקש ממנו לפרוש מתפקידו

מוטי בסוק

21.2.2003 / 5:00

הנשיא קצב הביע תקווה שלא יידרש לאשר את הדחתו של הנגיד; מקורבים לרה"מ: החלפת המנהיגות הכלכלית הכושלת באנשים חדשים תיצור אווירה חדשה וחיובית במשק * פרשנות: המלך הוא עירום



ראש הממשלה אריאל שרון מתכוון להמשיך ולפעול להדחת נגיד בנק ישראל דוד קליין. משפטנים בכירים העריכו בפגישות עם רה"מ כי מהלך כזה אפשרי, לפי חוק בנק ישראל, אם כי יהיה קשה להוציאו לפועל והוא עשוי לעורר התנגדות ציבורית. מקורות בלשכת ראש הממשלה אמרו אמש כי שרון צפוי לזמן את הנגיד קליין ללשכתו בימים הקרובים ולהציע לו לפרוש מתפקידו "בצורה מכובדת", על רקע היחסים הרעועים ביניהם.



שרון קרא אתמול את תגובותיהם של מקורבי קליין לניסיונות להדיח אותו והחליט להמשיך במהלך למינוי נגיד חדש. מקורבים לשרון אמרו כי לדעתו, החלפת המנהיגות הכלכלית הכושלת של השנתיים האחרונות - שר האוצר והנגיד - באנשים חדשים בעלי מוניטין ויכולת מוכחת תיצור אווירה חדשה וחיובית במשק והשווקים יגיבו לכך בחיוב.



לדעת רה"מ, הממשלה החדשה בראשותו תיאלץ בתחילת כהונתה לבצע מהלך כלכלי מרחיק לכת של קיצוץ חד, בסך של יותר מ-10 מיליארד שקל בתקציב המדינה. מהלך כזה יוכל להצליח רק אם בנק ישראל יפעל במשותף ומתוך הבנה עם הממשלה, למשל בנושא הריבית. על סמך ניסיון העבר, שרון סבור כי במערכת היחסים הנוכחית עם הנגיד קליין, שיתוף פעולה כזה הוא בלתי אפשרי.



מקורבים לרה"מ סבורים כי ניתן להדיח את הנגיד לפי סעיף 15 לחוק בנק ישראל ("הפסקת כהונתו של הנגיד") תוך התבססות על 2 סעיפי משנה. החוק קובע 4 סיבות לפיטורי נגיד, כאשר נשיא המדינה הוא הרשאי, על פי הצעת ממשלה שהוגשה בכתב, להפסיק את כהונתו של הנגיד. הסיבות הן באם קיימים חילוקי דעות בין הממשלה לנגיד בשאלות עקרוניות של מדיניות הנוגעות לתפקידי הבנק והמונעים, לדעת הממשלה, שיתוף פעולה יעיל; אם הנגיד עשה מעשה שלדעת הממשלה אינו הולם את מעמדו כנגיד; אם הוא פעל בניגוד לאמור בסעיף 13 (איסור התעסקות אחרת - מ.ב); או אם הוא איבד את הכושר לבצע תפקידיו.



הצעת הממשלה לנשיא תובא לידיעת ועדת הכספים של הכנסת, עם הגשתה לממשלה. לדעת המקורבים, ניתן לפטר את הנגיד באמצעות הסעיפים הראשונים. ביחס לסעיף השני, בלשכת רה"מ ובמשרד האוצר אספו מספר לא מובטל של התבטאויות קשות של הנגיד, שגרמו לנזקים למשק, כולל לשער השקל-מט"ח.



בחודש האחרון נפגשו רה"מ והנגיד כנראה יותר מפעם אחת. דבר הפגישות לא הגיע לידיעת התקשורת. לפחות אחת מהפגישות היתה פגישה בארבע עיניים, שלא ידוע מה נאמר בה. עם זאת, בלשכת רה"מ אמרו אתמול כי גם הנגיד יכול היה להבין כי חלה הרעה במערכת היחסים בינו לשרון.



נשיא המדינה, משה קצב, שלפי החוק ממנה את הנגיד בהתאם להחלטת הממשלה ושאמור לפטרו על פי החלטתה, אמר אתמול לעיתונאים כי לא קיבל פנייה מהממשלה להדיח את הנגיד. לדבריו, אם תהיה פנייה כזו הוא יתייחס אליה. הנשיא קצב הביע תקווה כי לא יקבל פנייה שכזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully