וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונים ומשליכים: 1.2 מיליארד שקל יזרקו לפח בתקופת החגים

עודכן לאחרונה: 28.9.2022 / 8:24

שבענו והותרנו? במהלך חגי תשרי אנו קונים מזון בכ-8.6 מיליארד שקל וזורקים מזון בשווי 1.2 מיליארד שקל, בנוסף, מידי כל שנה, מושמדים כ-30% מהמזון הראוי למאכל אדם. מול הבזבוז: 265 אלף משפחות בישראל חיות בחוסר בטחון תזונתי חמור. מדובר בתופעה כלל עולמית

מקרר 3 דלתות באדיבות בוש. באדיבות בוש,
תופעת בזבוז המזון: במהלך חגי תשרי, הישראלים קונים מזון בכ-8.6 מיליארד שקל וזורקים מזון בשווי 1.2 מיליארד שקל/באדיבות בוש

המקרר עדיין מלא בשאריות מארוחת ערב החג, בעוד שמחרתיים כבר תקנו ותבשלו לקראת ארוחת שישי, שהיא רק הקדימון לאורחה המפסקת - וחוזר חלילה? אולי תתנחמו לדעת שתופעת בזבוז המזון היא בעיה כלל עולמית לה מנסים למצוא פתרונות שונים במטרה למנוע זריקה של מזון המיועד לצריכה אנושית.

לקראת חגי תשרי תשפ"ג פרסמו לקט ישראל ו-BDO נתוני מחקר על היקף אובדן המזון בחגי תשרי. לפי הנתונים, היקף מכירות המזון בחודש תשרי נאמד ב-8.6 מיליארד שקל ושווי המזון האבוד נאמד ב- 1.2 מיליארד שקל, שהם כ-250 אלפי טונות מזון.

אל מול הבזבוז הזה, מהנתונים שפרסם הביטוח הלאומי מסקר שערך לשנת 2021, 265 אלף משפחות חיות בחוסר בטחון תזונתי חמור וכחמישית מאזרחי ישראל חיים באי בטחון תזונתי.

פסטה מושלכת לפח הזבל. ShutterStock
היקף המזון הנזרק לפח בישראל נאמד בכ-1.2 מיליארד שקל מידי שנה/ShutterStock

"קנו באחריות וצמצמו עודפים"

על פי נתוני המחקר משק בית ממוצע מוציא כ-3,215 שקל על מוצרי מזון בתקופה זו, כאשר מתוכם כ-490 שקל ייאבדו. ריבוי החגים והארוחות המשפחתיות גורמות לציבור הישראלי להצטייד במזון רב מידי ומיותר שבסופו של דבר נזרק לפח.

מול נתוני צרכנות היתר, הרי שעל פי הסקר האחרון של ביטוח לאומי (2021) 265 אלף משפחות חיות בחוסר בטחון תזונתי חמור וכחמישית מאזרחי ישראל חיים באי בטחון תזונתי ברמה כלשהי, ובפרט אחרי משבר הקורונה, מספר הנתמכים בעמותות הסיוע גדל.

גידי כרוך, מנכ"ל ארגון לקט ישראל: "לאורך השנה ארגון לקט ישראל אוסף עודפי תוצרת חקלאית הנתרמת מהחקלאים ועודפי מזון מבושל הנאסף מבסיסי צה"ל, בתי מלון, ארגונים עסקיים וחברות הסעדה. עודפי המזון מועברים לנזקקים באמצעות 263 עמותות ובתי תמחוי ברחבי ישרא".

כרוך מוסיף כי: "לאובדן המזון יש השפעה חברתית, כלכלית וסביבתית. אנו קוראים לכולם לקחת חלק במאבק לצמצום אובדן המזון למען החברה והכדור עליו אנחנו חיים. תיהנו מהחגים, קנו באחריות וצמצמו את העודפים. אנו גם קוראים לממשלת ישראל להיכנס עמוק לנושא הצלת המזון, כפי שנעשה במדינות אחרות ולהרוויח את היתרונות הרבים הטמונים בפעילות הצלת המזון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל. תומס סולינסקי,
גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל/תומס סולינסקי

כ-30% מהמזון הראוי למאכל - נזרק לפח

על פי מחקר שנעשה ב-BSH, היבואנית הרשמית של מותג בוש המקדמת מוצרי חשמל בטכנולוגיה חדשנית וירוקה, כ-30% מן המזון הראוי למאכל אדם מושמד מידי שנה, מה שגורר נזק כלכלי שמגיע למיליארדי שקלים. מדובר על כ- 1.3 מיליארד טון של מזון שהולך לאיבוד או שנזרק מדי שנה ברחבי העולם.

על פי המחקר החדש שווי המזון הנזרק בחודש בבית להערכתם של כ- 80% מהנשאלים, מגיע עד ל-100 שקלים בחודש. על-פי התשובות שהתקבלו נמצא כי פירות וירקות נזרקים בכחמישה מתוך עשרה בתי אב, ומוצרי חלב נזרקים בכ- 20% משקי הבית בישראל, זאת כי לא השתמשו במצרכים שקנו לפניי שפג תוקפם. רק כחמישית מהנשאלים ציינו כי משתמשים במוצרים פגי תוקף ומנצלים אותם לאפייה ולבישול.

אישה מרוקנת שאריות אוכל מהצלחת לפח. ShutterStock
קונים, מבשלים וזורקים: מזון בשווי 1.2 מיליארד שקל נזרק לפח מידי שנה/ShutterStock

87% יזרקו את האוכל שנשאר מהארוחה הקודמת

הרוב המוחלט של הישראלים שנשאלו, דיווחו כי מבשלים בביתם. 46% מכינים אוכל מחומרי הגלם שנמצאים במקרר, ו-43% מבשלים לפי החשק הרגעי ורוכשים מוצרים בהתאם. לאחר הארוחה, יותר מ- 85% שומרים במקרר או במקפיא את שאריות המזון במטרה לאכול ממנו בעתיד, אולם 87% דיווחו כי תוך פחות משבוע יחליטו לזרוק את האוכל לפח, והיתר ייפטרו ממנו בפעם הבאה שיסדרו את המקרר.

אם נפתח את המקרר של ציבור הנבדקים נגלה כי כ-80% מהם מסדרים את המקרר עם היגיון מסוים, על-פי קטגוריות או בנוחות של גישה למוצרים.

על-אף החשיבות שנותנים לסדר ולארגון, רק 10% מתייחסים לתאריכי התפוגה במהלך סידור המקרר. שכן, כ-70% מהם כלל לא מבצעים מעקב קבוע אחר התוקף של מוצרי המזון שרכשו במיטב כספם.

אלא שיבדקו זאת בסמוך לשימוש, או שישליכו את האוכל לפח אם ישימו לב שהתקלקל. מהסקר עולה גם נתון מעודד באופן יחסי לפיו 80% ינסו להשתמש במוצרים שתוקפם קרב בארוחה הקרובה שיכינו.

פח אשפה. Victoria 1, ShutterStock
87% יזרקו לפח את האוכל שנותר מהארוחה הקודמת/ShutterStock, Victoria 1

60% רוכשים מוצרים שלא נכללים ברשימת הקניות שלהם

נתון נוסף העולה מהסקר שערכה חברת בוש הינו שיותר מ- 45% מהישראלים עורכים את הקניות ברשת מזון המצריכה נסיעה, ורק כ- 20% רוכשים באונליין.

60% מהנשאלים מכינים רשימת קניות מראש אך הלכה למעשה הם אינם נצמדים רק לכתוב, ומוסיפים בספונטניות מוצרים במבצע או כאלה שראו תוך כדי הקניות. רק כ-13% מהישראלים שענו על הסקר עורכים רשימת קניות וקונים בדיוק את מוצרי המזון שתכננו, היתר אינם מכינים רשימה כלל.

כאמור, הסקר נערך עבור מותג בוש הפועל להצטרף למאמץ העולמי לצמצום זריקת המזון. המותג מייצר מכשירי חשמל ברי קיימא תוך מודעות סביבתית ותשומת לב מיוחדת לשמירה על משאבים. המקררים בעלי נפח גדול עם סידור פנימי אידיאלי המתואם להרגלי צריכת המזון של הישראלים, בעלי מגירות אחסון ענקיות בטכנולוגיית VitaFresh לשמירה על טריות המזון לאורך זמן הודות לשני אזורי אקלים: אזור יבש ב- 0 מעלות לאחסון של דגים ובשר טרי ומוצרי חלב, ואזור לח לאחסון פירות וירקות כך תוכלו ליהנות מאוכל טרי ולהפחית זריקת מזון מיותר לפח.

xxl ארבע דלתות מקרר בוש. בוש,
כ-80% מסדרים את המקרר על-פי קטגוריות: מקרר בוש xxl ארבע דלתות/בוש

שומרים יותר וזורקים פחות: "אג'נדה שהיא לא רק סיסמא"

דוד חקק, מנכ"ל BSH יבואנית רשמית של מותג בוש: "אחד הערכים המרכזיים שמובילים את מותג בוש בישראל ובעולם הוא שמירה על איכות הסביבה. מדובר באג'נדה שהיא לא רק סיסמא אלא הלכה למעשה. לאורך השנים המותג פועל ליצירת מוצרי חשמל המסייעים בשמירה על הסביבה באמצעות טכנולוגיות חכמות וירוקות, בסטנדרט גבוה ביותר, וכל זאת בשילוב פיצ'רים מתקדמים.

תוצאות הסקר שביצענו מצביעות עד כמה יש צורך במוצרי חשמל שיעודדו ויאפשרו לצרכנים שמירה על אורח חיים של מוצרי המזון, ובהתאם לכך גם אנחנו בבוש פועלים להמשיך ולהתפתח בקטגוריה זו בכלל ובקטגוריית הקירור בפרט".

דוד חקק מנכ"ל. ענבל מרמרי,
דוד חקק, מנכ"ל BSH יבואנית רשמית של מותג בוש/ענבל מרמרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully