וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני, רובוט? הרובוטים שמחליפים אותנו בעבודות השירות

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 20.8.2022 / 8:18

על רקע המחסור הגלובלי בכוח אדם, בעיקר בענפי השירות במדינות המפותחות, נכנסים יותר ויותר רובוטים שתופסים את מקומנו במפעלים, במחסנים, בבתי המלון, בבתי המרקחת ובמסעדות. קבלו הצצה לעתיד שקורה כבר עכשיו

רובוטים ביבוא חברת אינקס רובוטיקס. PUDU,
רובוטים של חברת Innox Robotics, נמכרים בליסינג תפעולי/PUDU

עמי הקטין, מנכ"ל חברת Innox Robotics העוסקת בתחום הרובוטים האוטונומיים ומספקת פתרונות טכנולוגיים למגזר העסקי הן בעורף הלוגיסטי והן בנקודת המפגש עם לקוח הקצה, בטוח כי בשנים הקרובות נראה יותר ויותר רובוטים שיקלו את העבודה בחברות, בארגונים ובעסקים השונים.

"הפדרציה הבינלאומית לרובוטיקה (IFR) מדווחת על כך שרשימת הרובוטים לשירות לקוחות בתחומים שונים (החל מעולם ההסעדה ועד לפציינט ששוכב במיטה וצריך חברה ותקשורת) גדלה ב-17% במהלך 2021 לעומת 2020. זה עלה ממחזור של 6 מיליארד דולר ל-6.7 מיליארד דולר", הוא מספר.

"מגפת הקורונה העולמית יצרה הזדמנויות חדשות וביקוש לרובוטים שהיו בפיתוחים: רובוטים לניקיון, לשרות קהל, להכוונה וקידום מכירות, זאת על מנת ליצור מרחק מינימאלי בין אנשים, להימנע כמה שיותר ממגע עם מוצרי מזון ולהתגבר על מחסור בכוח אדם. בין 2021 ל-2019 היה ברחבי העולם גידול של כ-92% בשימוש ברובוטים לשירות וניקיון מסחרי. לפי הנתונים, המצב שאנו נמצאים בו כיום היה קורה רק ב-2025, לולא הקורונה. מגמת העלייה נשמרת גם בעידן פוסט-קורונה".

Innox Robotics מייבאת ארצה רובוטים ומתאימה אותם לצרכים הספציפיים של השוק. "התחלנו לשווק את המוצרים בסוף 2018, אנו בעולם הכי סקסי שיש, כולם רוצים לגעת בטכנולוגיה", אומר הקטין. "כאמור, בזכות מגפת הקורונה אנשים מבינים את הערך המוסף שהרובוטים נותנים בשילוב בארגון. הטלפון לא מפסיק לצלצל. פתאום ארגונים וחברות מבינים את הערך המוסף ומוכנים לצאת לדרך עם הטכנולוגיות בשילוב הון אנושי".

כמה זה עולה להם?
"הרובוטים שלנו נמכרים בשיטה של ליסינג תפעולי לתקופות של 24-36 חודשים בעלות של 1,500-8,000 שקל לחודש, מאוד תלוי בדגם הספציפי, באיזה רובוט מדובר, מה התפקיד שלו בפעילות. לפעמים חברה צריכה לקנות כמה רובוטים".

לדברי הקטין, "שני רובוטים לניקיון שלנו מסיימים שלוש שנות פעילות בטרמינל 3 בנתב"ג ומנקים בממוצע כל אחד מהם כחצי מיליון מ"ר בחודש סביב השעון, 24/7. הם משתלבים עם צוותי הניקיון ומשלימים את החוליה החסרה וגם מעלים את רמת הניקיון באתר.

רובוטים כאלה פרוסים גם ברשת שופרסל. בנוסף, אנחנו מקדמים רובוטים לשירות לקוחות. בחצי השנה האחרונה השקנו רובוטים להכוונת קהל בכלל וגם כהנגשה לנכים בקניונים, במוסדות רפואיים, מוזאונים ועוד. ישנם גם רובוטים לפינוי כלים שנמצאים בפיילוט ברשתות מסעדות ובתי קפה. בנוסף לכך, השקנו רובוטים שישמשו למשלוחים לבית הלקוח או למשרד.

אנחנו נמצאים בפיילוט במספר בתי חולים בישראל לביצוע משלוחים בתוך בית החולים בין המחלקות השונות, כדי לייעל את התפעול השוטף ולנצל בצורה אופטימאלית את המשאב האנושי שגם ככה נמצא בקצה. הרובוטים יודעים גם לעבור בין קומות, להגיע מנקודה אחת לשנייה בהתאם לפקודות שמקבלים".

מה הצפי שלך לשנים הקרובות?
"אנו צופים שב-2030 הרובוטים יהיו חלק מאוד משמעותי מחיינו בכל תחום, ובכל ארגון יהיו מספר רובוטים שיפעלו החל מתחומי שרות לקוחות, הטיפול השוטף ועד הממשק עם לקוח הקצה. ההערכה שלנו היא שהרובוטים לא יחליפו ב-100% את האנשים, אלא ישתלבו בתפעול השוטף של הארגון. תהיה התייעלות כלכלית משמעותית וזה גם יסייע במחסור העובדים בשוק. הרובוטים יהיו חלק אינטגראלי מהנוף בצוות של הארגון. נראה תמונות של העובדים עם רובוטים לידם".

עמי הקטין, מנכ"ל אינוקס רובוטיקס. איה סטודיו רגעים לתמיד,
עמי הקטין, מנכ"ל חברת Innox Robotics/איה סטודיו רגעים לתמיד

הרוקח שמח

כאמור, הרובוטים נכנסים לתחומי שרות שונים. "כבר כמה שנים אפשר לראות בישראל רובוטים בבתי מרקחת. כ-20 רובוטים של חברות שונות עובדים כיום בישראל במספר בתי חולים ובאחת הרשתות", אומר אופיר קליין, מנכ"ל חברת BD ישראל.

BD הנה חברה בינלאומית לטכנולוגיות רפואיות, בעלת כ- 70 אלף מוצרים, החל ממבחנות ללקיחת דמים ועד לרובוטים לניפוק תרופות. פתרונות האוטומציה הרובוטיים של BD מותאמים אישית לכל בית מרקחת, מהפרטי בגודל 60 מ"ר ועד לרשת של מעל 120 מ"ר. ל- BD העולמית, אומר קליין, "ישנן כיום 11 אלף התקנות של הרובוטים האלה ברחבי העולם, רובם המוחלט בבתי מרקחת פרטיים וברשתות פארם. הכניסה של הרובוטים שלנו לישראל הייתה לפני כחודש עם ההתקנה הראשונה בבית מרקחת 'חי' ברמלה, ויש לנו עוד הזמנות בדרך. הכניסה שלנו לישראל מסמלת את ההנגשה של הרובוטים גם לבתי המרקחת הפרטיים מבחינת הטכנולוגיה, השרות והעלויות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אופיר קליין מנכ"ל חברת ישראל BD. יונתן תמיר,
אופיר קליין, מנכ"ל חברת BD ישראל/יונתן תמיר

מהם היתרונות של הרובוט הזה?
"המערכת הזאת זה בעצם מחסן אוטומטי שמאפשר אופטימיזציה מקסימאלית לניצול השטח. היא גם מנהלת את המלאי בצורה יותר יעילה. המבנה של הרובוט מאפשר לתרופות להיות בצפיפות מאוד גדולה - עד 4,000 חפיסות במטר אורך שברובוט, ואז בעצם השטחים שאמורים להיות בבית מרקחת לשרות הלקוחות גדלים.

לא מבזבזים שטח על שטחי אחסון. אבל הבשורה העוד יותר משמעותית הוא ניהול המלאי: הרובוט יודע לנפק את החפיסה שהכי קרובה לפגות תוקף ויודע להתריע במידה וחסרים מוצרים במלאי. כתוצאה מכך פוחתת משמעותית השמדת תרופות פגות תוקף".

קליין מוסיף: "הרובוט יגיש תוך מספר שניות את התרופה לרוקח. זמן הניפוק לקופסא הוא 8-12 שניות. הרובוט בעיקר יוצר העצמה של תפקיד הרוקח. במקום להתעסק בקליטת מלאי וניפוק פיזי של התרופות, ליקוט התרופות, הרוקח עוסק במה שהוא למד בשבילו: מתן הסברים קליניים ויעוץ ללקוחות. כשאנחנו הולכים לבית המרקחת, אנחנו בעיקר רואים את הגב של הרוקח. בזכות הרובוט נראה את פניו. זה גם מקצר תורים מאוד משמעותית".

רובוט בבית מרקחת חי. בית מרקחת חי,
רובוט בבית מרקחת חי. רואים לנגד עיניהם את החדשנות/בית מרקחת חי

כמה עולה התענוג?
"החזר ההשקעה הוא מאוד משתלם מכמה סיבות: ניצול טוב יותר של השטחים, צמצום מלאים. זה בהחלט נגיש לבתי מרקחת מבחינת מחיר. המחיר תלוי בממדי הרובוט, פונקציות ותוספות שונות. המחיר מותאם אישית לכל בית מרקחת ומתחיל במאות אלפי שקלים, כשהחזר ההשקעה הוא בשנים בודדות".

האם בתי מרקחת אכן פתוחים לרעיון הזה?
"בסופו של דבר בית מרקחת פרטי הוא עסק לכל דבר. מצאנו לא מעט בתי מרקחת ורוקחים שרואים לנגד עיניהם את החדשנות ומחפשים לייעל את העסק שלהם ובהחלט מוכנים לבצע השקעות שבסוף ישתלמו להם. אנחנו יודעים שבשנים הקרובות גם קופות החולים וגם רשתות הפארם יצטיידו ברובוטים".

תומר ספיינר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה טרמינל איקס. Terminal X,
תומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה באתר טרמינל איקס/Terminal X

גם בקניות אונליין

קונים און ליין? גם במחסנים השונים כבר נעזרים במערכות רובוטיות לצורך ליקוט ההזמנות. "אצלנו עיקר העבודה הוא ליקוט הסחורה", אומר תומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה באתר טרמינל איקס. "לקוח מקליד את ההזמנה שלו, יש מחסן עצום וצריך במהירות מאוד גבוהה ללקט מוצרים ללקוחות. בשיטה המסורתית העובד היה הולך ומלקט מהמדפים השונים. עיקר התפקיד של האוטומציה הוא שהמדפים מגיעים אל העובד".

איך זה בעצם עובד?
"העובד נמצא בעמדת הליקוט, הוא בעצם סטטי, והרובוט מביא לו שידה שעליה נמצאים פריטים שונים. כל שידה מכילה סדר גודל של 40 פריטים, ואז המערכת אומרת לו למשל שמתוך השידה הזו תלקט נעליים, מהשנייה גרביים. ואז העובד בעמדה עובד על כמה הזמנות במקביל. בטרמינל איקס אנחנו כמעט שנתיים עובדים עם המערכת הזאת וכל פעם משפרים ומשדרגים אותה ועוד ועוד, עובדים איתה בצורה חכמה יותר".

רובוט במחסן טרמינל איקס. באדיבות Terminal X,
רובוט במחסני טרמינל-X/באדיבות Terminal X

מהם היתרונות העיקריים בכך?
"זה משפר את תפקוד העובד בסדר גודל של פי 3 ממה שהיה לפני כן. אם עובד היה מלקט מקסימום 70 פריטים בשעה, אז היום הוא עובר את ה-200 פריטים. כמו כן, ככל שהביקושים גדלים והמחסן נהיה גדול יותר זה ממקסם יותר את התפוקה. זה חוסך קילומטרים שלמים של הליכה ביום וגם מאוד עוזר לנו להיות מהירים מבחינת ההגעה ללקוח. כדי להגיע בזמן ללקוח, צריך שהליקוט יהיה מאוד מהיר. העבודה עם הרובוטים מאפשרת זאת".

נקודה חשובה נוספת, לדברי ספנייר, היא העובדה שהאוטומציה הזו "גם מקלה על יכולת גיוס העובדים. הרבה יותר קל לגייס עובד שעומד בעמדה נייחת מאשר עובד שצריך ללכת קילומטרים ביום. כמובן שעדיין צריך כוח אדם שיתפעל את התהליך הזה, פשוט הרבה יותר קל לו והוא הרבה יותר יעיל ומדויק. יש גם הרבה פחות טעויות מול הלקוחות".

רן ברמן מנכ"ל ביונ3ד. עופר וקנין, דוברות הכנסת
רן ברמן, ממייסדי ומנכ"ל חברת Beyon3D לטכנולוגיות בנייה העוסקת ברובוטיקה תעשייתית/דוברות הכנסת, עופר וקנין

מי יבנה לי בית?

"עולם הבניה המסורתי מבוסס על כוח אדם ידני. הטכנולוגיה באה לייעל תהליכים מסורתיים שקיימים",
אומר רן ברמן, ממייסדי ומנכ"ל חברת Beyon3D לטכנולוגיות בנייה העוסקת ברובוטיקה תעשייתית. החברה הוקמה ב-2011 ופיתחה טכנולוגיה רובוטית לייצור רכיבי בטון לענף הבניה.

"בעולם הבניה שמבוסס הרבה על כוח אדם ידני יש תהליכים לא מבוקרים עם פחת מאוד גבוה, תהליכים שיש להם בעיה של בטיחות, ועוד. כל הדברים האלה הטכנולוגיה שלנו באה לפתור אותם", הוא אומר. "היום למשל זרוע רובוטית עושה אצלנו את האפליקציה של הבטון, מייצרת רכיבי בטון.

הרובוט עובד בצורה מאוד מדויקת, מוריד משמעותית את כוח האדם הידני, הפחת הרבה יותר נמוך, יש גם יכולת לייצר גאומטריות מאוד מורכבות. הרובוט משפר תהליכים. הוא יותר מהיר, יותר מדויק, עובד בצורה מבוקרת, בצורה יותר בטוחה. ישנה גם היכולת לייצר אלמנטים לפי דרישה, גדלים לפי דרישה, קונטורים מורכבים, טקסטורות".

רובוט Beyon3D. יח"צ,
רובוט של חברת Beyon3D/יח"צ

ברמן מוסיף: "כיום אנו מייצרים אצלנו במפעל בחיפה רכיבי בטון לתעשיית הבניה המיועדים לצרכי גמר. בהמשך אנו מאמינים שנוכל לייצר אלמנטים נוספים שהם לאו דווקא לצרכי הגמר. הלקוח הסופי הם אותם קבלנים, יזמים או חברות שמוכרים את אותם האלמנטים המיועדים לצרכי בניה, וזה לא משנה אם זה מיושם במגדל או בשיפוץ של דירה קטנה. החל מתהליך ייצור חומר גלם ועד המוצר הסופי אין כמעט מגע יד אדם. הטכנולוגיה שלנו גם פותרת בעיה של אספקה ושינוע והזמנת אלמנטים כאלה מחו"ל. יש לנו תכנית להקים עוד 25 מפעלים ברחבי העולם".

זמן היצור, מסביר ברמן, תלוי בסוג האלמנט, האם למשל מדובר באלמנט יותר גדול, יותר קטן. "תהליך האפליקציה, היצור של אריח בטון אחד למשל, לוקח מספר דקות. אחרי כן יש תהליכי יבוש של האריח. הרעיון הוא שמדובר בתהליך מלא החל משלב ייצור החומר ועד השלב הסופי, ומשם זה מועבר או לאחסון או משונע לאתר הבניה".

השיטות המסורתיות בענף הבניה הולכות להיעלם בעתיד?
"עולם הבניה עדיין מאוד קונסרבטיבי, מאוד מסורתי, אבל לאט-לאט מתחילים לראות טכנולוגיות חדשות נטמעות בעולם הזה מבחינת תהליכים רבים. כיום בעיקר רואים רובוטים בתהליכים מאוד ספציפיים, כמו הרמת אלמנטים במשקלים גבוהים. בעתיד אני מאמין שנוכל לראות רובוטים לא רק בהרמת משקלים גבוהים וכדומה, אלא הרבה מעבר לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully