וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

NFT: מי יעיר את הקופים המשועממים?

4.9.2022 / 1:52

באוגוסט עלה מחיר המינימום של קולקציית CryptoPunks על זה של הקופים המשועממים, הפנים של תעשיית ה-NFT. מה זה אומר מבחינת השוק? חפשו את הסיבה במושג BendDao

באוגוסט החולף נראתה תופעה מעניינת בשמי ה-NFT: מחיר המינימום (ה-Floor price) של הקולקציה הידועה CryptoPunks היה גבוה מזה של הקולקציה המצליחה ביותר, מועדון היאכטות של הקופים המשועממים.

זו הפעם הראשונה מזה זמן רב שהקופים המשועממים הם לא הקולקציה הנמכרת והמבוקשת ביותר בשוק ה-NFT: קולקציית קריפטו פאנקס הושקה ב-2017, והייתה קולקציית ה-NFT הראשונה שבאמת הצליחה, ולמעשה תרמה לעיצוב שוק ה-NFT כפי שהוא היום. עם זאת, מאז אפריל 2021, הקופים המשועממים עקפו את קריפטו פאנקס ולמעשה מאז לא הביטו לאחור, עד לימים אלו. כעת נותר לתהות: האם מדובר בירידה זמנית או מתמשכת, מה גרם לשינוי הזה, והכי חשוב, מה צופן העתיד.

NFT. ShutterStock
עקפו את קריפטו פאנקס, לא הביטו לאחור - עד אוגוסט. הקופים המשועממים/ShutterStock

הסבר אפשרי אחד לירידה במחיר של מועדון היאכטות של הקופים המשועממים, הוא חורף הקריפטו הבא עלינו לרעה: כל שוק ה-NFT חווה ירידות ממילא. היות והקולקציה הזאת הייתה מתומחרת בשיעור גבוה במיוחד ביחס לכל השאר, אז גם הירידות שהיא חווה הן יותר דרמטיות ביחס לשוק.

אולם ההסבר הזה מעט פשטני מדי: אל המשוואה צריך להוסיף את העובדה ש-CryptoPunks צברה מומנטום חזק באוגוסט החולף. חלק מכך נבע מן העובדה ש-Yuga Labs (החברה שפיתחה את מועדון היאכטות של הקופים המשועממים, ובהמשך קנתה את הזכויות על CryptoPunks), החילה את אותה מדיניות קניין-רוחנית שהיא יישמה בקופים המשועממים, גם על קריפטו פאנקס. רוצה לומר, מחזיקי יצירה בקולקציה מחזיקים גם את הזכות לעשות ביצירה שימוש מסחרי, מה שנותן ערך מוסף למחזיקים.

תופעה נוספת המתרחשת בחודשים האחרונים ויכולה להסביר חלק מן המגמות, היא שבעקבות חורף הקריפטו אמנם נפגע שוק ה-NFT, אולם התגבשו מה שניתן לכנות קולקציות של blue chip NFTs, קרי קולקציות הנחשבות אמינות יותר, שמחירן יציב יותר (בדומה למניות Blue Chip). קריפטו פאנקס היא לגמרי blue chip, ולכן צוברת מומנטום חיובי גם בחודשים אלו. נכון שגם הקופים הם קולקציה עם מחיר תמיכה יציב, אולם נראה שנקודת התמיכה שלה פשוט השתנתה, כנראה עקב רקע של תמחור יתר.

האתר של טל נברו
האתר העסקי של טל נברו

היצע של קופים

אולם כנראה שהגורם המשפיע ביותר על המחיר הוא ה-BendDAO. BendDAO הוא פלטפורמת הלוואות בקריפטו בשיטת Peer-to-pool. איך זה עובד? אם אתם מחזיקים טוקנים של ETH ורוצים לקבל עליהם תשואה, אתם יכולים להפקיד אותם ב-Pool, ולקבל עליהם ריבית יפה. לעומת זאת, אם אתם רוצים ללוות את'ריום למשל לצורך השקעה, ויש לכם NFT, אתם יכולים להפקיד את ה-NFT שלכם כפיקדון שישמש ערובה לגיוס החוב, ולקבל הלוואת קריפטו בתנאים יחסית טובים. מה שקרה עם BendDAO, הוא שהמון מחזיקי NFT מהקולקציה היוקרתית של הקופים המשועממים, הפקידו בפיקדון את הקוף שלהם בתמורה להלוואה. לפי הנהלים של BendDAO, ברגע שערך הפיקדון יורד מתחת למחיר מסוים, יתרת ההלוואה מועמדת לפירעון מיידי מצד המלווה: אם יתרת ההלוואה לא משולמת, BendDAO מחלטים את הפיקדון מידי המפקיד והוא יימכר במכירה פומבית.

לפי הפרסום של BendDAO, יותר מ-70 קופים יוקרתיים אמורים להימכר בקרוב, היות והלווים לא עמדו בתנאי ההלוואה שלהם. הדבר צפוי להציף את השוק בהיצע של קופים, מה שיוריד את מחירם (מה שתורם עוד יותר לירידה במחיר הקופים, וכך אנו רואים ספירלת מחירים שלילית מתפתחת בזמן אמת). בינתיים, ל-BendDAO מתחילים להיגמר המזומנים, ונוצרת "ריצה אל הבנק" סטייל תקופת השפל הגדול, מה שמעלה את מפלס הפחד בקשר ליכולת של המפקידים לקבל את הכסף שלהם בחזרה.

ספטמבר צפוי להיות חודש מכריע עבור שוק הקריפטו, כזה שרק החזקים בו שורדים. היכונו לבואו של ה-Septembear.

  • עוד באותו נושא:
  • NFT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully