וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלצר או עורך דין: למי משניהם יש יותר ביקוש בשוק העבודה?

עודכן לאחרונה: 23.8.2022 / 12:23

נתוני שוק התעסוקה מלמדים שהוא עובר מספר תפניות מעניינות בכל הנוגע להיצע וביקוש, בעיקר בתום המשרות המשרדיות. למשל: ביקוש גואה למלצרים לעומת ירידה חדה בביקוש לעורכי דין

עורכי דין עוסקים בתביעה. ShutterStock
עריכת דין. ירידה חדה במספר הניגשים החדשים לבחינות הלשכה/ShutterStock

זה כבר הפך להיות סיפור קבוע, יוצאים למסעדה שחלק מהכיסאות שלה ריק אך המלצר או המלצרית בכניסה מחייכים בנימוס ומסבירים שאין להם מספיק כוח אדם כדי להושיב סועדים נוספים.

את החוויה הזאת קוראי וואלה מכירים, חלק מכם שיתפו אותנו בה. עתה, ניתן לומר כי הנתונים של שוק העבודה מאששים שהתחושה איננה ערטילאית, אלא שבאמת חסרים עובדים בענף (וכן בענפים אחרים).

אמנם אחוז האבטלה ממשיך להיות נמוך והוא עומד על 3.7% בחודש יולי האחרון, כך שרק כ-159 אלף איש אינם מועסקים, זאת לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) אך עדיין - חלק מהמעסיקים מתקשים לגייס עובדים למשרות מסוימות.

כשצוללים לפרטים רואים שכ-148 אלף משרות ממתינות לנו בחוץ, כך עולה מסקר המשרות הפנויות לחודש יולי האחרון, שפרסמה הלמ"ס בסוף השבוע האחרון. מדובר בירידה קלה, שכן בחודש יוני מספר המשרות הפנויות עמד על כ-149 אלף.

ובאיזה ענף חסרים הכי הרבה עובדים? גם החודש, בדומה לחודשים האחרונים ענף ההייטק מוביל עם 14,963 משרות פנויות. מיד לאחריו מתייצב ענף עובדי המכירות עם 11,949 משרות פנויות. ענף המלצרים ומוזגים מוכן לקלוט 10,449 ידיים עובדות. בסוף הטבלה, בדומה לחודשים האחרונים הביקוש הקטן ביותר הוא לטכנאי רשתות ומערכות מחשבים עם 549 משרות פנויות בלבד.

המשרות עם ההיצע הגדול ביותר אוגוסט 2022. ALLJOBS,
המשרות עם ההיצע הגבוה ביותר, אוגוסט 2022/ALLJOBS

ירידה גדולה במספר המשרות הפנויות לעורכי דין

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" שיתף אותנו במספר העובדים שחסרים למסעדות, כ-20 אלף עובדים, כך לדבריו.

יקי כביר, מבעלי המסעדות "סרפינה" ו"יאוזה" בתל אביב, שיתף גם הוא בחוסר בעובדים: "בחודשים האחרונים אנו עדים לעלייה משמעותית בחזרת האורחים למסעדות ובהתאם גם הדרישה לכמות העובדים עולה. כיום אני זקוק לעשרות מלצרים, אחמ"שים, טבחים ומנהלים לעבודה מיידית בתנאים מעולים. כאחת מתוך קבוצת מסעדות בינלאומית אנו מחויבים לרמת שירות גבוהה ובהתאם אנו זקוקים לכוח אדם איכותי שרואה לעצמו עתיד בענף המסעדות".

נתונים מפתיעים שגילינו באמצעות AllJobs מראים כי ישנה ירידה במספר המשרות ביחס לתקופה המקבילה לשנה שעברה במשרות משרדיות.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
מסעדת סרפינה. אמיר מנחם,
מסעדת סרפינה. הבעלים יקי כביר: "אני זקוק לעשרות מלצרים, אחמ"שים, טבחים ומנהלים לעבודה מיידית בתנאים מעולים"/אמיר מנחם

ליאת בן-תורה שושן, מנהלת מחלקת קריירה ב- AllJobs: "תחום העבודות הכלליות וללא ניסיון מוביל את טבלת המשרות הפנויות מזה ואת התפקידים המבוקשים ביותר בקרב מחפשי עבודה מזה, תחומים אלו משקפים מגוון רחב מאוד של תפקידים, ביניהם: מכירות, נציגי לקוחות ואדמיניסטרציה, שהם אבני היסוד לכל פעילות עסקית שוטפת.

במקביל אנו רואים שהזינוק בכמות המשרות המפורסמות קטן ביחס לאותה תקופה אשתקד כתוצאה מגיוסים ואיוש משרות לצד הקטנת אחוזי האבטלה בישראל, אנו צופים כי מגמה הזו תימשך גם בתקופה הקרובה".

ואכן לפי הנתונים שנמסרו לנו מאת AllJobs עולה שבקרב משרות Back Office נרשמת ירידה של 77% במספר המשרות הפנויות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, והשכר הממוצע עומד על כ-8,000 שקל בחודש.

נתון מעניין נוסף הוא ירידה של 62% במספר המשרות הפנויות של עורכי דין לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, כאשר השכר הממוצע עומד על כ-13 אלף שקל בחודש.

גם במשרות של ניהול חשבונות ישנה ירידה של 55% במספר המשרות הפנויות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה והשכר הממוצע עומד על כ-9,000 שקל בחודש.

ליאת בן תורה שושן, ALLJOBS. יח"צ,
ליאת בן-תורה שושן, מנהלת מחלקת קריירה ב- AllJobs/יח"צ

כשרצינו לקבל יותר פרטים על הירידה במספר המשרות של עורכי הדין פנינו אל ליאת בן צבי שבח, מנכ"לית קודקס, חברת ההשמה שעוסקת בתחום המשפט.

לפי בן צבי ישנו פער בין הביקוש לבין ההיצע במשרות לעורכי דין: "בחציון הראשון של 2022 ראינו שיא של 5 שנים בביקוש לעורכות ועורכי דין במשרדים וחברות. כך למשל, יש עליה של כ-64% במספר המשרות המשפטיות החדשות שנפתחו בחציון הראשון של 2022 ביחס לחציון הראשון של 2021, וכמות כמעט כפולה ביחס לחציון הראשון של 2019, טרם פרוץ הקורונה.

להערכתנו, הסיבות העיקריות לעליה בביקושים הן צמיחה בתחומי הליבה של המשרדים (עסקאות מסחריות, נדל"ן ועוד), שהובילה לעליה בהיקפי העבודה וצורך ביותר עובדים, ועליה בהיקף הזליגה של עורכי הדין מהמשרדים המסחריים, בעיקר להיי-טק".

"לעומת הביקוש", אומרת בן צבי, "ההיצע של עורכי הדין מחפשי עבודה, בעיקר בוותק נמוך, לא גדל באותו קצב, בין היתר, בעקבות הארכת תקופת ההתמחות לשנה וחצי.

כך למשל, לבחינה שנערכה ביוני השנה, ניגשו 597 מתמחים חדשים בלבד, לעומת 1,624 מתמחים שניגשו לראשונה לבחינה במועד יוני אשתקד. כמו כן, אנחנו מזהים היקף נרחב יותר של עורכי דין שבוחנים אפיקים שונים מחוץ לעולם עריכת הדין, בשלבים מוקדמים יותר מאשר בעבר.

הפער בין ההיצע לביקוש יצר מצב שבו נכון להיום, האתגר הגדול ביותר של רוב משרדי עורכי הדין הוא גיוס ושימור הון אנושי איכותי.

משרדים שלא ישכילו להבין את הצרכים של העובדים והמועמדים שלהם, ולא יתאימו את התגמולים שהם מעניקים (לא רק הכספיים) ואת התרבות הארגונית שלהם לאותם צרכים וציפיות, לא יצמחו בקצב שהיו רגילים ועלולים לא לשרוד לאורך זמן". כך בן צבי שבח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully