וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ קרעי: לזמן את נגיד בנק ישראל ולתבוע הסבר לעליית הריבית

עודכן לאחרונה: 29.8.2022 / 12:33

ח"כ קרעי פנה במכתב דחוף לח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת ההכלכלה, בדרישה לקיים דיון מיידי בהעלאת הרבית על ידי בנק ישראל. לטענת ד"ר קרעי, החלטות הנגיד מתקבלות "ללא ביקורת והמלצות להתנהלות כלכלית ראויה של הממשלה, וללא כל התחשבות באזרחי ישראל"

ח"כ שלמה קרעי, ליכוד, 20 במאי 2021. ., אתר רשמי
ח"כ שלמה קרעי. לטענתו בנק ישראל נוקט ב"צעדי מאקרו דורסניים"/אתר רשמי, .

ברוב מדינות העולם, ההחלטה על הרבית במשק היא בידי הבנק המרכזי והעומד בראשו, אך בישראל, נדמה שיש מי קרוא תיגר על העיקרון הזה. במכתב ששלח חבר הכנסת, ד"ר שלמה קרעי, ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, דורש קרעי לקיים דיון דחוף בנושא העלאת הרבית במשק על ידי בנק ישראל.

מתוך מכתבו של קרעי:

"בחודשים האחרונים, לאור האינפלציה הגואה, שהגיעה כבר לשיא של 14 שנה, בנק ישראל מחליט ושוב ושוב להעלות את הריבית במשק.

לאור חוסר תפקודה המוחלט של ממשלת ישראל, העלאות המיסים והגזרות הכלכליות, שתדלקו בין היתר את סחרור המחירים והאינפלציה המשתוללת, לבנק ישראל כביכול לא היתה ברירה אלא להעלות את הריבית כדי למתן את האינפלציה".

קרעי מבהיר כי "בנק ישראל הוא גוף עצמאי לחלוטין", אבל מוסיף: "אך החלטותיו מתגבשות לאור החלטות הממשלה בנושאים אלו. לצערי, נראה שגם לבנק ישראל נוח יותר לנקוט בצעדי מאקרו דורסניים מאשר להעביר ביקורת ו/או להתוות מדיניות כלכלית אחראית לממשלה הכושלת.

להעלאות אלו, השפעה משמעותית ביותר על משקי בית רבים מאוד בישראל. מדובר במכה אנושה של מאות ואף אלפי שקלים בחודש בתשלומי המשכנתא וההלוואות. המכה חמורה שבעתיים לאור העובדה שמרווחי הריבית שקבעו הבנקים להלוואות בריבית הפריים, התבססו על הריבית האפסית במשק, ובמצב הריבית כיום הפכו לריביות עושק עודפות שיש לשקול את התאמתן, כמו גם לגבי הריביות המגוחכות על הפקדונות", כך כותב ח"כ קרעי.

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון במהלך מסע"ת בנושא הריבית 22 באוקטובר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. האם יידרש לספק הסברים לוועדת הכלכלה או לכנסת?/לשכת העיתונות הממשלתית

לקרוא לנגיד בנק ישראל לבירור בכנסת

עד כאן אולי ניתן לראות את הדברים כניסיון של ח"כ מטעם הליכוד להעלות את הנושא הכלכלי לראש סדר היום, מתוך הנחה שהעיסוק בכך ישרת את גוש נתניהו. אלא שקרעי מנסה לקחת את הדברים צעד אחד קדימה - לא רק דיון "סמלי" בוועדת הכלכלה, אלא כינוס של מליאת הכנסת. קרעי כותב:

"עם כל הכבוד לתקופת הבחירות בה אנו נמצאים, על הכנסת להתכנס לאלתר ולדון בצעדים אלו, ולשמוע מבנק ישראל הסבר על צעדיו ועל המלצותיו ותכניותיו לעתיד. כמו כן, יש להעלות בפניו את השאלה, האם העלאות הריבית אינן הצעד הקל ביותר, ובפרט כשהן מגיעות ללא ביקורת והמלצות להתנהלות כלכלית ראויה של הממשלה, וללא כל התחשבות באזרחי ישראל ובעומס הכלכלי הכבד המושת על כתפיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully