וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשר חטף: קנס של של 6 מיליון שקל למפעל המלט ברמלה

עודכן לאחרונה: 21.8.2022 / 11:01

המזהם גם משלם: המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך של כ-6 מיליון שקל על חברת נשר- מפעלי מלט ישראליים מרמלה, בגין חריגות מערכי הפליטה וזיהום האוויר. בימים אלו מנהל מחוז מרכז של המשרד הליך אכיפה נוסף נגד המפעל בגין הפרות של היתר הפליטה

מפעל נשר ברמלה. אילן מלסטר,
קנס של 6 מיליון שקל - והליך אכיפה נוסף שעדיין מתנהל. מפעל נשר למלט ברמלה/אילן מלסטר

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת נשר מפעלי מלט ישראליים עיצום כספי בסך של 5,991,680 שקל, בגין הפרות של תנאי היתר הפליטה שניתנו לחברה על ידי המשרד, בהתאם לסעיף 52 לחוק אוויר נקי. עיצום זה הוטל בגין מספר הפרות, הכוללות בין היתר חריגה מערכי הפליטה של חלקיקים וכספית ותרכובותיה, בניגוד להיתר הפליטה ולחוק ותוך זיהום האוויר.

חברת נשר מפעלי מלט ישראליים מחזיקה בהיתר פליטה מתוקף חוק אוויר נקי. בשלושה דיגומי פתע שערך המשרד להגנת הסביבה בארובות המפעל, נמצאו חריגות מהערך הקבוע של המזהם חלקיקים בהיתר הפליטה. בנוסף, במהלך שנת 2019 נתגלו במערכות הניטור הרציף של המפעל, שמופעלות בהתאם לדרישת המשרד, חריגות מהערך הקבוע למזהמי כספית ותרכובותיה בחמישה מקרים שונים. לאור זאת, פתח מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה בהליך אכיפה לחברה וערך שימוע למנהליה.

חלקיקים יכולים להיות חומרים נוזלים או מוצקים אשר מרחפים באוויר, ולהם מקורות טבעיים או מלאכותיים ממעשי יד אדם, כמו מפעלי תעשייה. ההשפעה הבריאותית של החשיפה לחלקיקים קשורה ישירות למקור החלקיקים, לגודלם ולהרכבם הכימי. כספית היא מתכת כבדה ורעילה, בעלת יכולת העברה למרחקים ארוכים ויציבות סביבתית שמאפשרת לו שרידות גבוהה. הכספית עלולה להצטבר במערכות אקולוגיות, והיא בעלת השפעות משמעותיות על האדם והסביבה.

המשרד להגנת הסביבה מציב בהיתרי הפליטה גבולות ברורים וערכי סף לפליטות, לצד דרישות מחמירות למניעת זיהום אוויר ופגיעה בתושבים הסמוכים. לאור הפרות חברת נשר מפעלי מלט ישראליים את היתר הפליטה, הטיל המשרד עיצום כספי בסך 5,991,680 מיליון שקל על המפעל.

יש לציין, כי ערכי הסף שקבע המשרד להגנת הסביבה בהיתר הפליטה של המפעל הם בהתאם למקובל באירופה ורחוקים מהסף שיוביל לזיהום אוויר ופגיעה בבריאות הציבור, תוך עיקרון הזהירות המונעת.

אילוסטרציה. ShutterStock
זיהום אוויר (אילוסטרציה): "רואים בחומרה כל חריגה של מפעל נשר" אומרים במשרד לאיכות הסביבה/ShutterStock

ממשרד להגנת הסביבה נמסר כי המשרד רואה בחומרה את ריבוי התקלות במפעל נשר לאחרונה. במקביל להליך האכיפה שניהל המשרד, ובעוד המפעל מבקש ביטול והפחתה של העיצום, המשיך המפעל לבצע את אותן הפרות: במהלך השנתיים האחרונות נמצאו הפרות נוספות של התנאים, לרבות בימים ובשבועות האחרונים, ולעיתים מבלי לדווח עליהם כמתחייב בהיתר הפליטה שלו. בגין אלו, בין היתר, החל לאחרונה מחוז מרכז של המשרד בהליך אכיפה נוסף מול המפעל ומנהליו.

כן הוסיפו במשרד להגנת הסביבה, כי מתבצע מעקב שוטף אחר עמידת המפעל בדרישות המופיעות בהיתר הפליטה, שחודש לפני כחודש. הדרישות שעודכנו על ידי המשרד במסגרת היתר הפליטה המחודש, נבעו בין היתר כתוצאה מהליך האכיפה שהתנהל, ומההפרות והחריגות שאירעו במפעל.

המשרד להגנת הסביבה אף הודיע כי יפעל בנחישות ויגלה אפס סובלנות לרשלנות סביבתית ולהפרות של מפעלים וחברות, במטרה לשמור על החוק, על האוויר ועל בריאות הציבור והתושבים.

גדעון (גידי) מזור, מנהל מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה: "המשרד רואה בחומרה את ההפרות של המפעל. הליך האכיפה שניהלנו מול המפעל הוכיח שוב כי היתרי הפליטה והאכיפה שלהם קריטיים לשמירה על בריאות האוכלוסייה בסביבת המפעל. בימים אלו, אנו מנהלים הליך אכיפה נוסף מול המפעל, לאור הפרות נוספות ודומות של ההיתר. אנו רואים בחומרה כל תקלה או חריגה של מפעל נשר, ופועלים בכל הכלים והסמכויות העומדים לרשותנו במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

תגובת נשר: "עיוותים מקצועיים בהודעת המשרד לאיכות הסביבה"

ממפעל נשר נמסר בתגבה להודעת המשרד להגנת הסביבה:

הודעת המשרד להגנ"ס על כוונתו להטיל עיצום כספי על נשר מבוססת על שני נושאים משנת 2019, המוצגים בצורה חלקית ומגמתית, תוך התעלמות בוטה ומכוונת ממכלול העובדות שעמדו בפני המשרד. על כך נערער בערכאות משפטיות.

באשר לטענה בדבר חריגות בפליטת חלקיקים -המשרד להגנ"ס מתעלם מעשרות רבות של בדיקות לאורך תקופה ארוכה שהראו על עמידה בתקן, ומכך שהחריגות שנמדדו מהוות את היוצא מן הכלל, ולא את הכלל. אך יתרה מכך - מתעלם מכך שנשר הגיבה מיידית לתוצאות החריגות, וללא היסוס או שיהוי אישרה פרויקט לשדרוג אמצעי בקרת הפליטות, בעלות של מיליוני שקלים - פרויקט שהושלם כבר לפני כשנה.

באשר לטענה בדבר חריגות בפליטות כספית - פליטות הכספית מנשר נמוכות, ועומדות בכל קנה מידה מקובל בתעשיית הצמנט האירופאית. מדובר על אירועים מלפני למעלה משלוש שנים, באחוז זניח מהזמן (מספר מקרים בודדים מתוך למעלה מ-17,000 חצאי שעות נמדדות בשנה), אשר לא גרמו לכל פליטה עודפת של כספית לסביבה (בשל קיזוז בשעות אחרות), ולא גרמו לכל חשיפה ציבורית מוגברת (במתאר הסביבתי, החשיפה לכספית איננה נשימתית, כידוע היטב גם לגורמי המקצוע במשרד להנג"ס). זאת, בניגוד גמור למשתמע מהודעת המשרד להגנ"ס.

לצערנו, אנו בתחושה קשה כי העיוותים המקצועיים בהודעת המשרד להגנ"ס, מועד פרסומה, וגובה העיצום חסר הפרופורציות הנקוב בה, נגועים בטעמים זרים, ויתכן כי נובעים מרצון המשרד לרצות גורמים שונים בסביבה, במיוחד בעת הזו.

נשר היא חברה שפועלת כחוק, על פי הנחיות המשרד להגנ"ס, הן בכל הקשור למניעת תקלות והן בדיווח עליהן. החברה משקיעה עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בפיתוח ובהטמעת טכנולוגיות לשיפור מתקניה, לרבות עמידה בהוראות ההחמרה מהיתר הפליטה האחרון. נשר תמשיך לפעול מתוך אחריות סביבתית עמוקה, תוך המשך השקעות בתחום, לימוד, ושאיפה מתמדת לשיפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully