וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום תעודכן הריבית: כמה נשלם יותר על המינוס בבנק?

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 10:54

האינפלציה בישראל, על פי מדד אוגוסט, נמצאת בירידה, אך עדיין גבוהה מהיעד העליון. לפיכך ההערכה היא כי הנגיד, פרופ' אמיר ירון, ימשיך במדיניות של העלאת הריבית ויישר קו עם הפד האמריקאי, שהעלה את הריבית ב-0.75%

שר האוצר אביגדור ליברמן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. דוברות משרד האוצר,
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, עם שר האוצר אביגדור ליברמן. לא בטוח שגם באוצר מתלהבים מהעלייה החדה בריבית/דוברות משרד האוצר

היום ב-16:00 יפרסם בנק ישראל את הריבית המעודכנת במשק. רק לפני חצי שנה, באפריל 2022, עמדה הריבית במשק על 0.1% - ומאז עלתה, בכמה פעימות, לשיעור של 2%. הציפייה לקראת הודעת הבנק היום: העלאה נוספת של הריבית במשק בשיעור של 0.5%-0.75%.

לכאורה הנגיד, פרופ' אמיר ירון היה יכול שלא להעלות את הרבית, בהסתמך על מדד אוגוסט ש"הוריד" את אחוז האינפלציה השנתית מ-5.2% ל-4.6% בלבד, אך גם האינפלציה המופחתת גבוהה מהיעד העליון שקבע בנק ישראל, 3% אינפלצמיה בשנה.

המשמעות, לפחות לטווח הקצר היא מדיניות שמיטיבה עם החוסכים, כלומר מי שיש לו עודף בחשבון או שמחזיק פקדונות וחסכונות אחרים צמודי מדד, אך מרעה עוד יותר את מצבם של הלווים: כל מי שנמצא ביתרת חובה (מינוס) בבנק, מי שנטל הלוואה או מי שמחזיר בכל חודש את תשלומי המשכנתא.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
יו"ר הפד האמריקאי, ג'רום פאוול. הנגיד בישראל הולך בעקבותיו למרות שהאינפלציה בישראל נמוכה לעומת האינפלציה בארה"ב/GettyImages, Drew Angerer

חשוב לציין שיש היגיון בניסיון של הנגיד להפחית את האינפלציה: עליית המחירים פוגעת בעיקר בשכבות החלשות. אלא שעד שתיבלם ההתייקרות, מי שצריך לממן אותה (כאמור - דרך הלוואות או יתרת חובה בחשבון העו"ש) יגלה שהכסף שהוא זקוק לו התייקר עוד יותר.

זאת ועוד - על רקע נתוני אוגוסט, יש שתהו האם בכלל צריך לעדכן את שער הריבית, שכן מצד אחד מדובר בניסיון ליישר קו עם מרבית הבנקים המרכזיים בעולם (בארה"ב הועלתה הריבית ב-0.75% רק לפני כעשרה ימים), אך מצד שני, האינפלציה בישראל עדיין רחוקה מזו שנרשמה בארה"ב - 8.3% או בבריטניה - 10.1%, כך שאולי אפשר היה לנהוג במתינות עם המשק הישראלי.

כן מציינים מחייבי העלאת הריבית כי מדד אוגוסט היה נמוך בשל ירידת מחירי הדלק, בעוד שהמחירים כמעט בכל תחום אחר, לא ירדו או אף עלו.

מכל מקום, ההערכה היא שכל עוד המדיניות המוניטרית של נגידי הבנקים המרכזיים ברוב מדינות העולם שסובלות מאינפלציה, תהיה להילחם בה על ידי העלאת הריבית, ישראל תמשיך ליישר קו עם רוב מדינות המערב - ועליות הריבית יימשכו אף אל תוך 2023 (כפי שאמר הנגיד בעבר) עד להשגת אינפלציה של פחות מ-3%.

במקביל צפוי בנק ישראל גם לעדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה במשק, הגם שזו תישאר עדיין גבוהה ביחס לרוב הכלכלות בעולם. כל התשובות - הערב ב-16:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully