וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ-3 יוצא ממד: למה צנחו מניות ההדפסות שמשנות את העולם?

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 8:53

הדחיפה שקיבלו עם פרוץ הקורונה לא מסייעת לחברות ההדפסה בתלת ממד להמשיך את המומנטום החיובי. יכול להיות שלא ירחק היום שבו נדפיס כל דבר: מארוחת בוקר ועד לרכב שטח, אבל בינתיים החברות בתחום נכשלות בלהדפיס דוחות כספיים שימשכו את המשקיעים, אפילו בדו ממד

הדפסת איברים בתלת ממד. דייב שחר, מערכת וואלה! NEWS
משרוך נעל ועד אברי גוף. העתיד שייך להדפסה תל ממדית, אבל המודל העסקי עוד לא פוענח עד הסוף/מערכת וואלה! NEWS, דייב שחר

מדפיסות הפסדים, אבל לפחות בתלת ממד: שוק ה-3D העולמי צפוי לסגור את 2022 עם כ-17.7 מיליארד דולר מכירות ולצמוח בכ-24% שנה אחר שנה אל עבר כ-40 מיליארד דולר בשנת 2025. אך למרות העלייה במפלס הדולרים חברות התחום ממשיכות לטבוע בהפסדים, ומניותיהן צוללות לעומקים שטרם נחקרו על ידי המשקיעים.

חמש מניות החברות הבולטות בתחום הנסחרות בוול סטריט, ארה"ב - ירדו כ-38% בממוצע מתחילת השנה ובכ-32% מאז סוף 2019, וזאת לעומת ירידה של כ-23% במדד נאסד"ק וכ-15% במדד S&P500 מתחילת השנה, ועלייה של כ-34% וכ-25% בהתאמה מסוף 2019.

המשקיעים, כך נראה, מעדיפים בימים אלו את הייצור הדו-ממדי המוכר והזול, על פני זה התלת מידי שעדיין נדרש להוכיח כדאיות עסקית. אך עד למחצית 2021 לערך היו חברות התלת ממד לא פחות מהבוננזה החדשה של המשקיעים.

זאת בעיקר לאחר שהקורונה הובילה לבעיות קשות בשרשרת האספקה והפכה את מדפסות התלת ממד לפתרון זמין להמשך פעילות ייצור של חברות רבות, לצד הפניית זרקור המשקיעים לעבר החברות הצומחות.

מניות התחום צמחו אז בעשרות ומאות אחוזים, אך רובן כבר צללו אל מתחת למחיר המניה בו התחילו את הקורונה בסוף 2019, ובראשן מניית חברת Desktop Metal, שירדה כ-67% מאז סוף 2019 ועד תאריך בחינתה האחרון, שהוביל את החברה להיסחר בבורסת ניו יורק בשווי כ-1 מיליארד דולר באמצע השבוע.

לעומתה חברת 3D Systems, הנסחרת גם היא בבורסת ניו יורק ארה"ב, עלתה בכ-17% לאותה תקופה, ונסחרה בשווי כ-1.3 מיליארד דולר עת בחינתה.

מניות חברות הדפסה בתלת ממד. אוגוסט 2022. ללא, מערכת וואלה!
נסקו גבוה בראשית ימי המגפה ומאז הן בעיקר צונחות. מניות חברות הדפסה בתלת ממד/מערכת וואלה!, ללא

חן בן חנניה, אנליסט מחקר בבית ההשקעות אופנהיימר, פירט לוואלה! כסף, כי "החזרה לשגרה של כלכלות מסביב לעולם, ובמיוחד בתקופה זו של מיתון, הוציאה הרבה מהאוויר החם שמילא את מעוף מניות תחום הדפסות התלת ממד בתקופת הקורונה.

הדחיפה העיקרית שהניעה אז את פעילות החברות, ולצידה את מניותיהן, הייתה הבעיות בשרשרת האספקה שהובילו לחיקן יצרניות שונות שמצאו בחברות הדפסות התלת ממד אפשרות לקצר את הליכי הייצור בשל היכולת להדפיס חלקים נדרשים קרוב לקווי הייצור שלהם במקום להמתין שיגיעו מסין.

בנוסף, מספר מותגי על מוכרים, כדוגמת נייק, מצאו בייצור בתלת ממד עוד טרום הקורונה כמענה עסקי להגעה ישירות לצרכן, והתאמת המוצר לטעם האישי שלו. המטרה הייתה מכירה שנתפסת אישית, מיוחדת ומותאמת לצרכיו של הצרכן, שגם ניתן לתמחרה בהתאם.

אך חלק מהמותגים מצאו כי בנושא התלת ממד עדיין קיימות מגבלות להבאת המוצר הן ברמת הגימור המבוקשת על ידם, והן בכמויות הנדרשות להם, והודיעו כי לא יתקדמו כפי שחשבו. בפועל הם הודיעו לסביבה העסקית כי הדפסות התלת ממד אינן כצעקתה, וגם זה הוריד חלק מהאוויר למניות התחום.
עלות החלקים הגבוהה הוסיפה גם היא לירידות, שכן הייצור ההמוני בסין זול יותר, שהרי קו ייצור שמייצר בורג מסוג מסוים 24/7, ובכמות של מיליוני ברגים ליום, עדיין זול פשוט, ועבור החברה היצרנית - גם פשוט יותר, מאשר להדפיסו בתלת ממד.


לגבי ביצועי מניית חברת 3D זו נובעת בעיקר מפעילות החברה, אך היא מציגה ירידה גבוהה מתחילת השנה הנובעת בעיקר מהורדת תחזיות, לצד תלות שנוצרה לה בלקוח גדול בתחום הדנטלי. לגבי הירידות של חברת DM יש לזכור כי זו התמזגה לספאק במהלך דצמבר 2020, והיא משלמת מחיר בשווקי המניות בשל הסנטימנט השלילי שיש לספאקים מאז סוף הקורונה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חן בן חנניה, אנליסט מחקר בבית ההשקעות אופנהיימר. עצמי,
חן בן חנניה, אנליסט מחקר בבית ההשקעות אופנהיימר/עצמי

בן חנניה מוסיף: "כדאי גם לזכור שלמרות שיש מספר לא מבוטל של חברות בתחום הנסחרות בבורסות, רבות עדיין פועלות כחברות פרטיות, וקרנות ההון סיכון ממשיכות להמר על התחום כתעשיית העתיד. התעשייה עצמה ממשיכה גם היא לשבש לא מעט מהתעשיות הקיימות, כדוגמת תעשיית התעופה, הבריאות, ואפילו תחליפי המזון.

לפי נתוני PitchBook, שהיא פלטפורמה המספקת נתונים אודות השוק הפרטי, גיוסי ההון סיכון לחברות אלה הגיע לסך של 5.1 מיליארד דולר במחצית הראשונה של שנת 2022, לעומת כ-2 מיליארד דולר בשנת 2021 כולה.

גיוסים אלה, לצד גודל השוק שהולך וגדל, מכניס פנימה חברות חדשות רבות המבקשות לקחת לעצמן נתח ממנו, וריבוי החברות מוליד לא מעט אתגרים וקשיי רווחיות. אלה בתורם גם מולידים קונסולידציה, בעיקר בתקופה זו של מיתון, אשר אינה מאפשרת גיוסי הון נרחבים.

בהקשר זה חשוב להדגיש, כי הדפסות התלת ממד הן שוק קיים שממשיך לתת את הטון בייצור חלקים ייחודיים וייעודיים נדרשים לתחומי ההנדסה, רפואה, תעשייה ואפילו התכשיטים. חברות אלו מדפיסות כיום גם מוצרים שלמים כדוגמת עזרי שמיעה וכתרים דנטליים, חלקי תעופה למטוסים ועד רהיטים ומבנים.

בל נשכח כי כבר בשלהי 2017 חשף צבא ארה"ב את הצוללת הראשונה שהודפסה על ידו בתלת ממד, והדפסתה ארכה כ-4 שבועות בלבד. וכי במאי שנה שעברה נכנסו לראשונה זוג דיירים מהולנד לביתם החדש, שכולו הודפס במדפסת תלת ממד ובנייתו הושלמה תוך 5 ימים בלבד.

טכנולוגיית הדפסת התלת ממד אמנם קיימת מאז תחילת שנות ה-80, אבל ניכר כי היא התקדמה לאין שיעור וכי יש בה תרומה מעשית לאנושות. יגיע הזמן בו הטכנולוגיה תשתפר יותר ותהיה זמינה וזולה יותר, ולפיכך שמישה ושכיחה יותר".

אז ארוחת הבוקר שלנו אולי תדפיס עצמה בעתיד, ובחנייה אולי תחכה לנו מדפסת תלת ממד להדפסת רכב השטח לטיול השבועי, אבל לא בטוח שלחיצת הכפתור תספק גם את הרווחים המיוחלים מצד המשקיעים.

בינתיים ניכר כי מדובר בתחום צומח, שעדיין לא הצליח להתמודד עם האתגרים העסקיים שאופפים אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully