וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה בננות אפשר לאכול? הצעד שיחסוך מאות שקלים למשפחה

עו"ד רועי כהן, נשיא להב

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 13:36

ממשלת ישראל לא צירכה רפורמות גדולות, אלא יכולה להיטיב עם אזרחי ישראל באמצעות צעד קטן-גדול: הנהגת מע"מ דיפרנציאלי. בשינויים קטנים יחסית אפשר לייצר עוד מאות שקלים בחודש לכל משפחה, בעיקר למשפחות שזקוקות לכסף כאוויר לנשימה

זוג צעיר עם ילדה עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
ככל שההכנסה למשפחה נמוכה יותר, כך היא תוציא אחוז גבוה יותר ממנה לצרכי מחייה בסיסים/ShutterStock

אם הממשלה באמת הייתה רוצה - היו לכם ממש עכשיו עוד כמה מאות שקלים בכיס.

ביום שישי האחרון, צפיתי בתכנית "אופירה וברקוביץ" במהלכה רואיין שר האוצר, אביגדור ליברמן. אייל ברקוביץ הציע לשר האוצר לקחת 50 מוצרים משמעותיים בסל החג ולהוריד אותם בכ-25% אחוזים. תשובתו של השר הייתה שמדובר בפעולה לא ישימה.

האמת? אני חושב שמדובר ברעיון ממש טוב. אבל כבוד שר האוצר, יש לי רעיון בשבילך שיעזור לאזרחי ישראל לא רק בחג הקרוב, אלא כל השנה. והרעיון הוא הורדת נטל המס בכלל ואת המע"מ בפרט. לא על כל המוצרים. אלא להנהיג רפורמה חדשה של מע"מ דיפרנציאלי.

אביגדור ליברמן בסופרמרקט. ללא,
שר האוצר, אביגדור ליברמן. עם כל הכבוד להפחתת המכסים על חלק מהפירות והירקות, כמה בננות כבר אפשר לאכול?/ללא

מה זה בכלל מע"מ דיפרנציאלי?

הורדת נטל המס אינה לא סתם אמירה, אלא המפתח לשיפור איכות החיים בישראל.

בישראל יש נטל גדול על האוכלוסייה. המחירים עלו מאוד והשכר? נשאר כשהיה. אנשים לא מצליחים להתמודד עם הלוואות שלקחו, עם מחירי הדיור, אפילו לצאת לבילוי נהפך למותרות עבור הרבה אנשים. אז נכון, מחירי הירקות והפירות ירדו. אבל כבוד השר, כמה כבר אפשר לאכול בננות?

קחו לדוגמא את הולנד: שיעור המע"מ הרגיל במדינה זו עומד על 19% ועל מוצרי מזון, תרופות, תחבורה ציבורית, ספרים ושירותי בית מלון הם משלמים שיעור מע"מ מופחת של 6%.
בשביל להבין יותר על מה אני מדבר, אני רוצה להסביר מה זה בעצם מע"מ דיפרנציאלי. המע"מ הוא מס עקיף שמרבית המדינות בעולם מטילות על התושבים. את הנטל של המס נושא הצרכן הסופי, כלומר, אנחנו.

המע"מ בישראל בעל שיעור מס קבוע ואחיד העומד בשנים האחרונות על כ17%, ללא תלות במחיר המוצר הנרכש או כושר ההשתכרות של הצרכן. מס זה הוא מס רגרסיבי, כך שלמעשה המע"מ הינו מס שבו עולה אחוז המס מן ההכנסה ככל שההכנסה קטנה. לפי מחקרים מאקרו כלכליים, הנטייה השולית לתצרוכת מההכנסה הפנויה של משק בית גדלה - ככל שמשק הבית שייך לעשירון נמוך יותר.

בכך נראה כי המע"מ פוגע במשקי הבית החלשים אשר נוטים לצרוך חלק גדול יותר מהכנסתם, ביחס למשקי הבית האמידים. בהשוואה בינלאומית עולה כי במרבית מדינות העולם נהוג מע"מ דיפרנציאלי המחיל שיעורי מס שונים על קבוצות מוצרים שונות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
רועי כהן, נשיא להב. אבשלום ששוני,
עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל/אבשלום ששוני

אם ממשלת ישראל הייתה מפחיתה 5% במע"מ על כלל המוצרים והשירותים במשק זה יכול היה להוביל לחיסכון חודשי של 823 שקל בממוצע למשק בית בישראל. אפילו אם הייתה מכילה את ההורדה רק על מוצרי חשמל, דלק ואנרגיה, עדין היה מתקבל חיסכון משמעותי של 411 שקל בממוצע.

בואו ניקח דוגמא נוספת: אם הממשלה הייתה בוחרת לתת פטור ממע"מ עבור מוצרי מזון בסיסיים משפחה ממוצעת יכלה לחסוך כ-723 שקל בחודש בממוצע.

לסיכום, הממשלה חייבת לבחון את הורדת נטל המס בכלל ואת המע"מ הדיפרנציאלי בפרט. הורדת המע"מ תשפר את כוח הקניה, תוריד את יוקר המחייה והכי חשוב, תשאיר אותנו עם עוד כמה מאות שקלים בכיס, כסף שבייחוד בתקופה הזאת יכול להיות האוויר לנשימה של כולנו.

הכותב הוא עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully