וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הצורך בהגנה ממתקפת סייבר לא מגיע לבורסה?

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 13:22

העתיד אולי ורוד, אבל המסכים בבורסה אדומים: מניות חברות הסייבר בוול סטריט נסוגו מהשיא אליו הגיעו ב-2021 וירדו ב-26% מתחילת 2022. למה זה קורה ומתי יתחדשו העליות?

סייבר. ShutterStock
מתקפת סייבר: מצד אחד התחום הוא העתיד, מצד שני, המניות מדשדשות/ShutterStock

הנזקים של היום הם הרווחים של המחר: מתקפות הסייבר הפכו לאחד מחמשת הסיכונים המרכזיים לפעילות החברות הציבוריות והפרטיות, והובילו את צפי גודל שוק הסייבר העולמי לכ-156 מיליארד דולר השנה, ועד לכ-376 מיליארד דולר עד שנת 2029 - קצב צמיחה שנתי של כ-13.4%.

לפי הערכות אחרות הצמיחה אף צפויה להיות גבוהה יותר, עקב התכנסות בינלאומית לחיוב הגופים המוסדיים והחברות השונות ברגולציה המחייבת הכנסת סיכוני הסייבר כחלק מתוכנית ניהול הסיכונים שלהם.

מספר מתקפות הסייבר עלה בכ-600% מאז תחילת התפשטות מגפת הקורונה בעולם, וההערכה היא כי הנזקים הגלובאליים מהן יעמדו על כ-10 טריליון דולר עד שנת 2025, המהווה עלייה של כ-233% לעומת כ-3 טריליון דולר נזקי מתקפות הסייבר שנאמדו בשנת 2015.

עיקר שוק הסייבר, לפיכך, מבוסס על שירותי האבטחה הניתנים למדינות, חברות וארגונים, שעל פי נתוני אתר הסקרים הבינלאומי Statista הינו פלח השוק העיקרי שעתי להנות מצמיחת התחום, וצפוי לעמוד על כ-82.3 מיליארד דולר השנה - כ-53% מכלל שוק הסייבר.

עוד עולה מנתוני האתר, כי ההוצאה הממוצעת של חברה לאבטחה קיברנטית של כל אחד מעובדיה צפוי לעמוד השנה על כ-7,500 דולר, וכי רוב ההכנסות מפלח שירותי אבטחת המידע יתקבלו מארה"ב.

מניות סייבר נכון ל-15.8.22. ללא, מערכת וואלה!
מניות חברות הסייבר המובילות בוול סטריט. עלו חזק בתחילת הקורונה - ומאז בעיקר יורדות/מערכת וואלה!, ללא

המניות המובילות נחתכו בעשרות אחוזים

אך בעוד הסייבר מציג קצב צמיחה מרשים, המשקיעים בבורסות הרימו למניות התחום את בלם היד, ובחינת מניות הסייבר הבולטות בוול סטריט מראה, כי אלו ירדו בכ-26% בממוצע מתחילת השנה (נכון ליום הבדיקה, מאז גבר קצב הירידות).

ירידה עמוקה בהרבה מזו של המדדים המובילים בארה"ב, כדוגמת מדד הנאסד"ק, שירד כ-16% מאז תחילת השנה, ומדד ה-S&P500, שירד כ-10% לאותה תקופה.

בחינת המניות מסוף 2019, עם זאת, מציגה עלייה חדה בחמשת מניות התחום שנבחנו, העומדת על כ-173% בממוצע, וזאת לעומת כ-39% עלייה בממוצע לאותה תקופה לשני המדדים שהוזכרו.

העלייה אף גבוהה יותר עם בחינת מניות החברות מאז מחיר השפל אליו הגיעו בתקופת הקורונה, ועומדת על ממוצע של כ-287%, לעומת כ-91% עלייה בממוצע לשני המדדים המובילים בבורסות ארה"ב לאותה תקופה.

המניה שהציגה את העלייה הגבוהה ביותר מבין חמשת המניות שבחנו היא זו של חברת הסייבר CroedStrike, הנסחרת בבורסת נאסד"ק ארה"ב בשווי כ-46 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה זינקה בכ-508% מאז אמצע מרץ 2020, ובכ-303% מאז סוף 2019.

לעומתה, מניית חברת הסייבר Okta נמצאת במגמה הפוכה וירדה כ-53.53% מאז תחילת השנה, המסכמת לה ירידה של כ-10% מסוף 2019, ובשל כך נסחרה בשווי 16.4 מיליארד דולר עת בחינתה (ראו טבלה).

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
תג'אס דסאי. GLOBAL X,
תג'אס דסאי, אנליסט מחקר בחברת תעודות הסל האמריקאית Global X/GLOBAL X

תג'אס דסאי, אנליסט מחקר בחברת תעודות הסל האמריקאית Global X, מסביר: "במהלך 12 החודשים האחרונים חלה מעין התפוצצות נרחבת של מתקפות סייבר ממוקדות המצליחות לתפוס את התאגידים והממשלות לא מוכנים.

סוגים מסויימים של מתקפות, כגון מתקפות כופר, אף הפכו למטרד משמעותי ועל פי דו"ח איומי הסייבר של חברת SonicWall לשנת 2022 זינקו בכ-1885% כנגד ממשלות ברחבי העולם שנה קודם לכן.

שילוב של גורמים הובילו להתפרצות הזו, וביניהן המלחמה שפרצה במזרח אירופה, עיצומה של טרנספורמציה דיגיטלית רחבה של תאגידים וארגונים לענן, עלייה כללית בפעילות הדיגיטלית מצד הצרכנים מחד והעסקים מאידך בעקבות הקורונה, ומעבר מערכות הבקרה התעשייתיות והתפעול לדיגיטציה.

אלו משפיעים באופן ישיר על שרשראות התפעול והאספקה, והפכו את המתקפות הללו לתחום סיכון מרכזי ליצרנים ולעסקים גלובאליים.

לצד כל אלה גם מתקפות הפישינג בעלייה, בעיקר בשל כניסה של מיליארדי משתמשים נוספים לאינטרנט בשנים האחרונות, וקשת רחבה של תחכום דיגיטלי מצד התוקפים, שתוקפים ומנצלים קורבנות בנקל מבעבר.

התאגידים מצידם מגיבים בהגדלת ההוצאה על אבטחת סייבר, וזו מגמה שעתידה להימשך ב-5-6 השנים הקרובות, בין היתר לאור דרישת ממשלת ארה"ב בנושא. שהרי בתחילת 2021 חתם נשיא ארה"ב על צו נשיאותי המורה לסוכנויות, עובדים וקבלנים לשפר ולהפוך את יכולות אבטחת הסייבר למודרניות יותר.

לאחר מכן גם הגיע מזכר הביטחון הלאומי, שמטרתו למנוע מתקפות סייבר על תשתיות המדינה, בעיקר על חשמל, מים ותחבורה. ה-IIJA אף הקצה 1.7 מיליארד דולר בהוצאות ייעודיות ו-7 מיליארד דולר בהוצאות פוטנציאליות, כדי להבטיח את מאמצי אבטחת הסייבר של המדינה. ומדינות אחרות ילכו בעקבות ארה"ב.

בחינת החברות ותגובות השוק תואמות לכך. פעילותה של CrowdStrike, לדוגמא, היא ככלי לאבטחת נקודות קצה ובינה מלאכותית המסייעת באיסוף נתונים וניתוח על איומי סייבר. החברה הייתה אחת מפלטפורמות אבטחת הסייבר הצומחות ביותר בעבר הקרוב, שהונפקה ב-2018, ומאז ממשיכה לצמוח בקצב גבוה יותר מצרכי השוק.

לצד זאת, תחום נקודות הקצה זכה לביקוש גבוה בעשור האחרון ו-CrowdStrike הייתה אחת החברות הראשונות שעזרו לנטר ולפתור אתגרים ייחודיים שהחלו להגיע למרחב הקיברנטי הרלוונטי.

עם הזמן החברה גיוונה את ההיצע שלה לאבטחת ענן, ניהול תעודות זהות וכן הלאה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים מכירותיה צמחו ב-64% בקצב שנתי, והיכו את הערכות הקונצנזוס ב-5%. יתרה מכך, לראייתנו צפי האנליסטים לגבי עתיד החברה מייצג בשמרנות את אפשרויותיה.

Okta, לעומתה, מתחרה מול ההצעות המקוריות של מייקרוסופט, גוגל ואמזון, אך מציעה פתרון זריז יותר עבור צוותי IT המעוניינים לגוון את סיכוני הקונים. החברה היא למעשה ספקית מובילה של כלי ניהול זהויות וגישה.

היא מוכרת פלטפורמה של API-first, המאפשרת למפתחים לבנות או לשלב מערכות אימות plug-and-play ביישומים שלהם, והשתמשה במיצוב זה כדי להתרחב עוד יותר לניהול משתמשים, כלי פיקוח וכו'.

לאחרונה היא דווקא הגדילה את נתח השוק שלה ומספר הלקוחות על ידי רכישת מוביל טכנולוגי נוסף בתחום בשם Auth0 תמורת 6.5 מיליארד דולר, ואנו מאמינים שהשינוי המשמעותי לטובת עבודה מרחוק יהווה רוח גבית להנעת צריכת שירותי החברה".

השוק אמנם בצמיחה וחברות התחום אולי מקבלות כיום יותר רוח גבית מצרכי השווקים, אבל התחרות בשוק הסייבר הפכה לעזה במיוחד עם הקמה של מאות סטארט-אפים המנסים לנגוס בשוק עם פתרון שלראייתם טוב וחדשני יותר.

"ראינו גם מיזוגים ורכישות בתחום אבטחת הסייבר" ממשיך דסאי "שכן יש הרבה מנהיגים בקטגוריות בודדות, והתעשייה כנראה נכנסת לקונסולידציה. בסוף, לראייתנו, נראה 3-4 שחקנים מרכזיים המשלבים ומאגדים יחד תיק פתרונות.

מעין Hyperscalers (גוגל, מיקרוסופט, אמזון, יבמ) המעוניינים להתקדם יחד כדי לבחון יישום של אבטחת סייבר.

הערכות בתעשייה צופות שההוצאה על אבטחת סייבר תצמח ב-11% השנה ותגיע ליותר מ-172 מיליארד דולר, ויש סיכוי גבוה שהיא אף תעבור את הרף הזה. שכן סיכונים גיאופוליטיים, יחד עם דרישות IT ארגוניות, עבודה מרחוק, וקניות מקוונות, ימשיכו להניע את הביקוש לפתרונות אבטחה.

בינתיים, המניות בתחום אמנם נסוגו משמעותית משיאי כל הזמנים אליהם הגיעו באמצע 2021, אך הצמיחה הבסיסית בתחום ממשיכה להיות איתנה. להערכתנו, המשקיעים יבחינו בסוף בניתוק הזה בין התוצאות בפועל לבין הסיכון המתבטא במכפילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully