וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למבוגרים בלבד: הגיל השלישי הפך לנושא החם בעולם השיווק

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 27.8.2022 / 7:35

בני הגיל השלישי אינם בהכרח נזקקים או נתמכים. מדובר באוכלוסייה מבוססת שרוצה לשמר את איכות חייה גם בעשורים מתקדמים יותר. בשנים האחרונות נראה שגם השוק הישראלי גילה את הפוטנציאל - ולא רק בתחום הדיור המוגן

זקנים ישנים. ShutterStock
בעלי אמצעים ומחפשים איכות חיים. הגיל השלישי הוא כבר מזמן לא רק "זקן"/ShutterStock

הגיל השלישי ממשיך להיות מחוזר על ידי היצרנים: מספר הפיתוחים הטכנולוגיים, רשתות שיווק ייעודיות וגם מוצרי מזון הפונים לקהל זה, רק הולך וגדל, מתוך הבנת צרכי קהל היעד והפוטנציאל העסקי הטמון בכך.

בתחילת אוגוסט, למשל, נחנך ליד קניון אילון ברמת גן הסניף השני של רשת גודלייף המציעה מבחר עצום של פתרונות ומוצרים לאוכלוסיית הגיל השלישי. הסניף הראשון של הרשת הוקם ב-2021 בראשון לציון, מתוך רצון להנגיש לבני הגיל השלישי את כל המוצרים והשירותים שיסייעו להם ליהנות מחיים יותר עצמאיים ונוחים, ככל הניתן.

סניף גודלייף. יח"צ,
סניף של רשת גודלייף/יח"צ

60 הוא ה-40 החדש

"בסוף אוגוסט אמור להיפתח סניף נוסף של הרשת בנתניה, ועד סוף השנה התכנון הוא לפתוח עוד שני סניפים, כדי לתת מענה לאזורים שונים בארץ ולענות על הביקוש", אומר שחר הלל, מנהל הרכש והפיתוח העסקי של רשת גודלייף.

"בכל העולם גיל 60 זה ה-40 החדש, כמו שאומרים. תוחלת החיים עולה, אנשים רוצים לחיות באיכות חיים טובה ומחפשים את הפתרונות שמתאימים לצרכים שלהם, ששונים מצרכי הצעירים. זה בעצם מה שהביא אותנו למחשבה לפתוח את הרשת. זו תופעה שקורית בכל העולם. חברות מזהות את הפוטנציאל, והיום יש היצע מאוד גדול של מוצרים לקבוצת הגיל הזאת. זה לא רק כיסא גלגלים, אלא הרבה מעבר לכך. חברות זיהו שיש לקוחות רבים שמחפשים לא רק מוצר פונקציונלי, אלא גם כזה שיהיה מעוצב, שיראה טוב. שגם מקל ההליכה למשל יראה טוב עם סטייל, שמאחז האמבטיה יהיה מעוצב. שאלה לא יהיו רק מוצרים של 'אין ברירה', אלא שיהיה בהם גם שיק".

איך קהל היעד מגיב?
"כמעט כל אדם שנכנס לפה, אומר 'וואו, איך לא חשבו על זה קודם?'. אנשים נהנים להסתכל על כל המגוון הזה לגיל השלישי. אנשים מבוגרים פתאום מצאו להם איפה להסתובב. יש לנו אלפי מוצרים ייעודיים גם בחנויות הפיזיות וגם בחנות המקוונת, ואנחנו כל הזמן מוסיפים עוד ועוד. רק בתחום מקלות הליכה יש לנו למעלה מ-100 סוגים שונים; יש מעל 20 דגמים של כורסאות קימה: מצד אחד זו כורסת טלוויזיה מאוד נוחה, מצד שני היא מסייעת לאנשים לקום; יש מעל 50 סוגים של מושבים למקלחת; יש אין ספור כריות ישיבה מיוחדות לפיקניק לגיל השלישי; יש עזרים לרכב שבאמצעותם יותר קל להיכנס ולצאת מהאוטו - והכל תחת קורת גג אחת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ד"ר יעל בנבנישתי. יוסי ויינר,
ד"ר יעל בנבנישתי, מנכ"לית קרן השקעות מגדלי הים התיכון VENTURES/יוסי ויינר

כלכלת הגיל השלישי

"בשנים האחרונות אנחנו רואים את המהפך הדמוגרפי. הגיל השלישי כיום הוא פלח אוכלוסייה מאוד גדול מספרית. האחוז שלו באוכלוסיית העולם הוא 12%. ב-2030 אחוזם צפוי להיות 16% וב-2050 מעל 20%, כמובן שזה משתנה בין מדינה למדינה", אומרת ד"ר יעל בנבנישתי, מנכ"לית קרן השקעות מגדלי הים התיכון VENTURES.

הקרן, חברת בת של קבוצת "מגדלי הים התיכון", החלה לפעול לפני ארבע שנים במטרה להשקיע ולתמוך בשלבים המוקדמים של חברות המפתחות פתרונות מבוססי טכנולוגיה במטרה לשפר את איכות החיים של בני הגיל השלישי. בנוסף, הקרן מפעילה תכנית "יזם אורח", בה יזמים מקבלים גישה לצוות ולדיירי הרשת, על מנת לעצב ולדייק את הפתרונות המפותחים וגם מקבלים תמיכה וגישה לרשת הקשרים הבינלאומית של הקרן.

בין ההשקעות של הקרן: החברות Unipercare - פלטפורמה המאפשרת להתחבר מהבית דרך מסך הטלוויזיה, הטלפון או המחשב למרכז פנאי, קהילה חברתית וקידום אורח חיים בריא; XRHealth - המביאה גישת בריאות חדשנית לבני הגיל השלישי מבוססת טכנולוגיית מציאות מדומה. בעזרת המערכת ניתן לתרגל אימון פיזי וקוגניטיבי ולהפחית תחושות לחץ ומתח נפשי; Travaxy - פלטפורמת travel & booking המאפשרת לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות והגיל השלישי לתכנן ולהזמין טיולים מונגשים באופן יעיל, מהיר, פשוט ואוטומטי; MaoLac המייצרת חלבונים ביו-פונקציונליים בעלי השפעה בריאותית עבור אוכלוסיית בני הגיל השלישי.

ואילו במסגרת "יזם אורח" חברת Tellem פיתחה את אפליקציית "ספרו לי" המאפשרת לסבים וסבתות להקליט ולשלוח סיפור לנכדים, כך שהם יוכלו ליהנות מהספר, האיורים ההקראה ובו זמנית לראות את הסבא/סבתא.

השוק הזה, כלכלת הגיל השלישי, אומרת בנבנישתי, "מוערך בעולם לשנת 2025 ב-27 טריליון דולר (כולל כלל המוצר היעודיים, כמו קרמים נגד קמטים ועוד). אם אנחנו מסתכלים רק על טכנולוגיות לגיל השלישי, אנחנו מעריכים זאת ב-10% מהשוק הזה, דהיינו 2.7 טריליון דולר. זה שוק ענק שרק הולך וגדל כי זו אוכלוסייה צרכנית ברמות מאוד גבוהות".

רותם גסלביץ'. יח"צ,
רותם גסלביץ', דירקטורית פיתוח עסקי בחברה הישראלית, Vayyar/יח"צ

"זהו שוק בעל פוטנציאל עצום", אומרת גם רותם גסלביץ', דירקטורית פיתוח עסקי בחברה הישראלית, Vayyar, המפתחת פתרונות הדמיה 4D מבוססי רדאר.

החברה פיתחה חיישן - Vayyar Care - המיועד לבני הגיל השלישי שמזהה נפילות ומתריע עליהן בזמן אמת, תוך כדי שמירה על פרטיות הדייר. החיישן יודע להתחבר למערכות לחצני המצוקה ומערכות קריאת אחות ולהתריע על נפילה, כך שגורמי החירום יכולים להגיע במהרה. בשנה האחרונה גיבשה החברה שיתוף פעולה עם אמזון במטרה להציע מוצר משלים, שבעזרת Amazon Alexa הוסיף אודיו למכשיר - דבר שמאפשר לעשות שיחה עם האדם שנפל.

על הרצפה

החיישן מסוגל לזהות נפילות בכל תנאי התאורה, לרבות חשיכה מוחלטת ואפילו מבעד לאדים סמיכים ודרך וילון האמבטיה. החיישן נמכר כבר בארה"ב, אירופה, סין ויפן דרך מפיצים מקומיים, כאשר לאחרונה קיבלה החברה את אישור משרד התקשורת למכור אותו גם בישראל. לפני מספר חודשים הותקנו 110 מכשירים באחד מבתי האבות, ועד כה זוהו כבר ארבע נפילות.

"בארץ התחום הקשור בגיל השלישי פחות מפותח יחסית לאירופה וארה"ב", אומרת גסלביץ'. "רק בשנים האחרונות רואים יותר פיתוחים. אגב, בכל מיני מדינות יש גם מענקים מהממשלה לעידוד פיתוח מוצרים לגיל השלישי. לשוק הזה יש פוטנציאל אדיר, ועם השנים יותר ויותר חברות נכנסות לכך. אגב, פתרונות טכנולוגיים גם יכולים לסייע במצב שבו יש מחסור גדול בעובדים סיעודיים. כשאמרתי באיזשהו בית אבות שזה יכול לחסוך להם ביקור פעם בשעה בחדר של הדייר, הם צחקו ואמרו שהלוואי וזה היה פעם בשעה, שלפעמים הביקור הסדיר והקבוע יכול להיות גם פעם בשעתיים-שלוש שעות".

מה מיוחד בפיתוח שלכם?
"היום רוב המערכות לניטור נפילות של מבוגרים משתמשות בלחצן או לביש או כזה המותקן על הקיר, וישנן גם מערכות שמבוססות על מצלמה או על חיישן תנועה. חיישן תנועה יודע להגיד לך אם אדם נמצא בחדר או לא, אבל לא יודע להגיד אם נפל על הרצפה. ולגבי מצלמה, אף אחד לא רוצה לשים מצלמה בשירותים, במקלחת או בחדר שינה שלו.

הסנסור שלנו לא משתמש במצלמה, זה לא חיישן תנועה, אלא הוא מזהה נוכחות אדם בחדר ואת שינוי מצב הגובה שלו. ברגע שמתקינים מכשיר אחד בחדר על התקרה או הקיר ומחברים לחשמל ול-WIFI, הוא מנטר את החדר 24/7 ומחפש נפילות. בישראל מדובר בתשלום חד פעמי של כ-600 שקלים. בזכות המכשיר אפשר גם לגלות אם בן אדם לא יוצא כמה ימים מהמיטה, לא קם מהמקום שלו, דברים שגם שיכולים להתריע שמשהו אולי לא בסדר".

עדן ביטון. חנה טייב,
עדן ביטון, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ iBrainy/חנה טייב

"כמובן שזה כלכלי להשקיע באוכלוסייה הזו", אומר גם עדן ביטון, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ iBrainy שהוקם בנובמבר 2021 עבור בני הגיל השלישי במטרה להעשיר את הידע הכללי שלהם על ידי משחקי חידונים חינוכיים וקורסים משולבי קהילה. המערכת מבוססת על בינה מלאכותית שמאתרת את רמת הידע של השחקן ומראה לו באילו נושאים הוא בקיא ואילו נושאים מומלץ להעמיק את הידע בהם. "בני הגיל השלישי זו אוכלוסייה שמשלמת, שכבר משתמשת בטכנולוגיה", אומר ביטון.

"הגיל השלישי זו אוכלוסיית יעד ענקית, אבל יש תעשיות רבות, כמו למשל בתחום החינוך והמשחקים, שעדיין די מתעלמות ממנה".

בפלטפורמת iBrainy ניתן להשתמש גם דרך אפליקציה וגם דרך מחשב. חלקה כבר פעיל, חלק אחר עדיין בפיתוח. "אני מקווה שעד סוף 2022 כבר יהיה אפשר להשתמש בכל מה שמתוכנן", אומר ביטון, בוגר המחזור הראשון לשנת 2022 של רשת האקסלרטורים העולמית Techstars TLV. "הפלטפורמה תהיה בהתחלה באנגלית ואחר כך בשפות נוספות. כרגע אנחנו נמצאים בשלבי גיוס, על מנת להמשיך לפתח את המוצר ואת הבינה המלאכותית שהוא מושתת עליו. כרגע הפלטפורמה ללא עלות. ברגע שנפתח כל מה שמתוכנן, זה יעלה כסף, אבל אנו מתכננים לשמור זאת בעלויות נמוכות כדי שיהיה נגיש לכולם".

לירז סופרין מנהל שיווק דנונה שטראוס. ליאור נורמן,
לירז סופרין, מנהל שיווק דנונה במחלבות שטראוס/ליאור נורמן

בשבחי היוגורט

גם בתחום המזון יש כבר מי שהחלו לכוון ספציפית לקהל היעד המדובר. לאחרונה למשל השיק דנונה, מותג היוגורט מבית שטראוס, את "דנונה מולטי" - יוגורט שפותח במיוחד במטרה לתת מענה לצרכים התזונתיים המשתנים בגיל השלישי. היוגורט בעל הרכב תזונתי המותאם לגיל זה: דל לקטוז, מכיל 13 גרם חלבון בגביע ובתוספת ויטמינים ומינרלים - ויטמין D, סידן, מגנזיום, אבץ וברזל.

"שוק היוגורט בישראל מהווה את הקטגוריה השנייה בגודלה במקרר החלב", אומר לירז סופרין, מנהל שיווק דנונה במחלבות שטראוס. "כמובילי קטגוריה זו ובעלי ניסיון בפיתוח יוגורטים, אחד הדברים שראינו בו חשיבות הוא לפתח צריכה של יוגורטים לקהלים שונים לאורך כל מעגל החיים.

למשל, בעולמות של פעוטות וילדים קטנים השקנו לפני כמה חודשים את המוצר 'היוגורט הראשון שלי'. ואילו עכשיו השקנו את המוצר לגיל השלישי. זהו פלח שהולך, גדל ומתפתח מבחינת הגודל שלו באוכלוסייה ומחפש פתרונות לחיים יותר אנרגטיים, יותר טובים, פתרונות עם ערך של wellness. אנחנו חושבים שיוגורט מוצר מצוין לאורח החיים הזה, ובחרנו לפתח משהו ייעודי עבורם. עבדנו עם צוותי הפיתוח והתזונה שלנו והתאמנו מוצר שמאוד רלוונטי עבור הגיל הזה".

להשערתך, זה יצדיק עצמו גם כלכלית?
"אנחנו מקווים ומניחים שכן, אבל החשיבה באה קודם כל מהצורך הצרכני. כמובן שצריך להיות גם כלכלי, אבל זה הגיע קודם מהצורך של האוכלוסייה שהולכת וגדלה. אחרי כארבעה שבועות על המדף, אנחנו כבר נמצאים עם מכירות גבוהות יותר ממה שחזינו. אנחנו גם שומעים מאנשי המכירות שלנו שיש ביקוש גבוה למוצר והצרכנים מחפשים אותו".

סופרין מוסיף: "בעולם יש כבר מוצרי מזון בקטגוריות שונות, לרוב בעולמות שלנו, אבל עדיין לא בכמויות גדולות. זה יחסית בהתחלה ובהערכה שלנו זה ילך ויתפתח עם הזמן. ככל שיהיו יותר מוצרים כאלה ויותר ניסיון של חברות להגיע למוצרים כאלה, זה ילך ויתרחב. אני שמח שאנחנו החלוצים בישראל".

יש כבר מחשבה על מוצרים נוספים?
"בגזרה שלי ניתן לראות איך היוגורט תופס ומתקבל על ידי הצרכנים, בתקווה שזה ימשיך כמו שהתחיל. אם זו תהיה הצלחה כמו שאנו מצפים, נוכל להתרחב גם לקטגוריות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully