וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד השווארמה בלאפה: בכמה התייקר הסלמון לאורך השנים?

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 13:01

"מדד השווארמה בלאפה" המקבילה הישראלית למדד הביג-מק המפורסם, ממשיך לבדוק מוצרים שכולנו אוהבים והפעם, ספיישל חג: מה קרה למחיר הסלמון?

סלמון קפוא ארוז. ShutterStock
הסלמון הטרי נחשב לטעים (ויקר!) יותר, אבל רוב הישראלים מסתפקים בסלמון קפוא/ShutterStock

"מדד השווארמה בלאפה" (מדד ה"ביג מק" של וואלה, בשיתוף עם המכון הישראלי לקמעונאות), עוקב אחרי השינוי במחיר המנות הכי ישראליות, ומוכיח שיש אקסיומה קשיחה במשק המקומי: המחירים בארץ נמצאים תמיד בכיוון אחד - למעלה.

אחרי שראינו שמנת פלאפל התייקרה ב- 65% בארבע השנים האחרונות, החלטנו לבדוק לכבוד ראש השנה, בכמה התייקרה המנה שנדמה שתפסה, בשנים האחרונות, את מקומן של המנות המסורתיות כגון הגפילטע-פיש והחרימה, עד שאין שולחן חג בלעדיה - הסלמון.

הדג הצפוני חובב הקור שעבר גיור כהלכה, וירש בענק את מקומם של הקרפיון מהאמבטיה ונסיכת הנילוס מהחרימה, הוא ניתן לבישול וצליה במגוון סגנונות: חרדל ודבש, רוטב אסייתי, עם פלפלים או תפוחי אדמה ו"סתם" צלוי בתנור במלח ופלפל.

סלמון. ShutterStock
מתאים כמעט בכל סגנון: צלוי בתנור "נקי", עם מגוון מרינדות או מבושל/ShutterStock

מאחר שמדובר בדג חובב מים קרים, אין אפשרות לגדל אותו בישראל ולכן גם אין עליו מכס בארץ. בנוסף הוא זמין בכל רשת שיווק, קל להכנה, ואהוב על ילדים.

כל זה הופך אותו לאחד משני הדגים הנמכרים ביותר בישראל ומחזיקים בנתח של 85% מהמכירות, לצד האמנון, שעליו הוא מוביל במחזור הכספי שהוא מגלגל.

בשנת 2018 שילמנו על פילה סלמון טרי במשקל 65 שקלים לקילוגרם. ב- 2020 הוא עלה ל- 75 שקלים והיום מחירו הממוצע עומד על 112 שקלים לקילו. ובאחוזים - מחירו של פילה הסלמון הטרי זינק ב- 71.3% במהלך ארבע השנים האחרונות.

דג סלמון טרי שלם עלה ב- 2108 כ- 60 שקלים לקילוגרם ואילו היום תשלמו עליו כבר 80 שקלים לקילוגרם, עליה של 33% בסך הכל.

ומה עם סלמון קפוא? כאן העלייה מתקבלת יותר על הדעת. במהלך ארבע השנים האחרונות, עלה מחיר הדג הקפוא בכמעט 6%, מ- 80 שקלים ב- 2018 ל- 84.75 שקלים ב- 2022.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
דג סלמון בתנור. ShutterStock
ביחד עם האמנון, הסלמון הוא אחד משני הדגים הנמכרים בישראל - ובמחזור כספי הוא כובש את הבכורה/ShutterStock

באופן מסורתי, כשהחגים של בני כל הדתות בעולם נחגגים סמוך אחד לשני, והביקוש לדג הוורוד מרקיע שחקים ברחבי העולם, המחיר שלו מתייקר בהתאם ויכול להגיע גם לערכים של 150 שקלים לקילוגרם של סלמון טרי, מה שהופך אותו לתענוג יקר מאוד.

כאן בישראל, עיקר הצריכה היא של הנתחים הקפואים, אולי בגלל הפרקטיקה: סלמון טרי, הגם שטעמו טוב יותר מזה של הקפוא, צריך לרכוש ממקור אמין ולצלות במהירה. בעוד שהסלמון הקפוא ניתן לאכסון במקפיא ודי בהפשרה קצרה יחסית כדי שיהיה מוכן להכנה פשוטה - מה שהופך אותו לאידיאלי בעיני הישראלים: יוקרה של גורמה, הילה של בריאות, קל להכנה וזמין כמו מאכל אינסטנט ששומרים במקפיא.
כך או כך, נאחל לכולנו בתיאבון ושנהיה לראש ולא לזנב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully