וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני ממשפחה מרובת ילדים בעפולה ויודעת כמה עולה כל פריט"

עודכן לאחרונה: 18.8.2022 / 13:02

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי יודעת שדווקא במשמרת שלה עלה יוקר המחיה, אבל בטוחה שהרפורמות שקידמה, בעיקר בתחום הגברת התחרות, עוד יתבטאו בשטח. עד אז, היא מעדיפה שנראה מה קורה בעולם ונבין עד כמה מצבנו טוב

אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה. ללא, באדיבות המצולמים
אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה והתעשייה/באדיבות המצולמים, ללא

בשבוע שבו יוקר המחיה הוכיח שהוא כאן כדי להישאר, האינפלציה שברה שיא של 14 שנים והגיעה ל- 5.2% והעלייה במחיר הדירות זינקה לשיא של 17.8% בשנה, נפגשנו עם שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, שמשרדה (בין היתר) אמור לעמוד כחומה בצורה מול התייקרויות המחירים המטורפות ולרכז את הכלים לעידוד הצמיחה הכלכלית.

בתקופת כהונתה היה נדמה, לא פעם, שברביבאי לא הייתה נוכחת מספיק בהפעלת לחץ על היבואנים והקמעונאים ובניהול המשבר. לוואקום שהשאירה נכנסו ח"כים כמו מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, שקרא למרד צרכנים, זימן לוועדה את בכירי ענף המזון, קרא לקניית תחליפים זולים ולחם את מלחמתה, או למשל ח"כ אפרת רייטן, יו"ר ועדת הרווחה של הכנסת - בעוד דווקא השרה הממונה נמנעה מלחתור למגע.

גם כותבת שורות אלה הייתה בין מבקריה החריפים ביותר, שכן לא יעלה על הדעת שמי שיש בידיה את רוב הכלים הרגולטורים להורדת יוקר המחיה, בין היתר האחריות על רשות התחרות, זרוע האכיפה הכי משמעותית בתחום, תפקיר את הזירה הבוערת לחסדי הריכוזיות ותעלם מהעין הציבורית.

מצד שני, לזכותה של ברביבאי יש לזקוף את רפורמת הייבוא שהובילה ואמורה להכניס תחרות אמיתית לשוק, שככל הנראה תבוא לידי ביטוי ומיצוי מלא רק בעוד כמה שנים, ותיזקף לזכותו של אחד משרי הכלכלה הבאים. זאת, כמובן, בתנאי שההוזלות יגולגלו לצרכנים ולא יישארו בכיסי היבואנים.

אורנה ברביבאי, חתימת הסכם סחר חופשי איחוד האמירויות. Anuj Taylor Strap Studios,
במעמד החתימה על הסכם הסחר עם איחוד האמירויות/Anuj Taylor Strap Studios

"האיום הגדול ביותר על הציבור הוא יוקר המחיה"

היא מודה שהייתה עסוקה בעשייה ופחות בתקשור שלה החוצה ולכן אולי נוצר הרושם שהיא לא שם,. אך עתה, ברוח קמפיין הבחירות של "יש עתיד", היא מונה הישגים ומפרטת פעילות. "יקר פה" אומרת ברביבאי את מה שכולנו מרגישים בכיס. "אני באה מעפולה, ממשפחה מרובת ילדים. רואה ויודעת כמה עולה כל פריט, בכמה הוא עלה ומה מצפים ממשלת ישראל לעשות.

"עם כניסתי למשרד עשיתי סקר ולפיו האיום הגדול ביותר על הציבור הוא יוקר המחיה והאיום האיראני בסוף הרשימה. בחנתי איזה פעולות אפשר לעשות. במשך שנים הייתה פה הבניית חסמים, שימור התעשייה המקומית בכל מחיר והקמת מנגנונים שיקשו על התחרות באופן מובנה, חלקם קטסטרופאליים.

"פרסנו את הנספחים שלנו בחו"ל וחתמנו על הסכמים סחר, כשההסכם עם האמירויות הוא חסר תקדים. כבר הספקנו לשכוח, אבל במהלך הקורונה, בשיתוף ראש הממשלה בנט ולפיד, התעקשתי להשאיר את העסקים פתוחים ולהמשיך במסחר, תוך לקיחת סיכון בריאותי מחושב. רצינו להוציא את האנשים לעבודה. נכון שלקח זמן ארוך מדי לפצות את בעלי העסקים, אבל ב'עלות השחר' נלמדו הלקחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אורנה ברביבאי. דני שם טוב,
מעל הדוכן בכנסת. חושבת שהספיקה הרבה מאוד, אבל מצרה על הכהונה הקצרה/דני שם טוב

"ארבעה סוגי רגולציות"

"רשות התחרות" היא הכלי הכי אפקטיבי למלחמה ביותר המחייה. חלפו תשעה חודשים מאז נפתחה חקירת תיאום המחירים ברשתות השיווק, ושום דבר לא קרה. למה זה לוקח כל כך הרבה זמן?
"רשות התחרות היא גוף עצמאי ואין לי רצון וסמכות להתערב בעבודה שלה. אני צריכה לוודא שהחקירה תמצה את עצמה. אני מאמינה שרשות חזקה והוגנת תעשה את עבודתה".

יהיו שימועים בקרוב?
"הרשות עצמאית ואין לי השפעה עליה".

היבואנים מותקפים מכל עבר, אבל מתעקשים להעלות מחירים. הם לא פוחדים מאף אחד, גם לא ממך.
"לכן התחלנו ביום האחרון של הכנסת בתהליך החקיקה של חוק היבוא המקביל, שימנע מבעלי זיכיון בשוק המזון ומוצרי הצריכה לפגוע ביבואנים מתחרים. רשות התחרות תוכל להטיל קנס של שמונה מיליון שקלים על מי שיעברו על החוק. לצערי החקיקה לא הסתיימה ואני מתכוונת להמשיך אותה בכנסת הבאה.

"אנחנו מטפלים כל הזמן בהורדת יוקר המחיה והעלאת ההכנסה הפנויה, אבל בו בזמן רוצים לשמור על בטחון תזונתי ולהוריד מחירים. הורדת המכס על מכוניות לא מספקת ואמרתי את זה לשר האוצר. קניית מכונית היא הוצאה גדולה וחשובה למשפחה ואם נצליח להוריד את מחירי הרכבים נקל על הציבור".

אבל תגרמי לעומס בכבישים, פקקים וזיהום אוויר.
"הכל זה עניין של איזון אופטימלי, ונכון לעכשיו אפשר להוריד מכסים. הגדלת ההוצאה הפנויה היא חלק מהתפקיד שלנו והורדת מחירי הדלק מסייעת לה, כמו נקודות הזיכוי שנתנו להורים לילדים קטנים ומענק העבודה. גם משרד החקלאות עושה הכל כדי להוריד מחירים".

ולא מצליח. ההתייקרות הגדולה ביותר במדד המחירים האחרון הייתה בסעיף פירות וירקות. זה קורה, כי "הגנת הצומח" במשרד החקלאות, תוקעת את הרפורמה של שר החקלאות. אתם מעבירים רפורמות ולא מסוגלים ליישם אותן

"אם מישהו היה אומר לי ששרת הכלכלה תסדיר במשך כל כך הרבה זמן את רפורמת המזגנים, יחד עם שר האוצר והמשרד לאיכות הסביבה, הייתי חושבת שהוא מדבר שטויות. רצינו לייבא מזגים עם גז ידידותי לסביבה, אבל עם סיכון מסוים. כדי שזה יקרה צריך להכשיר מתקיני מזגנים, אז יצאנו להכשרה של 200 טכנאים. כמה אנרגיה אני משקיעה בייבוא של טיטולים. יש ריכוזיות וארבעה סוגי רגולציות. הממונה על התקינה אצלי, איגור, בחור יקר, שובר את הראש מה עושים עם זה".

ומה עם ייבוא דגים וטונה? הרפורמה עברה לפני ארבעה חודשים וגם היא תקועה.
"הנושא נמצא במשרד האוצר בהיבט של הורדת מכסים ואני מקווה שזה הוא יתקדם בקרוב מאוד".

חתימה על הסכם סחר עם האמירויות, אורנה ברביבאי. Anuj Taylor Strap Studios,
עוד מחתימת ההסכם עם האמירויות. "עם הודו חברות הייטק יכולות לעבוד בקלות, אז למה שלא יעבדו עם מקומות מרוחקים בארץ?"/Anuj Taylor Strap Studios

בזכות היבוא מקביל

רפורמת היבוא היא פרויקט הדגל של ברביבאי, כששותפים לו משרד האוצר, הגנת הסביבה ובריאות. על פניו, היא אמורה להגדיל את מגוון המוצרים על המדף והתחרות בין היבואנים, להביא להפחתת מחירים של לפחות 10% והיא כוללת שינוי של מאות תקנים שחלו על אלפי מוצרים בשלושה מסלולים, לפי רמת הסיכון שלהם.

בניגוד להליך התקינה הארוך והמתיש שהיה נהוג בעבר, נכנס מודל חדש שבמסגרתו היבואן יצהיר המוצר שייבא עומד בתנאיו של תקן בינלאומי ולא יחויב בבדיקה במכון התקנים או במעבדת תקינה פרטית. הרפורמה, שיצא לדרך לפני חודשיים וחצי, צפויה לשחרר עומסים במכס ובנמלים שבהם מצטברות כמויות עצומות של סחורות עד לקבלת אישור תקינה ותפחית במיליוני שקלים בשנה את תשלומי אחסון הסחורות בנמלים.

ברביבאי מספרת שעוד שבנט היה שר הכלכלה, היא ביקשה לטפל בנושא היבוא המקביל ונערכה למערכה בטקטיקה צבאית, כראוי למי שנשאה דרגת אלוף בתפקידה כראש אגף כ"א לשעבר. "נפגשתי עם היבואנים וביקשתי שיסבירו לי מה קורה, כשהעומס בנמלים רק העצים את הבעיה. יש עולם שלם של מוצרים שהתקן הבינלאומי שלהם לא מתאים לישראלי.

"לפני שנה, בישיבות על חוק ההסדרים, כשראיתי ששום דבר לא זז, אמרתי אז לניצן (הורביץ. ל.ר) תן לי את סמכויות הבריאות בקשר ליבוא, כי הבנתי ששם דברים יכולים להיתקע והוא אמר, את יודעת מה, זה שווה חשיבה. נחמן אש הודיע אז שעם התמרוקים תהיה בעיה. העלינו על הקו את הגורם המקצועי במשרד הבריאות. שאלתי, איך יכול להיות שאני קונה קרם לפנים בחו"ל ומשתמשת בו בארץ בלי בעיה, אבל כשהוא מגיע באמצעות יבוא הוא לא טוב. כשחזרנו לחדר אמרתי שהאירוע לא מתרומם וקבעתי עם ניצן שרפורמת הטואלטיקה תתחיל בינואר הקרוב.

"יש פה מה שאני קוראת 'תקינת כולסטרול', תקינה שקטה שמחייבת אותנו לעבור פריט פריט . אמרו לי, זה ייקח שנים. שמתי את התאריך, יוני 2022, אמרו לי, המפקדת זה לא ריאלי. ביוני כבר היינו בתוך הרפורמה, רגולציה, חקיקה ראשית, רשות המיסים, יכון, מערכות מידה, פריט פריט. צריך להרגיל את היבואנים לתפיסה של הצהרה והציפייה היא שהם יגלגלו את ההוזלות לצרכן".

איך תאכפי את זה?
"בדיוק בשביל זה יש את חוק היבוא המקביל ועד אז גם הצרכנים צריכים לפקוח עיניים. ליבואנים היום אין תחרות, אז הם יכולים לעשות מה שהם רוצים. הזמנתי אותם אלי כשהייתה התייקרות הפסטה ואמרתי שאני מצפה שלא יעלו את המחיר עד לאחרי פסח. כשתהיה תחרות אמיתית, זה לא יצטרך להיות בבקשות, בהסכמה או שלא בהסכמה. הימצאות שחקנים נוספים במגרש תפתח את השוק ורשות התחרות תבדוק אם הכללים נשמרים".

"אני מאמינה גם בתחרות בתקינה ומכון התקנים הוא תחת סמכותי. נכנס לכאן מכון גרמני, שמזהה את ההזדמנות בשוק שלנו. מיניתי את מנכ"ל המשרד, רון מלכא, לעמוד בראש וועדה שתבחן מתן הקלות לרשתות שיווק זרות שיכנסו לישראל. הכשרות וסימון המחירים הם אתגרים לא פשוטים. כבר קופצים בתעשייה המקומית, שגם עליה אני אחראית, ואומרים, למה אתם נותנים להם הקלות ולנו לא, אבל הרעיון הוא להקל על הרשתות כדי להוריד מחירים.

"ברשות להגנת הצרכן ערכו מחקר שמראה, שלמרות שהוא יותר יקר, הישראלים מעדיפים לקנות את המותג. אני נזהרת לא לכדרר את האחריות לצרכן, אבל גם המודעות שלו לצרכנות נבונה היא חלק מהסיפור".

את מתכוונת לסגור את "המועצה לצרכנות".
"יצא דו"ח מבקר מאוד חמור עליה וצריך לבחון לעומק את הצורך בה. אני שוקלת לחבר בין המועצה לצרכנות, הרשות להגנת הצרכן ולחזק עמותות מהמגזר השלישי שעוסקות בתחום הצרכנות. הוצאתי מכרז לבניית אפליקציה שתנגיש את המידע הצרכני והשוואת המחירים בעלות של שישה מיליון שקלים, כשהתיווך לצרכן יעשה דרך מערך הדיגיטל הלאומי, שנמצא תחת משרד הכלכלה. כל חודש אנחנו מפרסמים סל השוואת מחירים. רמי לוי מופיע בו קבוע כקמעונאי הכי זול וסופר יהודה הכי יקר".
כנראה שסל לא מגיע לרשתות השיווק או לא ממש מזיז להן, כי המחירים רק עולים.

"את האזרח לא מעניין מה קורה בחו"ל, שם האינפלציה גבוה בהרבה מ - 5.2%, אבל אנחנו נמצאים על אותה פלנטה. אם לא היינו מתנהלים נכון, המצב שלנו היה הרבה יותר גרוע. אולי אני לא מתקשרת את מה שאני עושה ובתהודה הנכונה, אבל יש את הנגיד שמעלה את הריבית כדי להוריד אותה. אך שלא מסתכלים על זה, הדבר הכי גדול הוא בעיית הדיור. כשבעבר נבנו בפיק 53,000 יחידות דיור, כשהיום נבנות 79,000 יחידות דיור".

וזאת טיפה בים.
"חסרות 200,000 כדי לסגור את הפער, אבל אני לא אחראית על הדיור".

מה עם הלחם בפיקוח?
"הלחם לא יוסר מפיקוח, אבל יעבור לסעיף אחר, שלפיו תיבחן ההתייקרות על פי הרווחיות. מי כמוני יודעת מה חשיבות של לחם במשפחה מעוטת יכולת, למרות שצריכת הלחם האחיד עומדת על 10% בלבד, על פיתות ולחמניות משלמים הרבה יותר".

המשפחתונים יתייקרו?
"חשבתי שצריך להעביר גם אותם לאחריות משרד החינוך, בהיבט של פיתוח הכישורים, אבל אנחנו נעשה כל מאמץ לבוא לקראת המטפלות במבקשות להעלות את המחיר ב - 500 שקלים, כיוון שהוא לא עלה מ- 2009. אולי נעשה את זה בפריסה עם מגבלות, כי גם להורים קשה לעמוד בנטל".
פריפריה במקום הודו

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצהרה על המתווה החדש למתמחים בפריפריה, כנסת, 6 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מצהירה על מתווה המתמחים. גם היא יודעת שלא כל התכניות של הממשלה בתחום הכלכלי עלו יפה/פלאש 90, יונתן זינדל

"אנחנו בשלטון פחות משנה וחצי"

ברביבאי אינה אחראית רק לנושאים כלכליים בתחום המחירים והפיקוח. גם זרוע העבודה הוכפפה למשרה, מה שעלה כמה שאלות על המחסור בעובדים, בעיקר בענפי השירותים.

את אחראית גם על זרוע העבודה. מעסיקים לא מצליחים למצוא עובדים ולא נראה שהמדינה מתמרצת אנשים לחזור לעבודה.
"אין הצדקה לתת תמריץ לאדם שכשיר לעבוד. אני צריכה לעודד את מי שיש לו חסמים, נשים ערביות וגברים חרדים. אחוז האבטלה נמוך, יש 140,000 משרות פנויות, מה שאומר שהמשק בצמיחה".

ובכל זאת הצורך בידיים עובדות אקוטי.
"אנחנו עוסקים בהבאת עובדים זרים מומחים ועובדים פלסטיניים תוך שמירה על התנאים והשכר שלהם, יד ביד עם משרד הביטחון ועושים הכשרות מקצועיות בסדר גודל שלא היה קודם, אחרי שהוצאנו את מנהלת ההכשרות מהאוצר, סגרנו את 'מעגלים' ואיגמנו את התהליך. הקמנו את מנהלת המעסיקים ובכך אנחנו מנסים להקיף את כל התחום אגב, אין סיבה שבתל אביב יהיו לי הזדמנויות תעסוקה טובות יותר מהפריפריה בעידן של עבודה מרחוק. עשיתי מיזם של עבודה מרחוק עם טל אוחנה, ראש עיריית ירוחם, שאמרה בצדק, שעם הודו חברות הייטק יכולות לעבוד בקלות, אז למה שלא יעבדו עם מקומות מרוחקים בארץ?"

עם כל העבודה הקשה והרצון הטוב, העובדות מדברות בעד עצמן: בקדנציה שלך יוקר המחיה רק עלה.
"אנחנו בשלטון פחות משנה וחצי, רק התחלנו את העבודה ורואים את השינוי. אם הממשלה הזאת תמשיך לעבוד גם אחרי הבחירות, נגיד לציבור - המצב לא טוב, אבל הוא יכול היה להיות הרבה יותר גרוע אם לא היינו עושים את הפעילות הנדרשת. תסתכלו על העולם כרפרנס ותנו לנו להמשיך לעבוד".

תישארי במשרד הכלכלה?
"אשמח לכל תפקיד ביצועי שיאפשר להיטיב עם הממשלה והציבור הנהדר. השאיפה שלי הראשונה שלי היא יציבות ממשלתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully