וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: הסכנות התמתנו אבל מחכים לאישור

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

22.8.2022 / 15:18

החששות ממיתון אולי שככו, אבל למי שמתמוגג מהירוק בשווקים כדאי לקחת בחשבון שהתנודתיות תמשיך לחגוג גם לאורך 2023. כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, מסכם

בעוד החששות מפני מיתון שככו בשבועות האחרונים, לאור נתוני תעסוקה חזקים וסימנים שהאינפלציה הגיעה לשיאה (מדד המחירים לצרכן, יצרן ומחירי הייבוא), מנקודת הראות של השווקים הפיננסיים, המשקיעים ממשיכים להיות חלוקים בדעתם בין אלה שרואים שוק שורי חדש לבין אלה שרואים בעליות האחרונות כראלי של שוק דובי בלבד. השווקים נרגעו בשבוע שעבר כאשר מדד האס אנד פי 500 רשם ירידה של 1.2% במהלך שבוע המסחר. התשואה של אגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים עלתה שוב (14 נקודות בסיס) במהלך השבוע.

עם זאת, גולת הכותרת של השבוע הייתה הקאמבק של משקיעי הדולר לאחר חודש של הפסקה, מדד הדולר DXY רשם עלייה של 2.3% הודות להתבטאויות ניציות מצד חברי הפד (דאלי, ג'ורג ,בולארד,קשקרי), שניסו לדחוף נגד הפרשנות החיובית של השווקים מאז פגישת הפד האחרונה ביולי. השבוע יהיה בסימן אישור המגמות הכלכליות עם פרסומם של קריאה ראשונה של מדדי מנהלי רכש (ארצות הברית ואירופה) ומדד מחירי הליבה של PCE. ועידת ג'קסון הול ביום שישי השבוע עשויה להיות בעל משמעות לשווקים אבל לאור ריבוי התקשורת מצד דוברי הפד לאחרונה, הסיכוי להפתעה הוא נמוך.

וול סטריט. Michael M. Santiago, GettyImages
הירוק ימשיך להיות ירוק מאוד?/GettyImages, Michael M. Santiago

אנו ממשיכים לראות סביבת מאקרו מאתגרת במהלך החורף, אבל עם פוטנציאל להתאוששות בקיץ הבא. עבורנו מדובר בתרחיש של צמיחה חלשה מאשר עצירה כלכלית פתאומית, לאור העובדה שההתאוששות של הכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומה, מדיניות פיסקלית תומכת באירופה ובסין והתנאים הפיננסיים תומכים עדיין גם אם פחות.

בכל הנוגע לשווקי המניות, חברות מתמודדות היטב עם לחצי המחירים הנוכחיים, אבל תחזיות הרווח קדימה עשויות להתעדכן כלפי מטה במהלך המיתון המתון שאנו צופים ברבעון ה-4 של 2022 באירופה וברבעון ה-1 של 2023 בארצות הברית. לבסוף, התנודתיות תשאר איתנו גם אל תוך שנת 2023 כנראה. זו אחת הסיבות שאנו רואים רק אפסייד מוגבל עבור שווקי המניות במהלך 12 החודשים הקרובים, מכיוון שתנודתיות גבוהה מכבידה על שווי החברות.

שוק האג"ח נמצא בתקופה של עיכול ואנו צופים כי התנודתיות בשוק האגח תפחת עם הזמן, במידה וקריאות אינפלציה מתונות יגיעו ויספקו שקיפות לדרך שבה הפד יפעל. בעוד שהצמיחה האיטית כרגע מכבידה על תשואות אגרות החוב, אנו צופים כי התשואות יחזרו לעלות עד הקיץ הבא לכל המאוחר, ברגע שהמיתון בארצות הברית ואירופה יהיה מאחורינו. בעוד שהשווקים צופים כי הריבית תרד ב-2023, אנו מאמינים כי הריבית תישאר גבוהה יחסית לזמן מה על מנת למנוע מצב של גלי הדף שניים ושלישיים בשנים הבאות. אנו גם מאמינים כי הבנק המרכזי האירופי יהיה יותר אגרסיבי מאשר מתומחר כרגע על ידי השווקים. פונדמנטלית, שוק הקרדיט עדיין נכס אטרקטיבי כאשר אנו נדגיש את חשיבות הנזילות והאיכות על מנת להצליח לנווט בהצלחה בחודשים הקרובים. אחרי הכול, התחזית ל-12 חודשים הבאים היא לא רעה כפי שחששו לפני כמה חודשים. האפסייד המוגבל עבור נכסי הסיכון המרכזיים עדיין מביא לידי חשיבות את ניהול התיק האקטיבי.

יומן אירועים

  • שני: סין - החלטת ריבית הפריים לתקופה של שנה וחמש שנים.
  • שלישי: אוסטרליה - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (ראשוני אוגוסט). ארצות הברית - מכירות בתים חדשים (יולי), מדדי מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (אוגוסט ראשוני). בריטניה - מדדי מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (אוגוסט ראשוני). גוש היורו - מדדי מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (אוגוסט ראשוני). יפן - מדדי מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (אוגוסט ראשוני).
  • רביעי: ארצות הברית - הזמנות מוצרים ברי קיימא (יולי ראשוני), מכירות בתים בהמתנה (יולי).
  • חמישי: גרמניה- סנטימנט העסקים של IFO (אוגוסט), נתוני התוצר לרבעון ה-2 (סופי). ארצות הברית - תביעות אבטלה שבועיות (לשבוע של ה-20 לאוגוסט), נתוני התוצר לרבעון ה- 2 (סופי). יפן - מדד המחירים ליצרן (יולי).
  • שישי: גרמניה - מדד ביטחון הצרכנים של GFK (ספטמבר). ארצות הברית - מדד המחירים של PCE (יולי), סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (אוגוסט נתון סופי), ועידת ג'קסון הול.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
כלי רכב רוסיים הרוסים מוצגים בכיכר בקייב, אוקראינה לקראת יום העצמאות, 21 באוגוסט 2022. רויטרס
הגזרה הזאת ממשיכה לעשות שמות בכלכלה. טנק רוסי באוקראינה/רויטרס

ברחבי אירופה (כולל בריטניה) וארצות הברית, מדדי מנהלי הרכש של חודש יולי הצביעו על האטה משמעותית בפעילות הכלכלית, כאשר ארצות הברית ואירופה עברו לטרטוריה של התכווצות קלה. סקטור הייצור וגם סקטור השירותים ציינו ירידה בביקוש, שיפור בבעיות בשרשראות האספקה שעדיין קיימות ושוק תעסוקה צפוף שהופך את גיוס העובדים לחשש המרכזי שלהם.

בעוד הלחצים האינפלציוניים באירופה צפויים להמשיך לטפס כלפי מעלה, לאור העובדה כי ההשפעה המלאה של עליית מחירי הגז לא באה לידי ביטוי עדיין, בארצות הברית נרשמת התקדמות. עובדה זאת עשויה להביא להתפתחות דינמיקה שונה בין שתי היבשות במהלך חודש אוגוסט. ריבאונד בסקטור השירותים עשוי לדחוף את המדד הכולל חזרה אל טריטוריה חיובית קלה, בעוד שאירופה עשויה להמשיך בירידה. הפד שצופה על הנתונים בדאגה, ייפגש בג'קסון הול בחצי השני של השבוע על מנת לדון בעתיד של המדיניות המוניטרית. השווקים בעקבות כל אלה בדרך לשבוע משמעותי.

שורה תחתונה: ההתפתחות של הפעילות הכלכלית עשויה להיות שונה בשני הצדדים של האוקיינוס האטלנטי.

סכנות על הרדאר שלנו

התנודתיות בשוק אגרות החוב ירדה מרמות השיא שרשמה אבל היא עדיין נמצאת ברמות גבוהות בראייה היסטורית שבאה לידי ביטוי בתנודות יומיות גבוהות ומשתקפת במדד ה-MOVE (מדד התנודתיות של אגרות חוב). מגמות האינפלציה ומדיניות הבנקים המרכזיים הן גורמים משמעותיים למהלכים אלו. המשקיעים מקווים כי הגורם האחרון יעזור במניעת מיתון גלובלי. יחד עם זאת, גורמים גיאופוליטיים - במיוחד תופעות לוואי מצד הסכסוך של רוסיה ואוקראינה, הם גורמים משמעותיים, במיוחד בכל הנוגע לאינפלציה והמיתון באירופה. סכנות פוליטיות יצופו גם בהמשך השנה, במיוחד עם בחירות הבזק בספטמבר ובחירות האמצע בארצות הברית בנובמבר. מתיחות ביחסים בארצות הברית וסין תמשיך לרחף ברקע למרות שתרחיש הבסיס שלנו לא מצביע על עימות צבאי. סגרים בגלל הקורונה יהיו משמעותיים עבור סין לאור מדיניות אפס ההדבקה של המדינה.

שורה תחתונה: המשקיעים צריכים לשמור על גישה זהירה בחלוקת התיק לאור גודל הסכנות הקיימות.

הנדל"ן בפוקוס

בחודשים האחרונים, התנאים הכלליים עבור נדלן מסחרי ואזרחי הידרדרו. עלייה בשיעור האינפלציה והאטה בצמיחה הכלכלית היחלשו את כוח הקניה של הקונים והמשקיעים, בעוד שעליית הריבית מכבידה על שווי הנכסים. עם זאת, מלבד סין שסובלת מהתאוששות כלכלית בעייתית ובעיות חוב של יזמי נדלן, שווקי הנדלן הבינלאומיים היו חסינים יחסית במחצית הראשונה של 2022 כאשר רשמו עליות מחירים איטיות יותר אך יציבות. אף על פי שהמשך המגמה של התמתנות עליות המחירים צפויה להימשך, אנו צופים כי האינפלציה-חרב דו ראשית שעשויה להביא לירידה בביקוש לשטחים ובמקביל לעלייה במחירי השכירות- ירידה בפעילות הבנייה ושיעור שטחים פנויים נמוך יעבדו למנוע את ההשפעות השליליות.

שורה תחתונה: בעוד שגלי הנגד עבור שוק הנדלן הבינלאומי גברו, עלייה מתונה בהיצע לאור הגידול בעלויות מספקת תמיכה.

שווקי המניות בשווקים המתעוררים מגלים עמידות

כנגד סביבה מאתגרת של עלייה גלובלית במחירי הסחורות, אינפלציה, עליות ריבית, תשואות אגרות החוב, כלכלות השווקים המתעוררים הצליחו לשמור על הצמיחה שלהם היטב, כאשר האינפלציה עולה פחות מאשר בכלכלות המפותחות ושערי המטח משוקללי מסחר נותרו יציבים. נכון שמדינות מסוימות בשווקים המתעוררים התקשו, במיוחד אלה עם מאזן בעייתי וחשיפה למלחמה בין רוסיה ואוקראינה, שווקי המניות בשווקים המתעוררים שמהווים 11% משווי השוק הגלובלי, גילו עמידות יחסית כאשר רשמו תשואה נמוכה רק במעט מהשווקים המפותחים. בהתייחס לשווקים המתעוררים, הראייה שלנו ארוכת הטווח היא חיובית בנוגע להתאוששות בסין בשילוב עם רמות שווי אטרקטיביות- לדוגמה מדד MSCI China, נסחר במכפיל רווח 12 חודשים קדימה של 10.6, 7% מתחת לממוצע שלו ב-20 השנים האחרונות.

שורה תחתונה: שווקי המניות בשווקים המתעוררים מגלים עמידות אך לאור הסכנות, הסתכלות ארוכת טווח נדרשת בהשקעה בהם.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully