וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות הראשית לבג"ץ: נערכים ליישום רפורמת הכשרות

עודכן לאחרונה: 18.9.2022 / 13:01

מהודעה שנמסרה לבג"ץ על ידי הרבנות הראשית, בעתירה שהגיש ארגון צהר - שמעניק כשרות שלא במסגרת הרבנות, עולה כי הרבנות נערכת להפעלת מתווה הכשרות שאליו היא התנגדה. לפי האוצר, רפורמת הכשרות תחסוך סביב 550 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה ועוד יותר מכך, ליצרני המזון

הרבנות הראשית, ירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90
הרבנות הראשית בירושלים. האם ברבנות החליטו באמת לקדם את הרפורמה, או מנסים להרוויח זמן?/פלאש 90, יונתן זינדל

רפורמת הכשרות של השר לענייני דת (לשעבר) מתן כהנא יוצאת לדרך, כך נראה מתשובה של הרבנות לבג"ץ. הרפורמה שאמורה לפי אומדנים שונים של האוצר לחסוך כ-550 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה וכ-640 מיליון שקל למסעדות ולבתי העסק, ספגה בעבר ביקורות קשות מצידה של הרבנות.

כך למשל, מועצת הרבנות הראשית שבסמכותה להעניק תעודות כשרות למסעדות ולבתי עסק אף הוציאה הודעה חריגה וחריפה בנושא ובה נאמר: "הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל, ה'תכנית' שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת הרס וחורבן הכשרות".

מתן כהנא. אלעד מלכה
השר (לשעבר) לשירותי דת, מתן כהנא. האם הרפורמה שמזוהה אתו תשנה את שוק הכשרות בישראל?/אלעד מלכה

חרף המחאות שנשמעו מצד הרבנות עולה כי היא דווקא נערכת ליישום מתווה הכשרות של כהנא (או לפחות להרוויח זמן במטרה שממשלה חדשה תבטל אותו).

בהודעה לעתירה שהוגשה לבג"ץ ע"י ארגון צהר שמעניק תעודות כשרות מחוץ לרבנות הראשית ולמעשה מהווה 'המתחרה' הישיר של הרבנות נכתב: "מן הרבנות הראשית נמסר כי היא נערכת ליישום ההסדר החדש. לשם כך, פועלים הגורמים הרלוונטיים בשיתוף חברה מייעצת שנבחרה במכרז, לצורך גיבוש תפיסת הפעלה, יצירת מבנה ארגוני למערך הממונה על הכשרות, גיבוש אסדרת רגולציה, פיקוח ובקרה ורישוי באמצעות נהלים, אפיון ופיתוח מערכות מידע נדרשות, ועוד".

העתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי ארגון צהר שביקש כי הרבנות הראשית לישראל תכיר בכשרות הניתנת מטעם צהר למוצרי מזון המיוצרים בחו"ל ומיובאים לישראל, ותעניק ליבואנים תעודת הכשר עבור מוצרים המיובאים על ידם, בהתבסס על אישור כשרות מטעמה כגוף מוכר, לצורך שיווקם בישראל.

רפורמת הכשרות הובילה לתיקונים שונים בחקיקה הנוגעת לכשרות ובמסגרתם תעודות הכשר למצרכים מיובאים יוכלו להינתן על ידי מספר גורמים שונים: מועצת הרבנות הראשית, שביכולתה להסתמך על רב או תאגיד מחוץ לישראל, זאת בדומה לנעשה כיום; ובנוסף, תעודת הכשר למצרך מיובא תוכל להינתן על ידי גופים נותני הכשר פרטיים. גופי כשרות פרטיים יוכלו לפעול בהתאם לתקן כשרות של הרבנות הראשית, או בהתאם לתקן כשרות של וועדות רבנים, העשויים לשקף השקפות הלכתיות שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully