וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: דחיפת הנגד ממשיכה

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

29.8.2022 / 15:18

נשיא הפד פאוול ממשיך עם הטון התקיף, ומספק אינדיקציה לכך שרמת הריבית עשויה להיות גבוהה משאנו מצפים. סיכום שבועי בכלכלה העולמית

בוועידת ג'קסון הול המדוברת ביום שישי, יושב ראש הפד ג'רום פאוול חזר והדגיש כצפוי, כי הוא לא עבר למחנה היוני (כפי שהיה המקרה בפסגה של 2021). הוא המשיך עם הטון הניצי שנקטו בו גם כמה מדוברי הפד לאחרונה, כלומר השווקים לא צריכים להעריך בחסר את הדביקות של האינפלציה או את הנכונות של הפד להילחם בה - אפילו במחיר של מיתון. ישנה מידה של אמת בכך, בהתחשב שהשפעות ממדרגה שניה או שלישית כתוצאה מאינפלציה הן קשות מאוד לשליטה, במיוחד אם מקור האינפלציה בצד ההיצע ולא הביקוש ולכן רמת הריבית עשויה להישאר גבוהה למשך זמן ארוך יותר ממה שרובנו מצפים.

בינתיים, אירופה נשארת מוקד ללחצי אספקה עם נסיקת מחירי הגז (בשבוע שעבר מחיר הגז באירופה חצו את רף ה-340 יורו/MWh) שמתמחרים למעשה שיבוש רציני מצד אספקת הגז מרוסיה, לאחר שרוסיה הודיעה על עצירת זרימת הגז בצינור Nord Stream 1. נכסי הסיכון סיימו את שבוע המסחר בירידות עקב נתוני מאקרו חלשים, סנטימנט והנאום הניצי של פאואל. מדד האס אנד פי 500 רשם ירידה של 4.02% ותשואת אגרת החוב ל-10 שנים עלתה ב-14 נקודות בסיס במהלך השבוע.

בשבוע הקרוב, מדד המחירים לצרכן הראשוני לחודש אוגוסט יפורסם ביום רביעי וייתן לנו מדד למידה שבה עליית מחירי האנרגיה משפיעים על הצרכנים. נתון גבוה יעלה את הסיכויים שהבנק המרכזי האירופי יעלה את הריבית בשיעור של 0.5% בשבוע הבא. בארצות הברית, המשקיעים צריכים להסתכל על הנתון הראשוני של מדד הפעילות של ISM לסקטור הייצור, במיוחד לאחר החולשה האחרונה במדדי מנהלי הרכש. דוח התעסוקה ביום שישי הקרוב יהיה בעל חשיבות גם כן לאור העובדה שהקונצנזוס מצפה לירידה משמעותית לעומת הנתון בחודש הקודם. בצד השני של הפסיפיק, סין תפרסם את מדד מנהלי הרכש לחודש אוגוסט. זה מגיע לאחר הנתון המאכזב בחודש יולי שבתגובה אליו סין הודיעה על מספר צעדי תמיכה(הבנק המרכזי הסיני הוריד את הריבית, תמיכה פיסקלית בהיקף של 800 מיליארד) על מנת לדחוף את הכלכלה המקרטעת.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
ממשיך עם הקו הניצי. פאוול/GettyImages, Drew Angerer

תחזית קדימה: 3,500 או 5,000?

ובכן, מסלול שוק המניות בטווח הקצר לא היה יכול להיות אי ודאי מזה. לאחר דוחות סולידיים ברבעון ה-2, משקיעים רבים חוששים בנוגע לירידה בשולי הרווח ברבעונים הבאים עם הירידה בצמיחה שמהווה רוח נגדית להכנסות ואי היכולת להעביר הלאה לצרכנים עליות מחיר. עם זאת, הפד התקדם עם צמצום המדיניות שלו והתחזקות הדולר מוסיפה לתחזית מאקרו לא מעודדת במיוחד כמו גם הירידה המתמשכת בהיצע הכסף.

האם ארצות הברית מתקרבת לטריטוריית שיא בהיבט הצמצום המוניטרי? זה יהיה חיובי למדי. סיטואציות המאקרו באירופה נראית קודרת הרבה יותר והשוורים עשויים ליהתקל בקרוב במצב בו הם הולכים לאחור לפי המבט שלנו. בעוד שכלכלת ארצות הברית נחשבת לסגורה לגמרי במונחים גרמניים, הירידה בצמיחה העולמית תשפיע גם על מדד האס אנד פי 500 שהוא פתוח יותר. בדרך כזו או אחרת, אנו רואים תנודתיות משמעותית בשווקים בהמשך וחושבים כי ירידות הם הזדמנות להיכנס חזרה אל השווקים כי אנו רואים את הסביבה 12 חודשים קדימה חיובית יותר.

יומן אירועים

שני: ארצות הברית- מדד הייצור של הפד לאזור דאלאס (אוגוסט).
שלישי: ארצות הברית - סקר משרות פתוחות JOLTS (יולי). גרמניה - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט).
רביעי: גוש היורו - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט ראשוני). איטליה - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט ראשוני), מדד המחירים ליצרן (יולי). סין - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (אוגוסט). הודו - גירעון תקציבי (יולי), תוצר לרבעון ה-2.
חמישי: בריטניה - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של אס אנד פי (אוגוסט סופי). ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (אוגוסט סופי), מדד הפעילות הכלכלית של ISM לסקטור הייצור והשירותים. סין - מדד מנהלי הרכש של CAIXIN לסקטור הייצור (אוגוסט). הודו - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (אוגוסט). גוש היורו - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (אוגוסט סופי).
שישי: גוש היורו - מדד המחירים ליצרן (יולי). ארצות הברית - דוח התעסוקה (אוגוסט).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בנק אוף אמריקה. ShutterStock
גם הבנקים בארצות הברית עומדים למבחן/ShutterStock

אירופה: תשומת הלב על הגז

הטמפרטורה הגבוהה באירופה יחד עם רמות מים נמוכות בנהרות אירופה בעלות השפעה ניכרת על שרשראות אספקה שונות - במיוחד אלה בסקטור האנרגיה והתשתיות. בצרפת, מספר מתקנים גרעיניים נאלצו להשבית את פעילותם בגלל מחסור במים מקומי או טמפרטורת מים גבוהה מדי על מנת לספק קירור מספק. רשתות החשמל באירופה נאלצו להשלים את החסר על מנת לעמוד בביקוש. רוסיה הודיעה על שיבוש נוסף באספקה בצינור Nord Stream 1 לאור פעולות תחזוקה למשך 3 ימים החל מסוף החודש. ברמה הפוליטית גם כן, הלחץ עולה. הונגריה גם ככה החריגה את עצמה מסנקציות האנרגיה על רוסיה והזמינה משלוחי גז נוספים מרוסיה, בעוד שבולגריה עשויה להסכים לשלם ברובל על מנת לקבל חזרה אספקה. עליית מחירי הגז ישחקו תפקיד חשוב בבחירות באיטליה בסוף ספטמבר.

שורה תחתונה: קיצוץ באספקת הגז הרוסית משאירים את אי הוודאות גבוהה ומביא לעלייה בלחצים הפוליטיים ובמחירים.

ארצות הברית: התנודתיות בשוק אגרות החוב לא צפויה להיגמר בקרוב

לאחר נתונים מאכזבים במדד מנהלי הרכש בשבוע שעבר, תשומת הלב בשבוע הקרוב תהיה על מדד הפעילות של ISM ודוח התעסוקה. אם אחד מהם יאכזב, זה עשוי לתת תמיכה למחנה המיתון. תשואות אגרות החוב בשבועות האחרונים שיקפו גם הן את הצפי לצמיחה איטית בארצות הברית. המרווח בין התשואה של אגרות חוב ל-10 שנים ושנתיים נותרה שלילית (מינוס 32 נקודות בסיס).

בעוד אנו ראינו תנודתיות גוברת בשוק אגרות החוב האמריקאי - מדד ה-MOVE שעלה במהירות בימים האחרונים-התנודות במחיר צפויות להמשיך להישאר גבוהות לאור אי הוודאות סביב התחזית הכלכלית. מהפרספקטיבה של היום, דבר אחד הוא בטוח, כל עוד האינפלציה, במיוחד אינפלציית הליבה לא מראה סימנים משמעותיים של דעיכה, הפד לא יפסיק להעלות את הריבית. זה עשוי לקחת יותר זמן ממה שרוב המשקיעים צופים.

שורה תחתונה: אי וודאות גבוהה בנוגע לתחזית הכלכלית צפויים להשאיר את התנודתיות בשוק האגח גבוהה למדי.

הבנקים בארצות הברית: עדיין חזקים אבל ניצבים בפני רוחות נגד

מדד הבנקים של מדד האס אנד פי 500 הציג תשואה עודפת מאז תחילת עונת הדוחות של הרבעון ה-2, לאור העובדה שהרווחים נותרו חזקים יותר מכפי שהיה צפוי ואהבת הסיכון של המשקיעים התאוששה. יחד עם זאת, סכנת המיתון שמרחפת מחייבת את הבנקים להגדיל את רזרבות ההון שלהם, מה שפוגע בגידול הצמיחה באשראי ובייבאק. בנוסף בעקבות הגבולות בהעלאות ריבית, הגידול באשראי והרווחיות העוקבת עם הריביות הגבוהות בטווחים הקצרים, פעילות בנקאות השקעות חלשה והסיכון לירידה בריבית בהמשך, הסיכוי שהבנקים יציגו תשואה עודפת על פני השוק הרחב יצטמצמו. אף על פי שהבנקים בארצות הברית נסחרים במכפיל רווח על פני 12 חודשים קדימה של מעט פחות מ-10, 15% מתחת לממוצע ב-20 השנים האחרונות ונתמכים על ידי דוחות טובים מהצפי, תשואת יתר עקבית עשויה לחכות עד להתבהרות התחזית הכלכלית שוב.

שורה תחתונה: הבנקים בארצות הברית נסחרים בשווים פונדמנטליים אטרקטיביים אבל התשואות עשויות להיות מוגבלות.

מט"ח: מעריכים את הסיכונים למטבעות השווקים המתעוררים.

מטבעות השווקים המתעוררים רשמו ריבאונד במהלך החודש האחרון אבל עשויים להיות תחת לחץ מחדש שוב. המטבעות של מדינות שסובלות מגירעונות גדולים במאזן השוטף, רמות חוב חיצוני גבוהות ורזרבות מט"ח נמוכות, נראות כפגיעות ביותר. זה נראה כי המשקיעים כבר לקחו בחשבון חלק מן הסכנות הללו ברמה מסוימת עם פרמיית הסיכון של המטבעות כפי שנמדד על ידי Risk Reversals עלו בשיעור ניכר ונסחרים ברמות הקיצון שלהם מאז שנת 2010. אנו צופים כי הלירה הטורקית היא בעלת פוטנציאל פיחות משמעותי, אבל מלבד זאת לא צופים פיחות משמעותי במטבעות אחרים. עם כל זה, הסיכונים נותרו מוטים כלפי מטה.

שורה תחתונה: מטבעות השווקים המתעוררים נותרו עמידים, אבל מטבעות של מדינות עם נתונים פונדמנטליים חלשים, עשויים לסבול מלחץ מחודש.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully