וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירת חייו: מה עומד מאחורי הצוואה של צביקה פיק?

עו"ד רות דיין וולפנר, טור אורח

1.9.2022 / 10:36

המוזיקאי המנוח הותיר את כל עזבונו לילדיו המשותפים עם שירה מנור, אבל מינה את בתו דניאלה להיות מנהלת העיזבון והנאמנה. מדוע עשה זאת ומהן ההשלכות של המהלך?

מפרסומים בתקשורת עולה כי צביקה פיק, שהלך לעולמו לפני כשבועיים, הותיר בצוואתו את כל עזבונו לילדיו ממערכת יחסיו עם שירה מנור.

תזכורת: לצביקה פיק חמישה ילדים, שלושה בגירים מנישואיו הראשונים (שרונה, דניאלה ובנלי) ועוד שני קטינים ממערכת יחסיו עם שירה מנור, הבכור ביניהם נולד בעת שהזמר המנוח היה בן 64. ממנור נפרד הזמר לפני כשנה וחצי. בצוואתו, פיק אומנם הוריש את רכושו לשני ילדיו הקטינים, אולם מינה את בתו, דניאלה פיק-טרנטינו, להיות מנהלת העיזבון והנאמנה.

סביר להניח שהצוואה כוללת גם הוראות ברורות מתי יועבר העיזבון לשליטת הילדים (לא בהכרח בגיל 18, בדרך כלל קובעים העברת עיזבון בגילים מאוחרים יותר), ואילו הוצאות ימומנו עד אז עבורם מכספי העיזבון.

צביקה פיק, שירה מנור. אביב חופי
החלטה שכמעט בלתי אפשרי לערער עליה. צביקה פיק עם שירה מנור/אביב חופי

המשמעות המעשית של המינוי ברורה: השליטה על העיזבון וניהולו מטעם הקטינים לא תהיה בידי אימם, שירה מנור, אלא בידי אחותם, דניאלה. בתקשורת נטען שמערכת היחסים בין השתיים "אינה מאפשרת שיתוף פעולה", והזמר המנוח כנראה ידע זאת היטב ולמרות זאת בחר למנות דווקא את דניאלה בתו כנאמנה ומנהלת עיזבון, ולא בכדי. אחת הדרכים למנוע מהורה של קטינים לשלוט בכספי עיזבון, היא מינוי נאמן שינהל את הכספים עד למועד שנקבע בצוואה.

ילדיו של פיק מנישואיו הראשונים הודיעו שאין בכוונתם להתנגד לצוואה. הסיבה לכך יכולה להיות שהם ידעו עליה מבעוד מועד. הדרך לנסות ולהימנע מסכסוכי ירושה במשפחות מורכבות, היא להימנע מהפתעות ולהסביר מראש את הרציונל שטמון מאחורי צוואה מנשלת. במקרים דומים, כאשר נולדים ילדים קטנים להורים מבוגרים, הרצון הוא לדאוג לעתידם וההנחה היא שהילדים הגדולים קיבלו כבר במהלך חייהם של הוריהם רכוש וכספים, ושהם זקוקים לכך פחות מהקטינים שרק מתחילים את חייהם.

ועדיין, מאחר שנישול מצוואה - גם אם מטרתו היא לעשות צדק חלוקתי - הוא לעולם בעל פוטנציאל הרסני מבחינה רגשית, ומכאן נולדים סכסוכי ירושה ארוכים ומורכבים. הדרך לנסות ולהימנע מסכסוכים כאלו היא באמצעות שיחה מראש עם הילדים הבגירים וקבלת ברכתם למהלך. זו, ככל הנראה, הסיבה שילדיו הבגירים של פיק מיהרו להודיע שאין בכוונתם להתנגד לצוואתו.

כשמדובר בילדים קטנים, שהבכור ביניהם רק בן 8, הותרת העיזבון בניהול אחותם הבכורה לא תאפשר לאימם גישה לכספים, ונראה שזו בדיוק הייתה מטרת המינוי של דניאלה פיק. מנהל עיזבון ונאמן שממונה על ידי מנוח בצוואתו, הוא בדרך כלל איש אמונו של המנוח, מי שהוא שם בו את מבטחו שינהל עבורו את רכושו בהתאם להוראותיו, ומי שמכיר את מארג היחסים בין כל הנפשות הפועלות. מנהל העיזבון והנאמן ממילא נמצאים תחת פיקוחו של האפוטרופוס הכללי, ונדרש לתת דוחות מסודרים בעניין כספי העיזבון.

דניאלה פיק, קוונטין טרנטינו. שוקה כהן
כשירה לנהל. דניאלה פיק טרנטינו עם בן הזוג קוונטין/שוקה כהן

התנגדות לזהות מנהלת עזבונו של פיק ובקשה להחלפתה לא בהכרח תתקבל, שכן המינוי הוא חלק מהוראות הצוואה ורצון מפורש של המנוח. התנגדות לצוואה כולה אינה באה בחשבון והיא מסוכנת מאוד לשירה מנור.

אם הצוואה תבוטל, תחול צוואה קודמת שלא בטוח שילדיה הם חלק ממנה; ואם אין צוואה קודמת, יחול חוק הירושה ואז יתחלק העיזבון בין חמשת ילדיו של פיק בחלקים שווים. הסיבה העיקרית להחלפת הנאמנה יכולה להיות שמינויה פוגע בטובת הקטינים, אך אם ההוראות באשר להתנהלות בכספים ברורות ודניאלה פיק כשירה לבצען, מערכת היחסים שלה עם שירה מנור אינה רלוונטית.

נראה לפיכך, ששירה מנור תצטרך לבלוע רוק ולקבל את דניאלה פיק כמי שאמונה על כספי העיזבון במשך לא מעט שנים, ונראה גם שזו בדיוק הייתה כוונת הזמר המנוח.

הכותבת היא עו"ד מומחית בדיני משפחה וירושה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully