וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראבלוף: מחירי השינוע וחומרי הגלם יורדים, רק לא בישראל

שלמה מעוז

עודכן לאחרונה: 23.9.2022 / 7:43

מחירי ההובלה הימית שהיו תירוץ מושלם לעליית מחירי הסחורות המיובאות לישראל, ירדו בעשרות אחוזים. גם מחירי חומרי הגלם לבנייה נמצאים בירידה. הרגשתם משהו מזה בכיס? כנראה שלא, כי לישראל חוקים משלה

מכולות ומלגזה בנמל. ShutterStock
מחירי השינוע הימי וחומרי הגלם היו הסיבות העיקריות לעליות המחירים. מדוע כשהם יורדים אנחנו לא נהנים מהוזלות?/ShutterStock

מחירי ההובלה הימית על ידי חברות ספנות סיניות ירדו מאז תחילת השנה ב-60% (במילים: ששים אחוז!) עפ"י הערכות בסין חברות הספנות הסיניות ירגישו את המשך הירידה בתעריפי ההובלה שבהם הן מחייבות את לקוחותיהם.

מה קרה? פשוט הפקק שנוצר מיד לאחר מגפת הקורונה, עת לפתע הביקוש העולמי גאה, נסק וגרם לזינוק אדיר במחירי ההובלה העולמית, זאת בעוד שהתעשיות בעולם, חברות השירותים וחברות הספנות לא היו מוכנות לשחרור הביקושים מהנגיף המדכא, השתחרר.

התוצאה, עליה חדה בשיעור האינפלציה בעולם בשל העמסת מחירי ההובלה על היבואנים ומהם על הצרכן הביתי. לאחר הירידה במחירי השינוע הימי, הסינים מחייבים עבור מכולה בגודל של 40 רגל כ-4,800 דולר בממוצע.

שימו לב, מחירי ההובלה הימית היו בתחילת השחרור מנגיף הקורונה פי חמישה ממה שהיו לפני התפרצות הנגיף, עתה הגיע זמן ירידת מחירים לאחר שחברות ספנות הזמינו עוד ועוד אוניות וכן מכולות בכדי להנות ממחירי ההובלה השמנים.

ספינה. ShutterStock
הים הוא אותו הים, אבל מחירי ההובלה הימית הם כבר מזמן לא אותם מחירים/ShutterStock

פסטיבל המכולות

עתה, בספטמבר, התגלתה תופעה חדשה: משלחי סחורות בעולם דורשים מחברות הספנות לפתוח החוזים ארוכי הטווח שחתמו במחירי שיא, הם פשוט אינם יכולים לשלם מחירי הובלה ימית כה גבוהים בעוד שמחירי הובלה ב-SPOT, צפים, ירדו בשיעור ניכר. חלק מחברות הספנות מבטלות קווים באוקטובר בכדי להפחית היצע ולמנוע ירידה חריפה מדי בתעריפי השינוע הימי.

נציין כי שנחאי היא נמל המכולות הגדול בעולם. עתה לאחר שהשלטונות ביטלו את ההגבלות במחוז שנחאי, יותר נכון את הסגר, ממהרים היבואנים לעשות שימוש מיטבי בנמל ומפנים מכולות בתוך ארבעה ימים וחצי במקום 12 ימי עבודה בזמן הסגר. גם שינוי זה מגדיל ההיצע ומפחית את המחירים של השינוע הימי.

סיבה נוספת לירידה בתעריפי ההובלה הימית היא הירידה בהיקף הסחר של סין, בשל ההאטה בקצב הצמיחה הכלכלית בסין. הסיבות להאטה: ירידה בפעילות המשקית בעולם עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה, עליית מחירי האנרגיה וזינוק חד (שטרם פסק), בשערי הריבית בעולם.

הייצוא הסיני באוגוסט היה גבוה ב-7.1% בלבד לעומת אוגוסט אשתקד, לאחר זינוק של 18% בחודש יולי ביחס ליולי אשתקד. הייבוא הסיני עלה ב-0.3% בלבד באוגוסט ביחס לאוגוסט אשתקד, לאחר עליה של 2.3% ביולי ביחס ליולי אשתקד. הסחר העולמי פשוט בירידה, היצע האוניות גבוה, התוצאה ירידת מחירי ההובלה הימית.

מחירי ההובלה מאסיה לחוף המערבי של ארה"ב היו בימים האחרונים 3,900 דולר/ FEU, מכולה של ארבעים רגל, ירידה של 80% לעומת 12 חודשים קודם לכן. מתחילת השנה ירידה של 75%, שפל מאז מאי 2020. מחירי הובלה לחוף המזרחי של ארה"ב ירדו ב-61% ל-8,550 דולר /FEU, מתחילת השנה ירידה של 50%, למחירים ברמה של מאי 2021.

עפ"י הערכות בענף ההובלה הימית, תעריפי השינוע הימי ברבע האחרון של השנה עדיין יהיו גבוהים ב-12% לעומת 2019, טרם נגיף הקורונה, אך מתחילת חודש ספטמבר ירדו מחירי ההובלה הימית בין אירופה לארה"ב ב-20%.

מטבע הדברים רווחי חברות הספנות יורדים לאחר שנתיים של בוננזה. חברת הספנות הגדולה בעולם, הדנית, בשמה המקוצר Maersk, הרוויחה ברבע השני של השנה 8.6 מיליארד דולר, יותר מהרווח השנתי לפני התפרצות נגיף הקורונה. השאלה היא האם חברות הספנות ייכנסו למלחמת מחירים או שינסו לשמור על תעריפי ההובלה כפי שהם היום? חלק מהחברות החלו לשנות נתיבי אוניות סחר למצוא קווים רווחיים יותר, כגון הקו הטרנס-אטלנטי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נמל עם מכולות. ShutterStock
ירידת מחירים של עשרות אחוזים בתעריפי השינוע במכולות. מישהו מכם שמע על הוזלה מתוכננת בעקבות הירידה?/ShutterStock

זמן להוזלות

למה תעריפי ההובלה מעניינים אותנו? תעשיות ישראליות ויבואנים פרצו בצהלות העלאות מחירים בתחילת השנה, בטענה כי עלות ההובלה הרקיעה שחקים, זאת בנוסף לעליה בעלויות חומרי הגלם בישראל ובחו"ל - ומשום כך לא הייתה ברירה אלא להעמיס על הצרכנים עוד ועוד התייקרויות. משום מה נמוגו טענות אלה בשבועות האחרונים, עת החברות מעלות מחירים בשקט ללא טענת השינוע.
הבה נבדוק את מחירי ההובלה במכולות מסין ודרום מזרח אסיה לישראל.

הייבוא מסין ושאר ארצות אסיה היה ביולי 22% מכלל הייבוא של סחורות לישראל, מזה 8% מסין. שימו לב, מתחילת יוני מחירי ההובלה מדרום מזרח אסיה לאגן הים התיכון בו אתם גרים ירדו ב-36%! האם נהניתם מירידה זו בעלות ההובלה? האם פקידי הממשלה האחראים על רווחתיכם שמו לב, האם רשות התחרות הוציאה מסמך בסוגיה?

מחירי הסחורות החקלאיות אף הם בירידה בדרך כלל, מחיר החיטה ממנה מכינים קמח שממנו מכינים עיסת בצק שממנה מכינים לחם ירד מתחילת יוני ב-21%, מחיר הסויה ירד ב-14%, מחיר התירס ירד ב-10%, מחיר הקפה ירד ב-8.5%, מחיר הקקאו ירד ב-6.5% ומחיר הסוכר ירד בקרוב ל-10%.

יבואו ויומרו המקטרגים כי ישנה גם הובלה בתפזורת שלא באמצעות מכולות, נכון, מחירי ההובלה הימים בתפזורת, הכלל עולמית, עפ"י מדד הים הבלטי, מדד קובע וראשי שהכל עוקבים אחריו, ירד מאז תחילת יולי ב-31%!

מדד התפזורת חשוב בעיקר למחירי חומרי הגלם שמטבע הדברים אינם מועברים לרוב באמצעות מכולות. פה נכנסים לתמונה חומרי גלם של תעשיית הבינוי שרוב אלה שרכשו בתים על הנייר מחויבים בהצמדה למדד מחירי התשומות לבניה למגורים.

מאז תחילת יוני ירד מחיר העץ לבניה ב-26%, מחיר הנחושת ירד ב-195, מחיר החמרן הוא האלומיניום בו נעשה שימוש בבנייה ירד ב-18%, מחיר הבדיל ירד ב-39%, מחיר הפלדה ירד ב-12%, מחיר הברזל ירד ב-27%, מחיר העופרת ירד ב-14%, מחיר הניקל ירד ב-15%, מחיר הביטומן בסין ירד ב-12% ומחיר הגומי ירד ב-47%. הייתם אמורים להרגיש זאת במדד תשומות הבניה.

אכן חלק, מזערי, עבר למדד מחירי הבניה למגורים. מדד תשומות הבניה למגורים עלה בחודש אוגוסט ב-0.1% בלבד. ב-12 החודשים האחרונים שקדמו לאוגוסט עלה המדד ב-6.3% לאחר 6.8% ביולי בהתאמה, כלומר האטה בקצב העלייה.

המדד, למעט שכר עבודה, עלה אף הוא ב-0.1%. בחודש אוגוסט היו עליות מחירי תשומה לבניה למגורים בעיקר אצל יצרנים וספקים מקומיים שממשיכים להעלות מחירים, עליה במחיר המלט ב-3.2%, טיט 2.2%, חצץ 1.8%, בלוקים 1%.

במילים אחרות: אין תחרות מספיקה בשוק המקומי, אבל כאשר בוחנים מרכיבים במדד מחירי הבניה למגורים לחודש אוגוסט, המושפעים מייבוא ומחירי הסחורות לבניה בעולם ומחירי השינוע הימי, ישנה דווקא ירידה במחירים. מחיר ברזל לבניה ירד בחודש אוגוסט ב-4% על רקע הירידה במחירי הברזל בעולם, עץ לבניה ירידה של 2.9%, במוליכים יש ירידה של 2.6% וברשתות ברזל - ירידה של 1.7%. כלומר כאשר יש תחרות, במקרה זה בחו"ל, יש ירידה במחירים המייצגים את יכולות היצרן והיבואן להציג מחיר סביר יותר.

ירידה במחירי התשומות נמצאה באוגוסט גם במדד הבנייה למסחר ומשרדים. באוגוסט ירד המדד ב-0.3%, עליה של 7% ב-12 החודשים שקדמו לאוגוסט, לאחר עליה של 8.1% ב-12 החודשים שקדמו ליולי. במדד מחירי תשומות לבניית גשרים וסלילה הייתה ירידה של 7.9% ב-12 חודשים - לאחר עליה של 9.3% ב-12 החודשים שקדמו ליולי. בהשפעת הירידה במחירים בעולם ירדו במדד הגשרים מחירי מוטות ורשתות פלדה ב-3.8%, מחירי יריעות שריון קרקע ואביזרי תאורת כביש ירדו ב-2.7%, במחירי צינורות מים נרשמה ירידה של 1.5%. לעומתן תשומות מייצור מקומי עלו: מלט שחור, אבני ריצוף ובטון מובא, כנראה שהתחרות בתחומים אלה ירודה.

אילוסטרציה. ShutterStock
מחיר רוב חומרי הגלם המיובאים לבנייה, נמצאים בירידה. באשר לאלה שמיוצרים בישראל - כנראה שאין תחרות/ShutterStock

הרבית עולה

אם מחירי ההובלה הימית ומחירי הסחורות שיורדים לא עוזרים, נוסף כלי הריבית. בכדי לעזור לדיכוי האינפלציה ומחירי הדירות שיצאו משליטה, בנק ישראל מעלה ויעלה את הריבית כמו מרבית הבנקים המרכזיים בעולם.

הריבית של הבנק המרכזי כרגע היא 2%, היא תעלה ב-2 לאוקטובר בעוד 0.75% ל-2.75%, גם בעקבות העלייה בריבית השבוע, על ידי הפד בארה"ב. עליה בריבית מדכאת מחירי דירות ובתים, כך היה מאז ומעולם בכל רחבי העולם. הצפי שלנו הוא כי בנק ישראל ימשיך להעלות הריבית עוד ועוד ובהחלט ייתכן כי בעוד שנה הריבית כבר תנסוק אפילו ל-5%, בעיקר בעקבות העלאות הריבית ע"י האמריקאים, כך שריבית הפריים תהיה בעוד שנה כ- 6.5%.

הריביות שכבר עלו בארה"ב הביאו להאטה בקצב עליית מחירי הבתים והדירות בארה"ב ומרבית העולם.

כבר ברבע השני של השנה החלה ירידה במחירי הבתים במדינות רבות בעולם. במונחים ריאליים, כלומר המחיר בניכוי אינפלציה, ברבע השני של השנה היו ירידות במחירי הבתים והדירות ב-24 מדינות ועלו ב-34 מדינות מבין 58 מדינות המפרסמות באופן סדיר סדרת נתונים למחירי הדיור. באירופה מתוך 27 מדינות באיחוד האירופי ישנה עדיין עליה במחירי הדירות בשיעור ריאלי רק ב-7 מדינות. בבריטניה, גרמניה וספרד המחירים יורדים. באסיה רק בשלוש מדינות מתוך 14 מדינות עדיין ישנה עלייה במחירי הדירות במונחים ריאליים.

מקום שבו התפוצצה בועת הנדל"ן היא קנדה. בחודש אחד בלבד, אוגוסט, מחירי הבתים בקנדה ירדו ב-1.6%. מאז חודש פברואר ירדו מחירי הבתים והדירות בקנדה ב-7.4% על רקע המשך העלאות הריבית ע"י הבנק המרכזי של קנדה וצפי להאטה כלכלית כבר בסתיו/חורף הקרבים שתקיף את מרבית העולם. העלאות הריבית בקנדה הן האגרסיביות ביותר בהיסטוריה של הבנק המרכז של קנדה, מאז מרס השנה עלתה הריבית מ-0.25% ל-3.25%.

הנוסחה פשוטה: כאשר מעלים ריבית, ברור גם לנוטלי משכנתאות כי מחירי הבתים והדירות יורדים. מספר העסקות למכירת וקניית דירות ירד בקנדה ברבע. הריבית המשתנה למשכנתאות עלתה בד"כ ל-5%. עם ריבית כזו הכדאיות להשקעה בבתים ודירות יורדת. ישנם אזורים בהם ירדו מחירי הדירות באוגוסט ב-5%-6%. באונטריו ירדו המחירים באוגוסט ב-5.3%, בטורונטו רבתי ב- 1.9% ובמונטריאול ב-1%.

שווי נכסי הנדל"ן למגורים ירד ברבע השני של השנה ב-419 מיליארד דולר קנדי, אבל עדיין השווי גבוה ב-2.3 טריליון דולר מקומי לעומת התקופה לפני נגיף הקורונה. ההערכה כי מהשיא של פברואר עד אמצע השנה הבאה המחירים ירדו בחמישית מערכם.

בצד השני של האוקיאנוס השקט, באוסטרליה מחירי דירות ירדו ביולי ב-2% לעומת השיא של אפריל השנה, גם זאת על רקע העלאות ריבית של 1.75% מאז מאי השנה, ועוד צפויות העלאות נוספות. ברבע השני של השנה ירדו מחירי הדירות ב-2%. עדיין, המחירים ברבע השני של השנה היו 12% גבוהים מאשר היו שנה קודם לכן.

ההערכה היא כי מחירי הדירות ירדו ב-18% מהרמה הנוכחית. מעניין לציין כי עיקר הפגיעה במחירים היא בדירות ולא בבתי מגורים, הסיבה היא כי מחירי הדירות עלו בשיעור חד יחסית לשכר הממוצע לעומת מחירי הבתים. מחירי הבתים צפויים לרדת השנה ב-6.5%. ההערכה כי מחירי הבתים ירדו בסידני, עיר העסקים המרכזית של אוסטרליה, ב-7%-10% השנה, ועוד 7% נפילה חזויים בשנה הבאה, כך עפ"י בנקים וסוכנות דירות גדולה. בכדי שהבתים יהיו בני השגה, מחירם צריך לרדת בין 7%-10%.

בסן חוזה, קליפורניה, ארה"ב, עיר ההייטק העולמית, מחירי הבתים מאוד יקרים. בתוך חודשיים ליוני השנה ירדו המחירים ב-5.1%. עדיין המחירים בסן חוזה גבוהים לעומת שנה קודם לכן. סן חוזה מובילה בירידה במחירי הדירות בארה"ב, היא יקרה והחשש ממשבר הייטק על רקע נפילת הבורסות, מבריחה אוכלוסייה שפרנסתה נפגעה.

בסן פרנסיסקו נרשמה ירידה של 2%, בלוס אנג'לס ירידה של 1.3%, בסקרמנטו ירידה של 1.1%. באותה תקופה בבריטניה, ממלכתו של צ'רלס השלישי, מחירי הבתים ירדו באוגוסט ב-1.3% לאחר עליות של 0.7% במשך החודשיים יוני-יולי. הם עדיין גבוהים ב-8.2% לעומת אוגוסט אשתקד. בשוודיה מחירי הבתים ירדו ב-2.9% בחודש אחד, יולי.

שקיעה אורבנית. ראובן קסטרו
שקיעת מחירי הנדל"ן שהחלה כבר בעולם עוד לא עלתה לישראל, אבל הרבית תעשה את שלה/ראובן קסטרו

רק בישראל

מדד מחירי הדירות בישראל, עלה בזוג החודשים יוני-יולי לעומת מאי/יוני ב-1.3% לאחר עליה של 2% חודש במאי. בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות ב-17.9%. מחירי הדירות עלו בשנתיים האחרונות ב-27.2%. בשלוש שנים האחרונות עלו מחירי הדירות ב-31.1%, לעומת 5.2% במשך שלוש השנים קודם לכן. ישנה פה הפקרות ברורה, בשל אוזלת ידה של הממשלה המספסרת בקרקע הלאום ולא מייעדת קרקע באופן נקודתית לזקוקים לקורת גג.

בעשור האחרון עלו מחירי הדירות ב-83% לאחר עליה של 49% בעשור קודם לכן. ישראל היא מבין המדינות המעטות שמחירי הדירות שלהן ממשיכים לעלות במונחים נומינליים וריאליים כאחד. אבל לא לעולם חוסן, לא בתחום הדירות ולא בתחום מחירי הצריכה הפרטית למשקי הבית. הריבית תכאיב, אבל תעשה היטב העבודה, באין ממשלה יציבה שתנווט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully