וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתת המכס על הטונה חסכה לצרכנים 27 מיליון שקל

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 18:03

האם הפחתת מכסים על יבוא מובילה לירידה ביוקר המחיה? לפחות במקרה של הטונה, כנראה שכן - כך עולה מטיוטת דוח מחקר של רשות התחרות. עוד עולה מהדוח כי הפחתת המכס על יבוא שימורי הטונה הובילה לירידה ממוצעת של כ-2.7 שקל לק"ג במחיר לצרכן של כלל שימורי הטונה

טונה בקופסת שימורים. ShutterStock
שימורי טונה. מוצר פופולרי בבתים רבים בישראל. בניגוד לחלק מהתחזיות, הפחתת המס על היבוא התגלגלה לכיסם של הצרכנים/ShutterStock

בשבועות האחרונים ביטלה ממשלת ישראל את המכסים על ייבוא דגים טריים, קפואים ומעובדים. הטענה של השרים הכלכליים שמעורבים ביוזמות ושל ראש הממשלה, היא שמדובר בצעדים שמגבירים את התחרות ובכך מקלים על יוקר המחיה. עתה מתברר כי יתכן שיש לכך כבר ביטוי בשטח.

הצו עליו חתם שר האוצר כולל ביטול של המכס על מגוון דגים כגון דניס, לברק, לוקוס, מוסר, בס, פורל, טונה ומאכלי ים. ביחס לחלק מהמוצרים המכס יבוטל באופן מידי וביחס לאחרים יבוטל באופן מדורג. כמו כן הצו כולל ביטול של המכס על שימורי טונה.

אשר לטונה זוהי אינה הפעם הראשונה שהמכס על מוצר זה מופחת. בין השנים 2013-2016 יושמה באופן הדרגתי הפחתת מכס על יבוא שימורי טונה ארוזה לישראל, בהיקף כולל של 3.5 שקל לקילו. בתקופה זו וגם בשנים שאחריה (בין סוף 2013 ועד סוף 2017), נרשמה ירידה איטית ומתמשכת במחיר לצרכן של שימורי טונה בישראל, בהיקף כולל של כ- 3.3 שקל לקילו.

עתה, כך עולה מטיוטת דו"ח מחקר של רשות התחרות, נראה שהפחתת המכס על שימורי טונה התגלגלה במלואה לצרכנים וחסכה לציבור כ- 27 מיליון שקל בשנה.

תוצאות מחקר רשות התחרות העלו כי הפחתת המכס על יבוא שימורי טונה ארוזים בהיקף של 3.5 שקל לק"ג הובילה לירידה של כ- 3.9 שקל במחיר לצרכן של שימורי הטונה המיובאים, ולירידה ממוצעת של כ-2.7 שקל לק"ג במחיר לצרכן של כלל שימורי הטונה (כולל אלו שנארזים בישראל).

מנכ"לית רשות התחרות עו"ד מיכל כהן. אתר רשות התחרות,
עו"ד מיכל כהן, ראש רשות התחרות. טיוטת המחקר של הרשות קובעת שלפחות במקרה של הטונה, הפחתת מכסי מגן על סחורות מיבואות תורמת להגברת התחרות/אתר רשות התחרות

גם היצרנים הקומיים הורידו מחירים

היות שהמחיר לצרכן של שימורי טונה מושפע מגורמים רבים, בראשם מחירה העולמי של הטונה הגולמית, בחנה רשות התחרות את תרומתה של הפחתת המכס לשינויים במחיר לצרכן.

בדיקת חטיבת המחקר של הרשות העלתה כי הפחתת המכס על יבוא טונה ארוזה גררה ירידת מחיר לצרכן, וכן כי אחריה נרשמו ירידה בריכוזיות הענפית, עלייה בכמות המיובאת, עלייה במגוון המוצרים המיובאים וכן כניסה של יבואנים חדשים. נמצא כי מחירם הממוצע לצרכן של שימורי הטונה המיובאים ירד בעקבות הפחתת המכס ב- 3.9 שקל, ירידה גדולה יותר מהפחתת המכס עצמה.

במקביל, נראה שגם הספקים של מוצרי הטונה שנארזים בישראל, שלהם בתקופה הנבחנת חלק הארי מסך המכר של שימורי טונה ברשתות שיווק המזון (בין 85%-92%), הגיבו להורדת המכס, על אף שלא נהנו ממנה. בהתאם, מחירם הממוצע לצרכן של כלל מוצרי הטונה המשומרת ירד כתוצאה מהפחתת המכס בכ- 2.7 שקל.

מבחן העלות-תועלת משקי מצביע גם הוא על תועלת משמעותית כתוצאה מהפחתת המכס: הפחתת המכס הובילה לחסכון מצרפי בהוצאות משקי הבית של כ-38 מיליון שקל לשנה, אל מול אובדן ההכנסות ממשלתיות ממכס המוערך בהיקף של עד כ-11 מיליון שקל.

נוסף על התועלת הציבורית הנובעת מירידת המחיר לצרכן, נמצא כי במקביל להפחתת המכס גדל מגוון המוצרים והמותגים המשווקים לצרכן ברשתות שיווק המזון, וכן נרשמו כניסה של ספקים חדשים לענף וירידה בריכוזיות הענפית.

רשות התחרות, כך על פי הודעתה, רואה בחיוב את מדיניות הסרת החסמים על היבוא - הן אלו המכסיים והן החסמים האחרים, וקוראת להמשך מגמה זו.

הממונה על התחרות ציינה כי ההשפעה הרחבה של הפחתת המכס על הטונה גם על המוצרים המתחרים, שלא הושפעו ישירות מההפחתה, מאותתת כי הפוטנציאל התחרותי הטמון בהפחתת מכסים עשוי להתפרס אף מעבר להשפעות הישירות החזויות. עוד ציינה הממונה כי זהו מקרה נוסף שבו רואים בבירור איך הקלה בחסמי היבוא יוצרת שיפור תחרותי ומתגלגלת לכיסם של הצרכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully