וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראש בעננים: מה חושב שוק ההון על חברות הענן?

עודכן לאחרונה: 15.9.2022 / 9:38

למרות הירידות במניות החברות העוסקות במחשוב ענן, מהשיא אליו נסקו בימי הקורונה ולמרות חוסר הוודאות בשוק ההון, הן עדיין נחשבות להשקעה מעולה לעתיד. אבל יש גם קאץ': על מי מהן להמר?

מחשוב ענן. ShutterStock
העולם מחפש פתרונות ניהול נתונים ואחסון ומעלה את הרווחים למחשוב העננים/ShutterStock

העולם מחפש פתרונות ניהול נתונים ואחסון ומעלה את הרווחים למחשוב העננים: הכנסות שוק שרותי הענן העולמי נאמדו בכ-387 מיליארד דולר בשנת 2021. השנה הם צפויים לעמוד על כ-454 מיליארד דולר ולהגיע, על פי הערכות, עד כ-1.6 טריליון דולר עד שנת 2030.

מדובר בקצב צמיחה שנתי של כ-17.3% בין השנים 2022 ל-2030, המעלה באופן חד גם את רווחיות החברות העוסקות בתחום, וביניהן חברות הענק אמזון, עלי-באבא, גוגל ומיקרוסופט, הפועלות גם בו. הביקושים למניות הענף רק גוברים.

מחשוב ענן מאפשר, לדוגמא, לפרטים וארגונים לגשת באמצעות רשת תקשורת לאחסון מסמכים וקבצים, לייצר קישוריות מהירה בין עובדים או גורמים שונים, ועוד, ובעלות כוללת נמוכה. כיום גם משולבת בענן אינטליגנציה מלאכותית המקלה אף יותר על עבודת הארגונים.

תג'אס דסאי (Tejas Dessai) אנליסט מחקר ב- Global X. Global X,
תג'אס דסאי (Tejas Dessai) אנליסט מחקר ב- Global X/Global X

תרופה למגפה

הקורונה האיצה את הצורך בקרב ארגונים רבים, גדולים כקטנים, והובילה לעלייה של 34% בהשקעות שירותי תשתית הענן בעולם שעמדו על כ-60 מיליארד דולר נכון לרבעון הראשון של השנה.

על פי חברת מחקרי השוקCanalys , ספקי שירותי הענן הבולטים בתעשייה צמחו ב-42% משנה לשנה, והזינוק הרבעוני בהשקעת תשתיות הענן תרם ל-62% מההוצאות הצרכניות העולמיות.

פלטפורמת Google Cloud נמצאה כבעלת הביצועים הטובים ביותר במסגרת הוצאות צרכניות שנעשו על בסיס זה, מבין מובילי הפעילות בתחום, ועלתה ב-54% ברבעון האחרון, תוך ייצוג נתח שוק שעמד על 8%.

אך בעוד צמיחת התחום חזקה והחברות המובילות מציגות עליות ברווחים, מניות החברות המתמקדות בפעילות ענן בלבד אינן זוכות לאחרונה לגב המשקיעים, ו-5 מהמניות שנבחנו על ידי וואלה! כסף ומעריב עסקים אף הציגו ירידה ממוצעת של כ-48% מתחילת השנה.

זאת לעומת ירידה של 21.59% במדד הנאסד"ק האמריקאי לאותה התקופה, ושל 13.75% במדד ה-S&P500 המקביל לו.

המנייה שהציגה את הירידה הגבוהה ביותר היא זו של חברת המסחר האלקטרוני שופיפיי (Shopify) הקנדית, שפיתחה פלטפורמה לניהול חנות אינטרנט ומפעילה כיום כ-1.7 חנויות שונות. החזרה לשיגרה לאחר הקורונה הורידה באופן משמעותי את הצריכה המקוונת, והובילה את החברה לפטר ביולי האחרון כ-10% מעובדיה, לאחר שבפברואר דיווחה שמגמת החזרה לשגרה צפויה להאט את פעילותה וצמיחתה.

מניית שופיפיי ירדה כ-74% מתחילת השנה, והיא היחידה מבין שאר מניות החברות שנבחנו שהציגה ירידה גם ביחס למחירה בסוף 2019, שעמדה על 11.56%.

המנייה שירדה הכי פחות מאז תחילת השנה ועלתה הכי הרבה מאז שפלה מחירה בתקופת הקורונה היא של חברת Five9, שנרכשה ביולי 2021 על ידי "זום" לפי שווי של 14.7 מיליארד דולר, ובאמצע השבוע נסחרה בבורסת נאסד"ק ארה"ב בכ-6.5 מיליארד דולר לאחר שירדה כ-32.6% מאז תחילת השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חברות הענן הבולטות בוול סטריט גייפג. יח"צ,
חברות הענן הבולטות בוול סטריט גייפג/יח"צ

העתיד כבר בפנים

למרות מצב השווקים הפוגע גם בתחום הענן הצומח והרווחי, תג'אס דסאי, אנליסט מחקר בחברת תעודות הסל האמריקאית Global X, נשאר אופטימי: "הדיגיטציה כאן כדי להישאר וטכנולוגיית הענן מרכזית בו.

בשוק הענן קיימים ביקושים חזקים מהשירותים הפיננסיים, הבריאותיים ושווקים משמעותיים נוספים, ויש לזכור כי שירותי הענן הפכו לבסיס הפעלת כוח העבודה בעולם העבודה ההיברידי.

כמו כן ישנה השתתפות צרכנית מוגברת בעולם הדיגיטלי, שאמנם פחתה עם החזרה לשיגרה, אך לא נעלמה ואף התחזקה לעומת מקומה טרום הקורונה.

הפלטפורמות המוכרות כגון: Hyperscalers Amazon Web Services, Microsoft Azure ו-Google Cloud אחראיות לחלק גדול מההכנסות והצמיחה ברווחים בתעשייה, והוצאות מרכזי הנתונים יכולות להיות אינדיקציה טובה לפוטנציאל הצמיחה של חברות הענן הציבורי.

מניית שופיפיי אמנם ירדה מאז תחילת השנה, אך החברה היא גם זו שהובילה להתפוצצות העולמית שחוותה הקמעונאות המקוונת העצמאית בעשור האחרון, באמצעות חבילת כלים מקיפים וכלי ענן שהיא פיתחה והציעה לסוחרים מקוונים.

בנוסף, החברה הכניסה 5 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים, והציגה צמיחה של 30% שנה אחר שנה. לחברה יש תוכניות גם לעתיד ומשקיעה בסנכרון מלאי מקומי של גוגל ותשלום באמצעות האייפון.

לגבי חברת Five9 מדובר בפתרון נישה להגברת מרכז הקשר תוך שימוש בפלטפורמה פתוחה ובפתרונות אינטליגנציה מלאכותית, והחברה מרחיבה בעקביות את חבילת המוצרים שלה. גם הכנסות חברה זו ממשיכות לצמוח וגם בה הן צומחות בכ-30% שנה אחר שנה".

עליות בוול סטריט. ShutterStock
למרות הירידה בערך המניות עם החזרה לשגרה לאחר הקורונה, תחום מחשוב הענן צפוי לגדול בשנים הקרובות/ShutterStock

כדאי לבחון

כמו ברוב שווקי הטכנולוגיה הצומחים, שהפתרונות המוצעים בהם מתחדשים ומפתחים כל העת, כמות החברות הפועלות בתתי שווקי הענן השונים לא תאפשר לרובן לשרוד, ובעיקר בתקופה זו בה גיוסי ההון כמעט ונעלמו.

ודסאי מעריך כי הדבר יוביל להגברת המיזוגים והרכישות בתחום: "הלחץ התחרותי הגובר גורם לחברות לפנות לרכישת טכנולוגיית ענן חדשה כדי להישאר רלוונטיות מול המתחרים, וזה ממשיך להיות מוטיב חוזר במרחב מחשוב הענן.

לכך יש להכניס גורם נוסף והוא ההערכות השווי של החברות הנמצאות כיום בשפל של כל הזמנים, לצד הצמיחה החזקה מאידך במכירות. כל אלה תורמים לאמונה שלנו כי השוק ימשיך להיות עד לקונסולידציה מהירה עם עסקאות שמגיעות הן מקרנות פרייבט אקוויטי והן מפלטפורמות ענן גדולות, המעוניינות לבנות פורטפוליו של פתרונות שיוכלו למנף כדי למכור מוצרים ולבנות מערכות יחסים עם רוכשי הקצה".

למרות הערפל השורר כיום בשוק ההון, דסאי מעודד את המשקיעים לבחון כדאיות השקעה בתחום: "אנו מעודדים את אלו הבוחנים השקעה להביט מעבר למכשולים הרגעיים ולהתמקד בנרטיב ארוך הטווח - כאשר חלק ניכר מהשוק (ענן) הניתן להתייחסות עדיין עומד לתפוס.

אנו מאמינים שהמצב הקיים של הסביבה המקרו-כלכלית מהווה הזדמנות למשקיעים לנצל את הצמיחה בת-הקיימא של מחשוב הענן, מכיוון שעומסי העבודה של תחום ה-IT מצריכים גמישות תפעולית, הורדת העלויות, אבטחה גבוהה יתר המתאפשרת בענן אל מול הכוננים הקשיחים, והמרחק שמתחיל לצבור תאוצה מסביבת העבודה המקומית".

כרגע, גם הרוח החיובית המגיעה מכיוון הכנסות ורווחי החברות, עם זאת, אינה מצליחה לגרום למשקיעים להשיל מעליהם את שכבות המגננות, ונדמה כי הם ממתינים בעיקר לצינה שתקרר את מגמת עליית הריביות ותביא עימה חזרה ודאות לשווקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully