וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת האת'ריום: האם פחות חשמל פירושו גם פחות ביטקוין?

21.9.2022 / 23:50

המטבע הדיגיטלי השני בחשיבותו עבר שינוי שיחסוך בהוצאות האנרגיה. אם לא הבנתם את המשפט הזה, כנראה שאתם עוד לא במשחק הבלוקצ'יין. לעומת זאת אם כן הבנתם, כנראה שגם אתם שותפים לתחושה שמדובר בלא פחות ממהפכה בעולם הקריפטו

בשבוע שעבר הושלם מהלך היסטורי בעולם הקריפטו: רשת הבלוקצ'יין את'ריום עברה משיטת אימות של Proof Of Work ל-Proof Of Stake: כלומר, במקום במקום ביצוע חישובים זוללי חשמל לצורך הוספת יחידות חדשות לבלוקצ'יין, מאמתי הרשת ינעלו חלק ממטבעות ה-ETH שלהם, ויפעלו לאימות עסקאות חדשות. היות והמאמתים "מסכנים" (Staking) את המטבעות שלהם עצמם, יש להם אינטרס לאפשר את פעילותה התקינה של הרשת.

מדובר במהפכה של ממש. לא בכדי מכנים את המיזוג את'ריום 2: רשת האת'ריום מפעילה את האת'ר, מטבע הקריפטו השני בחשיבותו (אחרי ביטקוין), את מרבית שוק ה-NFT כולו, וכן מטבעות Layer 2 מבוססי את'ריום רבים וחשובים כגון פוליגון ומטבעות נוספים. כל אלו מסתכמים בשווי מצטבר של לפחות שישים מיליארד דולרים. באמצעות מה שמכונה "המיזוג" (קרי המעבר הזה למנגנון קונצנזוס חלופי), תחסוך פעילות הרשת 99.9% מצריכת החשמל כפי שזו הייתה לפני המיזוג, שהרי בכך למעשה תיפסק כרייה של את'ריום.

זה די ביג דיל, שהרי אחת ההתנגדויות החזקות לקריפטו, היא שכריית קריפטו מזיקה לסביבה: בכל הנוגע לאת'ריום, הבעיה הזאת כבר לא קיימת (מתוך עשרת מטבעות הקריפטו המובילים, רק שניים מהם, ביטקוין ודוג'קוין, פועלים כעת על מנגנון Proof-of-Work זולל האנרגיה).

לאתר העסקי של טל נברו
לאתר של טל נברו

אתריום. ShutterStock
כבר לא זולל חשמל. את'ריום/ShutterStock

המיזוג הוא משהו שהיה באוויר כבר תקופה ארוכה; שמונה שנים חיכו לו, ולא פעם היה נדמה שהוא לעולם לא יתרחש; עד כדי כך, שכאשר התניעו את המיזוג, עשרות אלפי אנשים צפו בו ביוטיוב בשידור חי. אולם כעת, מששדרוג המערכת סוף סוף הגיע, שווה לדון על מה צפוי בסביבת האת'ריום להמשך הדרך.

המונח "מיזוג" מציין את ההתמזגות של רשת האתריום עם ה-Beacon Chain, מנגנון שנועד לאפשר ביצוע סטייקינג על את'ריום, ומעבר למנגנון של Proof Of Stake. אולם השדרוג הסופי טרם הושלם: "מדובר בצעד הראשון במסע של את'ריום להפוך למערכת בוגרת יותר, אך ישנם צעדים נוספים שנותרו", אמר אתמול ויטליק בוטרין, אחד המייסדים של את'ריום ואיש החזון שמאחורי הרשת.

הכוונה של ויטליק היא שעדיין דרוש פיתרון לבעיות נוספות שקיימות ברשת, מלבד צריכת החשמל, קרי עמלות הגז הגבוהות והסקיילביליות הנמוכה, קרי היכולת של את'ריום להתמודד עם נפח עסקאות סביר (אלו ייפתרו בשלב הבא של שדרוג המערכת, שנקרא Sharding, אז יחלקו את גודלן של הלבנים בבלוקצ'יין ל-1/64).

האופטימיות לא חלחלה

אולם למרות שהמיזוג עבר בהצלחה מרובה וללא תקלות כלל, האופטימיות לא חלחלה במלואה לשוק הקריפטו. לאחר המיזוג, מחיר ה-ETH המשיך לרדת לאיזור ה-1,350 דולרים, ולמרות שהוא עדיין יחסית רחוק מהתחתית של חורף הקריפטו, הוא עדיין מאוד רחוק ממחיר השיא של קרוב ל-5,000 דולרים. נראה שבסופו של דבר, מיזוג מוצלח כבר היה מגולם במחיר המטבע בחודשים האחרונים, ובכל מקרה, השפעתו נמוכה ביחס לסנטימנט השלילי בשוק ביחס לקריפטו (אפילו הביטקוין שבר את התמיכה שהייתה לו ב-20,000 דולרים).

כאן אנחנו מגיעים בעצם לשורה התחתונה: המיזוג של את'ריום אומר בעצם שהמטבע יהיה ירוק יותר, אך לא מהיר יותר או זול יותר. מעבר לכך, עבור סוחרי קריפטו ומחזיקי את'ריום ממוצעים, המיזוג לא אמור לשנות שום דבר. נכון לעכשיו, הוא גם לא אמור לחסל את המתחרים הברורים שלו, כגון סולנה ופולקדוט. הרוחות של חורף הקריפטו עדיין מנשבות בחוץ, ושום דבר מהותי לא אמור לקרות מהבחינה הזאת. עם זאת הונחה כאן תשתית לכך שיותר חברות מסחריות שחששו לתדמית שלהן עקב שימוש בקריפטו מזהם, יאמצו כעת את השימוש ב-NFTs. כמו כן, הונחה תשתית לכך שאת'ריום יוכל, בבוא היום, להיות מטבע שבו ישתמשו עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully