וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ביטול המכס על דגים לא יוריד את יוקר המחיה?

עודכן לאחרונה: 20.9.2022 / 13:11

שר האוצר הכריז אמש חגיגית על ביטול המכס על יבוא דגים לישראל. נשמע נהדר, עד שבוחנים את סוגי הדגים שכלולים בצו ומגלים שהם מהווים בקושי 15% מהצריכה בישראל. מי כן יהנו? כמו ברפורמה על יבוא הגבינות. רק העשירים

דג אמנון. ShutterStock
אמנון (מושט) מוביל את מצעד מכירות הדגים בישראל (בכמות). המכס עליו לא יפחת אפילו באגורה/ShutterStock

אתמול, פחות משבוע לפני ראש השנה, חתם שר האוצר, אביגדור ליברמן, על צו שמבטל את המכסים על יבוא דגים טריים וקפואים, הכולל מאוד מוצרים ממגוון של סוגי דגים ופירות ים.

לכאורה מדובר בבשורה ענקית שתוריד את יוקר המחיה, לצד הפסד של 142 מיליון שקלים בשנה לקופת המדינה.

חבל רק שבדומה להפחתת המכס על יבוא גבינות "מיוחדות", מי שייהנה מהרפורמה הם העשירים, אלה שיכולים להרשות לעצמם לקנות דגים יקרים כמו לוקוס, מוסר, בס, פורל ומאכלי ים אחרים, במחיר שיכול להגיע ליותר ממאה שקלים לקילוגרם. רוב האוכלוסייה לא תהנה מהמהלך וסל המזון שלה לא יוזל בעקבותיו.

סלמון קפוא ארוז. ShutterStock
סלמון קפוא, מוביל את מצעד מכירות הדגים בישראל (במחזור המכירות). עליו אין מכס בכלל/ShutterStock

הבלדה על אמנון וסלמון

לפי "המכון לחקר הקמעונאות", בראשותו של ד"ר חזי גור, המסה העיקרית של הדגים נמכרת ברשתות השיווק ומעטות הרשתות שמוכרות לוקוס, מוסר ובס, בגלל שהביקוש להם נמוך. הצרכן הישראלי קונה בעיקר שני סוגי דגים: סלמון ואמנון (מושט), המחזיקים בנתח של 85% ממכירות הדגים ואותם דווקא כן ניתן למצוא על מצעי הקרח בסופרמרקטים. הסלמון מוביל בתשואה הכספית והאמנון בכמות.

לא בכדי הסלמון והאמנון לא נמצאים ברשימת הדגים שהוזלו. על הסלמון לא נגבה מכס בכלל, מכיוון שבמדינה חמה כמו שלנו אין סלמונים ששוחים נגד הזרם. לכן הייבוא שלו לארץ לא מהווה תחרות לגידול מקומי, האמנון לא נכנס לצו, כיוון שהמכס עליו נמוך ממילא, ועומד היום על 1.80 שקלים לקילו, כשבשיא הוא הגיע ל - 15 שקלים. שר האוצר לשעבר משה כחלון, פעל להפחתת המכס על המושט בעת כהונתו בתפקיד, אבל ללא הצלחה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מה יוזל? הלוקוס, שגם כך עולה יותר מ-100 שקל לקילו. הדייגים ממילא כבר רגילים שלא סופרים אותם

בווידאו: דיג הלוקוסים יוגבל בחופי ישראל, והדייגים מתכוננים למלחמה/צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

פרס ליבואנית "סטארקיסט"

"שר האוצר יצא בהצהרה חגיגית, כאילו הוא נותן לעם מתנה לקראת החג", אומר גורם בשוק הדגים, "אלה כנראה הדגים שליברמן אוכל, אבל רוב המשפחות הישראליות לא עושות ממנו חריימה או גפילטע פיש. זה כמו שיחליטו להוריד מחירים של פסטה ואורז, ובפועל יפחיתו רק מחיר על אטריות אורז דקיקות. כמה אנשים אוכלים אותם?

"חוץ מזה, לוקוס ודניס הם דגים שמשמשים את שוק ההסעדה, שבו ה"פוד קוסט", מחיר חומר הגלם, הוא מרכיב זניח ממחיר המנה והוזלת המכס תעמוד על כמה שקלים בודדים למנה, סכום שלא יתגלגל לצרכן. לכן כל הבשורה הזאת משרתת אתה המסעדנים (שייהנו מההנחה אבל לא יוזילו מחירים. ל.ר), את ליברמן שקיבל כותרות ערב בחירות וכמובן את העשירון העליון שקיבל הנחה יפה".

מרוויחים נוספים מהמהלך הם יבואני הטונה, שגם הם זכו להיכלל בצו וישלמו פחות מכס על קופסאות השימורים שהם מביאים לישראל. לא ברור למה לאוצר היה דחוף לתת פרס לחברת "דיפלומט", יבואנית טונה סטארקיסט, שהתעקשה להעלות מחירים למרות המחאה הצרכנית ועכשיו תוכל להרוויח יותר בלי שידוע על כוונה מצדה לגלגל את הוזלת המכס על הצרכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully