וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום ושברו: ישראל עוד תפגוש את המשבר העולמי

שלמה מעוז

עודכן לאחרונה: 16.9.2022 / 15:49

בעוד בעולם כבר מורגשת האטה כלכלית, בישראל הכל פורח, נבנה וצומח. החדשות הטובות הן שישראל תפגוש את המשבר שיתחיל באירופה כבר בעוד חודש או חודשיים במצב טוב, אולי הטוב בעולם. החדשות הרעות: בכלכלה גלובלית, אפילו אנחנו לא נוכל להימנע מהשפל המתקרב

שלג בפריז, צרפת, 8 בפברואר 2018. רויטרס
פריז בשלג. הקור המקפיא מאירופה יצנן גם את המשק הישראלי/רויטרס

חלום: מספר המשרות בישראל הגיע לשיא שלא היה כמותו, עפ"י נתונים זמניים לחודש יולי, "נתוני הבזק" עפ"י הגדרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הגיע ל-4.25 מיליון, עליה של 5.2% לעומת יולי אשתקד, ואף עליה של 0.5% לעומת יוני השנה. עוד לא היה כדבר הזה, אולי מאז שנות החמישים עת נבנתה ישראל בחופזה עם גלי העליה ההמוניים האדירים.

בכל אשר פונים, עגורנים בבנייה למגורים מלוא הנוף, תופעה ישראלית בימים אלה לעומת אירופה שם מורגשת האטה של ממש. אין פלא שההכנסות ממסי נדל"ן עלו בשמונת החודשים הראשונים של השנה ב-45% ל-18.4 מיליארד שקל!.

בכל אשר תפנו, תמצאו שהתווספו לנוף כיכרות, חלק מקושט היטב גם כדי להאדיר ראשי ערים ורשויות מקומיות, ערב בחירות מתקרבות. כבישים חפורים או מקורצפים, רחוב שרק תמול שלשום נסעו בו, נחסם והופך לאתר בניה, הנחת צינורות ביוב, מים וגז, בניית עוד ועוד מרכזי תעסוקה עד שכבר אין מקום פנוי להקים בו מפעל או עסק.

גורדי שחקים של משרדים מאכלסים חברות הייטק צצים בערים ובטבוריהן. התוצאה, מס הכנסה מעצמאיים וחברות עלה מאז תחילת השנה ב-25%. למרות רשת כבישים מסועפת וחדישה בשנים האחרונות, נוצרים פקקים אינסופיים בכבישים מהירים, כולל כביש אגרה מספר 6.

הכנסות ממסי הדלק נותרו ללא שינוי מאז תחילת השנה: 12.5 מיליארד שקל, על אף ההפחתות בשיעור הבלו על הבנזין. רכבות עמוסות טסות במקביל להנחת עוד מסילות ברזל, ואגב טיסה, נמל התעופה בן גוריון מתקשה לעמוד בעומסים.

מספר העובדים הישראלים בלבד, כלומר למעט הנוכרים, מגיע לכ-4 מיליון, עליה של 5.1% בתוך שנה, השאר, עוד רבע מיליון עובדים הם זרים, עובדים פלשתינאים ו"תיירים" ששכחו לעזוב. שעור האבטלה של ישראלים היה ביולי 4% לאחר שכבר עמד על 3.7%, ייתכן כי העליה בשעור האבטלה היא הגברת אפשרויות הכניסה של פלסטינים תושבי השטחים, כולל מעזה, לישראל.

הקריה. ראובן קסטרו
בנייה חדשה בתל אביב. תנופת הפיתוח בישראל מזכירה את זו של ימי ראשית המדינה/ראובן קסטרו

בכל מקרה זו אבטלה נמוכה, קרובה לאבטלה "חיכוכית" בלשון הכלכלנים, המסמנת כי יהיו עוד העלאות שכר במשק. פשוט כי אין עובדים בנמצא. כמעט בכל תחום קשה למצוא עובדים. מספר המשרות הפנויות עומד על 148,000. על רקע השפע מכל עבר אין פלא שמדד אמון הצרכנים לחודש אוגוסט עלה למינוס 19% לאחר מינוס 23% ביולי.

מאז נובמבר אשתקד מדד אמון הצרכנים בישראל, עפ"י נתוני הלשכה המרכזים לסטטיסטיקה (הפועלת לפי מתודולוגיה של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח, ה-OECD}נמצא בעלייה מתמדת. ישראל הייתה במשך שנים בתחתית מדד אמון הצרכנים, היום היא נמצאת במקום רביעי, מאחוריה משתרכות, עם מדד נמוך יותר: צרפת, בלגיה, שוודיה, גרמניה, איטליה, הולנד, פורטוגל, אוסטריה, ספרד ובריטניה. רק פינלנד ודנמרק הן המדינות העיקריות באירופה עם מדד גבוה יותר.

הביקוש לעובדים כה חזק, מה שמנע ירידה חריפה בשכר הריאלי כמו בחו"ל. השכר הריאלי, שהוא השכר בניכוי אינפלציה, ירד השכר בשנה האחרונה רק ב-1.4% בלבד. המשמעות היא שמעסיקים רבים משלמים שכר והעלאות שכר בגין העלאות מחירים של תשומות מיובאות מחו"ל, מה שעלול לפגוע ברווחיותן. הם משלמים הן יותר עבור התשומות והם פיצוי לעובדים בגין עלייה בתשומות שאין להן יד או רגל, מה שמותיר להן רק דרך אחת, להעלות או לנסות להעלות מחירים. ביולי, עפ"י נותני ההבזק, השכר הממוצע בישראל של עובדים ישראלים, היה 12,117 שקל לחודש, עליה נומינלית של 3.4% לעומת יולי אשתקד.

בשעורי תעסוקה כאלה כיסי האוצר מלאים תופינים מגביית מס הכנסה, למרות הרחבת נקודות הזיכוי ו"מס הכנסה שלילי". מה הכנסה הגדיל הכנסתו ממסים ישירים בשמונת החודשים הראשונים של השנה ב-20%, עליה של 37 מיליארד שקל ל-178.5 מיליארד שקל. העליה בהכנסות המדינה ממסים ישירים בנוסף לעליה ממסים עקיפין ומסי נדל"ן הביאה לעודף תקציבי של 0.6% ב-12 החודשים האחרונים.

מעניין כי למרות העליה החדה בערכו של השקל מול מרבית המטבעות בעולם, ייסוף חד של השקל, מספר העובדים בתעשייה והחרושת עלה בשנה האחרונה ליוני ב-13,900 ל-352,700, עליה של 3.9%. הביקוש לתוצרת ישראל גובר ככל הנראה, גם בסביבה קשה של תחרות גוברת בעולם שרובו סובל מהאטה כלכלית של ממש. ענף נוסף שהוסיף עובדים על רקע התרחבותו, הוא הבינוי, בונים יותר ויותר דירות, מספר העובדים בבינוי עלה ב-26,800 ל-211,000, עליה של 15% בשנה האחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
לשכת האבטלה, המקום הכי חם בימי הקורונה, נותרה שוממת עם 4% אבטלה ומטה/ראובן קסטרו

עובדים בלבד

המסחר הקמעונאי והסיטונאי על רקע עליה חדה ברמת החיים הוסיף 34,200 עובדים ל-508,000 עובדים, עליה של למעלה מ-7%. שרותים מקצועיים מדעיים וטכניים עליה של 20,800 עובדים ל-273,000 עליה של למעלה מ-8%.

למרות שאנו חשים כי השרותים הפיננסיים והביטוח בנסיגה, כי לא עונים בבנק, נרשמה עליה של 7,500 עובדים בשנה האחרונה שלפני יוני 2022, ל-111,000 עובדים - עליה של למעלה מ-7%. גולת הכותרת היא של ענף שרותי האוכל והאירוח, עם עליה של 34,000 עובדים ל-224,000 עובדים, תוספת של 18%. הבילוי במסעדות גובר ככל שהקורונה מאחורינו.

כיכר אוקספורד בלונדון, אנגליה. 24 בדצמבר 2021. רויטרס
משב רוח קודר מכיוון בריטניה/רויטרס

בעולם מעלים ריבית ללא הפסקה, אפילו נשיאת הבנק המרכזי של אירופה הפוליטרוקית כריסטין לגארד נאלצה להעלות הריבית החודש ב-0.75% מאפס ל-0.75%. בנק ישראל ייאלץ להעלות הריבית בתחילת אוקטובר בלפחות 0.5%, ל-2.5%. למעשה צריך להעלות הריבית ב-0.75% בכדי לדכא את האינפלציה בישראל. האינפלציה בישראל שנבעה עד עתה מעלייה במחירי התשומות, כמו ברוב העולם, תתחיל לעלות בחודשים הקרובים בגלל תעסוקה קרובה למלאה.

עליות שכר צפויות כרגע בסקטור העסקי ובשנה הבאה בסקטור הציבורי עם פתיחת הסכמי השכר. העלאות השכר, המוצדקות, של המורות והמורים הן רק סנונית ראשונה בגל עליות שכר שיהיה בשנה הבאה. לא חשוב איזו ממשלה תקום, הלחצים יגברו. או אז נקבל אינפלציה מדאיגה של שכר. הצמיחה בישראל צפויה להסתיים השנה ב-4.8% עפ"י התחזית האחרונה של ה-OECD, בפועל הצמיחה תהיה גבוהה יותר, אולי מעל 5.5%.

בשנה הבאה צופה הארגון צמיחה של המשק הישראלי של 3.4%, אבל ההערכה שלי היא כי הצמיחה בפועל תהיה הרבה נמוכה יותר מהסיבות הבאות: המשך העלאות הריבית בישראל שייפגעו בשוק הנדל"ן הישראלי בו המחירים האמירו לשיאים חדשים, ובעיקר על רקע ההתמוטטות של המשק האירופאי בחורף הקרב.

שיאכלו עדשים

האירופאים היו מוכנים למכור את ישראל עבור נזיד עדשים פרסי בהסכמי הגרעין, העיקר שיהיה להם נפט בכמויות גדולות לחמם את אירופה בחורף הקרב שיקפיא אותה ואת תעשייתה ובתיה. הסכמי הגרעין עם האירנים עלו שוב על שרטון, ואנו קרבים לאוקטובר: הקור מתקרב, כבר מעבר לפינה.

אספקת הגז מרוסיה נמוכה ואספקת נפט וגז ממקורות אחרים אין. אומנם ה-OECD צפה ביוני צמיחה בגוש היורו של 2.1% ועוד 1.6% בשנת 2023, אך בפועל הצמיחה תהיה הרבה יותר נמוכה מפני שאין מספיק מקורות אנרגיה להפעלת החרושת, התעשייה והשרותים בקור הקרב. תשאלו, מה עניין שמיטה אצל הר סיני.

ובכן, הייצוא הישראלי לאיחוד האירופאי מהווה 29% מכלל הייצוא הישראלי, עוד 9% מיוצא לשאר מדינות אירופה (שאינן חלק מהאיחוד). כלומר למעלה משליש הייצוא מישראל הוא למדינות אירופה רבתי. גרמניה גאוות האיחוד האירופאי צומחת השנה בקושי ב-1.2% ובשנה הבאה תצמח רק 0.8%. איטליה צופה בשנה הבאה לצמיחה של 0.7%, צרפת ל- 1%.

המשק הבריטי- ובריטניה אינה חברה באיחוד האירופאי - עומד להתמוטט ואף להתרסק בתוך מספר חודשים בגלל מחסור באנרגיה, בעובדים, עם אינפלציה שעלולה להגיע לעשרות אחוזים וניהול כושל. באוגוסט רק שלושה אזורים של בריטניה, מתוך 12, חוו צמיחה. השנה בריטניה תצמח אולי ב-3.2%, אבל בשנה הבאה היא תיפול לצמיחה של 0.5% בלבד.

קורונה בלונדון. 15 בדצמבר 2021. רויטרס
שר לונדון מתמוטט, הפעם לא רק בשיר. אובדן המלכה לא יהיה היחיד שבו יחושו הבריטים בשנה הקרובה/רויטרס

האטה של ממש נרשמת גם בצמיחה הסינית, אליה ישראל מייצאת 8% מכלל הייצוא ועוד האטה מתקיימת גם בשאר מדינות אסיה שישראל מייצאת אליהן 14% מכלל הייצוא.

כמובן שלא נזכיר את רוסיה המרוסקת ושאר מדינות העולם הנמצאות בקשיים גלויים מלוות אינפלציה ומשברים קיומיים, כמו סרי לנקה שפשטה רגל. ארה"ב, שלה ישראל מייצאת 22% מכלל הייצוא, תצמח בשנה הבאה רק ב-1% לאחר 2.3% השנה (לפי קרן המטבע הבינלאומית).

מעבר לפינה

המשבר העולמי הקרב לא נעלם מעיני אנשי העסקים, הסוחרים וחברות הספנות. הביקוש כבר יורד בסחר העולמי, בעוד מספר האוניות והמכולות נמצא בעליה. תעריפי ההובלה הימית במכולות ירדו מאז תחילת אוגוסט ב-20%, תעריפי ההובלה במכולות מסין ודרום מזרח אסיה לאגן הים התיכון, כלומר גם לישראל, ירדו ב-27%, תעריפי הובלה בתפזורת בעולם ירדו מתחילת אוגוסט בשליש! אלה אינדיקציות לירידה בפעילות הכלכלית הצפויה.

לפיכך אמרו: החלום שברו. העליה החדה בריבית בישראל, ירידה בפוטנציאל הייצוא הישראלי, חולשה בשווקי העולם, סיכון לשווקים הפיננסיים, כולם מסכנים את הצמיחה והשפע בישראל. כפי שמחירי הדירות והבתים החלו לרדת כרגע מסביב לעולם, גם במדינת ההייטק קליפורניה, בגלל עליה חדה בריבית למשכנתאות, משבר משקי, אינפלציה ועליה בתחושת העושר של הציבור, כך ישתנה המצב בישראל בחורף והאביב הקרבים.

ישראל היא חלק מהעולם הגלובלי בכל התחומים, ישראל יוצאת לכיוון המשבר במצב טוב, אולי הטוב ביותר בעולם, אבל אפילו היא לא תוכל להימנע מפגיעתה של הגלובליזציה, הפעם על חסרונותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully