וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופקים חדשים: האם הרשויות המקומיות יהפכו ליצרניות חשמל?

עודכן לאחרונה: 19.9.2022 / 13:27

פרויקט סולארי משותף לעיריית אופקים ולנופר אנרג'י, משרטט מודל לרשויות המקומיות: תאגידים עירוניים, בדומה לאלה שאנו מכירים מתחומי המים והביוב, שייעשו שימוש בשטחים ונכסים עירוניים לייצור חשמל. יותר חשמל פחות ארנונה?

איציק דנינו אופקים. צילום: אדי ישראל, אתר רשמי
איציק דנינו, ראש עיריית אופקים. העם מהיישוב הדרומי תצא הבשורה שתשנה את הפקת החשמל בישראל?/אתר רשמי, צילום: אדי ישראל

אחרי שהשתלטו על המים, העיריות לוטשות עיניים גם לייצור ואספקת החשמל: יקימו תאגידי חשמל עירוניים בשיתוף עם חברת האנרגיה נופר אנרג'י, שיתבססו על פרויקטים סולאריים שייבנו על נכסי העיריות.

עירייה אחת כבר החליטה על הקמת התאגיד המשותף - אופקים, לאחר שהוציאה מכרז בנושא, בו זכתה נופר. איציק דנינו, ראש עיריית אופקים, ציין ברשתות החברתיות, כי בין הפרויקטים שיוקמו בתחומי הרשות המקומית: אזורי טעינת כלי רכב חשמליים, הקמת גדרות מפיקות אנרגיה, קירוי מגרשי משחקים לייצור צל לצד קליטת אנרגיה, ועוד.

דנינו: "מדובר בפרויקט תקדימי אשר ימצב את אופקים כעיר ירוקה, ובנוסף ייצר לרשות הכנסות אשר ישפרו את השרות לתושב".

פרויקט צץ נופר אנרגיה קיבוץ אלונים. אבי אריש,
פרויקט סולארי של נופר אנרג'י בקיבוץ אלונים. עד כה התקיים שיתוף פעולה בעיקר עם קיבוצים ומושבים. עתה פונים למועצות המקומיות/אבי אריש

גגות, קירות ועוד

פוטנציאל ההשקעה המוערך בעיר לטובת הקמה של פרויקטים סולאריים ואגירת אנרגיה מוערך בכ-1.2 מיליארד שקל, והעירייה צפויה להרוויח הן כתוצאה מחיסכון אנרגטי למתקניה והן ממכירת חשמל מוזל לתושביה בהמשך.

אופקים תחזיק ב-60% ממניות התאגיד תמורתם תספק רישוי ומיקום להקמת המתקנים, ונופר תחזיק ב-40% הנותרים תמורתם תספק הן את המימון להקמתם והן את ביצוע ההקמה וניהולם.

בין הנכסים האפשריים להקמתם הפרויקטים הסולאריים: גגות הצללה לחניונים ופארקים, קירות הגנה מרעש, גגות בתי ספר וגנים ושאר מבני העירייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עופר ינאי, נופר אנרג'י. רונן פדידה,
עופר ינאי, יו"ר נופר אנרג'י ובעל השליטה בחברה/רונן פדידה

הפרויקט יהפוך למניב בתוך זמן קצר

אחת הבעיות עימן מתמודדת מדינת ישראל בניסיונה להגיע ליעד של 20% ייצור אנרגיה מתחדשת עד שנת 2025 ו-30% עד שנת 2030, היא היעדר נכונות או יכולת של צרכנים פרטיים בערים המרכזיות ברחבי הארץ, הצורכים כ-80% מהחשמל בישראל, להקים על גגותיהם פנאלים סולאריים.

שיתוף הפעולה בין נופר אנרג'י לבין הרשויות המקומיות עונה על הכנסת הפרויקטים באזורי הביקוש המרכזיים לחשמל, שכבר פרוסה בה רשת חשמל לקליטתם.

הבעלות על כל אחד מהתאגידים העירוניים העתידים לקום צפויה להשתנות בהתאם לפוטנציאל האנרגטי בכל עיר ולהסכם שייחתם בינה לבין נופר אנרג'י, אך תמיד תהיה ברוב של הרשות המקומית כנדרש על פי חוק.

התשואה הממוצעת לפרויקט סולארי עירוני צפויה לעמוד על כ-15%, כאשר טווח התשואה כיום לפרויקטים סולאריים עומד על כ-8%-12%. הכנסות החשמל כיום נאמדות בכ-50 מיליון שקל על כל 100 אלף תושבים.

התאגידים העירוניים יוכלו לשמש כספקי חשמל ולמכור אותו לתושבי הערים בהן הם פועלים החל מה-1 בינואר 2024. עד לתאריך זה ניתן לרכוש חשמל רק מחברת נוגה, החברה הממשלתית לניהול משק החשמל בישראל.

עלות הקמת מתקן סולארי ממוצעת לשרות אוכלוסייה בסדר הגודל שתואר עומדת על כ-פי 7, וההערכות הן כי התאגיד העירוני יצליח להחזיר את מלוא עלויות ההקמה תוך כ-7 שנים, ולאחריהן יוכל להתחיל להנות מהרווח.

זמן הקמת פרויקט ממוצע והפיכתו למניב צפויה לעמוד על כחצי שנה עד שנה בלבד, וזאת לאור מעברו רק בצינור הרישוי המקומי.

עופר ינאי, בעל השליטה (29.4%) ויו"ר ע.י. נופר אנרג'י, אמר לוואלה! כסף, כי "לרשויות המקומיות יש מספר יתרונות שהראשון בהן נוגע להיותן מחוברות לרשת החשמל, החוסכות זמן רב עד לקליטת הפרוייקטים לתוכן.

השני הוא המשאבים הנוספים העומדים לרשותן, כדוגמת המבנים והקרקעות, מוקדי שרות וגבייה פעילים, קרבתם לתושבים והרצון שלהם להביל לבשורה עבור האחרונים. כל אלה מאפשרים להפוך את הפרוייקטים לכדאיים עבור כל הצדדים.

עד עתה פרויקטים מסוג אלו נבנו בעיקר בקיבוצים והמושבים, בשל יכולתם להעמיד את המתקנים על קרקעותיהם, והם גם היו בין הנהנים מהנושא. אך אם בקיבוצים מדובר על כ-500 בתי אב בממוצע, אזי פוטנציאל הערים הוא במכפלות רבות יותר ומגיע לכ-5000 ועד 50 אלף ומעלה בתי אב".

עופר ברקוביץ'. רפי קוץ,
עופר ברקוביץ', יוביל את הפעילות המוניציפלית של נופר אנרג'י/רפי קוץ

החתימו את ברקוביץ'

להובלת הפעילות המוניציפאלית של נופר, ינאי גייס את עופר ברקוביץ', לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים ומי שכיום משמש כיו"ר האופוזיציה למשה ליאון, ראש עיריית ירושלים, לאחר שהפסיד לו בבחירות המקומיות האחרונות בכ-6,000 קולות בלבד.

ברקוביץ': "נופר חשבה מחוץ לקופסא ואיתרה מודל פעולה של שותפות ציבורית-עסקית המיטיבה עם כל הצדדים הנוגעים בנושא: עם מדיניות הממשלה, באמצעות הגברת קצב העמידה ביעדים שהיא הציבה, עם הרשויות המקומיות, שיחסכו כספי ציבור בהוצאות אנרגיה ויהפכו לשותפים ברווחי הפרויקטים המחוברים והמניבים, עם התושבים, שירוויחו איכות חיים טובה יותר לצד הוזלת תעריפי החשמל בעתיד, ועם נופר, שתבצע ותנהל הפרויקטים".

נופר אנרג'י נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי 3.6 מיליארד שקל והינה חברת האנרגיה השלישית בגודלה בבורסה הישראלית.

החברה שותפה בפרויקטים מחוברים ומוכנים לחיבור בהיקף של כ-650 מגה וואט לצד 758 מגה וואט הנמצאים במהלך הקמה ולקראת הקמה, ו-920 מגה וואט שעה אגירה בפרויקטים מחוברים, מוכנים לחיבור, בהקמה ולקראת הקמה.

לחברה צבר פרויקטים סולאריים העומד על כ-1.4 ג'יגה וואט בישראל, איטליה, ארה"ב, ספרד, רומניה, ופולין, ועל כ-900 מגה וואט שעה אגירה באנגליה וישראל. נופר אנרג'י סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם 184.8 מיליון שקל הכנסות, המבטאים עלייה של כ-9.4% לעומת חציון השנה המקבילה לה אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully