וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטפל בגוף ובנפש: בית חולים לרפואה אינטגרטיבית

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 1:18

הקשר בין בריאות הנפש לבריאות הגוף ידוע כבר זמן רב, אולם רק בשנים האחרונות החלה מערכת הבריאות בארצות-הברית לשלב בין השניים במסגרת בתי חולים אינטגרטיביים. עכשיו נפתח גם בישראל בית חולים כזה

בית חולים אינטגרטיבי 2 מדיקל. נילי צור,
חדר אשפוז בבית החולים האינטגרטיבי "מדיקל קר"/נילי צור

בחודש יוני נפתחו שעריו של בית חולים חדש בישראל: אלא שלא מדובר בבית חולים רגיל, כזה שאתם בוודאי מכירים באופן אישי או דרך ביקורי חברים או קרובים. בית החולים השיקומי גריאטרי החדש "מדיקל קר" בבת ים, הוא הראשון בישראל שפועל במלואו בשיטה האינטגרטיבית, המשלבת ריפוי של הגוף, ובמקביל - ריפוי של הנפש.

על הקשר בין גוף לנפש, נכתב רבות. אלפי מחקרים כבר הוכיחו שלבריאות הנפשית שלנו השפעה מכריעה על הבריאות הגופנית. זה בדיוק הבסיס לרפואה האינטגרטיבית, שתופסת תאוצה בשנים האחרונות בארצות-הברית, למרות שחלקים רבים ממנה מקורם במזרח.

נכון להיום, למעלה מ-100 בתי חולים בארצות-הברית אימצו את השיטה, בין הגדולים שבהם ניתן למנות את בית החולים שיקגו, בית החולים סטנפורד ורשת בתי חולים קייזר, שפרוסה ברחבי ארצות-הברית.

במרכזה התמיכה של בית החולים השיקומי מדיקל קר במטופלים, עומדת תכנית שפותחה על-ידיHeart-Math Institute, מוסד רפואי אקדמי-מחקרי שבנה תכנית לבניית חוסן נפשי והתמודדות עם לחצים שמבוססת על מחקרים רבי שנים.

פריחת המגמה בארצות-הברית הולידה גם מחקרים רבים שמעידים על יעילות השיטה, לא רק בכל הקשור לשביעות הרצון של החולים (ומדובר כאן באחוזים גבוהים ביותר), אלא גם בנתוני אמת של שיפור מצבם הבריאותי של החולים שאושפזו בבתי החולים האינטגרטיביים.

כך למשל, בתוכנית בה לקחו חלק עובדים מחברת "היולט פקרד - HP" בארצות-הברית, שסבלו מלחץ דם גבוה, נצפתה ירידת מדדים של כ-20% בלחץ הדם. המחקר אחר בו לקחו חלק חולי סוכרת דווח על שיפור של כ-30% במדדי איכות החיים כמו גם ירידה של 1.1% ברמת הסוכר (גלוקוז) הממוצעת בדם במשך שלושת החודשים הקודמים לבדיקה.

מחקר נוסף שנערך על חולי לב בבית חולים סטנפורד וברשת בתי החולים קייזר מצא שבעקבות התוכנית, 75% מהחולים חוו הפחתה משמעותית בהפרעות קצב ול-20% מהם הופסקה ההתערבות התרופתית בעקבות התוכנית.

במחקר אחר, שנערך על חולי אסתמה בבית החולים האוניברסיטאי רוברט ווד ג'והנסון מדיקל בניו ג'רזי, למעלה ממחציתם חוו ירידה באירועי קוצר הנשימה והופחת הצורך בשימוש במשאפים אצל רבים מהם.

בית חולים אינטגרטיבי 1 מדיקל. נילי צור,
כן, גם בית חולים יכול להיראות ככה. מדיקל קר/נילי צור

שביעות הרצון של החולים עלתה באופן גורף

אולם לרפואה האינטגרטיבית לא רק יתרונות רפואיים, אלא גם משמעות כספית לא מבוטלת. נמצא כי מטופלים שקיבלו טיפול רפואי אינטגרטיבי חסכו בממוצע כ-600 דולר מדי שנה (עבור כל מטופל) ועוד אלפים רבים למערכת הרפואית. הטיפול ברפואה אינטגרטיבית גם הוריד באופן משמעותי אשפוזים חוזרים, וכאן מדובר בחיסכון של מאות ואף מיליוני דולר בשנה למערכת.

וגם שביעות הרצון של החולים עלתה באופן גורף. כך למשל בית החולים שיקגו, לאחר יישום תוכנית הרפואה האינטגרטיבית, רשם זינוק מ-73% ל-93% אחוזי שביעות רצון, כבר בשנה הראשונה ליישום התוכנית. עד היום, 6 שנים מאז תחילת התוכנית, מצליח לשמור בית החולים היוקרתי על למעלה מ-90% שביעות רצון מדי שנה.

השינוי ניכר גם בעובדי בתי החולים. בחמש השנים האחרונות מוביל בית החולים שיקגו במקום הראשון בשביעות רצון של עובדי המקום ואף זכה לאחרונה בפרס מיוחד של הקונגרס האמריקאי על חדשנות בניהול.

התפישה החדשנית (והכה הגיונית) שהשחיקה הבלתי נמנעת של הצוותים הרפואיים, פוגעת לבסוף באיכות הטיפול בחולים, הביאה מוסדות רפואיים רבים בארצות-הברית לשלוח את עובדיהם לתוכנית לבניית חוסן נפשי והתמודדות עם לחצים של Heart-Math Institute.

צוותים רבים שעברו את התוכנית נחקרו לפניה ואחריה והתוצאות היו חד משמעיות - עלייה חדה בכל מדד אפשרי. כך למשל בקרב קבוצה גדולה של רופאים כירורגים, 53% דיווחו על עייפות בלתי פוסקת, ואילו כשבועיים מתום התוכנית המספר ירד ל-12% בלבד. 35% מהכירורגים דיווחו כי הם מודאגים ו-18% אמרו שהם לא מאושרים. שבועיים מסיום התכנית ירדו המספרים ל-6% ו-3% בהתאמה.

לאור המחקרים ובעקבות ההתפתחות המהירה של השיטה בארצות-הברית, בישראל הבינו בשנים האחרונות את התועלות הרבות של הרפואה האינטגרטיבית וכיום קיימות מחלקות כאלו במספר בתי החולים ומרכזים רפואיים גדולים. מדיקל קר הוא למעשה בית החולים השיקומי גריאטרי הראשון בישראל שפרוטוקול הטיפולים הבסיסי שלו יכלול את כל האלמנטים של טיפול אינטגרטיבי.

במדיקל קר מתכננים להשקיע מיליוני ₪ בכדי להסב את בית החולים כך שיאפשר את התנאים המיטביים לשיקום והחלמה באמצעות טיפול אינטגרטיבי משולב של גוף ונפש.

מה בעצם יכלול הטיפול האינטגרטיבי? החדרים יעוצבו בנעימות וברווחה, לא תמצאו כאן יותר משני מאושפזים בחדר, ויש גם מספר חדרים פרטיים. אבל זו רק ההתחלה. כל חדר אשפוז יכלול מערכת בה יוכל המטופל לבחור את סוג המוסיקה המרגיעה שהוא רוצה, שבכל מקרה תנוגן בתדרים של ריפוי.

התאורה בחדרים תמיד תהיה חמה ונעימה ורחוקה מאורות הפלורסנט המוכרים מבתי החולים והמזון שהמאושפזים יקבלו יקבע לאחר ייעוץ אישי של כל מטופל עם תזונאי ונטורופת במקום. במסגרת הטיפול האינטגרטיבי, יציע המקום מפגשים וסדנאות גם לבני המשפחה, שגם הם סובלים מהטראומה של המחלה של יקיריהם. כל הטיפולים הנפשיים, רגשיים ותזונתיים הללו יינתנו כמובן בנוסף לטיפול הרפואי הנדרש לכל מאושפז ומאושפז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully