וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקדון יקר: מה קרה לגמלאית שרצתה לסגור את החסכונות בבנק?

עודכן לאחרונה: 4.9.2022 / 13:09

יש לכם פיקדון בבנק? רוצו עכשיו לבדוק כמה ריבית הבנק משלם לכם עליו. בנק ישראל מעלה את הרבית כדי לבלום את האינפלציה, אבל לאזרחי ישראל אין שום רווח מלשמור על הכסף שלהם. ההפרש בין רבית הפריים למה שמקבלים מהבנק היה יכול להיות מצחיק, אלמלא סיפר סיפור עצוב

מסורבי משכנתא. ShutterStock
כולנו יודעים בכמה עלה מחיר הדלק או הלחם. לבנק מותר לעטוף את המחיר האמיתי בכל מני ניסוחים שהאדם הסביר לא מבין/ShutterStock

נתחיל מהסוף: יש לכם פיקדון בבנק? רוצו עכשיו לבדוק כמה ריבית הבנק משלם לכם עליו. אם אתם חושבים שהבנקים שינו כיוון אחרי שנתפסו על חם וחטפו בראש על הקמצנות שלהם במתן ריבית על הפלוס, בעוד שעל המינוס שלכם הם חוגגים בריבית מקסימום, והם חושבים סוף סוף גם על הלקוח, תחשבו שוב.

בואו נהיה כולנו אמא שלי, פנסיונרית בת 81, שתפסה יוזמה והחליטה לבדוק ביום חמישי שעבר מה קורה עם הפיקדון שלה בבנק הפועלים. אם לא הייתי עדה לשיחה כמורשת חתימה, הייתי חושבת שמדובר בבדיחה גרועה במיוחד.

באמצע מרץ נפתחה לה תכנית הקודמת, ובבנק הציעו לה לסגור את הפיקדון הנאה שלה, בסך כמה מאות אלפי שקלים טובים, בתכנית שנתית, עם תחנות יציאה בכל חודש, והיא, כמי ששייכת לדור ששם את מבטחו בבנק ופקידיו, הסכימה מיד, בטיעון המופרך, "כי בבנק שומרים עלי".

כששאלנו את הפקיד כמה מניב לה הפיקדון הלא מאוד צנוע, הוא אמר בקור רוח, 0.06% לשנה. הייתי בטוחה שחל בלבול. על פי נתוני בנק ישראל, הריבית הממוצעת בפיקדון חודשי (בריבית קבועה) עמדה בחמשת הבנקים הגדולים, שבנק "הפועלים" שייך אליהם, על 0.57% בממוצע, כמעט פי עשרה מהריבית המעליבה שנתן הבנק לפנסיונרית שלי.

פחית טונה. ShutterStock
כשייקרו את הטונה בשקל עברנו לרכוש מותג אחר. איזו אלטרנטיבה יש לחוסך הקטן?/ShutterStock

לפקיד עוד הייתה את החוצפה להעילב

לפי החישוב שעשינו התשואה הפנומנלית שמניב לה הפיקדון - תחזיקו חזק: 228 שקלים לשנה! זאת אומרת, שעם אינפלציה של 5.2% בשנה, ריבית של 2% וריבית פריים שעומדת על 3.5%, היא מפסידה לפחות אלפיים שקלים בשנה.

ציינתי באוזני הפקיד שהסכום נשמע מגוחך, בואכה מעליב, ושאלתי שוב, על כמה עומדת הריבית, כי תמיד אפשר לטעות, והוא חזר ואמר, 0.06% והתלונן שאמרתי "מגוחך", כי זה לא יאה. לא אלאה אתכם בחילופי הדברים הקשים שבאו בהמשך השיחה, רק אגיד, שהודעתי לו שיועיל ותכבד לפתוח את הפיקדון בתחנה הקרובה, כי הכסף הולך לבנק אחר.

הסיפור האישי הזה הוא רק המחשה, למה שעשויים כל הבנקים, לא רק הפועלים, לעולל לכם אם לא תפקחו עיניים. להגנתם, הם יטענו שפעלו בשקיפות שדורש מהם בנק ישראל, אבל את המידע "השקוף" הם מקפידים לעטוף בשכבת מונחים כלכליים מפוצצים, שנשמעת כמו ג'יבריש כבד לאוזני האזרח הפשוט.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
גבר ואישה מחזיקים שקיות שופינג וכוס קפה טייק אווי. ShutterStock
לכו לפוצץ את הכסף על שופינג - לפחות תרוויחו את ערכו העכשווי. כך מכשילה חמדנות הבנקים את התכנית של בנק ישראל/ShutterStock

לא חייבים לפתוח פיקדון דווקא בבנק שלכם. מומלץ לבדוק ולהשוות

כולנו יודעים בכמה עלה החלב או הלחם בפיקוח, ובכמה התייקר או הוזל הדלק. המידע נגיש, ברור ומפורסם בכל מקום. אבל אף אחד לא טורח להסביר לאזרח הסביר כמה יקבל על הפיקדון שלו, בלי לטמטם אותו בשברי אחוזים, הפקדות, זמני פירעון ושאר נתונים מעומעמים ומשפטים מפותלים.

אני מוכנה להתערב שרובכם לא ידעתם, למשל, שעד לסוף השבוע האחרון, חלק מהבנקים נתנו ריבית גבוהה יותר באופן משמעותי על הפיקדונות ללקוחות "פרימיום", ששייכים למסלול "הבנקאות הפרטית". אותו סכום כסף, בפלוס, נדגיש, הניב ריבית כפולה למיוחסים וריבית קצוצה לפשוטי העם. ככה זה היה במשך שנים, עד שבמקרה חברי קהילת "רייז אפ" גילו את הטריק, ובין רגע הבנקים רצו להשוות בין שני המסלולים, מה שאמור היה להיות מלכתחילה.

הציבור יכול להחרים חברה בגלל שיקרה את הפסטה בשקל או גבתה מחיר מופקע על טונה, ויקנה מותג אחר. עם הבנקים הסיפור שונה. בגלל שאין תחרות אמיתית ביניהם, ובאורח פלא הריביות שהם נותנים על הפיקדונות דומות מאוד, אין באמת תחליפים בשוק שאפשר לפנות אליהם.

ומה עם קשישים? מי שומר עליהם? התרגלנו לראות כל מיני נוכלים עושקי קשישים, שמנצלים את גילם המופלג כדי לעשות קופה. כמו שזה נראה, גם הבנקים, לכאורה, עוקצים אותם כאפשר, הכל כמובן בחסות החוק, בסמכות ורשות ותחת שפע של תירוצים ותגובות. ככה זה שאין מישהו שירוץ אחריהם על עקבים ברחובות.

מי שהיה אמור לעשות את זה, הפיקוח על הבנקים, שתפקידו לשמור על הקשישים ועל מפקידי הפיקדונות, מפגין רפיון וחוסר עניין, שעוד יחזרו אליו ואל בנק ישראל כבומרנג.

כי כאשר שהבנקים לא מתגמלים בסכום סביר על הפיקדונות, המסר שעובר לציבור הוא: לכו תפוצצו את הכסף על קניות ונסיעות לחו"ל, כי אם תשימו אותו בבנק תפסידו. אז ביד אחת בנק ישראל מעלה את הריבית כדי לרסן את האינפלציה וביד השנייה הוא נרדם בשמירה ושולח את עם ישראל לבזבז כסף בקניות מטורפות כדי לשמור על ערכו.

ונסיים בטיפ חשוב: אתם לא חייבים לשים את הפיקדון בבנק שלכם, זה שמנהל עבורכם את חשבון העובר ושב. לכו לבנק שנותן לכם את הריבית הגבוהה ביותר על הפיקדון, תפקידו אותו שם, בלי לשלם עמלת פתיחת חשבון ועם מינימום ניירת. בדיוק כמו שמכירות הטונה של דיפלומט נפגעו אחרי לחץ הצרכנים, תראו שגם הריביות על הפיקדונות שלכם, גם אם הם לחודש ימים בלבד, יניבו בקרוב הרבה יותר מ- 0.06% לחודש.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "כספי הלקוחה הופקדו בפיקדון בריבית קבועה בשיעור של 0.06% ב- 14/3/22, עת ריבית בנק ישראל הייתה 0.1%. על מנת לקבל ריבית מעודכנת, יש למשוך את הפיקדון בתחנת היציאה הקיימת מדי חודש. בימים אלו לקוחות עם פיקדון מסוג זה צפויים לקבל פניה יזומה ע"י הבנק למשיכת הפיקדון ולהפקדה מחדש בפיקדון חודשי עם ריבית שיכולה להגיע ל-1.35% בהתאם לסכום ההפקד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully