וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את בהריון? התקבלת! נשים שמצאו עבודה בדרך לחופשת לידה

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 16:09

בדרך כלל אנחנו רגילים לקרוא על נשים בהיריון ושוק העבודה בהקשר של אפליה. אבל יש חברות הייטק ישראליות שמגייסות נשים בהיריון בידיעה שבקרוב מאוד הן תצאנה לחופשת לידה. מה השיקולים של המעסיקים - ולא פחות חשוב: של העובדות

אישה בהיריון מחזיקה תמונת אולטרסאונד. ShutterStock
הדילמה: האם להסתיר את ההריון עד לאחר חתימת חוזה עבודה ולהסתכן בפגיעה באמון?/ShutterStock

לרוב אנחנו קוראים על נושאים שקשורים בהריון ובשוק העבודה, על רקע של אפליית נשים. חשוב לזכור שעל פי חוק, מועמדות לא מחויבות להצהיר על היותן בהריון ושאלות בנושא במהלך תהליך המיונים הן לא חוקיות; בדומה לשאלות הנוגעות למוצא דתי, גיל וכדומה, אלא אם מדובר בתפקיד שההריון פוגע במסוגלות של העובדת לבצע את התפקיד ( נסיעות ברחבי העולם, תפקידים פיזיים וכו'). ובכל זאת, חברות רבות נמנעות מלהעסיק נשים בתקופות ההריון ומבררות, לעיתים ברגישות ולעיתים מעט פחות, את הסטטוס המשפחתי של המועמדת וההיתכנות לחופשת לידה בתקופה הקרובה.

מהצד השני, נשים רבות נמצאות בדילמה בשלב חיפוש העבודה: האם להסתיר את ההריון עד לאחר חתימת חוזה עבודה ולהסתכן בפגיעה באמון, או להיות כנות כבר בראיון העבודה ולהסתכן שלא לקבל את התפקיד?

מסתבר שאפשר גם אחרת. חברות טק ישראליות, מנהלים ומנהלות נותנים גב והזדמנות שווה לנשים להתקדם ולהתפתח מקצועית, מבלי להגביל את הבחירה הביולוגית שלהן. לאן פני שוק העבודה בהקשר זה ומה הצעדים הדרושים לשינוי התופעה של הפליה נשים בהריון? האם חברות הטק, ירימו את הכפפה ויצעידו את שוק העבודה קדימה?

בדיקת הריון. ShutterStock
"חיפוש עבודה היא משימה לא קלה, במיוחד בזמן היריון/ShutterStock

"הרגשתי שיש דיסוננס מובהק בין היותי אישה ואמא לבין המקצוע שלי"

בתאל שרמה, Principal Automation Team Member ב- Redis, פלטפורמה לניהול נתונים בזמן אמיתי, המוצעת כקוד פתוח למפתחים וכמערכת מסחרית לגופים המנהלים כמויות גדולות של מידע, הייתה בתהליך חיפוש עבודה בזמן שגילתה שהיא בהריון "לאחר חמש שנים בחברת סייבר, התחלתי בתהליך חיפוש מקום עבודה חדש להתפתחות המקצועית שלי.

במהלך החיפושים ושלבי הראיונות גיליתי שאני בהריון, ללא תכנון מוקדם מראש. כשגיליתי זאת, הבנתי שכנראה אצטרך לעשות שינוי ולתכנן מחדש את העתיד המקצועי שלי לשנים הקרובות, והתחלתי לחשוב שאולי זה לא הזמן האידיאלי להחליף מקום עבודה.

הייתי בסערת רגשות... מצד אחד, רציתי להתקדם ולהתפתח בחברה אחרת, לאחר חמש שנים בחברה הנוכחית שעבדתי בה, הרגשתי שזה הזמן שלי להתפתח ולנסות כיוונים חדשים. מצד שני, "ההיגיון" אצלי בראש לא נתן לי לחלום על האפשרות הזו אפילו... אמרתי לעצמי שככל הנראה אף חברה לא תעסיק אישה בהריון, תעביר אותה חפיפה ותשקיע בה משאבים, שבעוד כמה חודש אאלץ להעדר לתקופה ממושכת.

הצלחתי לחשוב רק על הסיבות של ה- "לא": מה יהיה עם ימים לבדיקות וימים שארגיש לא במיטבי- ארגיש בנוח לקחת ימי מחלה? איך יהיה לי זמן להוכיח את עצמי ולבסס את מקומי בכמה חודשים בלבד? מה יהיה בשנה הראשונה אם אצטרך להיעדר עם תינוק קטן בבית? איך אצליח ליצור קשרים איכותיים עם הקולגות כשתמיד ילוו אותי תחושות של חוסר נעימות וחששות לגבי המקום שלי?

הרגשתי שבשל ההריון אני צריכה כרגע להמתין עם השאיפות המקצועיות שלי לפחות שנה-שנתיים. הרגשתי שישנו דיסוננס מובהק בין היותי אישה ואמא לבין המקצוע שלי וההתפתחות המקצועית שלי.

למרות כל החששות והמחשבות השליליות, כאשר הודעתי למגייסת ב- Redis שאני בהריון, הופתעתי לשמוע שטון הדיבור שלה לא השתנה ושמבחינתם זה לא משנה שום דבר בתהליך הגיוס ובקבלה שלי לעבודה. כל החששות שלי היו לחינם.

כיום אני בודקת אוטומציה ב- Redis, התברכתי לעבוד עם אנשים מדהימים, ערכיים ואכפתיים, עם מנהל שלאורך כל הדרך, עוד בתקופת ההריון, תמך בי ועשה הכל שארגיש הכי בנוח ואתאקלם בצורה האיכותית ביותר שיש בחברה ובצוות. אין ספק שהדבר מושרש ב-Redis ברמה האידיאולוגית, זה מורגש בתרבות הארגונית שלנו, בגיוון האנושי ובהכלה אמיתית של העובדים, כל אחד בהתאם להתפתחותו המקצועית ואורחות חייו".

מה את ממליצה לנשים בהריון שנמצאות בתקופת חיפוש עבודה?
"קודם כל, תהיו כנות עם עצמכן ועם החברות שאתן מתמיינות אליהן, מהניסיון שלי, לפעמים יש הפתעות בחיים ואפשר למנוע תקופה של הסתרה ומועקה.

תהיו הכי טובות בתחומכן - תעשירו את הידע והכלים שלכן להיות עובדת מצוינות, שגם החל"ד לא ימנע ממעסיקים לגייס אתכן. אתן שוות את זה! בנוסף, אנחנו צריכים לעלות לנושא את המודעות בתקווה שהשינוי יקרה גם במקומות עבודה נוספים, ונחייה בעולם שהתפתחות הקריירה והקמת משפחה לא סותרים זה את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נטלי אלמגור. דמוסטאק,
נטלי אלמגור/דמוסטאק

"העובדה שהמגייסת הייתה אישה גרמה לי להרגיש הרבה יותר רגועה"

נטלי אלמגור, QA בחברת דמוסטאק, שפיתחה מערכת המאפשרת ליצור ולערוך במהירות גרסות הדגמה (דמו) למוצרים טכנולוגיים, מספרת שתהליך חיפוש העבודה שלה בתקופת ההריון הייתה תקופה מלחיצה ומלאב בחוסר וודאות.

"חיפשתי עבודה במשך כ-3 חודשים, ובגלל שרציתי להתחיל לעבוד כמה שיותר מהר אלו היו 3 חודשים אינטנסיביים מאד, שלחתי קו"ח להמון חברות וכל היום הייתי בטלפונים עם מגייסות ועם מנהלות ומנהלי צוותים, זה היה מאד מתיש לספר על עצמי ועל הניסיון שלי שוב ושוב.

בזמן הזה היו כמה תהליכי גיוס משמעותיים שלא הבשילו לכדי משרה, ועם כל תהליך כזה שהגיע לסיומו התגברו התחושה ש"השעון מתקתק" והחשש שלא אמצא משרה לקראת הלידה שהולכת ומתקרבת. מצד שני, גם לא רציתי להתפשר ולהגיע למקום עבודה או למשרה שלא מתאימים לי רק בגלל לחץ, אז כל הזמן הזה ניסיתי לשמור על קור רוח, ואמרתי לעצמי שהמשרה הנכונה פשוט עוד לא הגיעה.

כשהגעתי לדמוסטאק לראיון הייתה לי תחושה נעימה מהרגע שנכנסתי למשרד, היה שם פשוט וייב טוב. כאישה בהיריון, העובדה שהמנהלת המגייסת הייתה בעצמה אישה גרמה לי להרגיש הרבה יותר רגועה כי הנחתי שזו כבר נקודת פתיחה טובה יותר. יצאתי מהראיון בתחושה שיש פה התאמה, ומאד קיוויתי שכשאגיע לרגע שבו אספר על ההיריון זה לא יהווה מכשול".

האם חששת לספר שאת בהריון בשלבי הראיונות ואילו תגובות קיבלת?
"כשהגעתי לראיון הראשון בדמוסטאק עוד לא ראו בטן או משהו, אבל ידעתי שאם התהליך יתקדם יהיה לי מאד חשוב לספר על זה לפני שנגיע לשלב של הצעת העבודה. לאחר הראיון השני ניגשתי למנהלת משאבי אנוש שאיתה הייתי בקשר ושיתפתי אותה בהריון.

התגובה שלה הייתה מאד נעימה וראיתי מיד שהיא לא נבהלת מזה, ושמבחינתה לגייס אישה בהיריון זה הכי טבעי ונורמלי בעולם. מאוד שמחתי שזו הגישה, ויצאתי בתחושה נהדרת- כשמצד אחד אני יודעת שהייתי כנה ולא התחלתי את הקשר המקצועי שלי עם מקום עבודה פוטנציאלי בהסתרה וחצאי אמיתות, ומצד שני שכנראה באמת הגעתי למקום שמסתכל על התמונה הרחבה ורואה את היכולת שלי לתרום לחברה בטווח הרחוק.

בעיני, מקום עבודה שלא נבהל מלהעסיק אישה בזמן היריון הוא מקום עבודה שמבין שטובת העובדים והעובדות היא טובת החברה, ושזוכר שלפני שאנחנו עובדים ועובדות, אנחנו בני ובנות אדם עם חיים פרטיים ומשפחות".

כיצד הרגשת כשיצאת לחופשת לידה תקופה יחסית קצרה לאחר העסקתך, האם חששת למקום שלך? "התלבטתי מאד כמה זמן חל"ד לקחת. המנהלת שלי כל הזמן אמרה שהיא מתכווננת ל-6 חודשים, ושאעשה מה שנכון לי. מכיוון שזו הייתה לידה ראשונה ולא יכולתי לדמיין איך ארגיש אחריה, זה היה מאד מרגיע שלא הייתי צריכה להתחייב על מסגרת זמן מראש. אחרי כ-3 חודשים בבית הגעתי יחד עם בן זוגי להחלטה ועדכנתי את האנשים בחברה.

במהלך "חופשת" הלידה לא נדרשתי לעבוד בשום צורה. מספר פעמים שוחחתי בטלפון עם המנהלת שלי ועם מנהלת משאבי אנוש בחברה, ופה ושם גם התכתבתי עם כמה חברים וחברות שהתעניינו בשלומי ועדכנו על כל מיני דברים שקורים בזמן שאני לא נמצאת. היה מאד נעים לגלות שחסרוני מורגש ושיש מי שממתינים שאחזור. אפילו הגעתי למסיבת חברה שהתקיימה קצת אחרי הלידה, ולביקורים עם הבייבי".

מה את ממליצה לנשים בהריון שנמצאות בתהליכי חיפוש עבודה?
"חיפוש עבודה היא משימה לא קלה ולא קצרה גם במצב רגיל, אז על אחת כמה וכמה בזמן היריון, ממליצה להתחיל את החיפוש מוקדם ככל האפשר ולקחת בחשבון שלא כל חברה תקבל את זה באופן כל כך מחבק, לכן כדאי לחשוב עם עצמכן מתי נכון לכן לספר ולמי. באותו מעמד כדאי גם להבהיר לצד השני שאתן לא מתכננות להיעלם אחרי הלידה אלא נמצאות בתהליך הזה לטווח הארוך ורואות את עצמכן צומחות ומתקדמות יחד עם החברה".

"מבחינתי אין הבדל בלהעסיק אישה בהריון, לגבר שעושה המון ימי מילואים בשנה"

עופר שטיינברג, ראש צוות בדיקות אוטומציה (Test Automation Team Leader) ב- Redis מכיר את הסוגיה מקרוב: עופר קיבל לעבודה אצלו בצוות שתי נשים בתקופת ההריון, ומתוך הנסיון החיובי החליט גם לכתוב פוסט בפייסבוק בנושא, שיציג את הזווית הניהולית בתקווה לייצר שינוי גם במקומות עבודה נוספים, ומחוץ לטק בפרט.

עופר שטיינברג. redis,
עופר שטיינברג, ראש צוות בדיקות אוטומציה (Test Automation Team Leader) ב- Redis/redis

ספר על ההחלטה לקבל לעבודה אישה בתקופת ההריון - בתור מנהל, לא חששת שזה יפגע בתפוקה של העבודה?

"לא הייתה לי התלבטות, בתור מנהל אני מסתכל נטו על מקצועיות והמכלול של המועמדת שמולי.

מכיוון שידעתי מראש שהעובדת מגיעה לתקופה של שבעה חודשים ולאחר מכן יוצאת לחופשת לידה, הכנתי תכנית ramp - up בהתאם, וגם הציפיות שלי היו בהתאם. כשעובדים עם תוכנית סדורה, יודעים למדוד יעדים, וגם כשהיא תחזור מהחל"ד נדע בדיוק מאיזה נקודה להמשיך את התהליך.

העובדה שלעובדת יש מספר חודשים להוכיח את עצמה בתפקיד היא מגיעה חדורת מטרה עם הרבה מוטיבציה ללמוד ולהתמקצע בתפקיד, אפילו יותר מכל עובד אחר שמאמין שהזמן יעשה את שלו.

השיקול היחידי בהחלטה היה נטו המקצועיות של העובדת. ב- Redis אנחנו תמיד חושבים על הטווח הרחוק בתהליכי גיוס עובדים, אנחנו מחפשים פוטנציאל להתקדמות בתוך החברה ולהתפתחות אישית גם בתפקידים שונים, וגם למועמדים כיום חשוב שיהיה להם אופק התפתחות. מבחינתי אין הבדל בין להעסיק אישה בהריון, או גבר שעושה המון ימי מילואים בשנה. אנחנו יודעים כיצד להתמודד בשני המקרים. אני מאמין שבאופן הזה ניתן לייצר שוק עבודה עם שוויון הזדמנויות לכולם.

אפילו כתבתי על זה פוסט בעקבות שיחה מקרית שניהלתי עם דניאל ה- Director of HRשלנו, זאת הייתה תקופה ששמעתי מכמה נשים שונות חוויות משתנות על ההעסקה בהריון, ואנחנו בדיוק קיבלנו לצוות עובדת בהריון בתהליך ממש מוצלח.

לא הצלחתי להבין למה זה צריך להיות דיל ברייקר אצל חברות אחרות שמגייסות. זה מאד הכעיס אותי, אז החלטתי לכתוב על זה פוסט. אני לא מאלו שמרבים לפרסם מחשבות, אבל בסוגיה הזו הרגשתי שאני חייב לעורר דיון בנושא בתקווה שעוד חברות יעשו שינוי בתפיסה שלהם".

פוסט בפייסבוק - עופר שטיינברג. יח"צ,
פוסט בפייסבוק - עופר שטיינברג/יח"צ

מה אתה ממליץ למנהלים ומנהלות לעשות כדי לקדם גם את הערכים האלה?
"אני ממליץ למנהלים להיות פתוחים להכל, כמובן שלא להעלות את הנושא בתהליך הראיונות, הנושא צריך לעלות מהמועמדת. תסתכלו על הפוטנציאל של העובדת לטווח הרחוק".

"תתכננו את תהליך הקליטה יחד עם העובדת, בצורה ברורה עם תיאום ציפיות מסודר ותכנית הכשרה הניתנת למדידה בעמידה ביעדים- אני מאמין שתקשורת טובה ושקיפות ייצרו עובדות מסורות ומצוינות וכולנו יוצאים נשכרים מכך. גם כיום יש לי בצוות עובדת שבקרוב יוצאת לחל"ד, הדבר צריך להיות חלק אינטגרלי בכל צוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully