וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: פתאום אף אחד לא מתרגש מ-75 נקודות בסיס

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

19.9.2022 / 15:51

שווקי המניות בלחץ עם ההבנה כי הפד לא עומד לשנות מסלול. העלאת ריבית של 75 נקודות בסיס פתאום נראית מתונה והאוזניים קשובות גם לבריטניה

לאחר ועידת ג'קסון הול, נתוני אינפלציה בשבוע שעבר הסירו מעל לכל ספק איזשהו סיכוי כי הפד עשוי לעצור בקרוב את העלאות הרבית. מדד המחירים לצרכן אמנם יצא בחודש אוגוסט מעט מתחת למדד יולי, אך ציפיות השווקים היו לירידה גדולה יותר, בעקבות מחירי הדלק שירדו בחדות. בנוסף, זאת הייתה אינפלציית הליבה (בנטרול אנרגיה ומזון) שתוצאתה משמעותית מעל הצפי, ולמרבה הצער גם נחשבת לכזאת שלוקח לה זמן לרדת.

המהומות בשוק אגרות החוב הגיעו גם אל שווקי המניות והפעילו לחץ על שווקי המניות עם ההבנה כי הפד לא הולך לשנות מסלול בקרוב. מדד האס אנד פי 500 סיים את שבוע המסחר בירידה של 4.77%, בעוד שאגרת החוב של ארצות הברית לשנתיים עלתה ב-36 נקודות בסיס ודחפה את הפער בתשואות בין אגרת החוב לשנתיים ועשר שנים לרמה הכי הפוכה שלו (41 נקודות בסיס) מאז ימי בועת הדוט קום. נתון האינפלציה הוסיף העלאה מלאה לריבית הטרמינל של הפד והופכת את פגישת הפד השבוע למעניינת במיוחד. תמחור השווקים להעלאה הקרובה, עומד על יותר מ-80 נקודות בסיס (כלומר העלאה של 75 נקודות בסיס מתומחרת, קיים סיכוי גם להעלאה של 100 נקודות בסיס).

וול סטריט ב-16 בספטמבר. Spencer Platt, GettyImages
העצבנות תימשך. וול סטריט ביום שישי/GettyImages, Spencer Platt

מבחינת אירועים מעניינים אחרים, הבנק המרכזי הבריטי נפגש גם הוא להחלטת ריבית, כאשר העלאת ריבית בשיעור של 50 נקודות בסיס צפויה. גם הבנק המרכזי היפני צפוי לבחון את המדיניות המוניטרית שלו. אירוע נוסף בסוף השבוע, הם תוצאות הבחירות באיטליה ביום ראשון, כאשר הצפי הוא שקואליציית מרכז ימין תוקם.

תחזית: תקופת ההחשכה

אנו עדיין לא מדברים על הפסקות חשמל, גם אם הם עשויות להתרחש מעת לעת באירופה במהלך חודשי החורף. במקום זאת, אנו בוחרים לדבר על העובדה כי אין דוברי פד לקראת הפגישה של הפד ב-21 לספטמבר. העלאה של 75 נקודות בסיס מתומחרת כעת והדיבור בשווקים הוא בנוגע לאפשרות להעלאה של 100 נקודות בסיס לאחר נתון האינפלציה בשבוע שעבר. הראייה שלנו לאורך כל הזמן, הייתה שהשווקים העריכו בחסר את סוג האינפלציה, כמו גם את נחישות הפד להילחם באינפלציה והעובדה כי הורדות ריבית אינן צפויות לקרות לפני 2023.

אבל אנחנו ממש לא יוצאים לחגוג לאור ההפסדים הכבדים בשווקי המניות. יש מעט מאוד מנצחים בשנת 2022 עד כה, והרהורים של Isabel Schnabel's, בנוגע לפירות של המדיניות המוניטרית האגרסיבית של הבנקים המרכזיים לצד מדיניות יעד האינפלציה, מהווים מעט נחמה עבור המשקיעים בימים אלו. בסופו של דבר, אנו נבחר במחנה הניצי בנוגע לפד ולבנק המרכזי האירופאי, לאור העובדה כי ישנו חשש לאובדן אמון בבנקים המרכזיים, לאחר שנים של מדיניות מוניטרית מרחיבה ותיאורית MMT.

במבט קדימה, אנו רואים כי התנודתיות הגבוהה צפויה להישאר לעת עתה, לאחר השקט הגדול ששרר, בעקבות המשבר הכלכלי הגדול, משבר החוב באירופה, קורונה והלחצים הגיאופוליטיים של 2022.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית - מדד סנטימנט הדיור של NAHB.
  • שלישי: סין - החלטת ריבית. יפן - מדד המחירים לצרכן (אוגוסט). גרמניה - מדד המחירים ליצרן (אוגוסט). ארצות הברית - התחלות בנייה (אוגוסט).
  • רביעי: ארצות הברית - החלטת ריבית.
  • חמישי: גוש היורו - הבנק המרכזי האירופי מפרסם את העלון הכלכלי שלו. בריטניה - החלטת ריבית. שוויץ - החלטת ריבית
  • שישי: גוש היורו - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (ספטמבר). בריטניה - מדד ביטחון הצרכנים של GFK,מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (ספטמבר). ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים (ספטמבר).
ליז טראס לאחר הכרזתה כראש ממשלת בריטניה 5 בספטמבר 2022. רויטרס
תנסה להקל. ליז טראס/רויטרס

לאחר נתון האינפלציה החזק לחודש אוגוסט, ההסתברות להעלאת ריבית בפעם השלישית ברציפות בשיעור של 75 נקודות בסיס היא גבוהה, כאשר ישנם כלכלנים שמעניקים סיכוי קטן להעלאה בשיעור של 100 נקודות בסיס. כלכלת ארצות הברית לא מאטה מספיק על מנת להביא להתקררות מחירים ולהביא את האינפלציה בחזרה אל יעד ה-2% של הבנק. יחד עם זאת, הציפיות האינפלציוניות ממשיכות לרדת לרמתם מלפני הקורונה וישנם סימנים דיפ לציוניים, השווקים משתעשעים עם הרעיון שמחזור העלאת הריבית הנוכחי ייגמר כבר במרץ 2023. אנו לא שותפים לראייה זאת לאור העובדה שייקח זמן רב משמעותית עבור הפד לזכות מחדש באמון שאבד.

שורה תחתונה: לאור העובדה כי האינפלציה דביקה, הפד צפוי להעלות את הריבית בשיעור של 75 נקודות בסיס השבוע ולהמשיך לנקוט בקו ניצי.

הבנק המרכזי הבריטי נפגש להחלטת ריבית

הפגישה של הבנק המרכזי הבריטי ביום חמישי הקרוב, צפויה להביא עימה העלאת ריבית נוספת. אפילו אם הצעדים שהכריזה ממשלת הראש החדשה ליז טראס יובילו לקצב ירידה משמעותי באינפלציה, מדד המחירים לצרכן צפוי להישאר בשיעור דו ספרתי בזמן הקרוב.במיוחד אל מול הסביבה שבה הצעדים הפיסיקליים האחרונים, עשויים לדחוף את האינפלציה על ידי עידוד הביקוש המצרפי, העלאת ריבית בשיעור של 50 נקודות בסיס לרמה של 2.25% לעומת 1.75%, נראית סבירה.יחד עם זאת, האופציה של העלאת ריבית בשיעור גדול יותר לא יכולה לרדת מהשולחן לאור שיעור האינפלציה הגבוה כעת. הצפי הוא להעלאות ריבית נוספות עד סוף השנה.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי הבריטי, צפוי לפעול בנחישות אל מול הלחצים האינפלציוניים למרות הצעדים האחרונים של ראש הממשלה החדשה שנועדו להקל על האינפלציה.

הבחירות הפרלמנטריות באיטליה ביום ראשון: מה יש לצפות?

לאחר התפטרותו של מריו דראגי לפני חודשיים, הבוחרים באיטליה ניצבים בפני בחירות כלליות ב-25 לספטמבר. הסקרים מצביעים על ניצחון עבור מחנה המרכז-ימין שמונהג על ידי ג'ורג'ה מלוני ומפלגת הימין שבראשותה -,D'ltalia מפלגת Lega, בראשות מתיאו סלאביני ומפלגת המרכז-Forza Italia, של סילביו ברלוסקוני. תיקון החוקה כך שניתן יהיה לערוך בחירות ישירות לנשיא ושדרוש לה רוב של שני שליש, לצד הפחתת נטל המס על מנת להפחית את האינפלציה, הם שני נושאי מפתח בקמפיין הבחירות. בניגוד לשנים 2011 ו-2018, החרפה של היחסים עם האיחוד האירופי לא נראית סבירה, לאור העובדה כי המפלגות מתכוונות להשתמש בקרן ההתאוששות של האיחוד וקרן הדור הבא. כל התפתחות באזורים הללו תזכה למעקב צמוד מצד השווקים. פער התשואות בין אגרות החוב של גרמניה לאיטליה מרמה של פחות מ-100 נקודות בסיס בספטמבר שנה שעברה לרמה של מעל 240 נקודות בסיס בסוף יוני, וכעת נסחרות סביב 228 נקודות בסיס.

שורה תחתונה: קואליציית מרכז ימין צפויה להקים ממשלה חדשה. צרות עם האיחוד האירופי נראות לא סבירות.

ראש ממשלת איטליה לשעבר ברלוסקוני בתכנית אירוח, 21 ביוני 2017. רויטרס
תמיד במרכז העניינים. ברלוסקוני/רויטרס

מלבד ראלי הקיץ בשווקי המניות בתקופה שבין אמצע יוני לאמצע אוגוסט, המניות הדפנסיביות באירופה הציגו תשואת יתר אל מול המניות המחזוריות, מאז תחילת השנה. סקטורים דפנסיביים קלאסיים כמו מזון, משקאות, טבק, טלקום, בריאות ותשתיות, כולם מדורגים בין שבעת הסקטורים המובילים במונחי תשואות, כאשר איבדו פחות מ-10%. בהסתכלות היסטורית ביצועי היתר של הסקטורים הדפינסביים אל מול המחזוריים, הייתה בעלת קורלציה חזקה למדד מנהלי הרכש של גוש היורו.הקורלציה הזאת מציעה כי יש אפשרות לירידה נוספת במניות הסקטור המחזורי, לאור העובדה כי מדד מנהלי הרכש ממשיך לרדת מרמתו האחרונה של 48.9 לעבר אזור ה-40,אזור שמתאים לתרחיש של מיתון טכני שאנו צופים באירופה החורף. ביצועי החסר של המניות המחזוריות צפויה לקבל חיזוק נוסף מהורדות תחזיות הרווח הצפויות על ידי האנליסטים, שהצליחו להישאר יציבות עד כה. מאחר והמניות הדפנסיביות נסחרות במכפילים עשירים, משקיעים עם ראייה ארוכת טווח יכולים להתמקד בהם בחודשים הקרובים.

שורה תחתונה: המניות הדפנסיביות עשויות לספק תשואת יתר אל מול החששות למיתון .

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully