וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כ-5% מנוטלי המשכנתאות לא יעמדו בהחזרים החודשיים"

30.8.2022 / 9:19

האם אנו על סף פיצוץ של בועת אשראי? על פי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה, עליית הריבית גרמה לכך שהציבור מתקשה בהחזרים החודשיים של הלוואות ומשכנתאות. ד"ר רינה דגני: "קיימת סכנה בלקיחת הלוואות מהשוק האפור"

הציבור הישראלי מתחיל לאותת ולשדר סימני מצוקה כלכליים לקראת סוף הקיץ. עלויות מחירי המוצרים והשירותים במשק מתייקרות וביחד עם שערי הריבית המאמירים, הציבור מתקשה לעמוד בנטל ההלוואות.

שיעור גבוה ממשקי הבית בישראל משלמים תשלום חודשי עבור משכנתה. בשנים האחרונות, מאז 2018, מספר לוקחי המשכנתאות וההלוואות לצרכי רכישת דירה נמדד בכ-95%, כך שכמעט כל רוכשי הדירות לוקחים הלוואה כלשהי לרכישת דירה. גם במגזר הערבי, שיעור הלווים עבר בשנים האחרונות את ה- 40%, למרות הקשיים שעומדים בפניהם בלקיחת משכנתה.

מסורבת משכנתא. ShutterStock
כן, זה יכול בהחלט להגיע למצב של ייאוש/ShutterStock

סכום החזר תשלום משכנתא חודשי ממוצע עבור הלוואה של מיליון שקל עומד על 3,700 שקל ל-25 שנה. אחרי העלאות הריבית הוא יגדל במאות שקלים למשפחה, שמתמודדת בו בזמן עם עליית מחירים גורפת במשק.

לדברי ד"ר רינה דגני, כלכלית אורבנית ומבעלי חברת "גיאוקרטוגרפיה", כ-5% מלוקחי המשכנתא, לא יעמדו בהחזרים החודשיים. "אם המגמה תימשך אנו עלולים להגיע למצב שבו נחצה את רף 10 האחוזים שלא יוכלו לשאת בנטל ההחזרים".

סקר חדש שערכה דגני מעלה את הנתונים הבאים.

  • א. רוב הציבור ישלם ויצמצם הוצאות.
  • ב. ינסו להגדיל הלוואות (11%) גם מההורים, משפחה, חברים, וגם בהלוואות חוץ בנקאיות (2%)
  • ג. ינסו לעבוד בעוד עבודה (10%)
  • ד. ינסו להוריד את עלויות הדירה כמו: יחפשו דירה זולה יותר (7%),
  • ה. יעשו שינוי במקום המגורים - יעברו ליישוב רחוק יותר בו מחירי הדירות יותר זולים (4%), יחפשו לגור ליד תחבורה ציבורית נוחה כדי לחסוך בהוצאות רכב ודלק (1.5%) או יעברו לגור אצל ההורים 3%,
  • ו. מי שגר בשכירות יגור יותר זמן בשכירות ובשכירות יותר זולה (6%).
  • ז. כ-7% ינסו אולי למכור את הדירה ולהחזיר את המשכנתא וכ- 2% בלבד ינקטו בצעד דרסטי כמו למכור את הדירה ולעזוב את הארץ.
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ד"ר רינה דגני. עופר וקנין,
ד"ר רינה דגני/עופר וקנין

דגני: "קיימת סכנה שמשקי בית ידרדרו ללקיחת הלוואות בשוק האפור. צעירים עד גיל 35, שידם כנראה אינה משגת להגיע אפילו לדירה של מחיר למשתכן, מצויים בסכנה ממשית. כשני אחוזים מבין אלו שמשלמים משכנתא חודשית גבוהה 4,000-5,000 שקל בחודש ולקחו משכנתאות גבוהות מעל מיליון שקל שוקלים לעזוב את הארץ. עליית הריבית יכולה לעשות שינויים קלים גם בהיקפי הביקוש לדירות, שינוי בגדלי הדירות המבוקשות ובאזורי הביקוש. בקרוב מאוד אנשים ירצו לעבור לדירות יותר קטנות, יותר ישנות - יד שניה, וליישובים יותר רחוקים מהמרכז, אליהם יש תנועת רכבת".

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully