וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כל הנוצץ: האם זהב יעיל בקוסמטיקה?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 12.9.2022 / 9:35

השימוש בזהב כטיפול יופי החל בימי קדם אצל הסינים והפרעונים. בעידן העכשווי קושרות יצרניות הקוסמטיקה את השימוש שעושה הרפואה בזהב לסגולותיו של הרכיב להילחם גם בקמטים. האם לזהב יש תכונות ריפוי לעור?

טיפול זהב DESHELI. מעיין כהן,
טיפול זהב DESHELI/מעיין כהן

המת יוכל לנשום, לדבר ולאכול גם בעולם הבא?

אחד הרכיבים המסקרנים בקוסמטיקה - זהב בצורת שבבים או נוזל שמטרתו להלחם בקמטים ודלקות.

בתקופת הפרעונים, האמינו כי לזהב יש איכויות נצחיות, ולכן הוא שימש כרכיב מפתח ברקיחת המסכות הקוסמטיות של תות ענח' אמון וקליאופטרה.

גם לאחר מותם, הונחה על פניהם מסכה מפתיתי זהב ואפילו לשונם נצבעה בזהב שכן על-פי כישוף מספר 158 בספר המתים המצרי, הזהב יבטיח שהמת יוכל לנשום, לדבר, לאכול ולשתות גם בעולם הבא.

ReNutriv_UltimateDiamond_Brilliance_Serum_אסתי לאודר צילום. יחצ ג'ון קריג,
ReNutriv UltimateDiamond Brilliance Serum, אסתי לאודר/יחצ ג'ון קריג

תרופה זהב

השימוש בזהב מוכר ברפואה כבר למעלה מ-80 שנה כטיפול במצבים דלקתיים ולחיסול גידולים סרטניים.

בשנות ה-50 זוהה הזהב כחומר ביולוגי המתאים למאבק בתאים סרטניים, היות והוא מכיל מספר אטומים גבוה ביחס לחומרים אחרים בטבע, ומשום כוחו לקלוט פוטונים - החלקיקים שגורמים לתופעות הקרינה, וכך לפעול לחיזוק פעולת ההקרנות שפוגעת בתאים הסרטניים.

במחקר, שפורסם ב-2016 בכתב העת Nanoscale, המשתייך לאגודה המלכותית לכימיה בבריטניה, הוצג כי תרופה ביולוגית בשילוב זהב שניתנה לעכברים עם גידולי ראש-צוואר, הצליחה למקד את חלקיקי הזהב ספוגי הקרינה בתאי הסרטן ולהשמידם, מבלי לפגוע בתאי הגוף הבריאים.

בשנות ה-70 הווטרינר האמריקאי ד"ר גריידי יאנג שכלל את האקופונקטורה היפנית מבוססת שימוש במחטי דיקור מזהב, ופיתח טיפול לכלבים הסובלים משינויים במפרק הירך.

בעקבות ההצלחה שלו בבע"ח, החלו להשתמש בכדוריות זהב גם בטיפול רפואי בבני אדם, כשמלחי זהב הוזרקו לסובלים מדלקת מפרקים שגרונית.

תאי הדלקת - המקרופג'ים - המזהים את הזהב - תוקפים אותו ומפרישים ממברנה (קרומי תא) שמצפה את הזהב ושופכת לתוכה חומצה ציאנית. הזהב מתפרק, ובשילוב מים וחמצן שבתא, הוא הופך לחומצת זהב ציאנית. החומר הזה זולג לליזוזומים (שלפוחיות קטנות בתא), וכך הוא מעכב את הפרשת החומרים שגורמים לדלקת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
סבוקלם, glo24K, ללין, SR. יח"צ,
סבוקלם, glo24K, ללין, SR/יח"צ

הכל זהב

משום הייחוס האנטי דלקתי לזהב ובשל מחקרים שהצביעו כי בבסיס הזדקנות העור ניצב מצב דלקתי פנימי ושקט שבו מופרשים חומרים "מתווכי דלקות", מצאו יצרניות הקוסמטיקה היגיון בשילוב מרכיבי זהב כטיפול ולהרגעת תת הדלקת.

"זהב מעורר את זרימת הדם וידוע כרכיב שמספק זוהר", אומרת ליאת בן-שחר דנוביץ, מנהלת ההדרכה באפריל. "בנוסף, הוא ידוע כאנטי-אוקסידנט ומשמש כנוגד חמצון. חשוב לציין שמוצרים המשלבים זהב נשארים באפידרמיס ולכן זוהר הפנים יורגש לאחר השימוש במוצרים הללו. שימוש נוסף - שילובו עם רכיבים פעילים לסיוע בהפחתת פיגמנטציה. עם זאת חשוב להדגיש - תכשירים בשילוב זהב אינם מבטיחים היעלמותה של הפיגמנטציה, אך השימוש בהם יקל משמעותית על הכתמים".

לסברה הזאת שותף גם יואב הירש, סמנכ"ל סבוקלם. "התפקיד המרכזי של הזהב הוא בהבהרת העור. בנוסף, בתכשירי עיניים הוא מאפשר הפחתה מידית במראה העיגולים הכהים", הוא אומר.

"הזהב משמש כנוגד חמצון והוא משפר את זרימת הדם וממריץ את הסירקולציה של העור וזוהי הסיבה שבשימוש מוצרים המכילים זהב, העור הופך זוהר באופן מידי", מוסיפה מירי פלום, המדריכה הראשית באסתי לאודר.

"זהב הוא רכיב אנטי דלקתי", מוסיפה שולי רודריג מפתחת מוצרי SR COSMETICS. "בסרום שלנו שולבו חוטי זהב דקים הנספגים באפידרמיס תוך עיסוי קל, המהווים מילוי לאותם קמטוטים הנצפים במהלך ההתבגרות העורית. השילוב המוכח של זהב עם פפטידים מחדשי קולגן, משפר את ייצור מרכיבי תאי העור ושילובו עם חומצה היאלורונית מוקטנת מסייע להשטחת עומק הקמטים".

אורוגולד, סופט טאץ', לה רוקה, קסמרה. יח"צ,
אורוגולד, סופט טאץ', לה רוקה, קסמרה/יח"צ

הבהלה לזהב

תופעת הטיפוח המוזהבת צברה תאוצה לאחר שנעמי קמפבל, אירינה שייק וקיארה פראני שיתפו תמונות שלהן מכוסות בזהב מסנטר עד קודקוד.

הסלבס הן חוד החנית בהיבט הזה, הן תמיד הראשונות לנסות טיפולים חדשניים, בפרט שאלה יקרים ופחות זמינים לשאר האוכלוסייה.

המסכות הבולטות בגזרה הן של קסמרה הספרדית וטיפול ה- Skin Tighteningמבית דהשלי הנחתם במסכת זהב מפנקת המונחת על הפנים לאחר שלבי ניקוי ולפני החדרת רכיבי לחות, ומתהדרת ביומרות שיקומיות ובהבטחות להחליק קמטוטים ולהשיב את האלסטיות והזוהר לעור.

"כיבואנים חשוב לנו להנגיש טרנדים קוסמטיים. עד לאחרונה השימוש בזהב שמור היה לסלבריטאיות ולמותגי פרימיום, אולם כשגבר הביקוש לזהב בחרנו לייבא מותג שינגיש את הפריווילגיה ויציע תכשירים עם זהב 24 קראט במחירים שפויים. בחרנו ב-glo24K שמפתחיו הבינו שזהב מייצר תוצאות אנטי אייג'ינג מדהימה והשימוש בו טרנדי בגלל סלבריטאיות המתעדות עצמן מוזהבות" אומרת יוני שור - מנהלת השיווק של ohglow.

סטנדל, פיטר תומאס רוט, ד"ר מוניקה אלמן.. יח"צ,
סטנדל, פיטר תומאס רוט, ד"ר מוניקה אלמן/יח"צ

קולואיד: המלצה ששווה זהב

על שילוב זהב בקוסמטיקה אין קונצנזוס מוחלט. בענף יש מי שסבור שמשום שזהב הוא מיקרואלמנט (מינרל שנמצא בגוף בכמויות מזעריות בלבד), שאינו מעורב בתהליכים תאיים או בין תאיים, ואינו נספג בעור וגם לא מגיב לו, הרי שעולה התהייה מדוע בכלל נחוץ לשלבו בתכשירים.

היצרניות כאמור בוחרות לתאר אותו כרכיב פלא נגד הזדקנות, נגד דלקות ונגד אקנה - יצרניות של תכשירים קרמים בעלי שבבי זהב מדברות על סגולתו לחמם את העור, יצרניות שמוצריהן מכילים זהב בצורת ננו - חלקיקים מיקרוסקופיים הנתונים בתערובת נוזלית הקרויה קולואיד - מתעקשות שהזהב יעיל אך ורק בטכנולוגיה הזאת.

זהב קולואידי תמצאו למשל אצל לה פררי, אסתי לאודר, פיטר תומס רות, לה רוקה סקין קר וחוה זינגבוים.

מסכת זהב חוה זינגבוים. דרור עינב,
מסכת זהב חוה זינגבוים/דרור עינב

יש החולקים על סגולותיו

"בתחום הקוסמטיקה, חשוב להבחין אם השימוש הוא במינרל זהב ואם כן, באיזה גודל מולקולרי או שמדובר בצבע זהב למטרות אסתטיות", מבהירה זינגבוים. "לחלקיקי זהב ננו המשולבים בתכשירים קוסמטיים יש יכולות השפעה רבות על העור. באופן עקרוני, עלינו להתרגל לבחון בתכשירים קוסמטיים את הפורמולה כולה, ובמיוחד את רכיבי הבסיס שלה, שכן החומר הפעיל הוא בין 5%-10% מהתכשיר הסופי, ויתר מרכיבי הבסיס הם שישפיעו על יעילות התכשיר הסופי. כך גם בהתייחס למסכות זהב - מסכת זהב על בסיס גליצרין תעניק תועלת אחרת ממסכת זהב על בסיס קאולין. הבסיס תורם ליעילות או לחוסר היעילות של החומר הפעיל".

אך יש מי שחולק על סגולותיו ומבקש לחדד את פוטנציאל הגירוי שלו. רונית שגב, ביולוגית ובעלת ביופור מציינת: "האם כל מה שיקר - גם מטפל בעור, משנה בו משהו? כמובן שלא, עולם הקוסמטיקה רווי בגימיקים וזהו אחד מהם. כך שכדאי להפריד בין מראה יפה של מוצר להבטחות איזה רכיב ייטיב עם העור. בפועל, אין אף מאמר מדעי, או מחקר קליני, המוכיחים שמריחת זהב משפרת משהו במראה העור".

"חלקיקי זהב ננו המוסיפים לתכשירים קוסמטיים עשויים לספק לתכשיר יכולות אנטי בקטריליות שונות, אולם הסגולות שרוב היצרניות מייחסות לזהב לא קשורות להתוויה הזאת" אומר ד"ר אופיר שיין, מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית. "במעבדה, חלקיקי זהב עשויים להיות בעלי תכונות נוגדות חמצון כשהם באים במגע עם תרביות תאים, אך על פי מיטב הבנתי, לעת עתה עוד אין שום מחקר מדעי קליני שהצליח להוכיח שלזהב יש השפעה כלשהי על הפחתת קמטים, על מיצוק העור או חידושו. מנגד, לזהב כרכיב קוסמטי יש בהחלט פוטנציאל גבוה לעורר תגובות דלקתיות בעור. לסיכומו של עניין - במקרה הטוב הזהב לא עושה דבר, ובמקרה הגרוע הוא עשוי ליצור תגובות לוואי כגון אלרגיה או גירוי עורי, בפרט בקרב בעלי עור רגיש".

אילוסטרציה. ShutterStock
האם בזכות הזהב, המת יוכל לנשום, לדבר ולאכול גם בעולם הבא?/ShutterStock

המחקר מצביע: ביכולתו של הזהב להילחם בתהליכים דלקתיים

אך יש גם רופאים שמשמיעים קולות אחרים. "מזה כשלושה עשורים שעבודות מחקר בתחום הקוסמטיקה מצביעות כי השימוש בחלקיקי זהב יכול לסייע לעור להתמודד נגד תהליכים דלקתיים שונים", אומרת רופאת העור ד"ר מוניקה אלמן.

"השימוש בננו חלקיקי זהב הפך ללהיט עקב תצפיות מחקריות של עזרה בפוטו-אייג'ינג. אלו משמשים כליפוזומים, ניוזומים שהם למעשה מערכת ההובלה של החומרים לתא. משום יכולתם להיות הידרופילים וליפופילים (חדירים דרך קרומי העור). בנוסף, לחלקיקי זהב יש יכולת אנטי אוקסידנטית של ספיחת רדיקלים חופשיים, ובכוחם לשמור על הרכב העור מגורמים מזיקים (זיהום אוויר, חשיפה לשמש, הדברות וכימיקלים שונים)", מוסיפה אלמן.

כך או כך, הקוסמטיקה מוגבלת חוקית מבחינת עומק חדירת מרכיביה כך שהם לא יכולים לחדור לשכבות העמוקות של העור, ולכן אובייקטיבית לא ניתן לצפות שזהב בכל צורותיו ישפיע על מבנה העור עצמו. יחד עם זאת ישנה סבירות מסוימת של שיפור המראה החיצוני בעור, אך קיים קושי לקבוע האם הזהב חולל את השינוי או שמדובר ברכיבים פעילים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully