וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרם חדש: האם שוק חופשי הוא גם חשמל חופשי?

עו"ד יוני חנציס, דוראל אנרגיה

עודכן לאחרונה: 7.10.2022 / 8:27

עידן חדש בשוק החשמל: כך תוכלו להחליף ספק חשמל, לצרוך חשמל ירוק ולהוזיל את החשבון החודשי. עו"ד יוני חנציס, מנהל מחלקת פיתוח וסחר בחשמל, מקבוצת דוראל אנרגיה, עושה סדר ברפורמת החשמל התקדימית ומסביר איך זה ישפיע על כולנו - על הכיס וגם על הסביבה

צוותי חברת חשמל נערכים לסופה. יוסי וייס, חברת החשמל,
חברת החשמל. האם משמעות הרפורמה היא שניתן לרכוש חשמל לא רק ממנה?/יוסי וייס, חברת החשמל

רפורמת החשמל נכנסה לתוקף ויצאה לדרך, והחל מינואר הקרוב, כל בית פרטי יוכל לצרוך חשמל, לא רק מחברת החשמל, אלא גם מגופים פרטיים.

במסגרת הרפורמה, רשות החשמל פתחה את 'מקטע האספקה' של רשת החשמל לתחרות, מתוך מטרה ברורה לייצר שוק חופשי יותר וסחר חליפין בחשמל - וכתוצאה מכך להוזיל את מחיר החשמל לצרכן.

מדובר ברפורמה תקדימית, כיוון שעד היום חברת חשמל הייתה מונופול והיחידה שמכרה חשמל לכולנו, אך כעת הצרכן בקצה יכול לבחור בעצמו ממי הוא קונה חשמל לבית או לעסק. כלומר, מי שמחזיק ב'רישיון מספק' יכול למכור חשמל לכל צרכן אופציונלי.

כמו כן, בעתיד הקרוב, הצרכנים גם יוכלו לבחור איזה סוג של חשמל הם רוצים לצרוך - נקי או מזהם ולהתקשר עם ספקים שמספקים חשמל ירוק.

מיהם המספקים הפרטיים ומיהם היצרנים?

כחלק מהרפורמה במשק החשמל נקבע כי "מספקי חשמל פרטיים" יוכלו לאגד תחתם צרכנים ולמכור להם חשמל, באמצעות שימוש בשני אפיקים: הראשון - רכישת חשמל מהמדינה, ומכירתו הלאה לצרכן, והשני - רכישת חשמל ממתקני אנרגיה מתחדשת, ומכירתו הלאה. לאחרונה, מספר חברות קיבלו רישיון לשמש כספקי חשמל, ובעוד שמרביתן עתידות לשמש כ"סוחרות" חשמל, לקנות מהמדינה ולמכור לצרכן, חלק מהספקים מחזקים במאפיינים ייחודיים למדי.

מדובר בחברות אנרגיה מתחדשת, שיש להן גם גישה לאמצעי ייצור של אנרגיות מתחדשות, כגון פרויקטים סולאריים רחבים ומתקני אגירת אנרגיה, ובכוונתן למכור לצרכן גם חשמל ירוק שיוצר במתקני אנרגיה מתחדשת.

בין הספקים הפרטיים הירוקים נמצאת גם חברת דוראל. הפעילות של דוראל מתמקדת בייזום והקמה של פרויקטים סולאריים בקנה מידה גדול, ועם כניסת הרפורמה לתוקף, בכוונת החברה לעשות שימוש בחשמל הירוק שמיוצר על ידה, ולספק אותה לצרכני הקצה (מה שעד היום לא התאפשר). בין שלל הצרכנים שדוראל התקשרה עמם, נמצאים ארגונים ציבוריים גדולים, כגון מפעלים, בתי חולים, או חברות ביטוח, גופים מסחריים, חברות הייטק, חברות ציבוריות, חברות ביטוח וחברות שמתעניינות באחריות סביבתית, וכן גם צרכנים פרטיים.

בכל הנוגע לחשמל ירוק, חשוב להבין שהביקוש גדול מההיצע. כיום רק כ-10% מהחשמל בישראל מיוצר מאנרגיה מתחדשת. ובעוד שהמספרים צפויים לגדול עם הזמן, עדיין לא יהיה מספיק חשמל ירוק לכולם. לצד זאת, חברות אנרגיה מתחדשת, כמו דוראל, מבינות את החשיבות שיש בשוק הפרטי המשמעותי במדינת ישראל, כאשר בסופו של דבר המטרה היא למכור חשמל ירוק בהיקפים מאוד גדולים, תוך חשיבה מתמדת על הצעד הבא. בוודאי בשוק הישראלי, במסגרתו עיקר צריכת החשמל מתבצעת בבתים שלנו.

יצרני החשמל הירוק הרלוונטיים לרפורמה הם כל גורם היכול לייצר חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות ושקיבל אישור לחבר את החשמל לרשת ולמכור אותו לצרכנים. כיום מרבית החשמל מאנרגיה מתחדשת המיוצר בארץ הוא מאנרגיה סולארית, ומעט גם מטורבינות רוח.

איך אספקת החשמל מתבצעת בפועל?

היצרנים של האנרגיה המתחדשת והמספקים יוכלו להתקשר ישירות אחד עם השני ולקבוע מחיר הנובע מתחרות. חברות שכבר זכו במכסות הקודמות של רשות החשמל יהיו רשאיות לבחור אם להמשיך בהן או לעבור לפעילות בשוק החופשי.

רפורמת החשמל קבעה שאפשר לקנות חשמל גם לא "ממנהל המערכת" (נוגה), אלא ממתקיני ייצור סולאריים, שמשלבים בתוכם אגירת אנרגיה, שיאפשרו שימוש בחשמל הירוק שיוצר במהלך היום גם בשעות הערב. בעקבות הרפורמה ניתן כיום למכור 'חשמל ירוק' גם לצרכני הקצה. החשמל שמיוצר במתקן הייצור נפרק ברשת ונמכר בסופו של דבר לצרכן ביתי או מסחרי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ציפורים על כבלי חשמל. ShutterStock
מיהם השחקנים החדשים בשוק החשמל?/ShutterStock

האם ניתן יהיה לעשות שימוש בחשמל סולארי גם בערב?

על מנת לעמוד באתגר השימוש בחשמל סולארי בערב, נבהיר כי יהיה אפשר לקנות ולצרוך חשמל ירוק גם בשעות אחר הצהריים והערב, שבהן המתקנים הסולאריים לא מייצרים, באמצעות שימוש באגירת אנרגיה - חשמל שמיוצר במהלך היום מאנרגיה סולארית ייאגר בסוללות גדולות, וניתן יהיה לפרוק את החשמל גם בשעות החושך.

מהן עלויות הייצור?

עלות הייצור של חשמל ירוק היא זולה יותר מחשמל רגיל (כגון חשמל שמיוצר בתחנות כוח שמפועלות על פחם או גז טבעי), מה שגם מוזיל עלויות בסופו של דבר גם לצרכנים. הצרכן הסביר רק צריך למצוא את הספק הנכון שיש לו היצע חשמל. לצערנו, סך הייצור הסולארי הוא נמוך מסך הצריכה הממוצעת במשק. לכן, בשל היצע מוגבל וביקוש מאוד גבוה יש למצוא ספק אמין שיידע גם לספק את הסחורה.

האם כולם זכאים לעבור לספקים פרטיים?

חשוב לציין שכל צרכן זכאי לעבור לספק פרטי לפי רצונו, ואין אפשרות לעצור או להגביל את המעבר לספקי חשמל פרטיים. מה שצריך לעשות זה להזמין מחברת חשמל "מונה חשמל חכם" שעלותו הינה כ-230 שקל. מדובר בהתקנה חד פעמית פשוטה וקלילה. בימים אלה, חברת חשמל כבר יצאה למכרז עם ספקים שאמורים להתקין את המונים והקצב אמור לעלות.

אנחנו בדוראל, למשל, כבר נערכנו עם מערך שלם של נותני שירות וגם פורטל שיאפשר להתחבר מרחוק ולראות כמה חשמל נצרך בסוף החודש. בסופו של יום המטרה היא לחבר את המערכת עם בית חכם דרך אפליקציה, שתסביר לצרכן איך עושים את התהליך נכון. כמו כן, בכוונתנו לספק טיפים לחיסכון להפחתת הצריכה בשעות היקרות וטיפים להפחתת הזיהום. בסופו של יום מדובר כאן במהפכה בקנה מידה עצום, לא פחות מזו שהונהגה בתחום הסלולאר.

מה זה "מונה חכם"?

כשמו, כן הוא. מונה עם אפשרויות מתקדמות יותר מהמונים הקיימים, בין היתר לקריאת נתונים מרחוק. למונה חכם יש יתרונות רבים: למשל נוכל לדעת בכמה חשמל השתמשנו ובאיזה שעות, ניתן יהיה לעשות ניתוחים חכמים ויהיה אפשר להתחבר למונה חכם מרחוק באופן דיגיטלי ואונליין. כיום כבר יש בנייה חדשה שמגיעה עם מונה חכם.

למי צריך לפנות כדי לקבל מונה חכם?
באופן כללי, צריך לבקש מחברת החשמל מונה חכם והיא מצדה חייבת לספק לכם. ההליך הוא מאוד מהיר ונעשה באמצעות תעודת זהות וניוד מרחוק.

מה הבשורה האמיתית לצרכנים ואיך היא תשפיע עלינו הצרכנים?

מדובר בבשורה משמעותית לצרכני הקצה, שיוכלו לבחור מול מי הם מתקשרים כספק חשמל ולראשונה, יוכלו לצרוך חשמל ירוק. כלומר, חברות כמו דוראל שהינן בעלות גישה לאמצעי ייצור סולאריים ואגירת אנרגיה יוכלו לספק לצרכני הקצה חשמל ירוק ממתקנים סולאריים באופן רציף.

בנוסף, זוהי גם בשורה סביבתית, שכן מדובר בחשמל ירוק לכל דבר ועניין שזמין לצרכני הקצה, מה שעד היום לא התאפשר.

כמו כן, במסגרת הרפורמה יצרני החשמל יוכלו לקבל תעריף תחרותי על החשמל שהם מייצרים. המספקים הווירטואליים יוכלו להציע לצרכנים גם חבילות של חשמל, בהן הצרכן יוכל לבחור כמה מהחשמל הנצרך יהיה ממקורות אנרגיה מתחדשת. יש כבר ביקוש ער מחברות בינ"ל הפועלות גם בארץ, שחלקן חייבות לעמוד ביעדי פליטות מסוימים וגם מצרכנים פרטיים המעוניינים בחשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים.

זאת ועוד, כיום המפעלים והעסקים המחוברים למספק חשמל פרטי מקבלים הנחה של בין 5%-8% בחשבון החשמל, שזה מתבטא במאות שקלים לבית אב ממוצע ועשרות מילוני שקלים בשנה שיכולים להיחסך על ידי שימוש בחשמל ירוק.

יוני חנצס, דוראל אנרגיה. באדיבות דוראל,
עו"ד יוני חנציס, מנהל מחלקת פיתוח וסחר בחשמל, קבוצת דוראל אנרגיה/באדיבות דוראל

כיצד מתבצע תהליך אספקת החשמל ומה הצרכן רואה?

אספקת החשמל לצרכן הקצה תמשיך להתבצע ממש כפי שאנחנו צורכים חשמל עכשיו. מרגע שהצרכן בוחר להחליף ספק חשמל, הוא צריך לבקש מספק החשמל "לשייך" אותו אליו, בתהליך דיגיטלי פשוט למדי. מרגע השיוך, הצרכן מקבל חשבון חשמל מספק החשמל אליו התחבר, כאשר ההבדל היחיד הוא שחשבון החשמל יגיע מספק החשמל החדש, ולא מחברת החשמל. מעבר בין מספקים יכול להתבצע בצורה חופשית יחסית, מהירה למדי.

חשוב לציין, שללא קשר לזהות מספק החשמל, רשת הולכת החשמל בארץ תמשיך להיות באחריות המדינה, חברת החשמל וחברת מנהל המערכת ('נגה'), כאשר המקטע שנפתח לתחרות הוא מקטע האספקה - כלומר רכיב ההתחשבנות על החשמל שנצרך בקצה. המשמעות היא שהתשתית של חברת החשמל נשארת אותה התשתית בדיוק, ולכן מצד הלקוחות אין שינוי ממשי (למעט במקור ייצור החשמל וכמובן במחיר). מבחינת רמת השירות - אנחנו נשארים עם אותה התחייבות של שירות, אותה זמינות של חשמל, ובפועל אין הבדל, למעט סוגיה מרכזית - החשבונית פשוט ניתנת על ידי אחת הספקיות הפרטיות.

איך תבחרו נכון את החשמל שלכם ומה צופן לנו העתיד?

קודם כל כדי לבחור נכון, יש לפנות לחברה מובילה ואמינה. אם אנחנו גם רוצים למצוא את מי שיכול לספק חשמל ירוק, נבחן מי יכולה בפועל לספק עבורנו הכי הרבה חשמל ירוק ולמי יש היצע חשמל מתאים. לדוגמא, חברת דוראל הינה בעלת ההיצע הכי גבוה בשוק מבחינת מתקני אגירה סולאריים ובזכות כך תוכל להבטיח עבורכם חשמל ירוק זמין ורציף, ללא כל דאגה.

ברמה המשקית זו רפורמה מאוד חשובה. בסופו של יום, המדינה קיבלה על עצמה יעדים חשובים להגדיל את צריכת האנרגיה המתחדשת והרפורמה מעודדת שימוש באנרגיה מתחדשת ובהנגשתה לכלל הצרכנים ובמגוון שעות ביום, בגלל מבנה התעריף שנקבע ברפורמה והתמריצים מכוחו. בהיבט המשקי, הדבר הזה מאיץ מאוד את קצב חיבור מתקני האנרגיה המתחדשת במדינה. עד היום כדי למכור חשמל דרך מתקנים סולאריים היה צריך לעבור מכרז מפרך, אך בעקבות יישום תוכנית הרפורמה אפשר לבנות מתקנים לייצור חשמל סולארי לפי מודל של שוק חופשי ולפי הקצב של כל יזם.

כלומר: מי שיש לו את האמצעים, הידע, הטכנולוגיה וההון האנושי הנכונים - יוכל להקים מתקנים לייצור חשמל סולארי בקלות ובמהירות, כאשר המטרה הברורה היא להאיץ את קצב חיבור המתקנים הסולאריים. הרפורמה מסייעת בכך. מדינת ישראל נמצאת היום על 10% ייצור אנרגיה מתחדשת והשאיפה להגיע ל-30% עד לסוף העשור, ול-50% ואף יותר בשנים שלאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully