וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: מחפשים אישור

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

12.9.2022 / 15:33

השוק דרוך לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן, שיספק אישור או יפריך את ההנחה שהאינפלציה מעבר לשיאה. באירופה מחירי הגז הגבוהים צפויים להשאיר את האינפלציה על הסוס

השבוע יפורסם הנתון שכולם מחכים לו בימים האחרונים על ידי המשקיעים הגלובליים - מדד המחירים לצרכן בארצות הברית. לאחר שהנתון של חודש יולי הצביע במידה מסוימת על היחלשות הלחצים האינפלציוניים, המשקיעים יסתכלו על חודש אוגוסט על מנת לקבל אישור כי להנחה כי האינפלציה אכן מעבר לשיאה.

עם זאת, באירופה מחירי הגז הגבוהים (אפילו לאחר ירידה של 30% במחירי הגז העתידיים בהולנד) צפויים להשאיר את האינפלציה גבוהה לאורך זמן. באופן לא מפתיע, בשבוע שעבר ראינו העלאת ריבית אגרסיבית מצד הבנק המרכזי האירופי בשיעור של 75 נקודות בסיס - ההעלאה הגדולה ביותר אי פעם בגוש, על מנת להילחם בעליות המחירים. היורו נסחר בעליות אל תוך ההכרזה ושמר על העלייה גם לאחר ההחלטה, וסיים את שבוע המסחר בעלייה של 0.9% אל מול הדולר, לאחר שנגע בנמוך של 0.989.

שווקי המניות קפצו השבוע (מדד האס אנד פי 500 רשם עלייה של 3.65%) ותיקנו חלק מן הירידות לאחר נאומו של פאוול בועידת ג'קסון הול. התשואות המשיכו לעלות למעלה (תשואת אגרת החוב של ארצות הברית ל-10 שנים עלתה ב-11.3 נקודות בסיס). הסיכויים למיתון בארצות הברית ואירופה עדיין גבוהים.

וול סטריט. Michael M. Santiago, GettyImages
המגמה הירוקה תתחדד?/GettyImages, Michael M. Santiago

האזהרה שלנו בנוגע לג'קסון הול התחילה להתיישב אצל השווקים. שבועיים לאחר מכן, חצי מהראלי (הדובי) של השוק נמחק. בהתאם לאסטרטגית ההשקעות נכסים רוחבית שלנו, שווקי אגרות החוב ירדו שוב והכבידו על שווקי המניות. הלקוחות שלנו ממשיכים לשאול האם ההמלצות שלנו מבוססות רק על האינפלציה ומשמעותה לנכסים השונים. התשובה היא כמובן לא, אבל היא כן הגורם הדומיננטי כרגע.

עברו הימים בהם פרסום של נתוני אינפלציה יעברו מבלי שיתייחסו אליהם. רק כאשר נתוני האינפלציה יהפכו להיות משעממים שוב, הבנקים המרכזיים עשויים להרפות, אולי אפילו להתרכך ולתת משקל גם לנושאים אחרים חשובים באותה מידה. כולנו צריכים להקריב "קורבנות" על פי ג'רום פאוול וחברים ב-ECB, וייתכן כי הדבר הגדול הבא עבור השווקים הוא המיתון. אנחנו מודאגים אבל לא יתר על המידה. הסיבה המרכזית לכך היא ההוצאה התקציבית הגדולה. ראש ממשלת בריטניה החדשה ליז טראס נקטה בטון האגרסיבי ביותר במובן הזה, אבל יתר הממשלות מנסות להקל על הצרכנים את הנטל הכלכלי שנובע ממשבר האנרגיה.

צעדים אלה כמובן מעודדים אינפלציה ולא ייפתרו את הבעיה ארוכת הטווח שקיימת. השווקים עם זאת, נסחרים בדרך כלל על העזרה בטווח הקצר ומשאירים את הדאגות לאחר כך. זוהי הסיבה שאנו נותרים נייטרלים למרות המהלומות שבדרך.

יומן אירועים כלכליים:

  • שני: הודו - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט), ייצור תעשייתי (יולי). בריטניה - תוצר (יולי), ייצור תעשייתי (יולי).
  • שלישי: גוש היורו - סקר הציפיות הכלכליות של ZEW (ספטמבר). גרמניה - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט סופי), סקר הציפיות הכלכליות של ZEW (ספטמבר). יפן - מדד המחירים ליצרן (אוגוסט). ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט).
  • רביעי: בריטניה - מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים ליצרן (אוגוסט). גוש היורו - ייצור תעשייתים (יולי). ארצות הברית - מדד המחירים ליצרן (אוגוסט)
  • חמישי: סין - החלטת ריבית. ארצות הברית - מכירות קמעונאיות, ייצור תעשייתי (אוגוסט).
  • שישי: גוש היורו - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט סופי). ארצות הברית - סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (ספטמבר ראשוני).
sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
הריבית תמשיך לעלות. פאוול/GettyImages, Drew Angerer

נתון האינפלציה לחודש יולי הצביע על התמתנות מסוימת בקצב עליית המחירים השנתי (עלייה של 8.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה) בהובלת ירידת מחירי האנרגיה. התמתנות זו קיבלה אישור גם במדד המחירים המועדף על הפד-PCE, שרשם ירידה חודשית ראשונה (-0.1%) מאז שיא המגפה. השבוע אנו נחפש אחר אישור נוסף האם הנתונים יכולים כבר להיות מתורגמים לסוג של מגמה. הקונצנזוס מצביע על המשך התמתנות באינפלציה באוגוסט, עלייה של 8.3% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אנו נשארים עם הראייה שלנו כי האינפלציה אמנם מעבר לשיא, אבל השפעות סיבוב שני ושלישי שלה ישאירו את רמת המחירים גבוהה גם בעתיד הנראה לעין. ראייה זו קיבלה תמיכה גם מדבריו של פאואל לאחרונה כאשר הוא ציין כי עוד מוקדם מידי להכריז ניצחון (על האינפלציה).

שורה תחתונה: הפד צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בעתיד הנראה לעין, כל עוד האינפלציה נותרת גבוהה מעל היעד, גם אם יש סימנים ברורים לכך שהיא מעבר לשיאה.

רפורמת שוק האנרגיה באיחוד האירופי

בשבוע שעבר, שרי האנרגיה של האיחוד האירופי זימנו מפגש בתגובה להחלטתה של רוסיה להשבית את צינור הגז Nord Stream 1 לתקופה בלתי ידועה. תחזיות בנוגע לעליית מחיר חשבון החשמל באירופה, נעים באזור של 2 טריליון יורו, בהנחה וצעדים אחרים לא נלקחים. המטרה של פגישת שרי האנרגיה היא למתן את ההשפעה של עליית מחירי הגז על מחירי החשמל באירופה ולשפר את הנזילות בשווקי המסחר של שוק האנרגיה. האפשרות לקבוע מגבלות מחיר על זרימת גז רוסי נבחנת והוועדה מוכנה גם לפתח מדד משלים ל-LNG לאור העובדה כי TTF צמוד למספר קטן של צינורות ומקורות ולכן לא מייצג נאמנה את המציאות הנוכחית של השוק באירופה. צעדים צפויים להיות מוצגים בשבוע הזה.

שורה תחתונה: מטרת הפגישה היא לגוון את מקורות האספקה, הורדת ביקוש והשקעה במקורות אנרגיה מתחדשים, על מנת לבצע רפורמה בשוק האנרגיה האירופאי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפורום הכלכלי המזרחי בוולדיווסטוק, רוסיה, 7 בספטמר 2022. רויטרס
לא יראה בעין יפה את הרפורמה. פוטין/רויטרס

המשקיעים הולכים ונהיים לחוצים יותר בנוגע לשאלה, האם מדד האס אנד פי 500 עשוי ליפול מתחת לשער הנמוך שלו מאז תחילת השנה - 3666 נקודות. תרחיש זה אפשרי על פי 9 פרמטרים, כשאנליסטים מצאו כסימנים אמינים להיפוך מגמות בשוק המניות האמריקאי. בעבר, מדד האס אנד פי 500 תמיד מצא תחתית כאשר שבעה פרמטרים לפחות הופעלו-נכון לעכשיו עם זאת, רק ארבעה מהם הופעלו. הפרמטרים שעדיין לא נתנו את האור הירוק, הם לדוגמה, העובדה שהפד עדיין לא חתך את הריבית ושפרמיית הסיכון של המניות לא עלתה משמעותית עדיין. שני התנאים הללו התרחשו בשבעת השווקים הדוביים שהיו בעבר, לפני שמדד האס אנד פי 500 הצליח להתאושש משמעותית.

שורה תחתונה: אנו חושבים שזה מוקדים מדי להכריז על סופו של השוק הדובי הנוכחי. יחד עם זאת, אנו לא נהיה מופתעים מראלי שוק דובי בטווח הקצר, לאור העובדה שהמשקיעים נמצאים בחשיפה נמוכה וסקוויז עשוי להתרחש.

קיצוץ התפוקה על ידי אופ"ק - רק בשביל הנראות?

על ידי קיצוץ התפוקה שלו ב-100,000 חביות בשבוע שעבר, אופ"ק פלוס סימן כי הוא מוכן לעשות עוד במידה ויידרש. יחד עם זאת, הקיצוץ מהווה רק 0.1% מהביקוש העולמי לנפט. במקביל אנו שומעים מלמולים בנוגע לחזרה להסכם הגרעין עם איראן, כאשר הערות חיוביות מגיעות בעיקר מן הצד האירני. בעוד שהמהלך של אופ"ק היה בעיקר סימבולי, יש לחכות ולראות מה ייצא מהפעולות של חברי ה-G7 בשבוע שעבר. חברות ה-G7 (המדינות המפותחות הגדולות ביותר) אמרו כי הם מתכננות להשית מגבלת מחיר על רכישה של נפט רוסי עד חודש דצמבר, במקביל לכניסתו של החרם האירופי על הנפט הרוסי. אבל ישנה סקפטיות בנוגע לאפקטיביות של קביעת מגבלת מחיר, לאור העובדה כי היא לא כוללת את סין והודו.

שורה תחתונה: קיצוץ התפוקה של ארגון אופ"ק פלוס ומגבלת המחיר של G7, נתפסות לעת עתה כמעשים בעלי משמעות סימבולית בעיקר, ללא השפעה אמיתית על מחירי הנפט בטווח הקצר.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully