וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנכ"ל, התלונה והתביעה: הכירו את המקורב ליפה בן דויד

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 12:58

למרות שהיא מודעת היטב לתלונה על הטרדה מינית ומעשה מגונה שהוגשה נגדו ולמרות תביעה אזרחית שמתנהלת בנושא, בחרה מזכ"לית הסתדרות המורים לגבות את גבע שגיא - ולמנות דמות שספק אם היא חינוכית, למנכ"ל עמותת המורים שאחראית על קידומם המקצועי

יפה בן דוד וגבע שגיא באירוע 2. באדיבות הגולש, תמונות גולשים
בן דויד (משמאל) וגבע שגיא באירוע של הסתדרות המורים. היסטוריה של חשדות, חקירות ותלונות/תמונות גולשים, באדיבות הגולש

ליד-ימינה של מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, קוראים גבע שגיא, המכהן כמנכ"ל עמותת המורים, האמונה על קידומם המקצועי של עובדי ההוראה.

המורים וההורים בישראל אולי לא מכירים את שגיא, אבל רשויות החוק של המדינה מכירות אותו היטב, לאחר ששמו השתרבב במהלך השנים לשלל פרשות מפוקפקות, שאינן עומדות באמות המוסר והאתיקה המצופות ממי שעומד בראשו של גוף בעל השפעה רוחבית עמוקה על מורי ישראל, וכנגזרת מכך, גם על התלמידים.

בימים אלה מתנהלת נגדו ונגד הסתדרות המורים, בה כיהן כמנכ"ל, תביעתו האזרחית (באמצעותך עו"ד מוחמד זועבי) של מ', עובד הסתדרות המורים, על הטרדה מינית ומעשה מגונה, בסכום של 300,000 שקלים.

לפי כתב התביעה, שהוגש לבית המשפט השלום בתל אביב, התובע בן ה- 57, עבד בהסתדרות המורים תחת שגיא. בתחילת פברואר 2018, יצא מ' מהשירותים כשחולצתו רטובה. שגיא נכנס לשירותים ושאל אותו, "למה החולצה רטובה, הבאת ביד?" וליווה את הדברים בתנועה מגונה. מ' השיב לו שהם לא חברים והוא מבקש שלא ידבר אליו כך.

שבועיים אחר כך, על פי התביעה האזרחית, חיכה מ' מחוץ לחדרו של שגיא לישיבה שנערכה בבניין הסתדרות המורים בת"א. שגיא עמד מולו, גלגל את ידיו ולפתע נתן למ' מכה באשכים וחפן אותם, "עם מבט מבועת של סוטה" (כך מתאר מ'). מ' ברח משם נסער לשירותים ופרץ בבכי. עובדים בבניין שראו אותו, חשו לבדוק מה קרה לו.

כעבור כמה ימים מ' פנה ליפה בן דויד וסיפר לה על שני המקרים, ובמאי 2018 הגיש תלונה נגד שגיא במשטרה. בן דויד העבירה את התלונה לבירור אצל השופטת בדימוס דינה אפרתי. לבקשת השופטת עבר מ' בדיקת פוליגרף ונמצא דובר אמת, ובעקבות הממצאים הועבר שגיא מתפקידו. דו"ח הבדיקה נותר סודי, כשעורכי דינו של מ' הורשו לעיין בו פעם אחת.

עו"ד אופיר מזר. יח"צ,
עו"ד אופיר מזר/יח"צ
עו"ד איתן כבריאן. יח"צ,
עו"ד איתן כבריאן/יח"צ

הרשעה קודמת

זו לא הפעם הראשונה ששגיא נחשד בעבירה שיש לה גם אופי מיני: באפריל 2002 פיקד סא"ל שגיא על גדוד הנדסה שהוקפץ למילואים בצו 8, במהלך מבצע "חומת מגן", ונלחם בבית לחם. בכתב האישום שהוגש נגדו נטען, שאיים על בנו של מבוקש פלסטיני שיהרוג אותו אם לא יספר לו איפה נמצא אביו.

שגיא הורה לו לפשוט את מכנסיו ותחתוניו, הדליק פיסת נייר וקירב אותה לעבר איבר מינו של הילד, תוך שהוא מאיים שישרוף אותו אם לא ימסור לו את המידע. עוד נטען, שהורה לילד לשבת על בקבוק קוקה קולה ולהחדירו לפי הטבעת וכשסירב, איים עליו בנשקו האישי.

במקרה אחר, השתמש שגיא באזרחית סנגלית כמגן אנושי במהלך חיפוש מבוקשים בביתו של מעסיקה.

שגיא הורשע על פי הודאתו בעסקת טיעון, בעבירה של התנהגות בלתי הולמת, שהחליפה התעללות בקטין, ונגזרו עליו חודשיים מאסר שהומרו בעבודות שירות. הוא הורד לדרגת רב סרן והודח מהצבא ומשירות פיקודי במילואים. בערעור שהגיש לבית הדין לערעורים, על חומרת העונש, החמירו אתו השופטים (אחד מהם היה האלוף במיל' עמוס ידלין), והוא הורד לדרגת סגן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

עזרה בבחירות ומינוי תמוה

במסגרת אחד הדיונים המשפטיים שהגישה "סיעת נחל" ב- 2017 נגד תוצאות הבחירות, בטענה לזיוף, נשאלה בן דויד מדוע פרש שגיא מתפקידו כמנכ"ל ההסתדרות, והשיבה: "אחת ההמלצות הייתה להעביר ולנזוף בו ואני החלטתי לסיים את תפקידו. החמרתי עם ההמלצות והוא סיים את תפקידו". למרות שבן דויד החמירה, לכאורה, עם שגיא, הרי שכפי שיתברר בהמשך, פיטוריו סייעו לו בסגירת תיק החקירה נגדו.

בשנת 2021, הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק בהיעדר ראיות מספיקות להעמדה לדין. בהמשך שונתה עילת הסגירה ל"חוסר עניין לציבור" בשל פיטוריו מהתפקיד. מאוחר יותר, ב- 14 ביולי 2022, הגישו עורכי הדין איתן כבריאן ואופיר מזר, ערר לפרקליטות, בשמו של מ', על החלטה לסגור את התיק: "ישנו אינטרס ציבורי רב להעמדתו לדין של החשוד, לאור העובדה שהינו בעל עבר פלילי בעבירות מכוערות דומות, מה שמצביע על כך שמורא החוק לא חל עליו והוא מסוכן לציבור".

למרות התלונות על התנהלותו החריגה של שגיא, ואחרי שנתיים בהן עבד בחברה לאיטום בכפר סבא, החזירה אותו יפה בן דוד לצוות הקמפיין של "סיעת אמ"י", בראשותה, בבחירות לראשות הסתדרות המורים שנערכו במאי 2021, והסתיימו בניצחונה על יריבתה, יעל אביטל, יו"ר "סיעת נחל". כשגם בבחירות אלה עלו טענות חמורות על אי סדרים.

לפני שנה מונה גבע שגיא למנכ"ל עמותת המורים, שהוקמה על ידי הסתדרות המורים ואחראית, כאמור, על קידומם המקצועי של עובדי ההוראה. הוא נבחר על ידי חברי הוועד המנהל של עמותת המורים, שחלקם רשומים כחברים בסיעת "אמ"י", שבראשה עומדת יפה בן דויד, והיא, בכבודה ובעצמה, שימשה כיו"ר האסיפה שהעלתה את שמו להצבעה ובחרה בו לתפקיד.

כאן המקום לציין, שעמותת המורים היא תאגיד נפרד מהסתדרות המורים, ולפי חוק חייבת להיות הפרדה תאגידית מוחלטת בין הגופים. למרות זאת מכהנים במוסדותיה חברים בהנהלת הסתדרות המורים, כולל המזכ"לית יפה בן דויד, שכיהנה, משום מה, כיו"ר האסיפה בזמנו.

יפה בן דויד וגבע שגיא באירוע. באדיבות הגולש, תמונות גולשים
מזכ"לית הסתדרות המורים ומנכ"ל עמותת המורים. בעבר התנערה בן דויד משגיא, אך פעלה למינויו/תמונות גולשים, באדיבות הגולש

"גורמים קנאים ועוינים"

מדוע מכל האנשים בעולם, מתעקשת בן דויד להשאיר את דווקא גבע שגיא קרוב אליה ולמנות אותו לתפקידים בכירים? השאלה הזו נשאלת גם בכתב התביעה האזרחי נגד שגיא והסתדרות המורים:

"הנתבעת (הסתדרות המורים) אחראית באחריות ישירה או שילוחית למעשיו של הנתבע על כל תוצאותיה. היא התרשלה בקבלת הנתבע לעבודה, כאשר היה עליה לצפות את המעשים וקיבלה את הנתבע לעבודה על אף עברו הפלילי לרבות בתחום המין".

עוד נטען שם כי בסוף אוגוסט 2017, נשלח מכתב מטעם סיעת "נחל", האופוזיציה בהסתדרות המורים לבן דוד, ובו התרעה מפני מינויו של שגיא לתפקיד בגלל עברו המפוקפק ובגין התעללות בקטין, אזהרה שנתקלה בהתעלמות מצידה.

שמו של שגיא לא נקשר רק בעניין הטרדות מיניות. בשנת 2007, הוא עלה במסגרת פרשה שקיבלה כותרות בתקשורת, הפעם כמנכ"ל הסתדרות הפקידים (היום הסתדרות המעו"ף). יחד עם שורת בכירים בהסתדרות, הוא נחשד בקבלת טובות הנאה וזומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום.

לפי החשד, קבלו, לכאורה, הוא ו- 13 בכירים נוספים, שוחד בדמות נופשים במלונות יוקרה באילת, ים המלח, וטבריה, שאורגנו על ידי חברות מבצעות של העמותה לקידום מקצועי, חברת בת של הסתדרות הפקידים.

בסופו של דבר הוחלט לסגור את התיק נגד שגיא בשל "היעדר ראיות מספיקות". הוא טען אז ש"גורמים פנימיים קנאיים ועוינים מסרו למשטרה מידע שקרי לגבי, ואני שמח שהפרקליטות האמינה לי".


וכאילו לא די בכל אלה, בשנת 2010 שוב צץ שמו של שגיא צץ בנסיבות לא נעימות, והפעם בהקשר "מרכז הארגונים לניצולי שואה". אלכס אורלי, סגן היו"ר, ומי שכיהן כיו"ר בפועל, ומנכ"ל הארגון, שי שני, פנו לגבע שגיא וביקשו ממנו לשמש כפרויקטור בהסכם מיוחד במינו: הוא יוציא לפועל את כל פעילויות המרכז, בעיקר כנסים והרצאות, ויקבל שכר עבור כל פעילות על פי ההצעה שנתן ולא על פי מה ששולם בפועל. כך שאם ההצעה לכנס עמדה על 10,000 שקלים, ובפועל עלתה רק 5,000 שקלים, הוא יקבל ממרכז הארגונים את כל הסכום ולא כנגד קבלות המוכיחות ביצוע.

יש לציין כי השיטה הזאת כשרה, אבל מריחה לא משהו, והריח הרע הגיע לאפו של משה זנבר, שמונה ליו"ר קבוע של הארגון. מיד עם כניסתו לתפקיד, במסגרת ניקוי אורוות כללי, הקים ועדת חקירה פנימית שבדקה את נוהל העברת התשלומים לשגיא ועם הגשת המסקנות, הופסקה פעילותם של אורלי, שני ושגיא בארגון.

"כוח ללא ריסון"

יפה בן דויד מנהלת בימים אלה את מאבק המורים, המוצדק בעיקרו, להעלאת שכרם ושיפור תנאיהם -וכמי שמייצגת את הסקטור האמון על דור העתיד של מדינת ישראל, מוטלת עליה החובה לייצג גם ערכים, מוסר ואתיקה ולהקיף את עצמה בצוות משכמו ומעלה.

התעקשותה לדבוק בגבע שגיא, והחזרתו ב"דלת האחורית" לתפקיד חינוכי בכיר, לא עומדת בסטנדרטים המצופים ממנה. מה גם, שתקציב עמותת המורים, העומד על 45 מיליון שקלים בשנה, ממומן ברובו על ידי משרד החינוך, המעביר לו 35 מיליוני שקלים בשנה ולכן הוא בחזקת כספי ציבור.

מזכ"לית הסתדרות המורים מעדיפה לתת גיבוי לאדם עליו נכתבו בהחלטת בית המשפט לערעורים בעניינו, הדברים הבאים: "השילוב של תחושת מחויבות ומסירות למדינה, לצד חוסר הפנמה של מגבלות הכוח, הוא מסוכן ביותר. כוח ללא ריסון בהפעלתו מזמין שלוחי רסן להתגדר בו".


תגובות:

מהסתדרות המורים נמסר כי: "המשטרה והפרקליטות בדקו את תלונת העובד כנגד גבע שגיא - והחליטו לסגור את התיק. שגיא מנהל מוערך כישורים אשר מצעיד את עמותת המורים להישגים רבים מאז נכנס לתפקידו".

עו"ד ניר נחום, המייצג את גבע שגיא: "את תעשי מה שאת צירכה, תגובתי שאיני משוחח בעניין לקוחותי. כעיתונאית, כפי שאת מציגה את עצמך, את צריכה לדעת זאת. את יכולה לפנות אליו".

תגובת גבע שגיא: "ראשית אציין כי משאלותייך עולה חשש כבד לסימון מטרה, ללשון הרע ולהוצאת דיבה. תגובתי לתביעה של העובד תמסר בבית המשפט, אולם עצם העובדה שתלונת העובד כבר התבררה במשטרת ישראל ובפרקליטות והוחלט לסגור את התיק - מדברת בעד עצמה".

גילוי נאות: אתר וואלה! מצוי בהליך משפטי מול יפה בן דויד, לאחר שהאחרונה תבעה את האתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully